• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز رودنی طبس:

مناطق کم‌برخوردار معدنی، چشم‌انتظار حمایت دولت

  • کد خبر : 35548
  • 16 آذر 1402 - 6:24
مناطق کم‌برخوردار معدنی، چشم‌انتظار حمایت دولت
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز رودنی طبس گفت: بسیاری از معادن کوچک‌مقیاس کشور در مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار واقع شده‌‎اند و نیازمند حمایت دولت در راستای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه در حوزه حمل‌ونقل و حامل‌های انرژی اعم از برق، گاز و آب هستند.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز رودنی طبس گفت: بسیاری از معادن کوچک‌مقیاس کشور در مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار واقع شده‌‎اند و نیازمند حمایت دولت در راستای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه در حوزه حمل‌ونقل و حامل‌های انرژی اعم از برق، گاز و آب هستند. از این رو، دولت و سازمان‌های ذی‌ربط باید نگاه ویژه‌تری به مناطق کم‌برخودار داشته و حمایت خود از فعالان بخش معدن در این مناطق را افزایش دهند.

رمضانعلی آذر افراز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت فرآورده‌های نسوز رودنی طبس فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ با هدف تولید خاک نسوز صنعتی آغاز کرد و در ادامه با اجرای طرح توسعه‌ای، کارگاه تولید آجر نسوز با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تن در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر ۶ نفر در کارخانه و ۱۲ نفر در محل معدن مشغول به کار هستند و خاک نسوز تولید شده، در اختیار تولیدکنندگان انواع جرم‌های نسوز به منظور استفاده در صنایع مختلف همچون فولاد، سیمان و شیشه قرار می‌گیرد.

وی در خصوص چالش‌های موجود در تولید خاک نسوز، عنوان کرد: فرسودگی ماشین‌آلات، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فعالان بخش معدن به شمار می‌آید و هم‌اکنون بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات موجود به ویژه در معادن کوچک‌مقیاس فرسوده شده‌اند. در چنین شرایطی، ضرورت تسهیل شرایط واردات ماشین‌آلات جدید و همچنین نوسازی ناوگان معدنی در کشور بیش از پیش احساس می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات کنونی بخش معدن، تامین مواد ناریه مورد نیاز معدنکاران است و بسیاری از فعالان این بخش در تامین چاشنی به منظور اجرای عملیات انفجار و آتش‌باری با مشکل مواجهند.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز رودنی طبس در ادامه به کمبود نیروی انسانی در مناطق کم‌برخودار کشور اشاره کرد و گفت: فاصله شهرستان طبس با شهرهای بزرگ مانند یزد و سمنان، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر است و نزدیک‌ترین شهر با جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر، در فاصله ۱۰۰ کیلومتری طبس قرار دارد. در چنین شرایطی، تامین نیروی انسانی لازم جهت فعالیت در معادن شهرستان بسیار دشوار شده است و اغلب معادن طبس با معضل کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستند.

ضرورت تامین زیرساخت‌ها در مناطق کم‌برخوردار

آذر افراز با بیان اینکه دولت باید زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز در بخش معدن به ویژه در مناطق کم‌برخوردار را تامین کند، تصریح کرد: معدن ما در منطقه رباط‌خان طبس قرار دارد و به تازگی مسیر منتهی به آن آسفالت شده است. بر همین اساس از لحاظ رفت و آمد مشکل چندانی نداریم اما به شدت با معضل دسترسی به اینترنت مواجهیم و گاهی اوقات باید حدود ۲۰ کیلومتر از محل معدن دور شویم تا به اینترنت همراه دسترسی پیدا کنیم. از طرفی با توجه به اینکه برق این منطقه هنوز به شبکه سراسری متصل نشده است، برق مورد نیاز خود را از صفحه خورشیدی نصب شده در محل معدن و نیز موتور برق خریداری شده تامین می‌کنیم. طبس، یک شهرستان کویری در غرب استان خراسان جنوبی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خشک آن، مردم این منطقه با معضل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین ما آب غیرشرب مورد نیاز خود را با استفاده از تانکر و از محل ۱۰۰ کیلومتری معدن تامین می‌کنیم. همچنین اخیرا گازرسانی به برخی از روستاهای اطراف منطقه انجام شده است و ما امیدواریم از این طریق بتوانیم گاز مورد نیاز خود را تامین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تحقق شعار اقتصاد معدن به جای نفت، نیازمند توسعه سرمایه‌گذاری در بخش معدن و همچنین افزایش حمایت از فعالان این بخش است، اظهار داشت: بخش معدن، از پتانسیل‌های فراوانی در کشور ما برخوردار است و ایران یکی از معدن‌خیزترین کشورهای جهان محسوب می‌شود؛ بنابراین هرچقدر اکتشاف، استخراج و فرآوری انواع مواد معدنی در سطح کشور افزایش پیدا کند، در ادامه صنایع معدنی به ویژه فولاد نیز توسعه خواهند یافت و در نتیجه رونق اقتصادی در شرایط تحریم و دشوار اقتصادی حاصل خواهد شد. یکی از اقدامات مثبت دولت جدید در بخش معدن، صدور مجوز واردات ماشین‌آلاتی که امکان ساخت آن‌ها در داخل وجود ندارد، است و اگر بروکراسی‌های اداری در این زمینه کاهش پیدا کند، می‌توان گفت دستاورد بزرگی در این عرصه حاصل شده است. در همین راستا، ما اقدامات لازم جهت واردات ماشین‌آلات جدید را انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با نوسازی ناوگان معدنی خود، میزان بهره‌وری مجموعه را افزایش دهیم. باید توجه داشت که به دلیل فرسودگی و عمر بالای ماشین‌آلات موجود در اکثر معادن کشور، هزینه تعمیرات و نگهداری به شدت افزایش یافته است. از طرفی، معدن‌کاران با چالش‌های مختلفی اعم از افزایش هزینه حمل، کمبود سوخت، افزایش حقوق دولتی و… مواجهند و بنابراین توانایی مالی جهت پرداخت هزینه بالای تعمیرات را ندارند. بنابراین درخواست ما از دولت و مسئولان ذی‌ربط این است که علاوه بر حمایت از ساخت داخل، مسیر واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید را هموار کنند.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز رودنی طبس در ادامه ضمن انتقاد از افزایش حقوق دولتی معادن و همچنین مالیات واحدهای تولیدی در سال آینده، تصریح کرد: افزایش حدود ۱۳ درصدی حقوق دولتی معادن در سال ۱۴۰۳، نه تنها چالش‌ها و مشکلات موجود در این بخش را رفع نخواهد کرد بلکه منجر به تعطیلی روزافزون معادن کوچک‌مقیاس به ویژه در مناطق کم‌برخوردار خواهد شد. در واقع دولت باید مبنای دریافت حقوق دولتی از معادن مختلف اعم از بزرگ، متوسط و کوچک‌مقیاس را تغییر دهد و توجه بیشتری به فعالان بخش خصوصی داشته باشد. از طرفی، اکثر کارگاه‌های تولید آجر نسوز نیز با ظرفیت محدود در حال فعالیت هستند و تنها ادامه تولید و حفظ نیروی انسانی را در اولویت قرار داده‌اند. میزان تولید، فروش و سودآوری این کارگاه‌ها به قدری نیست که بتوانند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت کنند؛ با این وجود ما ملزم به پرداخت این مالیات هستیم و به دلیل عدم تامین نقدینگی کافی، به ناچار نیروی انسانی شاغل در کارگاه را از ۱۵ به ۶ نفر کاهش داده‌ایم.

سردرگمی در تولید آجر نسوز استاندارد!

آذر افراز با اشاره به سختگیری‌های سازمان استاندارد و عدم همکاری با واحدهای تولیدی، یادآور شد: ما تولید آجرهای نسوز را از سال ۱۳۹۸ آغاز کردیم و در آن زمان اعلام شد که رعایت استانداردهای موجود در تولید این محصول اجباری نیست. حالا با گذشت چهار سال دوباره اعلام شده است که آجرهای نسوز باید بر اساس استانداردهای موجود تولید شوند. بر همین اساس، ما کلیه اقدامات لازم برای دریافت نشان استاندارد را انجام داده‌ایم و مجوزهای مربوطه را نیز دریافت کرده‌ایم؛ حدود سه ماه است که در انتظار تایید نهایی سازمان استاندارد هستیم اما متاسفانه هنوز نتیجه نهایی به ما ابلاغ نشده و به نوعی سردرگم شده‌ایم!

وی در پایان با بیان اینکه تورم و هزینه‌های تولید به قدری افزایش یافته است که دریافت تسهیلات حمایتی نیز گره‌ای از مشکلات تولیدکنندگان باز نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: ما درخواست وام حمایتی به مبلغ سه میلیارد تومان را در یکی از بانک‌های خصوصی کشور مطرح کردیم اما مراحل اداری دریافت این وام به قدری زمان‌بر بود که در ادامه چاره‌ای جز رها کردن آن نداشتیم؛ ضمن اینکه این مبلغ در مقایسه با هزینه حدود ۱۸ میلیارد تومانی برای راه‌اندازی یک کارگاه جدید تولید کوره نسوز ناچیز بوده و از سوی دیگر هزینه ساخت سوله و تجهیز کارگاه نسبت به چهار سال پیش، به شدت افزایش یافته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35548

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.