محمد فنایی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: برند سیوا پروفیل از سال ۱۳۸۶ شروع به تولید پروفیلهای آلومینیومی کرده است. در تحلیلی از وضعیت بازار فروش محصولات خود، باید متذکر شد که به علت نوسانات نرخ ارز، بیشتر واحدهای تولیدی متحمل خسارت شدهاند یا دست از کار کشیدهاند.
وی افزود: در سال جدید، با به وجود آمدن مشکلات فراوان در زمینههای مختلف مانند چالش در تامین مواد اولیه، بالا رفتن قیمت آلومینیوم، افزایش نرخ ارز و به تبع آن، افزایش قیمت تمام شده محصولات تولید شده نتوانستیم آنگونه که باید، تولید و فروش مطلوبی داشته باشیم.
عدم وجود اعتبار بین تولیدکننده و مصرفکننده
این تولیدکننده محصولات آلومینیومی، مطرح کرد: از زمانی که نوسانات نرخ ارز بیش از حد معمول شد و به تبع آن، قیمت تمام شده محصولات تولید شده نیز نسبت به آن چیزی که از قبل با مشتری طی شده بود، افزایش چشمگیری یافت، اعتماد میان تولیدکننده و مصرفکننده از بین رفت و به عبارت دیگر، مشتریان به خاطر گرانتر شدن قیمت آلومینیوم و در نهایت قیمت محصول تولیدی، اول ارسال بارها را مطالبه کرده و سپس اقدام به پرداخت وجه بابت خرید خود میکنند تا مجبور به پرداخت قیمت روز محصولات تولید شده نباشند.
مدیرعامل شرکت سیوا پروفیل بیان کرد: ظرفیت تولید این شرکت روزانه ۱۰۰ تن بوده است اما متاسفانه در سال جاری نتوانستیم به همین میزان محصول تولید کنیم که این اتفاق نیز، نتیجه آشفتگی بازار و مشکلات موجود در آن است که یک تولیدکننده را به سادگی به چالش میکشاند که برای رهایی از آن، باید سختیهای فراوانی را تحمل کند تا بتواند از رکود تولید و همچنین کاهش درآمد، نجات یابد و مجددا به رونق تولید بازگردد.
نیمگاهی به بازار صادراتی داریم
فنایی در خصوص تکنولوژی مورد استفاده در فرایند تولید پروفیلهای آلومینیومی خود، عنوان کرد: در خطوط تولیدی این شرکت، از دستگاه اکستروژن و رنگ استفاده شده است که همگی داخلی بوده و از تجهیزات خارجی تاکنون استفاده نکردهایم. با توجه به این موضوع که تاکنون در کیفیت محصولات تولیدی، تغییری ایجاد نشده است، مایل به انجام صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر هستیم اما برای انجام این کار، هم نیاز به سرمایهگذاری وجود دارد و هم باید ماشینآلات جدیدتری وارد خط تولید خود کنیم تا بتوانیم محصولات بیشتری روانه بازار کنیم. عمده مشتریان محصولات این شرکت، شرکتهای تولیدکننده کرکره هستند.
وی اضافه کرد: به این دلیل محصولات ما از کیفیت مرغوبی برخوردار است که معتقد هستیم بازار خرید محصول با کیفیت هیچگاه از بین نمیرود و همچنین برخلاف عمده تولیدکنندگان پروفیلهای آلومینیومی که برای تولید از ضایعات آلومینیومی استفاده میکنند و فقط درآمد برای آنها مهم و به کیفیت کار توجهی ندارند، ما فقط از محصولات استاندارد آلومینیومی استفاده میکنیم. از این رو، با شروع سال جاری برنامههایی را در ارتباط با بهبود روند تولید و ارتفای کیفی محصولات خود اجرا کردیم و تا به نتیجه رسیدن آنها نیز دست از تلاش برنخواهیم داشت.
خرید از بورس، رد شدن از هفتخوان رستم است
این فعال صنعت آلومینیوم در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه شرکت سیوا پروفیل از چه منابعی مواد اولیه خود را تهیه میکند، اذعان کرد: قصد داشتیم برای تهیه مواد اولیه از بورس اقدام کنیم اما به دلیل اینکه با معضلاتی همچون لزوم پرداخت یکجا و نقدی وجه محصولات خریداری شده و همچنین توان مالی ضعیف برای خرید از بورس کالا مواجه بودیم، از بازار آزاد مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین میکنیم.
وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که تفاوت قیمت تمام شده محصولات تولید شده با ضایعات آلومینیومی با محصولاتی که از شمش و بیلت خالص آلومینیومی ساخته میشوند، تفاوت بسیاری دارد و این تفاوت قیمت باعث شده تا برای ما مشکلاتی را در فرایند فروش محصولات، به وجود بیاورد. مصرفکننده با مشاهده این تفاوت قیمت بیشتر ترغیب میشود تا از محصولاتی که قیمت تمام شده پایینتری دارند، خرید کند بدون این که بداند این محصولات کیفیت لازم را ندارد.
توان مالی در عبور از بحرانها نعیینکننده است
مدیرعامل شرکت سیوا پروفیل در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص تاثیرگذاری تحریمها بر فعالیت این شرکت، خاطرنشان کرد: برای فعالیت هر شرکتی چه در دوران تحریم و چه در دورهای که صادرات و واردات آزاد باشد، باید به این نکته حائز اهمیت دقت شود که یک تولیدکننده به هر میزان توان مالی داشته باشد، میتواند برای تولید محصول، مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کند. حال آنکه به علت نوسان قیمت دلار و به تبع آن، افزایش قیمت مواد اولیه، تولیدکنندگان چالش بزرگی را پیش روی خود دارند. چراکه آلومینیوم به طور مستقیم تحت تاثیر تغییرات نرخ دلار، در بورس کالا قیمتگذاری میشود. به هرحال یک تولیدکننده با توجه به نقدینگی خود، میتواند آلومینیوم مورد نیاز خود را تامین کند.
فنایی تصریح کرد: همین که بتوانیم حتی به میزان کم، تولید داشته باشیم، برای ما کار بسیار بزرگی است! چراکه با توجه به افزایش نرخ ارز، حجم تولید شرکت کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر، با تمام ظرفیت، محصول تولید نمیکنیم. اگر حمایتهای لازم از سوی دولت شکل بگیرد و راهحلهای درستی را برای برطرف کردن مشکلات یافت شود، قادر هستیم ظرفیت تولید کارخانه خود را تکمیل کنیم و تولید را چند برابر افزایش بدهیم و زمانی که بتوانیم این کار را انجام دهیم، دیگر احتیاجی به توسعه کارخانه نخواهیم داشت.
خواهان ثبات قیمتها هستیم
این فعال صنعت آلومینیومی در مورد توقعات تولیدکنندگان از دولت و مسئولین، اظهار کرد: تولیدکنندگان توقع زیادی از دولت ندارند و فقط خواهان ثبات قیمتها هستند؛ چراکه این نوسانات، چیزی جز متضرر شدن برای آنها، در بر نداشته است. البته در این خصوص باید این نکته را هم متذکر شد که متاسفانه دولتیها به وعدههایی که در جهت حمایت از تولیدکنندگان داده بودند، تاکنون هیچ اقدامی انجام ندادهاند و علیرغم اینکه امر قیمتگذاری کاملا متاثر از سیاستگذاریهای دولت است، اظهار دارند که این کار به آنها مربوط نیست و عملا از زیر بار مسئولیتپذیری، شانه خالی میکنند. بهتر است به جای محول کردن مسئولیتها بر گردن دیگری، دست به کار شوند و مشکل را از سر راه بردارند تا بیش از این، تولید کشور در رکود باقی نماند.
گرانتر شدن تعرفه برق، افزایش قیمت تمام شده را به دنبال خواهد داشت
مدیرعامل شرکت سیوا پروفیل در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در این خصوص که تا چه اندازه افزایش تعرفه برق مصرفی واحدهای تولیدکننده، روی تولید آنها تاثیرگذار است، مطرح کرد: همانطور که میدانید، بیشترین انرژی که در واحدهای تولیدکننده پروفیل آلومینیوم در کشور مورد مصرف قرار گرفته است، برق بوده و این افزایش تعرفه، به صورت مستقیم و به میزان درصد بسیار بالایی روی قیمت تمام شده محصول اثرگذار است و قیمت را افزایش خواهد داد.
وی ادامه داد: این افزایش قیمت اصلا به نفع تولیدکننده نیست؛ وقتی قیمت محصولات بالا برود، طبیعتا قدرت خرید مردم نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت. توجه داشته باشید که این نوع کالا نیز، اولویت خرید مصرفکننده نهایی نیست. بنابراین در ابتدا مردم به تامین مایحتاج روزانه خواهند پرداخت تا خرید پروفیل آلومینیوم، پس اگر توان مالی وجود داشته باشد، مردم اقدام به خرید پروفیل آلومینیوم، کرکره برقی، در پارکینگ و سایر محصولات خواهند کرد. به طور کلی، افزایش قیمت باعث کاهش خرید مصرفکننده و در نتیجه کاهش تولید خواهد شد.