• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
قائم‌مقام هلدینگ بافه سیم گلستان:

نقد را رها کرده و نسیه را چسبیده‌ایم

  • کد خبر : 42694
  • 21 فروردین 1403 - 6:59
نقد را رها کرده و نسیه را چسبیده‌ایم
قائم‌مقام هلدینگ بافه سیم گلستان گفت: تولید بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد هر کشور محسوب می‌شود زیرا پس از طی فرایندهایی، مواد خام تبدیل به محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر شده و فعالیت این بخش سودآوری زیادی به همراه دارد.

قائم‌مقام هلدینگ بافه سیم گلستان گفت: تولید بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد هر کشور محسوب می‌شود زیرا پس از طی فرایندهایی، مواد خام تبدیل به محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر شده و فعالیت این بخش سودآوری زیادی به همراه دارد. با این وجود، شاهد هستیم که بانک‌ها با هدف جلوگیری از رشد نقدینگی، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته و تسهیلاتی به تولیدکنندگان ارائه نمی‌کنند. در حالی که با توجه به اهمیت بالای حوزه تولید و نقش مهم تولیدکنندگان در ایجاد ارزش افزوده و فرصت‌های شغلی، اکثر کشورهای جهان توجه ویژه‌ای به آن‌ها دارند. ما نیز خواستار این هستیم که حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صادرات محصولات نهایی به جای خام‌فروشی مواد اولیه، در دستور کار قرار گیرد.

رسول مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» بیان کرد: هلدینگ بافه سیم گلستان یکی از صادرکنندگان برجسته سیم و کابل در کشور محسوب می‌شود که محصولات خود را به هفت کشور صادر می‌کند. در حال حاضر کشورهای ترکیه و هندوستان رقیبان ما در منطقه به شمار می‌آیند اما این هلدینگ در راستای توسعه بازارهای هدف خود، نسبت به صادرات محصولات به قاره آفریقا نیز اقدام کرده است و اکنون تنها شرکت داخلی صادرکننده سیم و کابل به این قاره هستیم که با تولیدکنندگان اروپایی رقابت می‌کنیم. با این وجود، باید اذعان کنم که یکی از معضلات بزرگ ما در مسیر تولید، عرضه‌های نامنظم و پایین‌تر از میزان تقاضای تولیدکنندگان برای مفتول مسی در بورس کالای ایران است. متاسفانه میزان مفتولی که در این تالار صنعتی عرضه می‌شود، بدون در نظر گرفتن نیاز صنایع سیم و کابل کشور به مواد اولیه تعیین شده است؛ به طوری که هر هفته حدود چهار هزار تن مفتول در بورس کالا عرضه می‌شود اما نیاز واحدهای تولیدی پنج هزار تن است. همین موضوع باعث می‌شود تا رقابت برای تامین مواد اولیه در این تالار صنعتی افزایش یابد و رقابت ۳۰ درصدی بین خریداران شکل بگیرد. این در حالی است که ما می‌توانیم همانند سایر کشورها نظیر ترکیه، هند، روسیه و عمان با تولید و صادرات محصولات نهایی که ارزش افزوده بالاتری دارند، ارزآوری بیشتری برای کشور ایجاد کرده و از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. ضمن اینکه در شرایط فعلی که بازگشت ارز و چرخه آن برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، باید نگاه ویژه‌ای به محصولات صادرات‌محور داشت.

دارا و ندار

وی در رابطه با چالش تامین مفتول مسی، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌ و توان واحدهای تولیدی مفتول، امکان عرضه بیشتر آن در بورس کالای ایران وجود دارد اما به طور عمدی و برای افزایش رقابت میان خریداران، میزان عرضه کمتر از میزان تقاضا است. باید گفت که این اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها بر کسی پوشیده نیست و حتی در برخی موارد عرضه‌های سه تا سه هزار و ۵۰۰ تنی مفتول مسی در تالار صنعتی مذکور رقم می‌خورد. متاسفانه در حالی که سازمان‌های دولتی متولی (وزارت صمت)، با توجه به توان تولید واحدهای بالادستی مس، مقدار مشخصی برای عرضه مفتول در بورس کالای ایران مشخص کرده‌اند، این صنایع با صادرات و خام‌فروشی امکان رفع نیاز بازارهای داخلی را ندارند. با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای معدن‌خیر به شمار آمده و از نظر منابع معدنی مس حرفی برای گفتن دارد، این سوال مطرح می‌شود که چرا فعالان صنایع پایین‌دستی مس باید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با چالش‌هایی مواجه باشند؟ صنعت سیم و کابل ایران از بدو فعالیت خود تاکنون، یکی از صنایع شاخص و مهم کشور شناخته شده که با پاسخ دادن به این سوال، بخش اعظمی از مشکلات تولیدکنندگان مرتفع می‌شود.

قائم‌مقام هلدینگ بافه سیم گلستان با اشاره به تاثیرات رقابت خریداران در بورس کالای ایران، اظهار داشت: مسلما افزایش رقابت، تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده سیم و کابل دارد و مصرف‌کنندگان داخلی باید بهای بیشتری برای محصولات بپردازند که در این صورت آن‌ها هم متضرر خواهند شد. در نتیجه باید گفت که نه‌تنها استراتژی‌هایی در زمینه صادرات و ارزآوری بیشتر اتخاذ نشده، بلکه اقداماتی به ضرر مصرف‌کنندگان داخلی نیز صورت گرفته است. علاوه‌براین، با رشد قیمت محصول نیز قدرت رقابت‌پذیری صادرکنندگان سیم و کابل در مقایسه با سایر رقیبان در بازارهای خارجی کاهش می‌یابد. به عنوان مثال قیمت محصولات ایرانی حدود ۵ درصد بالاتر از قیمت سیم و کابل‌های تولید شده توسط کشور ترکیه است؛ در حالی که تولیدکنندگان ترکیه و هندوستان، مواد اولیه (مس و تولیدات پلیمری) را از منابع خارجی خریداری کرده و واردات می‌‌کنند. متاسفانه باید گفت که تولیدکنندگان خارجی، اقلام مورد نیاز را با قیمت‌های جهانی تامین می‌کنند اما همتایان ایرانی آن‌ها ملزم به پرداخت بهای بیشتری هستند. شایان ذکر است که تاکنون قیمت مفتول مسی در بورس کالای ایران اعلام نشده است و قیمت پایه آن در سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده بود.

حرکت در مسیر خودکفایی

مظفری در خصوص فعالیت‌های هلدینگ بافه سیم گلستان توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: این هلدینگ در راستای توسعه سبد محصولات و بازارهای هدف خود، در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارد و اکنون به طور سالانه حدود هفت هزار تن سیم و کابل‌های برقی و مخابراتی را تولید کرده و در بازار عرضه می‌کند. علاوه‌براین، با سرمایه‌گذاری در صنایع روشنایی و لایتینگ نیز به این حوزه ورود پیدا کرده‌ایم و با تکنولوژی فیلیپس مشغول به تولید محصولات باکیفیتی مانند لامپ، پنل و انواع چراغ‌های ال ای دی هستیم. گفتنی است که در گذشته به سبب واردات و مونتاژ این محصولات در کشور، امکان صادرات آن‌ها برای ایران فراهم نبود؛ زمانی که صنایع فقط وظیفه مونتاژ را بر عهده داشته باشند، نمی‌توان محصولات را با قیمتی پایین‌تر از قیمت تولیدکننده، به فروش رساند. در حال حاضر هلدینگ بافه سیم گلستان با تولید بیش از ۹۵ درصد قطعات محصولات لایتینگ، حدود ۳۰ درصد صرفه‌جویی ارزی را رقم زده است؛ به همین دلیل قیمت نهایی قطعات تولیدی این مجموعه نسبت به نوع مشابه چینی پایین‌تر بوده و نیازی به واردات با قیمت‌های بالاتر نیست. لازم به ذکر است که ظرفیت تولیدی هلدینگ بافه سیم گلستان بسیار بالا بوده و ما به طور سالانه ۵۰ میلیون قطعه لامپ تولید می‌کنیم؛ در نتیجه علاوه بر رفع نیاز بازارهای داخلی به محصولات و قطعات لایتینگ، در بازارهای صادراتی نیز حضور داریم و قطعات تولید شده را به منطقه اوراسیا و قاره آفریقا صادر می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که تولید محصولات با تکنولوژی فیلیپس چه مزایایی به همراه دارد، عنوان کرد: تولید محصولات با تکنولوژی مذکور و روش‌های نوین باعث می‌شود که کیفیت و عمر مفید آن‌ها افزایش یافته و مدت گارانتی محصول نسبت به سایر نمونه‌های مشابه بیشتر باشد. به عنوان مثال محصولات لایتینگی که با این تکنولوژی تولید می‌شوند، دارای گارانتی پنج ساله هستند و در مقابل زمان گارانتی محصولات معمولی موجود در بازار حدود دو سال است.

قائم‌مقام هلدینگ بافه سیم گلستان در رابطه با اقدامات این مجموعه در زمینه بازاریابی محصولات و مبحث برندینگ، ابراز کرد: در حال حاضر حدود پنج برند زیرنظر این هلدینگ فعالیت دارند و ما برای مدیریت طیف گسترده بازارهای هدف و مشتریان خود، در بیش از ۲۰ استان کشور نمایندگی فعال در اختیار داریم. در این میان باید به این موضوع اشاره کنم که حدود ۳۰ سال است که در حوزه تولید فعالیت داشته و در این مدت ظرفیت‌های بالایی را برای شبکه‌های فروش خود ایجاد کرده‌ایم؛ به همین دلیل در زمینه صادرات بسیار خوش درخشیده و اکنون یکی از تولیدکنندگان شاخص سیم و کابل و محصولات لایتینگ به شمار می‌آییم.

مظفری در پاسخ به این سوال که هلدینگ بافه سیم گلستان چه چشم‌انداز و دورنمايی را برای خود متصور است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در زمینه صادرات قطعات لامپ فعالیت داریم، در تلاش هستیم تا بازارهای هدف خود را توسعه داده و محصولات را به کشورهایی که خرید کالا از چین برای آن‌ها توجیه‌پذیر نیست، صادر کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42694

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
گام بلند «وکغدیر» در تکمیل زنجیره ارزش فولاد
12اردیبهشت
دستاوردهای درخشان گهرزمین در شاخص‌های عملکردی
در سال مالی منتهی به آذر ماه 1402 تحقق یافت؛

دستاوردهای درخشان گهرزمین در شاخص‌های عملکردی

12اردیبهشت
نقش‌آفرینی فولاد اکسین در مسیر خودکفایی و خودباوری ایران

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.