• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
مدیرعامل شرکت ریابی:

مهیا شدن شرایط خرید کاتد مس، مشکل‌گشای صنعت تولید مقاطع مسی و آلیاژی

  • کد خبر : 5002
  • 05 خرداد 1398 - 13:53
مهیا شدن شرایط خرید کاتد مس، مشکل‌گشای صنعت تولید مقاطع مسی و آلیاژی
مدیرعامل شرکت ریابی تولیدکننده مقاطع برنجی، گفت: اگر شرایط برای خرید کاتد مس از طریق بورس فراهم شود بخشی از معضلات صنعت ما نیز برطرف می‌شود. یکی از مزایای تهیه کاتد به عنوان مواد اولیه تولید مقاطع برنجی، تنظیم قیمت بازار است، وقتی قیمت مس ثابت باشد بازار مقاطع برنجی تا این حد نوسان نخواهد داشت؛ در حال حاضر قیمت ضایعات رو به فزونی است و هیچ ثباتی ندارد.
مدیرعامل شرکت ریابی تولیدکننده مقاطع برنجی، گفت: اگر شرایط برای خرید کاتد مس از طریق بورس فراهم شود بخشی از معضلات صنعت ما نیز برطرف می‌شود. یکی از مزایای تهیه کاتد به عنوان مواد اولیه تولید مقاطع برنجی، تنظیم قیمت بازار است، وقتی قیمت مس ثابت باشد بازار مقاطع برنجی تا این حد نوسان نخواهد داشت؛ در حال حاضر قیمت ضایعات رو به فزونی است و هیچ ثباتی ندارد.

علی هوشمند رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان مقاطع برنجی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان مقاطع مسی و برنجی، تامین مواد اولیه است؛ با اینکه کاتد مس تولید داخلی است اما متاسفانه ما شرایط دسترسی به کاتد نداریم و مجبوریم برای تهیه مواد اولیه، قراضه تهیه کنیم، کاتد ارزان‌تر از مواد ضایعاتی است و کیفیت محصول نهایی تولید شده از کاتد نیز بیشتر از تولیدات با قراضه است، داشتن سابقه خرید از بورس طی دو سال گذشته شرط اصلی برای گرفتن سهمیه خرید کاتد از بورس کالا است؛ بنابراین واحدهای تازه تاسیس که سابقه تولید ندارند نیز نمی‌توانند اقدام به خرید کاتد کنند زیرا این شرکت‌ها نیز باید سابقه خرید در دوسال گذشته را داشته باشند، در حالی که اصلا شرکتی وجود نداشته است. بر این اساس، هیچ‌کدام از اعضای صنف ما مشمول سهمیه خرید کاتد از بورس نمی‌شوند؛ البته دلیل دیگری که باعث می‌شود فعالین صنف ما نتوانند از بورس کالا، کاتد مس تهیه کنند این است که اکثر تولیدکنندگان صنف ما شخصیت حقیقی هستند و نه شخصیت حقوقی. امیدوارم به‌زودی در جهت حل این معضلات چاره‌ای اندیشیده شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تولیدکنندگان مقاطع مسی و آلیاژی، تولیدکننده کاتد یا سایر مواد اولیه مورد نیاز خود، هستند، توضیح داد: تولید کاتد، معدن و تکنولوژی برای فرآوری مس می‌خواهد و نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است که فعالان صنف ما چنین سرمایه‌ای ندارند که بخواهند به این مقوله ورود و اقدام به تولید کاتد مسی کنند، جدای از این وقتی ما تولیدکننده کاتد مس داریم چرا باید واحد تولیدی جدیدی فعال شود؟ سرمایه‌گذاری‌ در چنین بخشی موازی کاری است و به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای ما ندارد. بنابراین ضایعات سیم و کابل مسی و قطعات برنجی را از بازار خریداری کرده و مجددا آلیاژسازی می‌کنیم.

قیمت قراضه بسیار بالا است

مدیرعامل شرکت ریابی با عنوان اینکه مجبور به خرید مواد اولیه از بازار قراضه هستیم، بیان کرد: خرید ضایعات هم گران است و هم اینکه این منابع محدود هستند. ما تولیدکننده مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی هستیم، هرچقدر ما بتوانیم قیمت محصولاتمان را کنترل کنیم، به همان نسبت در کنترل قیمت محصولات نهایی این صنایع تاثیر خواهیم داشت. یکی دیگر از معضلات صنعت ما، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده است؛ دریافت مالیات از تولیدکنندگان، یک اشتباه محض است و این مالیات باید از مصرف‌کنندگان دریافت شود، مدیریت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده زمان و انرژی زیادی از ما می‌گیرد، در حالی که تولیدکننده به اندازه کافی دغدغه دارد و وجود این قانون بار اضافه‌ای بر دوش تولیدکننده می‌گذارد. در واقع قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون خوبی است که اشتباه اجرا می‌شود. در اجرای هر قانونی باید توجه داشته باشیم که اگر واحدهای تولیدی فعال بوده و فعالیتشان رونق خوبی داشته باشد، جدای از تاثیر در حل معضلات اقتصادی، کمک شایانی به حل مشکلات اجتماعی همچون بیکاری نیز خواهد داشت.

هوشمند گفت: جدای از مشکلاتی که ذکر شد، صنعت ما نیز از شرایطی که بر کل جامعه اقتصادی حاکم است بی‌نصیب نبوده و مشکلات نوسانات ارزی، رکود بازار و … نیز از جمله مشکلاتی هستند که ما همواره با آن‌ها دست به گریبان بوده‌ایم؛ با وجود تحریم‌ها که زمینه‌ساز معضلات فراوانی شده است، انتظار می‌رود قوانین داخلی در راستای حمایت از تولیدکننده وضع شود تا باری از دوش تولیدکننده بردارد. در این شرایط است که می‌توان از تولیدکننده انتظار داشت که به اقتصاد کشور کمک کند و در آرامش و بدون دغدغه مضاعف، یاری‌رسان اقتصاد کشور باشد، تولیدکننده‌ای که دائما برای رفع معضلات، انرژی صرف کند قطعا انرژی ندارد که به توسعه محصولات و واحد تولیدی خود فکر کند.

بی نیازی کشور از واردات مقاطع مسی و آلیاژی

وی ادامه داد: خوشبختانه از واردات مقاطع مسی و آلیاژی بی‎‌نیاز هستیم و نیاز کشور به هرگونه‌ای از مقاطع توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. محصولات تولیدی داخلی از نظر کمی و کیفی جواب‌گوی تمامی نیازهای کشور هستند، از نظر دانش فنی، ماشین‌آلات و سرمایه مورد نیاز، نیز هیچ‌گونه وابستگی به خارج از ایران نداریم و این منابع کاملا از داخل کشور تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ریابی با توجه به اینکه واردات قطعات مسی و برنجی مورد نیاز صنایع محدود خواهد شد، پیش‌بینی ما این است که تقاضا برای خرید مقاطع مسی و برنجی افزایش یافته و صنعت ما رشد داشته باشد؛ پس از این مواد اولیه بیشتر محصولات تولیدی مصرف‌کنندگان مقاطع، توسط تولیدکننده داخلی تامین خواهد شد؛ قطعا این صنایع مواد اولیه نیاز دارند که  ما نیز آمادگی این را داریم که مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها را تامین کنیم. قطعا سال ۹۸ میزان تولید ما افزایش خواهد یافت بنابراین مواد اولیه بیشتری نیاز خواهیم داشت.

کیفیت محصولات شرکت‌های داخلی با یکدیگر متفاوت است

هوشمند در خصوص میزان تاثیر برندها در صنعت تولید مقاطع توضیح داد: تولیدات شرکت‌های داخلی تفاوت‌های جزئی با هم دارند اما همگی بر طبق استاندارد، مقاطع باکیفیت تولید می‌کنند. در صنعت ما برندها تاثیر چندانی بر میزان فروش نمی‌گذارد، داد و ستد در صنعت ما به صورت کسب و کار «بی تو بی» است. شرکت‌های ذوب آلیاژ، شمش ایران و شمشال از جمله شرکت‌های مطرح در حرفه ما هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا شرایط برای رقابت تولیدکنندگان مهیا است، گفت: بله، شرایط برای رقابت سالم در حرفه ما وجود دارد؛ نکاتی که ما همیشه به آن اهمیت می‌دهیم، افزایش کیفیت محصولات تولیدی و جلب رضایت مصرف‌کنندگان و توجه ویژه به منافع آن‌ها، همزمان با منافع مجموعه خودمان است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5002
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۵۹ دلار رسید
08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید