• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران:

نیازمند تغییر نگرش در تولید فولاد سبز هستیم

  • کد خبر : 33347
  • 20 آبان 1402 - 8:02
نیازمند تغییر نگرش در تولید فولاد سبز هستیم
مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: در حال حاضر حدود 90 درصد فولاد کشور با استفاده از روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی (EAF) تولید می‌شود و بر این اساس می‌توان گفت که ما، یکی از تولیدکنندگان فولاد سبز در جهان هستیم.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد فولاد کشور با استفاده از روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی (EAF) تولید می‌شود و بر این اساس می‌توان گفت که ما، یکی از تولیدکنندگان فولاد سبز در جهان هستیم. با این وجود، استفاده بهینه و اقتصادی از کرین دی‌اکسید منتشر شده حاصل از تولید فولاد باید در دستور کار قرار بگیرد تا علاوه بر تولید محصولات پتروشیمی همچون اوره، اتانول و آمونیاک، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده نیز حاصل شود.

محمد کمال‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اهمیت تولید فولاد سبز، بیان کرد: بر اساس الزامات تعیین شده در معاهده پاریس، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دستور کار صنایع مختلف جهان به ویژه فولاد قرار گرفته و فعالان این صنعت، ملزم به تولید فولاد سبز (Green Steel) و حرکت به سمت کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی هستند.

وی افزود: طبق آمار، حدود ۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای به صنعت فولاد تعلق دارد. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد فولاد جهان با استفاده از روش کوره بلند در کشورهایی همچون چین تولید می‌شود و این کوره‌‌ها حدود ۲٫۱ کیلوگرم کربن دی‌اکسید به ازای تولید هر کیلوگرم فولاد منتشر می‌کند؛ این در حالی است که میزان انتشار کربن دی‌اکسید در روش کوره قوس الکتریکی (EAF) به ازای تولید هر کیلوگرم فولاد، به حدود یک کیلوگرم می‌رسد و در صورت استفاده از قراضه تمیز، این عدد به ۰٫۵ کیلوگرم نیز کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری لازم جهت تولید هر تن فولاد سبز در واحدهای احیا مستقیم، حدود پنج هزار دلار برآورد شده است. هم‌اکنون حدود ۵۷ درصد فولاد جهان در کشور چین تولید می‌شود که ۹۰ درصد آن با استفاده از روش کوره بلند و ۱۰ درصد آن از طریق روش کوره قوس الکتریکی است. طبق آمار، تولید فولاد خام چین در سال گذشته میلادی به بیش از ۸۵۰ میلیون تن رسید و اگر بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان بخواهد در مسیر تولید فولاد سبز گام بردارد، به سرمایه‌ای بیش از چهار هزار میلیارد دلار نیاز خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت تولید فولاد سبز در کشور چین با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف بر پایه برق سبز، هیدروژن سبز و…، نیازمند سرمایه‌ای هنگفت است که با توجه به وضعیت کنونی اقصاد جهان، تامین آن به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

کمال‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۹ درصد فولاد جهان در قاره اروپا با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی تولید می‌شود، تصریح کرد: اگر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در شرکت‌های تولیدکننده فولاد در این قاره از حد مجاز فراتر رود، جرایم سنگین مالی و محدودیت‌های تولید و همچنین صادرات برای آن‌ها اعمال خواهد شد. این بدین معناست که تولیدکنندگان فولاد در قاره اروپا، مکلف به تولید فولاد سبز و حرکت در راستای کربن صفر هستند و این مهم با سرعت قابل‌توجهی در این قاره در جریان است.

ضرورت تغییر نگرش در تولید فولاد سبز

وی با بیان اینکه تحقق تولید فولاد سبز در جهان، مستلزم تغییر در دیدگاه آرمان‌گرایانه کنونی است، خاطرنشان کرد: اساس و پایه تولید فولاد سبز در جهان، حذف (CO2) با استفاده از تکنولوژی‌های جایگزین مانند الکترولیز و فلش است؛ در حالی که به جای حذف کربن دی‌اکسید، می‌توان از آن در تولید محصولات مختلف پتروشیمی همچون اوره، متانول، اتانول و آمونیاک استفاده کرد و این امر علاوه بر اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش افزوده را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در ارتباط با تولید فولاد سبز در کشور، مطرح کرد: حدود ۹۰ درصد فولاد ایران با تولید آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم و ذوب آن در کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود؛ بر همین اساس می‌توان گفت که ما، هم‌اکنون یکی از تولیدکنندگان فولاد سبز در جهان هستیم. از طرفی، با توجه به اینکه می‌توان از دی‌‎اکسید کربن در صنایع مختلف همچون پتروشیمی استفاده کرد، بنابراین به جای آنکه دائما بخواهیم از تولید فولاد سبز که خود نیازمند سرمایه‌ای هنگفت است، سخن بگوییم، باید زمینه جمع‌آوری (CO2) و تبدیل آن به محصولات جایگزین را فراهم کنیم و ضمن ایجاد رغبت و انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش، به دنبال احداث واحدهای تولیدی جدید و اشتغال‌زایی و نهایتا ایجاد ارزش افزوده باشیم.

کمال‌زاده در ادامه به وضعیت پروژه یزد یک اشاره کرد و گفت: به دنبال تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و چالش‌های بسیاری که روند پیشرفت و تکمیل پروژه یزد یک را به مدت ۱۳ سال به تاخیر انداخته‌ بود، سرانجام در روز چهارشنبه ۱۹ مهر ماه سال جاری، این پروژه به صورت غیررسمی به بهره‌برداری رسید و عملیات ذوب‌ریزی به همراه اولین ریخته‌گری مداوم این کارخانه، بدون هیچ خطایی (Fault) و با موفقیت کامل انجام شد. ظرفیت اسمی تولید این کارخانه، ۷۰۰ هزار تن شمش آلیاژی در سال است که قابلیت ارتقا به یک میلیون تن را دارد و زمینه اشتغال‌زایی مستقیم ۵۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

تولید انواع وایر آلیاژی در شرکت فولاد آلیاژی ایران

وی اضافه کرد: پروژه نورد وایر فولادهای آلیاژی با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال، دیگر طرح توسعه‌ای مهم شرکت فولاد آلیاژی ایران به شمار می‌آید. این پروژه در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی برخوردار بوده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. با اجرای این طرح، انواع وایر آلیاژی در قطرهای پنج تا ۲۵ میلی‌متر در شرکت فولاد آلیاژی ایران، تولید و در بازارهای داخلی و صادراتی عرضه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در پایان با بیان اینکه به دنبال افزایش سه برابری صادرات در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۱ هستیم، یادآور شد: صنعت فولاد ایران، با توسعه و پیشرفت قابل‌توجهی طی سالیان اخیر همراه بوده است. با این وجود، کماکان یک سری چالش‌ها و اما و اگرها در راستای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴وجود دارد که رفع آن‌ها، مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سراسر زنجیره فولاد است. عدم توازن در زنجیره فولاد، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر با آن مواجهیم و متاسفانه این معضل، منجر به ایجاد یک بی‌نظمی سیستماتیک در صنعت فولاد کشور شده است. در حال حاضر ظرفیت تولید حدود ۴۶ میلیون تنی فولاد در کشور ایجاد شده که از این میزان، حدود ۳۲ میلیون تن فولاد در واحدهای مختلف تولید می‌شود و این مسئله برگرفته از همان بی‌نظمی سیستماتیک در زنجیره فولاد است؛ بنابراین مهم‌ترین گام در راستای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، ایجاد توازن در سراسر زنجیره است و امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد تحقق کامل تولید ظرفیت ایجاد شده در صنعت فولاد کشور باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=33347

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.