• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

نگاهی به رویکردها و دستاوردهای شرکت دانش پرتو نقش جهان

  • کد خبر : 34942
  • 07 آذر 1402 - 12:46
نگاهی به رویکردها و دستاوردهای شرکت دانش پرتو نقش جهان
شرکت دانش پرتو نقش جهان از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به شمار می‌آید که در حوزه تولید قطعات صنعتی در دو شاخه ریخته‌گری فلزات پایه مس و ماشین‌کاری حرفه‌ای قطعات صنعتی فعالیت می‌کند و از این طریق بر حرکت رو به جلوی بخش صنعت کشور تاثیرگذار است.

شرکت دانش پرتو نقش جهان از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به شمار می‌آید که در حوزه تولید قطعات صنعتی در دو شاخه ریخته‌گری فلزات پایه مس و ماشین‌کاری حرفه‌ای قطعات صنعتی فعالیت می‌کند و از این طریق بر حرکت رو به جلوی بخش صنعت کشور تاثیرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در سال‌های اخیر، تحریم‌های بین‌المللی در چند سال گذشته بخش صنعت کشور را هدف قرار داده‌اند تا با محدودیت و قطع دسترسی تولیدکنندگان به قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود، مانع از توسعه صنعتی کشور شوند. در این بین، ظهور، فعالیت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان راهبردی کلیدی برای گذر از چالش‌ها و حتی تبدیل آن‌ها به فرصتی بی‌نظیر برای قطع وابستگی، ایجاد اشتغال و تسهیل فعالیت صنایع با تامین به موقع و به صرفه کالاها و تجهیزات برشمرده می‌شود. در واقع شرکت‌های دانش‌بنیان قادر هستند با ورود دانش و حتی خلق آن و در ادامه تولید قطعات و تجهیزات استراتژیک، بخش صنعت کشور را از واردات بی‌نیاز سازند.

اهمیت و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان، در تسهیل و تسریع مسیر توسعه صنعتی کشور، بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. نخستین نقش کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توان ورود دانش فنی به حوزه صنعت دانست که تا پیش از ظهور این شرکت‌ها، کشور از این موضوع بی‌بهره بود. در واقع علت اینکه در گذشته ساخت بسیاری از قطعات و تجهیزات ویژه و تخصصی در کشور مورد توجه واقع نمی‌شد، عدم وجود دانش فنی تولید آن‌ها بود. بنابراین نخستین تاثیر مثبتی که ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان برای جامعه صنعتی کشور به دنبال دارد، ورود دانش فنی و البته به دنبال آن خلق دانش است. در واقع شرکت‌های دانش‌بنیان به نوعی مسئولیتی زیربنایی را بر عهده دارند و خدمات ویژه‌ای را به جامعه صنعتی کشور ارائه می‌کنند. خلق دانش فنی، موثرترین خدمت ارائه‌ شده از سوی این شرکت‌ها به شمار می‌آید که تاثیر آن در سال‌های آینده ملموس‌تر خواهد بود.

در شرکت دانش پرتو نقش جهان نیز با تلاش ویژه کارکنان این شرکت که اغلب از نخبه‌های دانشگاهی به شمار می‌آیند، در بسیاری از موارد حتی خلق دانش فنی برای تولید برخی محصولات ویژه و تخصصی صورت گرفته است. علت این مسئله، به وجود گره‌ها و مشکلاتی در تولید برخی قطعات برمی‌گردد که با توجه به عدم دسترسی به شرکت‌های تولیدکننده از جمله شرکت‌های آلمانی برای به دست آوردن دانش فنی، بسیاری از ابهامات موجود در تولید با توسعه دانش و خلق آن در این شرکت برطرف شد.

در مسیر توسعه پایدار

حوزه فعالیت شرکت دانش پرتو نقش جهان، مرتبط با تولید محصولات و پنل‌های آبگرد مسی با هدایت حرارتی بسیار بالا است. هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری کلان این شرکت نیز حول تولید محصولات کیفی‌ تعریف می‌شود. سبد محصولات این شرکت در حال حاضر شامل حدود ۱۷ محصول می‌شود که البته شرکت، فعالیت خود را به این عرصه محدود نکرده و در راستای تامین تقاضای بازار صنعتی، در حال آشنایی بیشتر با برخی قطعات ویژه و استراتژیک است.

به طور کلی می‌توان گفت توسعه سبد محصولات با هدف پاسخگویی به نیاز داخلی و کاهش وابستگی به واردات، جایگاه مهمی در هدف‌گذاری‌های شرکت دانش پرتو نقش جهان دارد؛ البته این شرکت همواره به حفظ و ارتقای کیفیت محصولات خود نیز توجه ویژه‌‌ای داشته است. در همین راستا، شرکت دانش پرتو نقش جهان برای افزایش کیفیت محصولات خود، اقدام به تقویت ایستگاه‌های بازرسی و کنترل کیفیت کرده است و با بهره‌گیری از دانش سرمایه‌های انسانی نخبه این شرکت، در تمام خطوط، تولید به طور منظمی در جریان است. در واقع این شرکت قادر به تولید بسیاری از قطعات و تجهیزاتی است که تا پیش از این تصور می‌شد امکان تولید آن‌ها در کشور وجود نداشته باشد. شرکت دانش پرتو نقش جهان به دنبال ایجاد توسعه پایدار و همه‌جانبه در تولید محصولات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی هرچه بیشتر آن‌ها است. این موضوع که عنصر موثری در سیاست‌گذاری‌های کلان شرکت دانش پرتو نقش جهان محسوب می‌شود، می‌تواند با بهره‌مندی از منابع انسانی و نخبگان دانشگاهی این شرکت تحقق پیدا کند.

امروز شرکت دانش پرتو نقش جهان قادر به تولید بسیاری از محصولاتی است که تامین آن‌ها در گذشته تنها از طریق واردات ممکن بود. از جمله قطعات مهمی که برای اولین بار در کشور توسط این شرکت ساخته شده است می‌توان به «KT Cooling»، «Oxygen Lance»، «Launder» و «Slagging panel» در ابعاد مختلف و با دقت و کیفیت بسیار بالا اشاره کرد. علاوه‌براین، «کریستالیزاتور» که یک محصول دانش‌بنیان با ارزش افزوده بالا محسوب می‌شود نیز در سال گذشته توسط این شرکت تولید شده است. این محصول که از فلز مس ساخته شده، دارای خواص هدایت حرارتی بسیار بالایی است و در تولید اسلب در صنایع فولادسازی کاربرد دارد. گفتنی است که اگرچه تولید این محصول به طور کامل در شرکت دانش پرتو نقش جهان انجام شده است اما کیفیت آن با نمونه مشابه آلمانی خود که برای مدت ۳۰ سال به ایران وارد می‌شد، برابری می‌کند و حتی دارای مزیت قیمتی و خدمات پس از فروش است. باید توجه داشت بومی‌سازی این قطعه که یک کالای پرمصرف، های‌تک و استراتژیک در صنعت فولاد محسوب می‌شود، صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی را نیز به همراه دارد.

این شرکت در تولید محصولاتی که تا پیش از این تامین آن‌ها از خارج از کشور صورت می‌گرفت، رکوردهای مناسبی را ثبت کرده و حتی در برخی موارد از رقبای خارجی خود نیز پیشی گرفته است. شرکت دانش پرتو نقش جهان از مزیت‌های فراوانی در زمینه تامین تقاضای مشتریان برخوردار است؛ به گونه‌ای که علاوه بر دسترسی بهتر و نداشتن هزینه حمل و گمرک، قیمت محصولات آن نیز حدود یک‌سوم قیمت نمونه‌های مشابه خارجی است و حتی خدماتی در زمینه گارانتی نیز برای محصولات خود در نظر گرفته است. علاوه‌براین، تامین داخلی قطعات و تجهیزات، امکان ایجاد تغییرات در محصول به خواست مشتری را نیز امکان‌پذیرتر می‌کند و همچنین تضمینی بر طول عمر بیشتر کالا محسوب می‌شود. علت این مسئله، نظارت مستمر بر محصول از سوی تولیدکننده است که عامل موثری بر حفظ کیفیت و کاهش استهلاک آن به شمار می‌آید و بنابراین منافع اقتصادی نیز برای مصرف‌کننده به همراه خواهد داشت. مجموع این عوامل، شرایط مناسبی را برای تسهیل فرایند تولید فراهم می‌آورند و همچنین می‌توانند مصرف‌کننده را به تامین داخلی محصولات مورد نیاز خود تشویق کنند.

ضرورت وجود نگرشی مثبت

شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسزایی در تولید و تامین قطعات خاص مورد نیاز صنایع و به طور خاص صنایع فولادی دارند. شرکت دانش پرتو نقش جهان نیز علی‌رغم وجود برخی مشکلات و چالش‌های بالادستی، به دنبال بهبود مستمر شرایط تولید است تا با تولید محصولات مورد نیاز صنایع، نقش موثری در مسیر تحقق رشد اقتصادی کشور ایفا کند. باید توجه داشت شرکت‌های دانش‌بنیان، کلید عبور بخش صنعت از چالش‌های تحریمی هستند و هرگونه اقدام از سوی نهادهای بالادستی در خصوص حمایت و تسهیل فرایند تولید و توسعه این شرکت‌ها، می‌تواند گام مثبتی در راستای خودکفایی و توسعه صنعتی تلقی شود.

افق پیش روی شرکت دانش پرتو نقش جهان، توسعه همه‌جانبه در بخش‌های مختلف تولیدی است. تردیدی نیست که توسعه تجهیزاتی و منابع انسانی و همچنین خلق دانش فنی بیشتر، نیازمند این است که منابع مناسبی در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد. در همین راستا، اگرچه نهادهای دولتی به دنبال انجام حمایت‌های لازم هستند اما باید توجه داشت که نگرش‌های منفی باعث می‌شوند که این نهادها در تصمیم‌گیری‌های به موقع دچار مشکل و درگیر بروکراسی‌های اداری و نگرش‌های منفی شوند. در واقع، شرکت‌هایی که نتوانسته‌اند اعتماد نهادهای دولتی را جلب کنند، باعث ایجاد این نگرش منفی شده‌اند که این مسئله نیز کندی حرکت نهادهای دولتی را به همراه داشته است. نتیجه این موضوع، وضع قوانین دست‌ و‌ پاگیر، بروکراسی اداری و کندی سرعت تولید خواهد بود.

به نظر می‌رسد که لازم است یک رویداد رتبه‌بندی برای شرکت‌های دانش‌بنیان اما این بار با نگاه مثبت و ویژه‌‌ای در کشور برگزار شود. همچنین نهادهای دولتی‌ که به دنبال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند نیز بعضا در این شرکت‌ها حاضر شوند، از نزدیک روند فعالیت این شرکت‌ها را رصد کنند و از مسائل و مشکلات آن‌ها آگاه شوند؛ اگرچه این خواسته‌ها از نهادهای دولتی حمایت‌کننده بعضا محقق شده اما لازم است که از این پس با نگرش مثبت‌تری به این موضوع پرداخته شود. این مسئله سبب خواهد شد که روند خلق دانش فنی در شرکت‌های دانش‌بنیان از حالت کند خود خارج و سرعت آن به مراتب بیش از گذشته شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34942

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.