• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل پگاه باتری:

می‌توان در صنعت باتری خودرویی به خودکفایی رسید

  • کد خبر : 4001
  • 20 اسفند 1398 - 23:27
می‌توان در صنعت باتری خودرویی به خودکفایی رسید
مدیرعامل پگاه باتری گفت: کشور در حال حاضر به 12 میلیون باتری خودرو نیازمند بوده که متاسفانه میزان تولید در این زمینه رقمی بین هفت تا هشت میلیون باتری است. بنابراین اگر بتوانیم طی برنامه‌ای مدون شده در کشور، میزان تولید این بخش را در مسیر ایجاد ارزش‌افزوده بالا ببریم، و وابستگی خود به واردات باتری را کاهش دهیم، بدون تردید صنعت باتری خودرویی کشور به خودکفایی خواهد رسید.
مدیرعامل پگاه باتری گفت: کشور در حال حاضر به ۱۲ میلیون باتری خودرو نیازمند بوده که متاسفانه میزان تولید در این زمینه رقمی بین هفت تا هشت میلیون باتری است. بنابراین اگر بتوانیم طی برنامه‌ای مدون شده در کشور، میزان تولید این بخش را در مسیر ایجاد ارزش‌افزوده بالا ببریم، و وابستگی خود به واردات باتری را کاهش دهیم، بدون تردید صنعت باتری خودرویی کشور به خودکفایی خواهد رسید.

سهیل پیام در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۸ در شهرک صنعتی خرم‌دشت فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کردیم که البته در سال ۱۳۹۰ و طی مذاکرات مستمری که با یک شرکت ایتالیایی برای خرید و نصب ماشین‌آلات داشتیم، توانستیم این ماشین‌آلات را خریداری و در شرکت نصب و راه‌اندازی کنیم. با این حال شروع فعالیت جدی شرکت به معنای تولید باتری ماشین، از سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

وی افزود: شمش سرب به عنوان مهم‌ترین و عمده‌ترین ماده مصرفی برای تولید باتری خودرو شناخته می‌شود که البته میزان مصرف سرب در هر باتری، بستگی مستقیم به میزان توان باتری دارد. در حال حاضر به علت بالا رفتن قیمت سرب و به تبع آن افزایش قیمت باتری، احتیاط شدیدی بر فضای تولید باتری خودرو در کشور حاکم شده است به طوری که حتی امکان دپوی باتری در فضای موجود نیز امکان‌پذیر نیست.

پیام ادامه داد: میزان تولید ذکر شده در پروانه به حدود دو میلیون باتری در سال می‌رسد که این میزان بر اساس واقعیات و مشکلات اساسی که در این زمینه وجود دارد، به میزان ۸۰۰ هزار باتری در سال کاهش پیدا کرده است.

ظرفیت‌های پنهان تولیدی

مدیرعامل پگاه باتری عنوان کرد: یکی از اهداف عمده شرکت، افزایش میزان ظرفیت تولید واقعی هم‌راستا با ظرفیت اسمی ثبت شده در پروانه تولید است که اگر شرایط بازار اندکی بتواند با فضای تولیدی همراهی و هم‌یاری بهتری داشته باشد، بدون تردید عبور از مرز دو میلیون باتری در سال می‌تواند پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های پنهان واحدهای تولیدی همچون ما را بیش از پیش آشکار کند.

وی یادآور شد: به طور میانگین برای هر باتری حدود هشت تا ۱۱ کیلوگرم سرب محتوی به کار گرفته می‌شود که اگر میزان سرب به کار رفته در هر باتری تولیدی را به طور میانگین ۱۰ کیلوگرم در نظر بگیریم، بنابراین برای ۸۰۰ هزار باتری تولیدی در سال به حدود هشت هزار تن سرب نیاز خواهیم داشت.

پیام تصریح کرد: سرب مصرفی بر اساس قیمت روز بازار خریداری می‌شود و این‌‌گونه نیست که از فرد یا نهاد خاصی خریداری صورت بگیرد. با این حال در گذشته امکان خرید به صورت مدت‌دار وجود داشت به طوری که می‌توانستیم هزینه خرید را به مرور و طی یک فرآیند مورد پذیرش دو طرف، پرداخت کنیم اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم متفاوت از شیوه‌های مورد توافق در گذشته است و به نوعی هزینه طی مبادله و یا پیش از مبادله کالا پرداخت می‌شود.

بازار پرنوسان شمش سرب

مدیرعامل پگاه باتری مطرح کرد: طی این مدت اخیر شاهد نوسانات جدی و بسیاری در بازار سرب بوده‌ایم به طوری که حدود پنج ماه پیش، قیمت یک کیلوگرم سرب به ۳۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود که خوشبختانه طبق آخرین خرید شرکت در این ماه، قیمت شمش سرب به حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: باتری‌های تولیدی جز برای خودرو کاربرد دیگری ندارد. همچنین باید اشاره کرد که طول عمر این باتری‌ها مشخص نیست ولی گارانتی و خدمات پس از فروش آن ۱۴ ماه است.

گرمایش زمین و کاهش عمر باتری خودرو

پیام اظهار کرد: اگر در یک پلان کلی سیر وضعیت باتری‌ها را در دنیا و به خصوص در کشور بررسی کنیم، متوجه کم شدن کلی عمر باتری به دلیل تغییر فرآیند زیستی در زندگی و نحوه استفاده از باتری‌های خودرو می‌شویم. اگر در گذشته اوج مصرف باتری خودرو در زمستان بود، طی چند دهه گذشته و با گسترش سیستم‌های خنک‌کننده در خودرو، اوج مصرف باتری به تابستان منتقل شده است. بنابراین با توجه به اینکه سیستم خنک‌کننده خودرو یکی از عوامل مهم در کاهش عمر باتری است، استفاده از این سیستم به خصوص در مناطق خشک و کویری همچون ایران و به دلیل گرمای بیش از حد ناشی از گرم شدن کلی فرآیند زمین، افزایش چشمگیری داشته است. افزایش استفاده از این سیستم، گواهی بر کاهش عمر باتری در مقایسه با دنیای قدیم است که سیستم خنک‌کننده در ساختار ماشین وجود نداشت.

وی اذعان داشت: در باتری‌های قدیمی امکان باز شدن در باتری و ریختن آب مقطر در آن وجود داشت که در نوع خود عملی برای طولانی‌‌تر کردن عمر باتری بود اما در حال حاضر به دلیل اینکه در باتری‌ها به طور کلی بسته و پلمپ است. به نظر می‌رسد که نهایت عمر باتری‌ها با توجه به فرآیند پیچیده‌ای که دنیای جدید برای آن تعریف شده است، از مرز ۱۴ ماه عبور نکند.

باتری خشک خودرویی

مدیرعامل پگاه باتری مطرح کرد: در بازار ایران اصطلاحی به نام باتری خشک وجود دارد که به طور کل چنین واژه‌ای در صنعت خودرو با باتری سرب اسیدی نادرست است. به این دلیل که باتری خشک برای به کار بردن در سیستم‌های متداول تولید خودرو که اصطلاحا به باتری سرب اسیدی شهرت دارند، کاربردی ندارد. با این حال، در سیستم خودروهای هیبریدی، برقی و یا خودروهای جدید که باتری‌ مورد استفاده آن‌ها به نام لیتیوم یون شناخته می‌شود، کاربرد باتری خشک مصطلح و ویژه است.

پیام افزود: قیمت فروش باتری‌ها بر اساس میزان آمپر آن‌ها تنظیم و ابلاغ می‌شود؛ به طوری که قیمت روز باتری بر اساس معیار یک آمپر، نزدیک به ۶ هزار و ۲۰۰ تومان است. از سوی دیگر، باتری‌ها به صورت ۵۵ ،۶۰، ۶۶ و ۷۴ آمپر طبقه‌بندی می‌شوند؛ به طور مثال، نرخ قیمتی یک باتری ۶۰ آمپری، رقمی در حدود ۴۰۰ هزار تومان است که در سایر آمپرها، نرخ قیمتی متفاوتی وجود دارد.

وی ادامه داد: شیوه طبقه‌بندی آمپرها برای انواع مدل خودروها نیز متفاوت است به طوری که برای خودروی پراید نزدیک به ۵۵ آمپر، پژو ۲۰۶، ۶۰ آمپر و پژوی ۴۰۵، ۶۶ آمپر جریان باتری لازم است.

امکان بقا با پلیت سبک

مدیرعامل پگاه باتری عنوان کرد: پیش از این، امکان تولید پلیت باتری در شرکت وجود داشت ولی به دلیل به صرفه نبودن از جنبه اقتصادی، ساخت آن از چرخه تولید شرکت خارج شد. یکی از دلایل این امر، بالا بودن وزن صفحات ریخته‌گری شده در این فرآیند بود. چراکه وزن بیشتر صفحات، امکان رقابت در بازاری که به سمت صفحات سبک حرکت می‌کند را از ما گرفته است. در حال حاضر صفحات به کار برده شده در فرآیند تولید باتری، صفحات اسفنجی است که به طرز خارق‌العاده‌‌ای سبک و دارای صرفه اقتصادی است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون وارداتی در زمینه خرید پلیت‌ها نداشته‌ایم؛ چراکه همچنان منابع و ذخایری از واردات پیشین باقی مانده است و نیازی به خرید مجدد پلیت‌ها برای دپو کردن وجود ندارد.

تکنولوژی بین‌المللی

مدیرعامل پگاه باتری گفت: تکنولوژی تولید باتری به صورت کاملا پیشرفته و دارای استانداردهای بین‌المللی تایید شده است. برای تولید پلیت‎‌های سربی، روی یک صفحه توری شکل به ضخامت یک میلی‌متر، خمیر اکسید سرب اسفنجی برای صفحات مثبت و خمیر سرب خالص اسفنجی برای صفحات منفی پرس شده و با استفاده از تکنولوژی مخصوصی، خشک می‌شود.

پیام ادامه داد: اگر خمیر سربی طی یک فرآیند سریع خشک شود، بدون تردید ترک برداشته و می‌ریزد. از سوی دیگر، اگر خمیر مربوطه به صورت آرام خشک شود، استحکام قابل قبول حاصل نخواهد شد. بنابراین طی یک فرآیند تکنولوژیکی مخصوصی، خمیر سربی در یک اتاق با رطوبت و گرمای بالا خشک می‌شود.

وی اضافه کرد: در هر باتری ۶ سل (سل به هر واحد اصلی درون باتری گفته می‌شود که شامل مجموعه‌‌ای از الکترودها، الکترولیت، جلد، قطب‌ها و به طور معمول جداکننده‌ها می‌شود) وجود دارد که در هر سل با توجه به آمپراژ مورد نیاز، به تعداد ۱۱ تا ۱۴ صفحه، جای‌گذاری می‌شود که طی فرآیند مونتاژ، صفحات مثبت به هم و صفحات منفی نیز به هم وصل می‌شوند. علاوه‌براین بین صفحات مثبت و منفی، یک صفحه پلاستیکی نازک به نام سپراتور قرار می‌دهند تا صفحات برخوردی باهم نداشته باشند.

افزایش اشتغال‌زایی

مدیرعامل پگاه باتری اظهار داشت: در حال حاضر، ۴۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و طی یک برنامه بلند مدت در نظر داریم که تعداد افراد بیشتری را جذب این شرکت کنیم که مقدمات آن در حال انجام است و این اتفاق در آینده‌ای نزدیک رخ خواهد داد.

پیام در پایان خاطرنشان کرد: کشور در حال حاضر به ۱۲ میلیون باتری در کشور نیازمند بوده اما متاسفانه تولیدات در این زمینه بین هفت تا هشت میلیون باتری است که بقیه آن، نزدیک به چهار میلیون باتری از طریق بازار خارجی وارد کشور می‌شود. بنابراین اگر بتوانیم طی برنامه‌ای مدون، میزان تولیدات این بخش را در کشور افزایش بدهیم، بدون تردید میزان ارزش‌افزوده حاصل از افزایش تولید، چند برابر میزان واردات آن خواهد بود و علاوه بر خودکفایی در این صنعت، به رونق دوچندانی دست خواهیم یافت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4001
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت