• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

میانمار و چین، برترین‌های صحنه‌ صادرات و واردات قلع

  • کد خبر : 29147
  • 29 شهریور 1402 - 15:49
میانمار و چین، برترین‌های صحنه‌ صادرات و واردات قلع
میانگین تجارت جهانی کنسانتره قلع در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، حدود ۲۴۷ هزار تن بوده‌ و تجارت کنسانتره قلع در این بازه زمانی، به‌ طور متوسط با افزایش همراه بوده است.

میانگین تجارت جهانی کنسانتره قلع در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، حدود ۲۴۷ هزار تن بوده‌ و تجارت کنسانتره قلع در این بازه زمانی، به‌ طور متوسط با افزایش همراه بوده است. آمار تجارت کنسانتره قلع بیانگر آن است که چین، بزرگ‌ترین واردکننده و میانمار، برترین صادرکننده کنسانتره قلع در جهان است. در سال ۲۰۲۲، چین، مالزی و تایلند با سهم به‌ ترتیب ۷۹، ۱۲ و ۶ درصد بیشترین سهم از واردات کنسانتره قلع را به خود اختصاص داده‌اند. در سوی مقابل، میانمار به‌ تنهایی بیش از ۸۱ درصد از صادرات جهانی این محصول را در دست داشته است و با اختلافی چشمگیر، یکه‌‌تاز صادرات کنسانتره قلع به ‌شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، در نمودار ۱، تجارت جهانی کنسانتره قلع از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ قابل مشاهده‌ است. در بازه زمانی مورد بررسی، تجارت کنسانتره قلع افت و خیزهایی را تجربه کرده است. تجارت جهانی قلع در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۷۷ هزار تن بوده است و در سال ۲۰۲۰ به کمینه مقدار حدود ۲۱۲ هزار تن رسید که علت آن، وقفه‌های عرضه ناشی از محدودیت‌های شیوع کرونا در این سال بود اما با افزایش واردات چین در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۸۲ هزار تن تجارت کنسانتره قلع در این سال ثبت شد.

تجارت کنسانتره قلع در سال ۲۰۲۱ با افزایش اندک نسبت به سال ۲۰۲۰ روبه‌رو بوده است. در سال ۲۰۲۲، تجارت کنسانتره قلع با افزایش ۵۷ هزار تنی نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۲۸۳ هزار تن رقم خورد که ناشی از بازگشایی و تولید کارخانه قلع Yunnan (بزرگ‌ترین تولیدکننده قلع جهان) در چین بود. با کاهش تعرفه‌های صادراتی کشورهای صادرکننده و از سرگیری تولید کارخانه‌های ذوب چین، تقاضا برای این ماده افزایش یافت. به این ترتیب، انتظار می‌رود که حجم تجارت کنسانتره قلع همواره در حال افزایش باشد.

در میان فلزات، قلع از بازار کوچک‌تری برخوردار است و از ‌‌آنجایی که تولید کنسانتره قلع تا حد زیادی منحصر به آسیا و آفریقاست، بخش زیادی از کنسانتره قلع تولیدشده وارد بازار و تجارت بین‌الملل می‌شود. ترکیب افزایش قیمت قلع و تولید آن به خصوص در کشور اندونزی و چین، تاثیر عمده‌ای بر روی تجارت این محصول گذاشته‌ است. باتوجه به کاربرد قلع در صنعت الکترونیک، به‌ نظر می‌رسد که در آینده با افزایش تولید و استفاده بیشتر از این محصول، تجارت کنسانتره قلع افزایش یابد.

رشد چشمگیر صادرات قلع نیجریه

در نمودار ۲، بزرگ‌ترین واردکنندگان و صادرکنندگان کنسانتره قلع در پنج سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته‌ است. کشورهای چین، تایلند و مالزی، بیشترین میزان وادرات کنسانتره قلع را دارا هستند که البته نقش چین بسیار پررنگ‌تر از سایر کشورها است. در سمت صادرات، میانمار با سهمی معادل ۸۱ درصد، استرالیا ۷ درصد و برزیل ۲ درصد، به‌ عنوان برترین‌ کشورهای صادرکننده کنسانتره قلع محسوب می‌شوند. همان‌ طور که از اعداد مذکور مشخص است، بیش از ۸۰ درصد تجارت کنسانتره قلع به‌ واسطه چین و میانمار انجام می‌شود.

واردات چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ با افزایش ۲ درصدی، از ۲۲۲ هزار تن به ۲۴۳ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسیده است. کمترین میزان واردات چین در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۱۵۸ هزار تن به ثبت رسیده است. چین در سال ۲۰۲۲، بخش عمده کنسانتره قلع را از میانمار به مقدار ۱۸۷ هزار تن، ۲۳ هزار تن از کنگو و ۱۱ هزار تن از استرالیا وارد کرده‌ است.

در سال ۲۰۱۸، واردات قلع از میانمار تقریبا ۱۰۰‌درصد کل واردات این محصول برای چینی‌‌‌ها را تشکیل می‌‌‌داد اما واحدهای ذوب چین درصدد آن برآمدند تا منابع بالقوه قلع را کشف کنند و وابستگی خود را به واردات از میانمار کاهش دهند که این نسبت به ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۲ رسید.

مالزی، در رده دوم واردات کنسانتره قلع قرار دارد که به‌ طور کلی در این سال‌ها روند نزولی را طی کرده‌ و حدود ۱۲ درصد کاهش را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ تجربه کرده است. بیشترین میزان واردات کنسانتره قلع مالزی در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳۴ هزار تن و کمترین مقدار در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸ هزار تن بوده ‌است.

تایلند، سومین کشور برتر واردکننده کنسانتره قلع است که از ۱۲ هزار تن در سال ۲۰۱۸، به ۱۸ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسید اما با کاهش حدود پنج هزار تن در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۳ هزار تن واردات کنسانتره قلع داشته است. کشور کنگو با صادر کردن حدود چهار هزار تن کنسانتره قلع به تایلند، بزرگ‌ترین تامین‌کننده کنسانتره قلع این کشور محسوب می‌شود. با توجه به حجم بالای واردات کشورهای چین، مالزی و تایلند سهم سایر کشورها بسیار کم است.

همان‌ طور که اشاره شد، میانمار به‌ عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده کنسانتره قلع شناخته می‌شود. در بازه زمانی مورد بررسی، حجم صادرات این کشور به‌ طور میانگین حدود ۱۷۳ هزار تن بوده است. در سال‌ ۲۰۲۲ با صادرات ۱۸۷ هزار تنی کنسانتره قلع، صادرات این کشور نسبت به ۲۱۹ هزار تن در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است.

افزایش استخراج قلع در میانمار با تغییر در روش استخراج از روش‌های معمول و استخراج در مقیاس کوچک به استخراج‌‌‌های پیشرفته مبدل شده است. همین امر سبب توسعه معدن‌کاری و بهبود وضعیت صادرات کنسانتره قلع این کشور شده است. شایان ذکر است که در داده‌های گمرکی ثبت شده برای میانمار، آمار صادرات قلع برای این کشور به ثبت نرسیده و با بررسی آمار واردات کشورهای واردکننده از جمله چین، میزان صادرات این کشور مشخص شده است.

در جایگاه دوم بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده کنسانتره قلع، استرالیا قرار دارد که از تولیدکنندگان بزرگ قلع نیز محسوب می‌شود و بیشترین میزان کنسانتره قلع را به چین، مالزی و تایلند صادر می‌کند. صادرات کنسانتره قلع استرالیا در پنج سال اخیر روند صعودی داشته‌ است. صادرات استرالیا در سال ۲۰۱۸، حدود ۱۳ هزار تن بود که با رشد ۸ درصدی، به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال ۲۰۲۲ رسید.

صادرات نیجریه در بازه زمانی مورد بررسی با رشد بی‌بدیل از ۱۳۰ تن در سال ۲۰۱۸، به ۱۳ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسیده که ناشی از افزایش تولید قلع و موجودی انبار این کشور است. لازم به ذکر است که این کشور حدود ۱۱ هزار تن از کنسانتره قلع را به چین و یک هزار و ۵۰۰ تن را به مالزی صادر کرده و در بین کشورهای برتر صادرکننده، بیشترین میزان رشد صادرات کنسانتره قلع را به ثبت رسانده‌ است؛ اگرچه کماکان فاصله چشمگیری با میانمار دارد.

برزیل نیز از جمله بازیگران صحنه تجارت کنسانتره قلع به‌ شمار می‌رود. برای این کشور در بازه‌ مورد بررسی، صادرات حدود چهار هزار تن به ثبت رسیده که البته با جهشی بزرگ از دو هزار و ۷۰۰ تن در سال ۲۰۱۸، به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن در سال ۲۰۲۲ رسیده‌ است. کنگو نیز دیگر کشور صادرکننده به شمار می‌آید که در سال ۲۰۲۲، صادراتی کمتر از هفت هزار تن را به ثبت رسانده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29147

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.