• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
از سوی سازمان محیط زیست کشور،

مجوز زیست‌محیطی نیروگاه سیكل تركیبی فولاد مباركه صادر شد

  • کد خبر : 27681
  • 11 شهریور 1402 - 8:59
مجوز زیست‌محیطی نیروگاه سیكل تركیبی فولاد مباركه صادر شد
مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان از صدور مجوز زیست‌محیطی نیروگاه سیکل ترکیبی 914 مگاواتی فولاد مبارکه در روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه سال ۱۴۰۲ خبر داد.
مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان از صدور مجوز زیست‌محیطی نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه در روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه سال ۱۴۰۲ خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، سید امیر طباطبائیان با بیان اینکه برای احداث چنین نیروگاه‌هایی به حدود ۲۰ مجوز و استعلام متعدد از نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف نیاز است، گفت: از مهم‌ترین مجوزهای موردنیاز در این حوزه، اخذ موافقت اصولی احداث نیروگاه از وزارت نیرو، اتصال نیروگاه به شبکه، مجوز سوخت مصرفی نیروگاه، مجوز پدافند غیرعامل و مهم‌ترین آن‌ها مجوز زیست‌محیطی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی است.

وی در تشریح مراحل کسب این مجوز ارزشمند، عنوان کرد: در این راستا قبل از احداث نیروگاه و پیش از شروع فرایند مناقصه نیروگاه در اولین جلسات که تصمیم به احداث نیروگاه گرفته شد، شرکت نسبت به اخذ مجوز زیست‌محیطی اقدامات لازم را آغاز کرد به‌ عبارت‌ دیگر از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ این فرایند آغاز شد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار حائز اهمیت در فرایند اخذ مجوز زیست‌محیطی نیروگاه، میزان اثرگذاری نیروگاه جدید بر محیط و منطقه پیرامونی و این مهم است که نیروگاه چه میزان اطراف خود را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. در این‌ راستا باید بعد از نهایی‌ شدن محل احداث نیروگاه جدید، آثار زیست‌محیطی آن بر منطقه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. از آنجایی‌ که  نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در فضایی با مساحت ۷۰ هزار مترمربع و داخل محوطه شرکت احداث شده و فولاد مبارکه نیز در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان قرار دارد، محل احداث عملا از شعاع ۵۰ کیلومتری شهرهای بزرگ خارج شده و این امر یکی از دلایل صدور مجوز بوده است؛ در غیر این صورت اساسا امکان دریافت مجوز زیست‌محیطی برای احداث چنین نیروگاهی امکان‌پذیر نبود.

نیروگاهی با راندمان بالای ۵۸ درصد و مصرف ناچیز آب

بنا بر اظهارات طباطبائیان، اخذ مجوز احداث نیروگاه به‌ عنوان یکی از الزامات اصلی در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا، پارامترها و عوامل اثرگذار با احداث نیروگاه بر محیط پیرامونی پس از تهیه، در دی‌ ماه ۱۴۰۰ برای سازمان محیط‌ زیست اصفهان و متعاقبا برای دفتر مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی تهران ارسال شد و پس از پیگیری‌ها و جلسات متعدد در این ‌خصوص با همکاری وزارت نیرو، وزارت صمت و سازمان ایمیدرو، مشکلات و مغایرتهای اعلامی بررسی مجدد شده و گزارش نهایی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه نهایی شد و به تایید سازمان محیط زیست کشور رسید.

وی با اشاره به مهمترین مشخصه­‌های فنی این نیروگاه‌ از جمله راندمان بالای ۵۸ درصد، مصرف بسیار ناچیز آب، استفاده از مشعلهای نسل جدید و روز دنیا با راندمان بالا و آلودگی بسیار ناچیز معروف به نوع LNB (Low NOx Burner)، مطرح کرد: اطلاعات کامل نیروگاه و انتشار آلودگی آن با استفاده از اطلاعات طرح از جمله قطر، ارتفاع و میزان خروجی‌ گازهای آلاینده دودکش‌ها باید براساس استانداردهای جهانی، مدلسازی شده و نتایج این مدلها و اثرات آن در گزارش محیط زیستی نیروگاه گنجانده شود؛ در این راستا در زمان بهرهبرداری باید سنسورهای اندازه‌گیری آنلاین در دودکشها و سایر آلاینده‌­های واحد، نصب شده و نتایج به صورت دورهای یا برخط در اختیار اداره محیط‌ زیست قرار گیرد.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه از کاهش چشمگیر مصرف آب در نیروگاه جدید نسبت به نیروگاه موجود در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: با توجه ‌به محدودیت منابع آبی در اصفهان و هدف‌گذاری فولاد مبارکه برای اینکه برداشت آب خام خود را از زاینده‌رود را به صفر برساند، میزان مصرف آب نیروگاه یکی دیگر از اهداف اولیه طرح بوده و سازمان محیط‌ زیست نیز بر آن تاکید زیادی داشت که اساسا بهعنوان یکی از مزایای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی برای فولاد مبارکه محسوب می‌شود.

طباطبائیان در همین راستا ادامه داد: تولید برق در نیروگاه قدیم فولاد مبارکه به وسیله برج‌های خنک‌کننده تر انجام می‌شود؛ بنابراین مصرف آب زیادی دارند و با احداث نیروگاه جدید، عملا جایگزینی واحدهای بخار نیروگاه قدیم میسر میشود. در نیروگاه جدید، طراحی بر اساس کارکرد با روش خنک‌کاری خشک است و با استفاده از کندانسورهای هوایی خنک‌کاری آب گردشی نیروگاه انجام می­‌شود، از این رو مصرف آب بسیار ناچیز، آن هم در صورت نشتی و… وجود دارد. به‌ عبارت ‌دیگر، به‌ جرات می‌توان گفت مصرف آب در نیروگاه جدید در مقایسه با نیروگاه‌های بخار نزدیک به صفر است.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که در فرایند احداث نیروگاه جدید حائز اهمیت بوده، میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت است؛ به این معنی که در نیروگاه‌های قدیم به ‌ازای هر مگاوات انرژی، تقریبا ۳۲۰ نرمال مترمکعب گاز مصرف می‌شود اما در نیروگاه‌های جدید، این عدد کمتر از ۱۸۵ نرمال مترمکعب بوده که حاکی از افزایش راندمان این نیروگاه است. در عین‌ حال به‌ دنبال استفاده از نوع مشعل‌های جدیدی که در این نیروگاه به‌کار گرفته شده است، خروجی دودکش‌های آن با محیط‌ زیست کاملا سازگار هستند و به‌ جرات می‌توان گفت به‌ طور کلی نیروگاه جدید از منظر زیست‌محیطی دارای مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به نیروگاه‌های قدیمی است.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بخش پایانی سخنان خود، اخذ مجوز و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه را مرهون حمایت‌های مدیریت عالی شرکت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و وزارت نیرو دانست و از وی قدردانی کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27681

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.