• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش می‌دهد:

نقش معماری سازمانی در تحقق اهداف ذوب‌ آهن اصفهان

  • کد خبر : 33843
  • 24 آبان 1402 - 12:22
نقش معماری سازمانی در  تحقق اهداف ذوب‌ آهن اصفهان
شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به عنوان باقدمت‌ترین فولادساز کشور، با استفاده از رویکردهای معماری سازمانی، نقشه ساختار و فعالیت خود را ترسیم کرده است.

شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به عنوان باقدمت‌ترین فولادساز کشور، با استفاده از رویکردهای معماری سازمانی، نقشه ساختار و فعالیت خود را ترسیم کرده است. در حال حاضر این شرکت با بیش از پنج دهه فعالیت مستمر در صنعت فولاد، اهداف خود را در جهت تولید محصولات با ارزش‌ افزوده بالاتر و استراتژیک، حرکت همگام با تحولات دیجیتال و ارتقای جایگاه خود در صنعت فولاد متمرکز کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در مفاهیم مدیریتی، معماری سازمانی رویکردی است که با ایجاد یک ساختار منسجم و یکپارچه، بنگاه‎‌های اقتصادی را در چگونگی دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت هدایت می‌کند. این رویکرد شامل تجزیه و تحلیل، برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای نهایی تجزیه و تحلیل در یک سازمان است که در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات، مدیریت تولید و فروش، اطلاعات، فرایندها و… به‌کار گرفته می‌‎شود و سازمان را در مسیر دستیابی به اهداف قرار می‌دهد.

همگام شدن با تغییرات محیطی و استفاده از فناوری‌های نوین، از راهبردهای اساسی برای بقای سازمان‌ها در فضای کسب‌وکار امروز به شمار می‌آیند. لازمه هماهنگی با شرایط متحولانه کسب‌وکارها و افزایش توانایی سازمان در پذیرش و هم‌سویی با تغییرات، برخورداری از ساختار سیستمی منسجم و یکپارچه است. در علوم مدیریتی، توصیفی از مجموعه سیستم‌های موجود در یک بنگاه اقتصادی معماری سازمانی نامیده می‌شود و این مفهوم سازمان را به صورت مجموعه‌ای پویا و زنده به تصویر می‌کشد.

در نگاه کلی، معماری سازمانی یک نگرش بهبود بنگاه اقتصادی از طریق اعمال تغییرات بنیادین در مجموعه است اما به صورت دقیق‌‎تر، این مفهوم شامل فرایند تجزیه و تحلیل، طراحی استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی و اجرای آن‌ها برای کسب موفقیت بیشتر در کسب‌وکار می‌شود. اجزای معماری سازمانی اغلب غیرفیزیکی و غیرقابل لمس هستند و روابط بین آن‌ها نیز از ارتباطات، فرهنگ، فناوری حاکم بر فضای بیرونی کسب‌وکار و داخل سازمان نشات می‌گیرد و به‌روزرسانی می‌شود.

در بازارهای داخلی و بین‌المللی فولاد، فضایی به شدت رقابتی حاکم شده و هر روز رویدادها و تحولات بدیعی در حال وقوع است. بنابراین جو درونی بنگاه‌های صنعتی نیز متاثر از متغیرهای بیرونی به شدت تغییر می‌کند. این مسئله اهمیت و ضرورت معماری سازمانی را برای بقا و تداوم حضور بنگاه‌ها در بازار دوچندان می‌سازد. شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به عنوان قدیمی‌ترین بنگاه فعال در صنعت فولاد کشور، چارچوب اصلی مجموعه خود را با استفاده از الگوهای فرایند معماری سازمانی مشخص کرده است. در حال حاضر این شرکت با برخورداری از ساختاری سازمان‌ یافته و منسجم، یکی از بزرگ‌ترین فولادسازان بزرگ کشور محسوب می‌شود. این پرچمدار صنعت فولاد ایران همواره با حرکت بر لبه فناوری، در صدد بهبود و پیشرفت در صنعت فولاد بوده است و چشم‌اندازهای استراتژیک خود را به وسیله قابلیت‌های فعلی و آتی سازمانی تعریف می‌کند.

نقش معماری در توسعه ذوب‌ آهن اصفهان

در هر کسب‌وکاری، معماری سازمانی با هدف خلق ارزش بیشتر به واسطه توسعه زیرساخت‌های فناوری، بهبود رویکردها در مدیریت فرایندها، منابع انسانی، ریسک، تکنولوژی و… شکل می‌گیرد و تحقق بهبود و توسعه ابعاد مختلف سازمان در نهایت به کاهش هزینه‌ها و چابک‌سازی آن می‌انجامد. این فرایند جامع بر اساس الزامات کسب‌وکارها در هر سازمانی هدایت می‌شود و به چگونگی جریان اطلاعات، مدل کسب‌وکار و فناوری کمک می‌کند. در استراتژی و برنامه‌ریزی برای معماری سازمانی، به‌روزترین نوآوری‌ها، فناوری‌ها و ساختار سازمانی در حوزه‌های مرتبط با کسب‌وکار در نظر گرفته می‌شود تا از این طریق، سازمان در شرایط تغییر، مناسب‌ترین واکنش را نشان دهد. معماری سازمانی از زیربخش‌های مختلفی از جمله معماری سیستم‌ها، فناوری، فرایندها (کاری)، اطلاعات و داده‌ها تشکیل شده است و در هر زیربخش اهداف به صورت دقیق تعریف و راهکارهای دستیابی به اهداف سازمان مشخص می‌شوند.

در شرکت ذوب‌ آهن اصفهان نیز اهداف و رویکردها برای شکل‌گیری معماری سازمانی به روشنی مشخص شده‌ است. در این شرکت طرح‌ها و برنامه‌های لازم در راستای ایجاد تحول برای جبران مشکلات جاری، به‌روزرسانی و یا دستیابی به سطوح بالاتری از کارایی در چارچوب معماری سازمانی تعریف می‌شوند. در حالت کلی چند چارچوب مرجع برای توصیف وضعیت فعلی سازمان و طرح‌ریزی برای وضعیت آینده سازمان وجود دارد که در ابعاد جزئی‌تر، سازمان‌ را به صورت مجموعه‌ مدل‌های به هم پیوسته و مرتبط نشان می‌دهند. چارچوب‌ها، ابزارهایی برای توسعه معماری زیربخش‌ها به کار می‌روند و راهکارهای طراحی‌ شده بر اساس چارچوب مرجع، تغییر بنیادین در ساختار سازمان را تضمین می‌کنند.

در شرکت ذوب‌ آهن اصفهان تغییر بنیادین در ساختارها با استفاده از چارچوب‌های مرجع معماری سازمانی، موجب کاهش هزینه‌های توسعه، نگهداری ماشین‌آلات و تجهیزات، نرخ بازگشت سرمایه و کاهش ریسک در بازارهای داخلی و بین‌المللی و به حداقل رساندن فرایندهای کسب‌وکار شده است. با توجه به اینکه اطلاعات در این مجموعه فولادی به طور قابل‌توجهی منسجم و ساختاریافته طبقه‌بندی شده‌اند، فرایندهای تولید، تکنولوژی، داده‌ها و رویکردهای توسعه منابع انسانی بهبود یافته‌اند؛ به طوری که امروز شرکت ذوب‌آهن اصفهان جایگاه ویژه‌ای در صنعت فولاد کشور دارد.

فعالیت این شرکت در سال ۱۳۵۰ با تولید چدن آغاز شد و یک سال بعد بخش فولادسازی و مهندسی نورد با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال شروع به تولید محصولات فولادی کرد. شرکت ذوب آهن اصفهان امروز و پس از بیش از نیم‌ قرن حضور مستمر در صنعت فولاد کشور و ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار سازمانی، از بالاترین سطح تکنولوژی تولید برخوردار است و تولید انواع محصولات ارزش‌افزای فولادی به شیوه مدرن در این مجموع عظیم فولادی پایه‌‎گذاری می‌شود.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان با ارائه طیف وسیعی از محصولات به بازار، انعطاف‌پذیری بالایی در پاسخگویی به نیاز به مشتریان دارد. ریل فولادی به عنوان محصولی استراتژیک، در سبد محصولات شرکت ذوب‌آهن اصفهان در جهت تحقق اهداف کلان کشوری برای توسعه زیرساخت‌ها تولید می‌شود. تولید آرک معدنی نیز گام بلند این شرکت در خصوص تامین بازار داخلی و بی‌نیاز کردن کشور از واردات این محصول استراتژیک به شمار می‌آید. در واقع می‌توان چنین اذعان داشت که ساختار ذوب‌ آهن اصفهان به گونه‎‌ای شکل گرفته است که این شرکت رسالت خود را تولید محصولات ارزش‌افزا و استراتژیک که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد، قرار دهد.

در این راستا بودجه‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های شرکت ذوب‌ آهن اصفهان علاوه بر دستیابی به اهداف، در راستای تحقق اهداف کلان کشور تدوین و پیاده‌سازی می‌شوند. از جمله این سیاست‌‎ها می‌توان به اختصاص ۴۰ درصد از بودجه سال جاری به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا شامل آرک‌های معدنی و فولادهای آلیاژی اشاره کرد. تولید محصولات مطابق با استانداردهای جهانی، یکی از اصولی به شمار می‌آید که در معماری شرکت ذوب‌آهن اصفهان به آن توجه ویژه‌ای شده است و در حال حاضر این شرکت با تولید محصولاتی با بالاترین سطح کیفیت و عرضه آن در بازارهای بین‌المللی، از جمله صادرکنندگان برتر کشور به شمار می‌آید.

یک سرمایه‌گذاری متفاوت در ذوب آهن اصفهان

امروزه علوم فناوری‌ اطلاعات به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و هر روز سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای به کارگرفته‌ شده در محیط کسب‌وکارها به‌روزرسانی می‌شوند. این مسئله منجر به شکل‌گیری تحولات دیجیتال و حرکت به سوی نسل چهارم صنعت در سازمان‌ها شده است. در چنین شرایطی بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ جایگاه فعلی خود، ملزم به هماهنگ کردن ساختار سازمانی با تحولات فعلی می‌شوند. معماری فناوری اطلاعات به عنوان زیرمجموعه‌ای از معماری سازمانی تمام ساختار و سطوح سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سازمان را در جهت بهبود فناوری اطلاعات و تحولات دیجیتال هدایت می‌کند.

ورود به این حوزه، موجب افزایش بهره‌وری سازمان و مدیریت ریسک در سازمان می‎‌شود. شرکت ذوب‌ آهن اصفهان نیز از سیستم‌های هوشمند در خطوط تولید، فروش، سامانه ارتباط با مشتریان و… استفاده می‌کند و از شرکت‌های پیشرو در این حوزه محسوب می‌شود. گفتنی است این شرکت به منظور کاهش و مدیریت ریسک تامین مواد اولیه، نسبت به تملک و بهره‌برداری برخی معادن سنگ‌آهن اقدام کرده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که ساختار سازمانی، فعالیت ذوب‌ آهن اصفهان را به سمت هوشمندسازی و ارتقای سطح دانش فنی در این حوزه هدایت کند.

به طور کلی شرکت ذوب‌ آهن اصفهان با در نظر گرفتن ابعاد مختلف سازمان، در تلاش برای کسب جایگاهی برتر در صنعت فولاد کشور و منطقه خاورمیانه است. بنابراین این شرکت فقط روی بهبود فرایندها، فناوری و محصول متمرکز نشده است و سایر جنبه‎‌های اثرگذار در ساختار سازمان را نیز در نظر می‌گیرد.

معماری منابع انسانی یکی از حوزه‌های جدید و موثر در مدیریت سازمانی و عملکرد بنگاه اقتصادی است که با هدف ترسیم و تعیین جایگاه کارکنان در تحقق اهداف و برنامه‌های سازمان تعریف می‌شود. منابع انسانی با کارایی و اثربخشی بالا، سرمایه‌های ارزشمندی در بهبود و ارتقای عملکرد سازمان به شمار می‌آیند و پرورش منابع انسانی، تناسبی میان مدیریت منابع و چرخه عمر سازمان ایجاد می‌کند.

در واقع محیط بنگاه‌های اقتصادی همواره دستخوش دگرگونی‌ها و تحولات قرار می‌گیرد که این مسئله به شدت فرهنگ و محیط سازمان را تغییر می‌دهد. بنابراین پرورش نیروی انسانی کارآمد نقش بنیادینی در واکنش‌پذیری مناسب در شرایط مختلف و بقای سازمان ایفا می‌کند. شرکت ذوب‌آهن اصفهان با درک اهمیت و جایگاه منابع انسانی در بهبود عملکرد و توسعه فعالیت‌های خود، برنامه توسعه این سرمایه‌‌های ارزشمند را به صورت برنامه‌ریزی‌شده و نظام‌مند دنبال می‌کند. در این راستا، این شرکت آموزش عمومی و تخصصی کارکنان را در دستور کار قرار داده است. این مسئله نه تنها به بهبود ساختار و ارتقای فرهنگ سازمانی کمک شایانی می‌کند بلکه علم و دانش روز محور عملکرد فعالیت این شرکت قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، شرکت ذوب‌آهن اصفهان با آموزش منابع انسانی روی توسعه علم و مدیریت دانش سازمانی نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33843

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.