• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

نگاهی به برگزاری اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد

  • کد خبر : 6129
  • 28 آذر 1398 - 9:28
نگاهی به برگزاری اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد
بندرعباس در هفته بارانی جنوب کشور شاهد برگزاری اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد، به میزبانی شرکت فولاد هرمزگان بود. کنفرانسی که به رغم نوپا بودن، توانست در اولین دوره، توجه بسیاری از فعالان حوزه صنعت و اصحاب رسانه را به خود جلب کند و دریچه‌های تازه‌ای را در مسیر ارتقای صنعت فولاد باز کند.
بندرعباس در هفته بارانی جنوب کشور شاهد برگزاری اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد، به میزبانی شرکت فولاد هرمزگان بود. کنفرانسی که به رغم نوپا بودن، توانست در اولین دوره، توجه بسیاری از فعالان حوزه صنعت و اصحاب رسانه را به خود جلب کند و دریچه‌های تازه‌ای را در مسیر ارتقای صنعت فولاد باز کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اولین دوره کنفرانس دوروزه ریخته‌گری پیوسته فولاد در روزهای ۲۶ و ۲۷ آذرماه ۱۳۹۸ در هتل هرمز بندرعباس برگزار شد و مخاطبان قابل توجهی را نیز به خود جلب کرد.

افتتاحیه و مشکلات بارانی

مراسم افتتاحیه اولین کنگره ریخته‌گری پیوسته فولاد با حضور فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان، کسری غفوری، مدیرعامل فولاد خراسان و بسیاری از مسئولان استانی و فعالان صنعت فولاد برگزار شد؛ البته تعدادی از مهمانان سایر این مراسم به دلیل شرایط نامساعد جوی نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند.

گزارشی درباره کنفرانس

اولین سخنران مراسم افتتاحیه، مهندس نیرومند دبیر علمی کنفرانس بود. وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از دانشجویان و در نظر گرفتن بورسیه‌های تحصیلی برای تامین نیروهای تمام وقت برای صنعت فولاد، گفت: در اولین کنفرانس ریخته‌گری مداوم فولاد تعداد ۱۵ مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

نیرومند درباره تعداد مقالات ارسالی نیز عنوان کرد: تعداد کل نویسندگان که آثار آنها به دبیرخانه ارسال شده، ۵۳ نفر است که از این تعداد ۴۵ مقاله از صنعت و هشت مقاله از دانشگاه بود. همچنین بیشترین تعداد مقالات ارسال شده، از شرکت فولاد مبارکه بوده است.

وی با اشاره به این موضوع که در این کنفرانس تعدادی مقاله نیز به صورت مشترک بین دانشگاهی بوده است یادآور شد: متاسفانه در برخی موضوعات مانند مسائل زیست‌محیطی مقاله‌ای ارائه نشده که این موضوع قابل تامل و بررسی است.

آینده فولاد در دست مستحکم‌ها! 

مهندس کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان در سخنرانی افتتاحیه اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد، به ارزیابی وضعیت فولاد در دهه‌های آینده و لزوم ورود تولیدکنندگان به بحث تکنولوژی‌های جدید ساخت فولاد پرداخت.

کاظمی عنوان کرد: بیشترین رشد تقاضا در مصرف فولاد در سال‌های آینده مربوط به کشتی‌سازی و صنایع ساختمانی است که تمرکز آن نیز بر فولاد با استحکام بالا خواهد بود.

وی گفت: فولادهای مورد استفاده در صنعت نفت و ساخت توربین‌ها به سمت فولاد مقاوم پیش می‌رود؛ ضمن اینکه صنعت خودروسازی نیز به سمت استفاده از فولاد با استحکام بالا حرکت می‌کند که این موضوع، با کاهش مصرف فولاد کم‌کربن و همین طور کاهش وزن خودروها همراه است.

کاظمی درباره صنایع کشتی‌سازی و ساختمانی به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی فولاد در دنیا در سال‌های آینده خاطرنشان کرد: در صنعت کشتی‌سازی با توجه به نیاز به سازه‌های بزرگ‌تر، لزوم به کارگیری فولادهای فوق ضخیم با استحکام بالا بسیار بیشتر خواهد بود و در حوزه ساختمانی نیز استفاده از فولاد با استحکام بالا به دلیل جلوگیری از فرسایش و خوردگی‌های اتمسفری افزایش خواهد یافت.

وی در پایان یادآور شد: ما نیز باید هم‌راستا و همگام با نیازهای روز دنیا در این حوزه حرکت کنیم تا بتوانیم در این صنعت محصولی برای عرضه داشته باشیم.

چالش‌های ریخته‌گری فولاد 

معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان سومین سخنران مراسم افتتاح کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد بود که سخنرانی وی بیشتر بر ایجاد بهره‌وری در تولید با استفاده از شیوه‌های صحیح تمرکز داشت.

وی گفت: ریخته‌گری مداوم جایگاه ویژه‌ای در صنعت فولاد دارد و اهمیت آن در کشور ما با توجه به تمرکز بر افزایش تولید فولاد، بسیار بیشتر است.

مهندس مدنی یکی از پیچیده‌ترین ماشین‌های ریخته‌گری را ماشین ریخته‌گری اسلب دانست و گفت: کیفیت تولید اسلب به عنوان محصول عمده فولاد هرمزگان، در این شرکت بسیار مورد توجه است. در واقع این کیفیت فقط مربوط به مرحله ریخته‌گری نیست بلکه از مرحله گندله و ذوب شروع می‌شود و نیاز به پیگیری مداوم دارد.

وی از کاهش مداوم عیوب تولیدات شرکت فولاد هرمزگان که روند پیوسته دارد، به عنوان یکی از ویژگی‌های محصولات این شرکت نام برد و اضافه کرد: کاهش عیوب یک مسئله بسیار حیاتی در تولید فولاد است و ما اگر می‌خواهیم به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال برسیم باید در انتخاب تکنولوژی تولید، سیستم اتوماسیون و تعمیرات ماشین‌های ریخته‌گری دقت مضاعف داشته باشیم تا به بهره‌وری مطلوب برسیم.

به سوی اقتصاد فولادی 

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان نیز دیگر سخنران مراسم افتتاحیه کنفرانس بود. وی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه عنوان کرد: ما فولاد هرمزگان را به عنوان بزرگ صنعت استان در این حوزه می‌شناسیم و از نقش پررنگ این مجموعه در استان مطلع هستیم.

قاسمی درباره ذخایر معدنی موجود در استان هرمزگان گفت: در حوزه آهن هماتیت ذخایر ما در استان نامحدود است و تا عمق ۹۰ متری تحقیقات در این مورد انجام شده است..

وی در پایان با اشاره به این موضوع که استان هرمزگان می‌خواهد خود را در قامت یک استان صنعتی نشان دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش فروش نفت، توجه اقتصاد کشور به صنعت فولاد است.

سخنان مدیرعامل 

مهندس فرزاد ارزانی مدیر‌عامل فولاد‌ هرمزگان آخرین سخنران مراسم افتتاحیه کنفرانس ریخته‌گری پیوسته فولاد بود. وی ضمن قدردانی از حضور مدعوین و همچنین اصحاب رسانه در این مراسم، درباره لزوم ایجاد دانش در صنعت و تبدیل آن به تکنولوژی صحبت کرد. ارزانی در سخنان خود عنوان کرد: مسیرهای دستیابی به تکنولوژی در بیشتر کشورهای در حال توسعه بر مبنای ایجاد صنعت و در پی آن ایجاد دانش است و ما نیز اگر قصد داریم به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کنیم، باید از این روش‌ الگو بگیریم.

وی گفت: البته مسیرهای دیگری نیز برای دستیابی به تکنولوژی با محوریت دانش و ایجاد مراکز تحقیقاتی وجود دارد که دارای مسیر طولانی و پیجیده‌تری است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مسیر بومی‌سازی در کشور را بسیار مطلوب دانست اما در عین حال یادآور شد: بومی‌سازی نمی‌تواند به تنهایی مشکلات این صنعت در کشور را حل کند و ما برای توسعه و پیشرفت باید به تکنولوژی دست پیدا کنیم که بومی‌سازی در دل آن اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: اگر به تکنولوژی دست پیدا نکنیم، باید در صنعت فولاد هزینه‌های زیادی را صرف کنیم و این هزینه‌ها با هر بار به‌روزشدن تکنولو‌ژی‌های تولید، باید مجددا تکرار شود.

ارزانی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم برای تبدیل دانش به تکنولوژی و همین‌طور تبدیل تکنولوژی به صنعت، ساختار ایجاد کنیم و به همین دلیل نیز در شرکت فولاد هرمزگان تلاش کرده‌ایم تا پژوهش‌محور و در راستای بهبود محصولات و کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد: برخی از واحدهای فولادسازی موجود در کشور ۳۰ تا ۴۰ سال عمر دارند و در حال فرسوده شدن هستند و در عین حال ما کمبود هم در این زمینه داریم؛ پس اگر به دانش این صنعت نرسیم، باید برای رسیدن به تکنولوژی به صورت مداوم هزینه کنیم.

وی از توسعه تکنولوژی به عنوان حلقه مفقوده در صنعت کشور یاد کرد و افزود: بیشترین حجم فولاد کشور از طریق ریخته‌گری مداوم تولید می‌شود و فعالان این حوزه باید با تکنولوژی‌های روز آن آشنا باشند که یکی از دلایل اهمیت برگزاری این کنفرانس همین است.

ارزانی با بیان این مطلب که وقتی نقشه راه را بدانیم، بومی‌سازی بسیار ساده‌تر اتفاق می‌افتد، ابراز کرد: این کنفرانس با همین دیدگاه و با نگاهی به آینده فولاد در دو دهه آینده و وضعیت فعلی آن در حال برگزاری است

وی تاکید کرد: ما اگر قصد داریم در افق ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست پیدا کنیم، برای قرار گرفتن در مسیر درست، به آشنایی با تکنولوژی نیاز داریم تا بومی‌سازی در دل آن اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ضمن اظهار تاسف از عدم وجود ارتباط‌های موثر بین فولادسازان کشور تصریح کرد: باید با تدوین یک نقشه راه هم‌جهت شویم و تقسیم مسوولیت شود. برای دست‌یابی به دانش ریخته‌گری مداوم، فارغ از تامین منابع مالی، باید محوری یکپارچه وجود داشته باشد و بعد در کنار آن محققان داخلی و خارجی ورود کنند و دانش منتقل شود.

رونمایی از یک کتاب تمیز! 

یکی از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد رونمایی از یک کتاب تخصصی جدید در حوزه صنعت فولاد بود.

در این مراسم از کتاب «تولید فولاد تمیز از آهن اسفنجی تا تختال» با حضور مسولان و دست‌اندرکاران حوزه فولاد رونمایی شد.

این کتاب که توسط محمد شریف شریفیان و جواد قراگوزلو تالیف و توسط انتشارات فردای شرق، در هشت فصل راهی بازار کتاب کشور شده است.

برنامه‌های اصلی کنفرانس

اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری پیوسته فولاد پس از مراسم افتتاحیه که همانند بیشتر افتتاحیه‌ها، جنبه رسانه‌ای داشت، وارد بخش‌های اصلی شد و با برگزاری پنل‌های تخصصی و ارائه مقالات داخلی و خارجی در دو روز ادامه یافت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

* پنل تخصصی دستیابی به تکنولوژی ماشین‌های ریخته‌گری مداوم یکی از اصلی‌ترین پنل‌های تخصصی کنفرانس بود. مهندس ارزانی در این پنل عنوان کرد: طرح جامع فولاد کشور برای رسیدن به اهداف خود نیازمند ساختار است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در این پنل با بیان این نکته که ما در موضوع بومی‌سازی به غیر از تامین مالی، مشکل حادی نداریم تصریح کرد: بدنه فرهیخته کشور و حاکمیت نقشه راه و طرح جامع فولاد را اجرا کنند.

* از جمله مقالات ارائه شده جالب توجه در این کنفرانس، مقاله پروفسور عبداله خاریچا پژوهشگر حوزه فولاد از دانشگاه لئوبن اتریش بود که در آن به نقش همزن‌های الکترومغناطیسی در ریخته‌گری مداوم فولاد می‌پرداخت.

در این پژوهش که به زبان انگلیسی ارائه شد، پروفسور خاریچا استفاده از همزن‌های الکترومغناطیسی در ریخته‌گری مداوم فولاد را در جداسازی ناخالصی‌ها و بهبود ساختار انجمادی و همین‌طور کاهش ضایعات ریخته‌گری بسیار حائز اهمیت دانست.

* ارائه مقاله کاهش پیکاپ نیتروژن از پاتیل به تاندیش در فرآیند ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان که در دومین روز کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد، توسط سید مصطفی موسوی، کارشناس فرآیند تولید ریخته گری مداوم، ارائه شد نیز از بخش‌های جالب توجه کنفرانس بود.

* یکی از کارگاه‌هایی که در دومین روز کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد با استقبال خوبی مواجه شد، کارگاه پودر قالب و نقش آن در کیفیت محصول بود. مدرس این کارگاه، امیرعباس نوربخش، مدرس دانشگاه بود که به بررسی نقش پودر قالب در کیفیت محصول پرداخت.

* پنل پایانی و پیش از اختتامیه کنفرانس ریخته‌گری پیوسته فولاد، پنل تخصصی چالش‌ها و نیازهای فناورانه ریخته‌گری بود که در آن نمایندگان شرکت‌های مختلف فولادی، با ارائه مشکلات و مطرح کردن نیازهای خود از گروه‌های همکار کسب راهنمایی می‌کردند که با توجه به نوپا بودن برگزاری این نوع پنل‌ها در کشور، استقبال خوبی از آن به عمل آمد.

مراسم اختتامیه 

مراسم اختتامیه اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد بعد از ظهر روز دوم کنفرانس برگزار شد و مهندس علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان از سخنرانان اصلی این مراسم بود. همچنین در این مراسم از نویسندگان مقالات برگزیده برگزار‌کنندگان کارگاه‌ها و مولفان کتاب فولاد تمیز تقدیر به عمل آمد.

معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان در سخنرانی اختتامیه کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد اعلام کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دومین دوره این کنفرانس در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در بندرعباس برگزار خواهد شد.

برگزیدگان

  • در بخش طرح بومی‌سازی برتر طرح شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان طرح برتر انتخاب شد. موضوع این طرح، «بومی‌سازی دستگاه‌های شماره‌زن شمش‌های ریخته‌گری به روش پاشش پودری» بود.
  • در بخش طرح برتر بهبود مستمر، طرح شرکت فولاد هرمزگان به عنوان طرح برتر انتخاب شد. موضوع این طرح، «رفع عیب ریزسطحی در محصولات با کاربری پلیت با ضخامت بالا از ۸۵ درصد به ۵ درصد» بود.
  • در بخش طرح نظام مشارکتی برتر، طرح شرکت فولاد خراسان به عنوان طرح برتر انتخاب شد. موضوع این طرح، «ساخت تابلوی محلی جهت تست اولیه ماشین برشی قبل از مونتاژ» بود.
  • در بخش طرح پژوهشی برتر، طرح ارائه شده از سوی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان طرح برتر انتخاب شد. موضوع این طرح، «بررسی و شناسایی منشا دقیق و تعیین دلایل تشکیل عیوب ناخالصی ناشی از فرآیندهای فولادسازی، در کویل فولادی گرم و سرد، با استفاده از ترنسر و ارائه راهکار جلوگیری از تشکیل آن» بود.
  • در بخش مقاله برتر، دو مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شد. احسان مقدس از فولاد مبارکه اصفهان و حمیدرضا پاک زمان از فولاد آلیاژی یزد حائز رتبه‌های برتر مقالات شدند.

در نهایت اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد با ثبت عکس‌های یادگاری و تقدیر از برگزارکنندگان به کار خود پایان داد. کنفرانسی که به با تمام مشکلات در مسیر برگزاری به خوبی به انجام رسید و می‌تواند دریچه‌ای نو در برگزاری این گونه کنفرانس‌ها در کشور باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6129
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت