• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت نیکسان صنعت ساوه

ناچار به تامین ورق رنگی از خارج هستیم/ روی خوش تحریم به صنایع لوازم خانگی

  • کد خبر : 1209
  • 16 دی 1398 - 18:11
ناچار به تامین ورق رنگی از خارج هستیم/ روی خوش تحریم به صنایع لوازم خانگی
مدیرعامل شرکت نیکسان صنعت ساوه گفت: علی‌رغم اینکه تحریم‌ها باعث شد تا بار دیگر رونق به صنعت لوازم خانگی برگردد اما چالش‌های فراوانی را برای واردات ورق‌ رنگی ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت نیکسان صنعت ساوه گفت: علی‌رغم اینکه تحریم‌ها باعث شد تا بار دیگر رونق به صنعت لوازم خانگی برگردد اما چالش‌های فراوانی را برای واردات ورق‌ رنگی ایجاد کرد.

سید سعید رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: ظرفیت تولید یخچال در شرکت نیکسان صنعت ساوه ۴۵۰ هزار دستگاه در سال است و اکنون تنها با ۴۰ درصد از ظرفیت مشغول به کار هستیم. ورق گالوانیزه تقریبا در اغلب بخش‌های یخچال مانند کابین، در و شاسی‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر، این نوع ورق جزو مواد اولیه مصرفی و بسیار بااهمیت صنایع لوازم خانگی است.

وی افزود: برای تولید یخچال و فریزر حدود سه هزار تن ورق رنگی مصرف می‌کنیم که این ورق‌ها را به صورت رول یا شیت خریداری می‌کنیم که نوع خرید بستگی به نوع محصول و کاربرد آن در صنعت دارد. خوشبختانه شرکت ما دستگاه برش ورق فولادی در اختیار دارد و می‌تواند ورق فولادی را پس از خریداری، در سایزهای دلخواه برش و مورد مصرف قرار دهد.

دشواری‌های تامین ورق رنگی

مدیرعامل شرکت نیکسان صنعت ساوه با بیان اینکه در حال حاضر اغلب ورق‌های پیش‌رنگ فولادی وارداتی هستند، عنوان کرد: با این حال، یکی دو کارخانه داخلی ازجمله شرکت فولاد مبارکه به موضوع تولید ورق رنگی وارد شده‌اند که بتوانند این نوع ورق‌ها را داخلی‌سازی کنند؛ اما هنوز به مرحل تولید انبوه و تجاری نرسیده‌اند. البته طبق اخبار واصله، به نظر می‌رسد واحدهای تحقیق و توسعه این شرکت‌ها به شدت مشغول کار کردن روی تولید ورق‌های رنگی هستند و توانسته‌اند به صورت آزمایشی این نوع ورق‌ها را برای صنایع لوازم خانگی تولید کنند.

رضوانی در خصوص واردات تصریح کرد: واردات ورق رنگی عمدتا از دو کشور کره جنوبی و چین انجام می‌شود که متاسفانه در این رابطه با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم. این چالش‌ها از ابتدای کار یعنی تامین ارز، ثبت سفارش و مراحل راستی‌آزمایی‌های وزارتخانه وجود دارند که باعث تاخیر و تعلل در دریافت مواد اولیه می‌شود. ضمن اینکه تحریم‌ها نیز چالش بزرگ دیگری برای خرید ورق رنگی از شرکت‌های تولیدکننده خارجی، انتقال ارز و حمل محصولات به کشور به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: باید در شرایط کنونی نسبت به وضعیت تامین مواد اولیه و قیمت آن واقع‌بین بود. زیرا قیمت محصولات نهایی صنایع لوازم خانگی مانند یخچال فقط ۲٫۲ برابر نسبت به قیمت قبل از افزایش نرخ ارز در سال گذشته افزایش یافته است. در حالی که نرخ ارز و قیمت مواد اولیه بیش از سه برابر افزایش یافته‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در صنایع برودتی افزایش قیمت محصول متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه هنوز اعمال نشده است.

مدیرعامل شرکت نیکسان صنعت ساوه با اشاره به اینکه در حال حاضر تامین مواد اولیه دشوار است، تاکید کرد: تسهیل مسیر تامین مواد اولیه می‌تواند به تحولی عظیم در این صنعت بینجامد. به طور مثال، اگر بتوان مسیر تامین ورق رنگی را برای صنایع لوازم خانگی هموارتر کرد و تولیدکننده بتواند بهتر به فعالیت بپردازد، طبیعتا این صنایع بیش از گذشته رونق خواهند یافت. تولید داخلی ورق‌های رنگی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تسهیل دسترسی تولیدکنندگان لوازم خانگی به مواد اولیه است.

رضوانی تصریح کرد: علت عدم افزایش شدید قیمت در صنایع لوازم خانگی آن است که خوشبختانه در صنعت مورد نظر، رقابت میان تولیدکنندگان بسیار زیاد بوده و بخش خصوصی در امر تولید بسیار فعال است. از این رو شاهد افزایش شدید قیمت‌ها در این صنعت نبودیم. به طور مثال، اگر قیمت یک یخچال معمولی پیش از افزایش نرخ ارز حدود چهار میلیون تومان بود، اکنون این میزان به ۱۰ میلیون تومان رسیده است. در مقابل آن، صنعت خودرو وضعیت دیگری دارد و قیمت برخی خودروها بیش از سه برابر افزایش یافته است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بخش خصوصی بیشترین فشار را از جانب تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه تحمل کرده اما کمترین تغییر قیمت را داشته است.

تحریم، صنعت لوازم خانگی را از بحران نجات داد

وی تحریم را نعمتی برای صنایع لوازم خانگی دانست و خاطرنشان کرد: اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نبود، مشخص نبود چه بلایی سر صنعت لوازم خانگی کشور می‌آمد؛ زیرا واردات امان این صنعت را بریده بود و شاید این صنعت در ورطه نابودی قرار گرفته بود. از یک سو واردات بی‌رویه وجود داشت و بازار به هیچ عنوان کنترل نمی‌شد و متاسفانه از سوی دیگر، برخی تاجرنماها با دو برند شناخته شده کره‌ای در حال نابود کردن صنعت لوازم خانگی ایران بودند. با این وجود، تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز باعث شد تا وضعیت برای شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی اندکی بهبود یابد و در این شرایط سخت دوام بیاورند. گرچه بستر برای بازار صنعت لوازم خانگی بیش از گذشته مهیا شده اما باید در گذشته از فرصت‌ها استفاده بیشتری به عمل می‌آمد.

مدیرعامل شرکت نیکسان صنعت ساوه در پایان توصیه کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مسئولان می‌توانند برای صنعت و تولید ملی انجام دهند، این است که همه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را با مشورت صاحبان صنایع انجام داده و سپس اجرایی کنند. این فرآیند می‌تواند به بهبود شرایط صنایع کمک کند؛ زیرا هم دولت می‌تواند تصمیم‌های صحیحی را به موقع اجرا کند و هم اینکه کمترین صدمه به صنایع کشور وارد می‌شود. بخش دولتی باید به همه صنایع از جمله بالادست و پایین‌دست به یک چشم نگاه کند و برای تصمیم‌گیری تمام زنجیره را به صورت یکپارچه در نظر بگیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1209

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت