• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل اصفهان مطرح کرد:

لزوم هدایت درست سرمایه‌گذاران

  • کد خبر : 34959
  • 08 آذر 1402 - 4:51
لزوم هدایت درست سرمایه‌گذاران
مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل اصفهان، تولیدکننده سیم و کابل برقی و مخابراتی گفت: با توجه به دانش و استعدادی که صنعتگران داخلی در اختیار دارند، به راحتی می‌توان صنعت سیم و کابل کشور را بیش از گذشته ارتقا داد.

مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل اصفهان، تولیدکننده سیم و کابل برقی و مخابراتی گفت: با توجه به دانش و استعدادی که صنعتگران داخلی در اختیار دارند، به راحتی می‌توان صنعت سیم و کابل کشور را بیش از گذشته ارتقا داد اما مسئله اصلی اینجاست که باید این استعداد را در مسیر درست هدایت کرد. متاسفانه اکنون شاهد هستیم که سرمایه‌گذاری و صرف این دانش در واحدهای تولیدی غیرمجاز، به معضل بزرگی برای صنعت کشور تبدیل شده است.

احمدعلی تاجی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در حال حاضر مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی و رکود بازار مصرف بزرگ‌ترین موانعی هستند که مانع از رشد صنعت سیم و کابل و توسعه واحدهای تولیدی شده‌اند؛ از سوی دیگر به تعویق افتادن زمان پرداخت مطالبات از سوی مشتریان و تجمیع آن‌ها، به معضلات تولیدکنندگان دامن زده است. گفتنی است که تاکنون تاکید بر این داشته‌ایم که مشکلات را با سعی و تلاش خود حل کرده و اقدام به اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها نکنیم اما با ادامه این شرایط چاره‌ای نداشته و باید برای رفع چالش کمبود نقدینگی، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم. دو چالش کمبود نقدینگی و رکود بازار، رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند زیرا در حال حاضر با توجه به شرایطی که در بازار مصرف حاکم است، مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید نداشته و میزان تقاضا برای محصولات بسیار افت پیدا کرده است؛ متقابلا همین موضوع باعث شده تا چک‌های مشتریان ما وصول نشده و مبلغ مطالبات وصول نشده مجموعه بسیار افزایش یابد.

از اصول خود پا پس نمی‌کشیم!

وی در رابطه با سبد محصولات شرکت تعاونی سیم و کابل اصفهان، عنوان کرد: این مجموعه که در شهرک صنعتی جی استان اصفهان واقع شده، علاوه بر سیم و کابل‌‌های برقی در زمینه تولید سیم و کابل‌های مخابراتی و کابل‌های شبکه نیز فعالیت دارد. باید اضافه کنم که برخی از فعالان صنعت سیم و کابل برای حفظ میزان فروش خود، محصولات را به سایر استان‌های کشور ارسال می‌کنند اما اخذ به‌موقع مطالبات از مشتریان به قدری دشوار شده است که محصولات این مجموعه را فقط در استان اصفهان عرضه کرده و ریسک ارسال محصولات به سایر استان‌ها را قبول نمی‌کنیم. اگرچه در گذشته بسیار تمایل داشتیم تا در زمینه صادرات ورود پیدا کرده و محصولات را در بازارهای خارجی عرضه کنیم اما به دلیل تقاضای برخی از مشتریان خارجی برای تولید محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد، از این کار منصرف شدیم. متاسفانه این افراد برای کسب سود بیشتر به دنبال خرید محصولات ارزان‌قیمت و فروش آن با قیمت‌های بالا هستند اما ما این کار را نکرده و همواره تولید محصولات باکیفیت را در اولویت قرار داده‌ایم؛ ضمن اینکه حفظ اعتبار مجموعه در بازار بسیار مهم بوده و صرفا برای کسب سود، برند شرکت را که در ذهن مشتریان تداعی‌گر تولید باکیفیت است، زیر سوال نمی‌بریم. گفتنی است که برخی واسطه‌گران برای کاهش قیمت محصولات، از تولیدکنندگان درخواست می‌کنند که مقدار مس به‌کار رفته در سیم و کابل را کاهش داده و برای جبران وزن و حفظ ظاهر محصول، از روکش پلاستیکی ضخیم‌تری استفاده کنند. میزان تقاضا برای محصولات بی‌کیفیت بسیار بالا بوده و اغلب کشورهای عراق و افغانستان خواهان این نوع سیم و کابل‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل اصفهان با اشاره به قیمت مس در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت مس در داخل به صورت دستوری تعیین شده و از سوی دیگر در برخی موارد، رقابت‌ کاذب خریداران در بورس کالا منجر به افزایش قیمت آن می‌شود. این در حالی است که قیمت‌ اکثر فلزات در بازارهای خارجی روند نزولی به خود گرفته و قیمت مس از ۱۰ هزار دلار به هشت هزار دلار در هر تن کاهش یافته است اما در داخل شرایط وارونه بوده و قیمت مس با کاهش جزئی از ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۳۸۰ هزار تومان رسیده است. همان طور که ذکر شد کیفیت یکی از خط قرمزهای این مجموعه است و با توجه به اینکه ما مواد اولیه را به صورت نقدی خریداری می‌کنیم، برای اینکه بتوانیم هم کیفیت و هم قیمت رقابتی محصولات را حفظ کرده و به فعالیت ادامه دهیم، مفتول مس مورد نیاز را یا از بورس کالا و یا به صورت رسمی از تولیدکنندگان خریداری می‌کنیم؛ در زمان خرید مواد اولیه پس از مقایسه قیمت‌ها، منبع تامین آن را مشخص می‌کنیم. اگر مفتول با قیمت پایین‌تری در بورس کالا عرضه شود، این منبع انتخاب شده و یا بالعکس اگر تولیدکنندگان قیمت کمتری را اعلام کنند، مواد اولیه را از آن‌ها خریداری خواهیم کرد.

تاجی در خصوص سایر مشکلات تولیدکنندگان سیم و کابل توضیح داد: در حال حاضر تولیدکنندگان غیرمجاز به جای کابل‌های «CCC» از کابل‌های «CCA» که در ابتدا توسط صنعتگران چینی تولید و در بازار عرضه شد، برای تولید سیم و کابل استفاده می‌کنند؛ مشتریان هم به دلیل عدم تجربه کافی در این صنعت و ظاهر یکسان محصولات، توانایی تشخیص سیم و کابل‌های بی‌کیفیت از نوع مرغوب آن را ندارند. باید اذعان کنم که ما هم در ابتدا این تفاوت‌ها را تشخیص نداده و با انجام چند آزمایش ساده محصولات بی‌کیفیت را شناسایی می‌کنیم؛ به عنوان مثال نقطه ذوب آلومینیوم پایین‌تر از مس بوده و در برابر حرارت سریع‌تر از مس ذوب می‌شود و یا وزن محصولاتی که با کابل‌های «CCA» تولید شد‌ه‌اند کمتر است اما باید توجه داشت که تولیدکنندگان غیرمجاز برای جبران اختلاف وزن محصول، وزن روکش آن را افزایش می‌دهند. پیش‌تر مطرح شد که تولیدکنندگان مجاز با افت میزان تقاضای محصولات و در پی آن با کمبود نقدینگی مواجه هستند که علت اصلی آن فروش محصولات بی‌کیفیت در بازار است؛ به همین دلیل مشکلات فعالان این صنعت در کشور فعالیت گسترده تولیدکنندگان غیرمجاز، اشباع بازار مصرف از محصولات بی‌کیفیت و عدم حمایت از تولیدکنندگان مجاز است. در این شرایط سازمان استاندارد باید باقدرت وارد میدان عمل شود و محصولات غیراستاندارد را از سطح بازار جمع‌آوری کرده و واحدهای فروش آن را پلمپ کند؛ اگر تقاضایی برای این نوع از محصولات وجود نداشته باشد، تولیدکنندگان غیرمجاز هم از گردونه رقابت حذف شده و تنها راه ادامه فعالیت و بقای واحدهای صنعتی، تولید محصولات باکیفیت خواهد بود. لازم به ذکر است که با تولید و فروش سیم و کابل‌های ارزان‌قیمت، تولیدکنندگان سود زیادی کسب نکرده و فقط واسطه‌گران با فروش محصولات با قیمت‌های بالاتر به مشتریان و عدم پرداخت مالیات، منتفع می‌شوند.

وی در رابطه با استراتژی‌های تولیدکنندگان مجاز در زمینه فروش محصولات، اظهار داشت: با توجه به رقابت شدیدی که در بازار مصرف شکل گرفته است، تولیدکنندگان مجاز در راستای حفظ سهم خود از بازار، محصولات را با سودهای بسیار ناچیزی به فروش می‌‎رسانند اما همین موضوع باعث شده تا حاشیه سود صنعت سیم و کابل بسیار کاهش یابد؛ از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی نیز با تعیین مالیات‌های سنگین، از سرعت حرکت تولیدکنندگان می‌کاهد. از استراتژی‌های دیگر ما متنوع‌سازی سبد محصولات و تولید سیم و کابل‌هایی است که در کشور کمتر تولید می‌شوند؛ به همین دلیل سیم و کابل‌های مخابراتی و شبکه را هم به سبد محصولات مجموعه اضافه کردیم. البته باید توجه داشت که در تولید سیم و کابل‌های مخابراتی مس کمتری نسبت به سیم‌ و کابل برق استفاده می‌شود و تولید آن‌ها به زمان کمتری نیاز دارد که همین موضوع باعث شده تا به سرمایه در گردش کمتری نیاز داشته باشیم. لازم به ذکر است که در زمینه تولید سیم و کابل‌های مخابراتی هم شاهد هستیم که برخی از تولیدکنندگان برای کاهش قیمت‌ تمام شده، از کابل‌های «CCA» و با قطر کمتر استفاده می‌کنند.

کیفیت، رمز بقای واحدهای تولیدی

مدیرعامل شرکت تعاونی سیم و کابل اصفهان ابراز کرد: استفاده از مواد اولیه مرغوب و تولید محصولات باکیفیت، باعث شده تا برند این مجموعه در بازار و بین مشتریان کاملا شناخته شود؛ به همین دلیل علی‌رغم اینکه که اقدامات گسترده‌ای در زمینه تبلیغات و برندسازی انجام نداده‌ایم، مشتریان با مشاهده کیفیت محصول مجددا به ما مراجعه کرده و مجموعه را به افراد دیگر معرفی می‌کنند. گفتنی است که ما برند شرکت را به طور صحیح و خوانا روی محصولات چاپ کرده و همانند سایر تولیدکنندگان از نام برندهای مشهور سوءاستفاده نمی‌کنیم زیرا برخی از واحدهای تولیدی با انتخاب نامی مشابه با برندهای معروف و تنها با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند که کوچک‌تر از سایر کلمات روی محصولات چاپ می‌شود، به دنبال افزایش میزان فروش خود هستند. باید گفت که امکان تولید محصولات بی‌کیفیت و سوءاستفاده از شهرت برندهای معروف برای ما هم وجود دارد اما اهداف تعیین شده در این مجموعه رشد تولید، اشتغال‌زایی و حمایت از تولید داخل بوده و هیچ‌گاه برای کسب سود بیشتر، مسیر خود را تغییر نمی‌دهیم.

تاجی در پایان با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده مبنی بر افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی به عوامل متعددی مانند میزان نرخ بهره در آمریکا، بازیابی اقتصاد چین، تنش‌های میان این دو کشور و… وابسته است. پیش‌بینی ما این است که در ابتدای سال ۲۰۲۴ با افزایش کوتاه‌مدت قیمت‌ها مواجه خواهیم شد؛ باید به این نکته اشاره کنم که افزایش قیمت‌ها به نفع تولیدکنندگان نیست و برعکس ثبات قیمت‌ها در بازار است که به نفع تولیدکنندگان بوده و به ادامه فعالیت واحدهای تولیدی کمک می‌کند اما متاسفانه حدود یک سالی است که صنعتگران به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها، برای تهیه مواد اولیه با مشکلاتی دست به گریبان هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34959

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.