• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش می‌دهد:

متنوع‌سازی انواع مفتول‌های فولادی در شرکت صنایع مفتولی زنجان

  • کد خبر : 28649
  • 22 شهریور 1402 - 7:12
متنوع‌سازی انواع مفتول‌های فولادی در شرکت صنایع مفتولی زنجان
شرکت صنایع مفتولی زنجان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده انواع مفتول فولادی در کشور، به دنبال آن است که ضمن توسعه تولید انواع محصولات جدید و های‌تک، حضور چشمگیر و پررنگ‌تری در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه کشورهای اروپایی داشته باشد.

شرکت صنایع مفتولی زنجان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده انواع مفتول فولادی در کشور، به دنبال آن است که ضمن توسعه تولید انواع محصولات جدید و های‌تک، حضور چشمگیر و پررنگ‌تری در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه کشورهای اروپایی داشته باشد. در حال حاضر محصولات این شرکت مانند مفتول گالوانیزه، الیاف فولادی، مفتول فنری (پرکربن)، آرمور، فیلر جوشکاری (TIG)، سیم جوشکاری با گاز محافظ (MAG) و سیم جوشکاری زیرپودری (SAW) در بازار داخلی عرضه می‌شود و در صورتی که چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه صادرات کشور رفع شود، باید در انتظار درخشش روزافزون این شرکت در عرصه بین‌المللی نیز باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، مفتول، یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که در صنایعی همچون ساختمان‌سازی، خودروسازی، زیرساخت و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای مفتول در صنعت ساختمان‌سازی، می‌توان به آرماتوربندی، توری، فنس، حصار، سیم خاردار و دیوارهای پیش‌ساخته اشاره کرد. این محصول در انواع مختلفی همچون مفتول سیاه، گالوانیزه، مسوار، زنگ‌نزن و فنری تولید می‌شود و به سبب کاربردهای فراوانی که دارد، تجارت جهانی آن هم با رونق قابل‌توجهی طی سالیان اخیر همراه بوده است. چین به عنوان بزرگ‌ترین فولادساز جهان، در صدر کشورهای تولیدکننده و صادرکننده مفتول فولادی قرار دارد و آلمان به عنوان یکی از کشورهای برتر صنعتی دنیا، بزرگ‌ترین واردکننده مفتول فولادی به منظور استفاده در صنایع مختلف به ویژه خودروسازی شناخته می‌شود.

تولید مفتول فولادی در ایران طی سالیان اخیر، با پبشرفت قابل توجهی همراه بوده و انواع مفتول استاندارد و باکیفیت در شرکت‌های مختلف تولید شده است. شرکت صنایع مفتولی زنجان، بزرگ‌ترین شرکت زیرمجموعه هلدینگ کارخانجات مفتولی زنجان به شمار می‌آید که با ظرفیت تولید سالیانه ۴۵ هزار تن انواع مفتول و اشتغال‌زایی مستقیم ۶۰۰  نفری در حال فعالیت است. این هلدینگ از پنج شرکت دیگر به نام‌های تولیدی و صنعتی الکترود یزد، بید وایر ایران، پودر جوش ایران، صنعت بهسازان سیمین و صنایع پیش‌تنیده خوانسار تشکیل شده که زمینه فعالیت آن‌ها به ترتیب تولید انواع الکترودهای جوشکاری، تولید مفتول فنری، تولید پودر جوش، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و تولید محصولات پیش‌تنیده است.

صادرات مفتول فولادی به قلب اروپا

شرکت صنایع مفتولی زنجان با قدمتی بیش از ۴۰ سال، به‌روزرسانی تکنولوژی تولید و همچنین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را به عنوان یکی از اهداف بلندمدت خود تعیین کرده و موفق به تولید محصولات متنوعی همچون مفتول گالوانیزه، الیاف فولادی، مفتول فنری (پرکربن)، آرمور، فیلر جوشکاری (TIG)، سیم جوشکاری با گاز محافظ (MAG) و سیم جوشکاری زیرپودری (SAW) شده است. این شرکت همچنین تولید محصول جدیدی به نام مش‌متال (گالفان) با پوشش ۶ درصد آلومینیوم، سریوم و لانتانیوم را در دستور کار خود قرار داده که از مقاومت به خوردگی بیشتری نسبت به مفتول‌های گالوانیزه معمولی برخوردار است. شرکت صنایع مفتولی زنجان علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی به انواع مفتول‌های فولادی، حضور پررنگی در بازارهای صادراتی داشته و محصولات خود را به کشورهایی همچون عراق، ترکیه، امارات، قطر، تاجیکستان، ازبکستان، ایتالیا و اسپانیا صادر کرده است. این شرکت در حالی موفق به حضور در بازارهای معتبر اروپایی شده است که کیفیت را سنگ‌بنای تولید قرار داده و انواع محصولات خود را با قیمت تمام‌شده مناسب به فروش رسانده است.

تولید مفتول‌های فولادی طی سالیان گذشته، با پیشرفت چشمگیری از لحاظ کمی، کیفی و دانشی در کشور همراه بوده و شرکت صنایع مفتولی زنجان با به‌کارگیری نیروی انسانی جوان، متخصص و متعهد، موفق به تولید انواع مفتول بر پایه استانداردهای جهانی شده است. علاوه‌براین، مواد اولیه مرغوب و عملیات حرارتی مناسب نیز از اهمیت بالایی در کیفیت مفتول برخوردار است؛ بر همین اساس شرکت صنایع مفتولی زنجان، عمده ماده اولیه مورد نیاز خود را که مفتول وایرراد است، از برترین تولیدکنندگان داخلی کشور تامین می‌کند و عملیات‌های حرارتی مورد نیاز توسط اپراتورهای با دانش و تجربه در این شرکت انجام می‌شود. طبق برآوردهای انجام شده، میزان مصرف سالیانه مفتول فولادی در کشور، بین ۵۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن متغیر است و شرکت صنایع مفتولی زنجان به همراه سایر شرکت‌های هلدینگ، نیاز ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تنی کشور به این محصول را مرتفع می‌سازد. لازم به ذکر است که به طور عمده، مفتول‌های فولادی با ضخامت ۰٫۱۵ تا ۶ میلی‌متر در این شرکت تولید می‌شود.

چالشی همه‌گیر به نام نوسان قیمت

شرکت صنایع مفتولی زنجان همچون سایر تولیدکنندگان مفتول فولادی، با چالش‌ها و موانع مختلفی در مسیر تولید خود مواجه است. افزایش قیمت مواد اولیه، یکی از مهم‌ترین معضلاتی به شمار می‌آید که فعالان این صنعت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این شرکت در حالی تولیدات خود را با قیمتی در حدود ۲۹ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رساند که به دنبال نوسان نرخ ارز، قیمت ماده اولیه مورد نیاز (مفتول وایرراد) به حدود ۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است. علاوه‌براین، قطعی برق و گاز صنایع در فصول گرم و سرد سال، منجر به کاهش تولید انواع محصولات فولادی شده است و شرکت صنایع مفتولی زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. همان طور که پیش‌تر اشاره شد، این شرکت همواره به دنبال حضور اثرگذار و موفق در بازارهای صادراتی به ویژه کشورهای اروپاپی بوده اما متاسفانه وضع بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه در این حوزه، منجر به عدم تحقق اهداف صادراتی این مجموعه شده است؛ در حالی که توسعه صادرات می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور در شرایط سخت و دشوار اقتصادی به همراه داشته باشد اما به نظر می‌رسد نهادهای بالادستی، به دنبال افزایش موانع به جای هموارسازی مسیر صادرات هستند و همین مسئله منجر به کاهش انگیزه شرکت‌های فولادی برای حضور در بازارهای صادراتی شده است.

شرکت صنایع مفتولی زنجان همچنین در راستای حفظ محیط زیست، اقدام به سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری تکنولوژی روز در بخش‌های اسیدشویی و خطوط آبکاری مجموعه جهت کاهش حداکثری آلاینده‌ها و استفاده بهینه از منابع موجود کرده و به عنوان شرکت برتر در صنعت سبز کشور برگزیده شده است. با توجه به اینکه صنایع مفتولی زنجان سبد متنوعی از مفتول‌های فولادی را در اختیار دارد، به نظر می‌رسد در صورت رفع چالش‌های موجود و هموار شدن مسیر صادرات، باید در انتظار درخشش روزافزون این شرکت در بازارهای بین‌المللی به ویژه کشورهای اروپایی باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28649

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.