• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

مسیر طولانی در رسیدن به تولید فلز منگنز سبز

  • کد خبر : 21620
  • 01 تیر 1402 - 7:49
مسیر طولانی در رسیدن به تولید فلز منگنز سبز
با توجه به تلاش‌ها برای کاهش انتشار کربن و اثرات زیست‌محیطی با افزایش تولید فلز منگنز الکترولیتی (EMM)، فعالان بازار به سمت تولید فلز منگنز سازگارتر با محیط‌ زیست تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند.

با توجه به تلاش‌ها برای کاهش انتشار کربن و اثرات زیست‌محیطی با افزایش تولید فلز منگنز الکترولیتی (EMM)، فعالان بازار به سمت تولید فلز منگنز سازگارتر با محیط‌ زیست تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، علی‌رغم پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه افزایش تولید فلز منگنز الکترولیتی مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، تعدادی از تولیدکنندگان طرح‌هایی با استفاده از شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) ارائه کرده‌اند. در این میان، مصرف‌کنندگان این نوع از محصولات تولیدی باید برای خرید این مواد پریمیوم بالاتری پرداخت کنند. به طور کلی، به منظور تولید فلز منگنز سازگار با محیط‌ زیست و مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر مسیر طولانی باید طی شود.

منگنز پوسته‌ای، شکلی از فلز منگنز الکترولیتی است که عمدتا به عنوان یک آلیاژ در تولید فولاد زنگ‌نزن و آلومینیوم استفاده می‌شود.

اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۳، موسسه «Fastmarkets» سیستم جدیدی از شاخص‌های ارزیابی قیمت‌های فولاد تولیدشده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر را راه‌اندازی کرد تا بازار در حال رشد فولاد کم‌کربن یا فولاد تولیدشده زیست‌پایشی را پوشش دهد. موسسه «Fastmarkets» هدف از این کار را شفاف‌سازی در حرکت صنعت فولاد به سمت فرآیند کربن‌زدایی عنوان کرد.

لازم به توضیح است که فلز منگنز به طور گسترده در تولید سولفات منگنز با خلوص بالا جهت تولید باتری استفاده می‌شود. به علاوه این فلز در بسیاری از باتری‌های لیتیوم‌یونی مورد استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و همچنین باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) به‌‎کار می‌رود.

برخلاف بخش‌های فولاد و آلومینیوم که در آن‌ها پیشرفت‌های قابل‌ توجهی در جهت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید به منظور کاهش کربن تولیدی حاصل شده است، به نظر می‌رسد اقدامات کمتری در همین خصوص برای تولید منگنز کم‌کربن انجام شده است. بر همین اساس برخی از تولیدکنندگان نوپا استانداردهای مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی به منظور کاهش انتشار کربن را در راس اولویت‌های خود در تولید قرار داده‌اند.

در همین رابطه مورن رویترز، مدیر بازاریابی شرکت «Manganese Metal Company» مستقر در آفریقای جنوبی، فعال در زمینه تولید منگنز با عیار بالا و منگنز بدون سلنیوم، در مصاحبه‌ با موسسه «Fastmarkets»، از تمرکز ویژه این شرکت بر روی استانداردهای مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و چشم‌انداز کلی فلز منگنز تولیدشده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر سخن گفت.

وی معتقد است که پیشرفت‌های حاصل شده در جهت تولید فلز منگنز الکترولیتی کم‌کربن را می‌توان به بازار نسبتا کوچک جهانی فلز منگنز، در مقایسه با بازارهای وسیعی مانند فولاد و همچنین هزینه کمتر فلز منگنز در مقایسه با سایر مواد آلیاژی مانند نیکل و کروم نسبت داد.

در همین رابطه، یکی از مصرف‌کنندگان عمده فلز منگنز بر گفته رویترز مهر تایید زد و گفت: هنوز شرایط لازم جهت ارائه گزارش میزان انتشار کربن ناشی از تولید منگنز مصرفی فراهم نیست.

مدیر بازاریابی شرکت «Manganese Metal Company» بیان کرد: از آنجایی که سهم استفاده از این فلز در محصولات تولیدی این شرکت ناچیز است، بنابراین تمرکز بر روی مسئله تولید فلز منگنز الکترولیتی کم‌کربن، در حال حاضر از  اولویت‌های این شرکت تولیدی نیست.

رویترز در ادامه تاکید کرد که در نهایت، تمرکز این شرکت به تولید منگنز معطوف خواهد شد و البته شرایط برای این اتفاق باید فراهم شود.

وی عنوان کرد: مانع دیگر بر سر راه تولید فلز منگنز الکترولیتی کم‌کربن، تسلط تولیدکنندگان چینی بر پویایی عرضه و تقاضای این مواد است؛ لازم به ذکر است که چین، بیش از ۹۰ درصد فلز منگنز الکترولیتی و بیش از ۶۰ درصد منگنز در جهان را تولید می‌کند و در حال حاضر اولویت مصرف‌کنندگان نهایی باتری، استفاده از فلز منگنز الکترولیتی کم‌کربن نیست.

این فعال حوزه فلزات خاطرنشان کرد: اولویت بیشتر فولادسازان و سایر مصرف‌کنندگان منگنز، ابتدا استفاده از نیکل و کروم کم‌کربن است و مواد اولیه‌ای مانند منگنز در اولویت‌های بعدی قرار دارند. همین روال هم در صنعت باتری‌سازی حاکم است و تمرکز زیادی بر روی تولید لیتیوم، نیکل و کبالت وجود دارد؛ چراکه این مواد اولیه قیمت بسیار بالایی دارند و در این میان، مواد اولیه‌ای مانند منگنز همیشه در ابتدا نادیده گرفته می‌شوند.

رویترز تصریح کرد: این روال در آینده باید تغییر کند؛ شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در بطن تولید فولاد و آلومینیوم مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد و محصولات مختلفی بدون در نظر گرفتن هزینه آن‌ها، بر اساس سازگاری با محیط زیست تولید می‌شوند.

وی اضافه کرد: با این حال، انتقال هزینه‌های بالای استفاده از شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در فرایند تولید به مشتریان نهایی، همچنان یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

مدیر بازاریابی شرکت «Manganese Metal Company» مطرح کرد: تولید و فروش محصولات سازگار با محیط‌ زیست بهایی دارد و این در حالی است که هم‌اکنون بیشتر مصرف‌کنندگان در بخش‌های مختلف بازار، حاضر به پرداخت هزینه‌های بالاتر برای چنین محصولاتی نیستند.

به علاوه، تعیین کمیت هزینه‌های استفاده از شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در قیمت‌گذاری محصولات نیز بسیار دشوار است زیرا حوزه‌های استفاده از شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی بسیار گسترده است و تطابق با استانداردهای این شاخص به اهدافی که تامین‌کنندگان برای خود تعیین می‌کنند، بستگی دارد.

مت جیمز، مدیرعامل و مدیر اجرایی شرکت «Euro Manganese»، یک شرکت تولیدکننده مواد اولیه مورد استفاده در باتری که هدف آن تبدیل شدن به یک تولیدکننده پیشروی منگنز با خلوص بالا برای صنعت خودروهای الکتریکی است، در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets»، از تمرکز این شرکت بر تولید محصولات سازگار با محیط‌ زیست و مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی تاکید کرد.

وی افزود: شرکت «Euro Manganese» در حال فعالیت در پروژه «Chvaletice Manganese» در جمهوری چک بوده و در حال بررسی اولیه امکان تولید باتری حاوی فلز منگنز در شهر بکانکور در استان کبک کانادا است.

این شرکت ارزیابی چرخه عمر (LCA) برای پروژه «Chvaletice Manganese» که هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است را به اتمام رساند تا اثرات زیست‌محیطی فعالیت این پروژه از جمله میزان کربن دی‌اکسید تولیدی ناشی از تولید منگنز با خلوص بالا و سولفات منگنز مونوهیدرات با خلوص بالا (HPMSM) را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

مدیرعامل شرکت «Euro Manganese» بیان کرد: ارزیابی چرخه عمر نشان داد که این شرکت با استفاده ۱۰۰ درصدی از انرژی تجدیدپذیر، می‌تواند میزان انتشار کربن خود را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد.

جیمز در ادامه عنوان کرد: شرکت «Euro Manganese» یک تفاهم‌نامه با شرکت برق «Statkraft» به امضا رسانده تا ۱۰۰ درصد انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز برای فعالیت پروژه مذکور را تامین کند. به علاوه، شرکت «Euro Manganese» قصد دارد بخشی از گازهای گلخانه‌ای منتشر شده خود  همچون دی‌اکسید کربن و هیدروژن را بازیافت کند.

وی مطرح کرد: فرصتی پیش آمده که این شرکت برای کاهش بیشتر کربن تولیدی خود، با تهیه شناساگرهایی از تولیدکنندگان این کار را انجام دهد. به نظر می‌رسد اجرای این استراتژی، تاثیرات زیست‌محیطی کمتری نسبت به آنچه در ارزیابی چرخه عمر تصور می‌شد، دارد.

مدیرعامل شرکت «Euro Manganese» در ادامه تصریح کرد: هدف این شرکت، شناسایی و همکاری با تامین‌کنندگان در راستای اجرای فرایند کربن‌زدایی است. همچنین این شرکت از افزایش تمرکز بیشتر مشتریان بالقوه خود همچون تولیدکنندگان باتری و تولیدکنندگان تجهیزات اصلی خودرو در جهت تهیه محصولات کم‌کربن تولیدشده مطلع است.

جیمز اضافه کرد: این افزایش تمرکز البته تحت تاثیر عواملی چون تعهد به اجرای طرح انتشار کربن صفر و اجرای مقررات خواهد بود.

رویترز معتقد است که شرکت‌هایی مانند شرکت «Manganese Metal Company»، از قبل با تمرکز بر روی شیوه‌های اجرای تولید محصولات زیست‌پذیر، نتیجه این تلاش‌های خود را زمانی که در آینده خرید محصولات منگنز با خلوص بالا به سمت ارائه گزارش‌های میزان انتشار کربن، فرایند شفاف‌سازی و اجرای شیوه‌های سازگار با محیط زیست گسترده‌تر تغییر مسیر می‌دهد، خواهند دید.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دیگری همچون شرکت «Eramet» نیز به دنبال کاهش میزان انتشار کربن در فرایند تولید خود هستند. این شرکت معدنی در حال حاضر در زمینه  استخراج منگنز فعال است و آلیاژهای منگنز تصفیه‌شده را تولید می‌کند.

لازم به ذکر است شرکت «Eramet»، از اولین تولیدکنندگان فلز منگنز بدون کربن در جهان است. یکی از سخنگویان شرکت «Eramet» به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که تبدیل شدن به اولین تولیدکنندگان فلز منگنز بدون کربن در جهان، یک افتخار برای شرکت «Eramet» محسوب می‌شود.

این سخنگو افزود که این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۵۰، به اهداف طرح انتشار صفر کربن دست یابد. به علاوه این شرکت باید تمرکز خود را به منظور توسعه کانال‌های مرتبط با طرح انتشار صفر کربن برای تولید منگنز افزایش دهد.

سازگاری بیشتر با محیط‌ زیست در برابر افزایش هزینه‌های تولید

موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که تولید منگنز پوسته‌ای کم‌کربن و سازگار با محیط‌زیست، به طور طبیعی برچسب قیمت بالاتری خواهد داشت.

رویترز ابراز کرد: منگنز پوسته‌ای کم‌کربن تولیدی شرکت «Manganese Metal Company» به نسبت منگنز پوسته‌ای کم‌کربن تولیدی شرکت‌های چینی، پریمیوم بالاتری دارد.

وی افزود: مشتریان منگنز پوسته‌ای کم‌کربن شرکت «Manganese Metal Company»، به دلیل عدم استفاده از سلنیوم در تولید این ماده، حاضر به پرداخت هزینه‌های بالاتر هستند. به طور معمول منگنز پوسته‌ای کم‌کربن تولید شده توسط شرکت‌های چینی حاوی مقداری سلنیوم است. لازم به توضیح است که سلنیوم، هزینه تولید را به میزان قابل‌ توجهی کاهش می‌دهد اما یک عنصر بسیار سمی برای سلامت تولیدکنندگان آن و همچنین محیط‌ زیست است.

مدیر بازاریابی شرکت «Manganese Metal Company» تاکید کرد: بیشتر مشتریان شرکت «Manganese Metal Company» متقاضی منگنز کم‌کربن بدون سلنیوم هستند و دلایل خاص خود را برای این کار دارند که اکثرا دلایل فنی هستند اما برخی دیگر از مشتریان دلایلی زیست‌محیطی را برای این تقاضای خود عنوان می‌کنند.

رویترز در ادامه تصریح کرد: پریمیوم منگنز کم‌کربن تولیدشده توسط شرکت «Manganese Metal Company» نه بر حاشیه سود بلکه بر هزینه‌های تولید به دلیل هزینه بالاتر فرایند تولید مرتبط با عدم استفاده از سلنیوم و استفاده از روش‌های سازگار با محیط‌زیست اعمال می‌شود.

در همین رابطه، شرکت «Euro Manganese» اعلام کرد: رویه تعیین پریمیوم برای مواد اولیه کم‌کربن تولیدی شدت بیشتری خواهد گرفت.

جیمز در همین خصوص بیان کرد: به عنوان مثال، مکانیسم قیمت‌گذاری که در اسناد تفاهم‌نامه شرکت «Euro Manganese» با شرکت تولیدکننده باتری فرانسوی «Verkor» ذکر شده است، با دی‌اکسید کربن تولیدی محصولات شرکت «Euro Manganese» مرتبط است.

وی تاکید کرد: اگر میزان انتشار کربن شرکت «Euro Manganese» نسبت به آنچه در ارزیابی چرخه عمر مشخص شده کاهش یابد، یک پریمیوم اعمال خواهد شد و اگر اهداف تعیین شده در خصوص میزان انتشار مورد نظر این شرکت برآورده شود، یک تخفیف بر قیمت‌ها اعمال می‌شود.

بر همین اساس شرکت «Euro Manganese» اعلام کرد که در فرایند تولید خود از سلنیوم استفاده نمی‌کند و قصد دارد با استفاده از پساب نیروگاهی که در نزدیکی این شرکت قرار دارد، اثرات زیست محیطی فرایند تولید را بیشتر کاهش دهد.

فرایند تولید متمرکز در چین

در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق تاسیسات تولید منگنز پوسته‌ای در چین متمرکز است. برخی فعالان بازار از وجود چالش‌هایی در کسب اطلاعات مربوط به میزان انتشار کربن از تولیدکنندگان منگنز در چین به موسسه «Fastmarkets» خبر دادند.

در همین رابطه، یکی از معامله‌گران در کسب یک‌ سری از اطلاعات خاص با مشکل مواجه شد و دلیل آن را عدم دسترسی به اطلاعات یا عدم تمایل تولیدکنندگان به ارائه عنوان کرد.

این معامله‌گر عنوان کرد: هر دو دلیل مطرح شده را می‌توان علت این مشکل دانست. تولیدکنندگان در چین یا به این اطلاعات دسترسی ندارند و یا نگران انتشار این اطلاعات و تاثیر آن بر فرایند تجارت خود هستند.

یکی دیگر از این معامله‌گران مطرح کرد: اکثر تولیدکنندگان حاضر به ارائه داده‌های خاصی در مورد میزان انتشار کربن تولیدی خود نیستند اما اندک شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانند دسترسی به چنین داده‌هایی را فراهم کنند.

این معامله‌گر با اذعان با اینکه برای محصولات تولیدشده سازگار با محیط‌زیست پریمیوم تعیین می‌شود، تاکید کرد: برخی از کشورها به‌ ویژه در اروپای شمالی و مرکزی تمایل دارند که این محصولات تولیدشده را فقط از کشورهای مورد اعتماد خریداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این کشورها در مورد اینکه از چه کسی خرید می‌کنند، بسیار سختگیر هستند و تنها تمایل دارند به سوی تولیدکنندگان در کشورهایی بروند که بسیار متعهد به استفاده از شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی هستند.

این معامله‌گر اظهار داشت: نشانه‌هایی وجود دارد که بخش تولید در چین در حال تغییر دیدگاه خود در رابطه با استفاده از استانداردهای مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی است؛ هرچند مشخص نیست این تغییر تا چه میزانی خواهد بود.

در همین راستا، شرکت تعاونی سرمایه‌گذاری «Qingdao Manganese»، با مشارکت تولیدکنندگان برجسته منگنز پوسته‌ای چین، در مارس ۲۰۲۱ با هدف تضمین توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست در کل صنعت منگنز تاسیس شد.

بر اساس آمار ارائه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، با وجود رشد قابل‌ توجه در استفاده از منابع انرژی جایگزین در چین، بیشترین انرژی مورد استفاده در این کشور در حال حاضر از زغال‌سنگ با میزان انتشار کربن بالا تامین می‌شود.

موسسه «Fastmarkets» قیمت منگنز با خلوص ۹۹٫۷ درصد منگنز پوسته‌ای الکترولیتی، با شرط تحویل محصول در بندر روتردام را حدود دو هزار و ۵۰ تا دو هزار و ۱۹۵ دلار در هر تن در روز جمعه ۹ ژوئن ۲۰۲۳ ارزیابی کرد؛ این در حالی است که قیمت منگنز ۹۹٫۷ درصد منگنز پوسته‌ای الکترولیتی، با شرط تحویل محصول در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط فروشنده دو هزار و ۵۰ تا دو هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن ارزیابی شد.

هر دوی این قیمت‌ها در هفته‌های اخیر روند نزولی داشته‌اند؛ این در حالی است که کاهش حجم تقاضا تاثیر کمتری در کاهش ظرفیت تولید در چین گذاشته است.

پیش‌نیازهای مورد نیاز در ارائه استانداردهای گزارش‌دهی

همراه با نیاز به شفاف‌سازی در مورد اینکه دقیقا منظور از تولید منگنز پوسته‌ای مبتنی بر استفاده از شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی چیست، نیاز به همکاری با شرکت‌ها و موسسات صادرکننده گزارش‌ و تعیین استانداردهای گواهی یکپارچه‌تر برای استخراج معادن و تولید فلز مبتنی بر این شاخص احساس می‌شود. در همین راستا، تولیدکنندگان به دنبال ایجاد همکاری با شرکت‌های صادرکننده گواهی و گزارش‌های متفاوت برای انجام این کار هستند.

ترور جونز، مدیرعامل موسسه «Lynx Global Intelligence» که نرم‌افزار جمع‌آوری داده‌های شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی را برای صنعت معدن و بخش مالی آن ارائه می‌دهد، این موضوع را تایید کرد.

در حالی که وی از افشای نام مشتریان خود اجتناب کرد، گفت که این موسسه با بخش‌های تولید منگنز تعاملاتی دارد.

مدیرعامل موسسه «Lynx Global Intelligence» عنوان کرد: چالش موجود برای بازار کشورهای غربی شامل افزایش فشار برای تامین منابع سازگار با محیط‌زیست و مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی برای تولید منگنز خواهد بود. ضمن اینکه این چالش از قبل در بخش بازاریابی و اطلاعات مصرف‌کنندگان انعکاس یافته است.

در واقع شرکت «Manganese Metal Company» و شرکت «Eramet»، هر دو از اقدامات مختلف خود برای تایید اعتبارنامه‌هایی مبتنی بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی پرده برداشتند.

اعتبارنامه‌های هر دوی این شرکت‌ها توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) تایید شده است و گزارش شده که این دو شرکت در همین راستا با سازمان‌های دیگر همکاری می‌کنند.

اخیرا یک ارزیابی توسط شرکت پیشرو در حوزه حسابرسی و مشاوره جهانی به نام شرکت «PwC» انجام شد که به گفته رویترز، ادعای شفاف‌سازی شرکت «Manganese Metal Company» مبنی بر استفاده از شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی را تایید می‌کند.

جونز عنوان کرد: وجود چنین نهادهای ارزیابی‌‎کننده معتبری که استانداردهای شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و تاثیرات زیست‌محیطی شرکت‌های تولیدکننده را بررسی و تجزیه تحلیل می‌کند، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی شرکت «Eramet» گزارش داد که این شرکت به پرسش‌نامه ارائه شده توسط موسسه «Carbon Disclosure Project» که پیشرفت شرکت‌ها را از نظر میزان شفاف‌سازی و توسعه زیرساخت‌های همگام با محیط‌ زیست ارزیابی می‌کند، پاسخ خواهد داد.

سخنگوی شرکت «Eramet» به موسسه «Fastmarkets» گفت: در سال ۲۰۲۲، این شرکت با دریافت رتبه «A» در مقایسه با رتبه «B» در سال ۲۰۲۱ و رتبه «D» در سال ۲۰۱۹، توانست به شرکت‌های پیشرو در بخش ذوب، پالایش و فرم‌دهی فلزات بپیوندد.

نگرش‌ها درباره مزایای استفاده از شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در سال‌های اخیر تغییر کرده است اما تردیدها در مورد اثربخشی بالای آن همچنان وجود دارد.

رویترز به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که مشتریان تمرکز خود را بر کاهش میزان انتشار کربن افزایش خواهند داد.

وی یادآور شد : اگر اکنون در مورد شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی صحبتی شود، برخی از مشتریان تقریبا بقیه معیارها را نادیده گرفته و فقط بر کاهش میزان انتشار کربن تولیدی تمرکز می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=21620

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.