• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران مطرح کرد:

نبود دیپلماسی اقتصادی، پاشنه آشیل صادرات فولادهای آلیاژی

  • کد خبر : 37291
  • 09 دی 1402 - 8:29
نبود دیپلماسی اقتصادی، پاشنه آشیل صادرات فولادهای آلیاژی
مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در جلسه هم‌اندیشی با هیئت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: پاشنه آشیل صادرات فولادهای آلیاژی، نبود یک دیپلماسی اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در جلسه هم‌اندیشی با هیئت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: پاشنه آشیل صادرات فولادهای آلیاژی، نبود یک دیپلماسی اقتصادی است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد آلیاژی ایران، اعضای هیئت‌ مدیره و هیئت اجرایی انجمن فولاد با حضور در کارخانه فولاد آلیاژی ایران، با محمدکمال‌زاده، مدیرعامل این شرکت دیدار کردند و طی جلسه هم‌اندیشی با وی، در جریان نقطه‌ نظرات، چالش‌ها و دستاوردهای این شرکت قرار گرفتند.

محمد کمال‌زاده در این نشست به چالش‌ها و مشکلات پیش روی صادرات محصولات فولادی اشاره کرد و گفت: برای تاب‌آوری صنعت فولاد به‌ خصوص فولادهای آلیاژی باید مسیر صادرات این نوع محصولات را هموار کرد.

وی، پاشنه آشیل صادرات فولادهای آلیاژی را نبود یک دیپلماسی اقتصادی دانست و افزود: میزان تولید فولادهای آلیاژی و خاص در کشور بیشتر از تقاضای بازار داخلی است و مازاد عرضه نسبت به تقاضا باید صادر شود که این موضوع نیز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که نتیجه سیاست‌گذاری‌های اشتباه باعث می‌شود تا صادرات این محصولات با شکست مواجه شود.

کمال‌زاده مزیت محصولات تولیدی این شرکت را کیفیت بالای آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: کیفیت بالای محصولات «فولاژ»، یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود و محصولات شرکت از لحاظ کیفی، قابلیت صادرات به اروپا را نیز دارند.

وی، راه‌ حل نجات اقتصاد فولاد را صادرات دانست و تصریح کرد: عوامل تاثیرگذار در حوزه‌های قانون‌گذاری، باید مسیر صادرات فولاد را هموار کنند و قوانین ارزی باید اصلاح شود تا تولیدکننده بتواند ارز موردنیاز خود را به روشی که برای وی سودآور است، وارد کشور کند؛ چراکه با استفاده از ارز نیمایی در صنعت فولاد، صادرات این محصول برای تولیدکننده با زیان همراه است.

این فعال حوزه صنعت با اشاره به اینکه تولید فولاد با ارز نیمایی به ضرر صنعتگر است، مطرح کرد: این شرایط و دستورالعمل‌های صادراتی و تولید باعث می‌شود که تولیدکنندگان تمایلی به فعالیت نداشته باشند مگر اینکه دولت در این مورد تصمیم شجاعانه‌ای بگیرد و حتی واردات از ارز حاصل از صادرات توسط خود صنعتگر انجام گیرد و سود آن به خود صنعتگر برگردد تا وی بتواند تولید خود را توسعه دهد.

سهم اندک ایران از تولید فولادهای آلیاژی

کمال‌زاده در ادامه این نشست ابراز کرد: در حال حاضر ۲۵۰ میلیون تن فولاد آلیاژی در جهان تولید می‌شود اما سهم ایران از تولید این محصول، هنوز به یک میلیون تن نرسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به نقش امور دانش‌بنیان در تولید گریدهای صنعتی خاص و جدید اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند شرایط لازم را برای تولید انبوه این محصولات و توسعه صادرات آن به بازارهای هدف بیش‌ از پیش تقویت کند.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از شرکت فولاد آلیاژی ایران به‌ عنوان یک شرکت دانش‌بنیان یاد کرد و گفت: دیدگاه ما نسبت به حوزه دانش‌بنیان، خاص است و اگر بخواهیم در حوزه صنعتی مثل فولاد در دنیا سرآمد باشیم، راهی به جز ورود به حوزه دانش نداریم.

کمال‌زاده با اشاره به ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و استفاده از اعتبار مالیاتی، اظهار داشت: امیدواریم بر اساس این قانون، بتوانیم همکاری خوبی با دانشگاه یزد داشته باشیم تا با شکل‌گیری یک مدل اقتصادی مناسب در راستای توانمندسازی نیروی انسانی، باعث نگهداشت نیروهای ارزشمند در کشورم شویم.

نقش پررنگ شرکت فولاد آلیاژی ایران در صنعت

بهرام سبحانی، رئیس هیئت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در این هم‌اندیشی به نقش پررنگ شرکت فولاد آلیاژی ایران در صنعت فولاد کشور اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد آلیاژی ایران هم از نظر تاسیسات و هم نیروی انسانی در شرایط بسیاری خوبی قرار دارد که همین موضوع باعث شده تا این کارخانه تبدیل به یک مجموعه بزرگ شود.

وی تاکید کرد: همان‌طور که فولاد آلیاژی ایران تاکنون در مسیر رشد و تعالی بوده است، امیدواریم همچنان در این مسیر گام بردارد.

رئیس هیئت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، حمایت از صادرات تولیدات فولادی خاص باارزش افزوده بالاست؛ در این راستا، خود را مکلف می‌دانیم رفع چالش‌های فولادسازان را از طریق سطوح مختلف دولتی پیگیری کنیم.

مسائل ارزی، تنظیم بازار، تامین انرژی، قطعی برق و عوارض صادراتی، از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح و مورد بحث گذاشته شد.

در این هم‌اندیشی امیر جعفری، رئیس امور سهام و مجامع شرکت فولاد آلیاژی ایران گزارشی از روند تولید، فروش و صادرات محصولات این شرکت ارائه کرد و کلیات امور را توضیح داد.

در پایان این هم‌اندیشی اعضای هیئت‌ مدیره و هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از کارخانه یزد یک (فولادسازی شماره ۲) شرکت فولاد آلیاژی ایران بازدید کردند.

گفتنی است که کارخانه یزد یک (فولادسازی شماره ۲) شرکت فولاد آلیاژی ایران، ظرفیت تولید سالیانه ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی و ریخته‌گری را دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37291

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.