• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز کاسپین ایرانیان:

نیازمند منیزیت با خلوص و کیفیت بالا هستیم

  • کد خبر : 36455
  • 28 آذر 1402 - 11:48
نیازمند منیزیت با خلوص و کیفیت بالا هستیم
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز کاسپین ایرانیان گفت: در حال حاضر دانش و تکنولوژی لازم برای تولید انواع آجر و جرم‌های نسوز باکیفیت در داخل کشور وجود دارد اما از آنجایی که منیزیت با خلوص و عیار کافی در اختیار فعالان این صنعت قرار نمی‌گیرد، بنابراین نمی‌توانیم با تولیدکنندگان مطرح از کشورهایی همچون آلمان و اتریش رقابت کنیم و نیازمند منیزیت با خلوص و کیفیت مناسب جهت افزایش رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی هستیم.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز کاسپین ایرانیان گفت: در حال حاضر دانش و تکنولوژی لازم برای تولید انواع آجر و جرم‌های نسوز باکیفیت در داخل کشور وجود دارد اما از آنجایی که منیزیت با خلوص و عیار کافی در اختیار فعالان این صنعت قرار نمی‌گیرد، بنابراین نمی‌توانیم با تولیدکنندگان مطرح از کشورهایی همچون آلمان و اتریش رقابت کنیم و نیازمند منیزیت با خلوص و کیفیت مناسب جهت افزایش رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی هستیم.

مهرداد شادبجار کناری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت فرآورده‌های نسوز کاسپین، تولید آجرهای نسوز و انواع جرم‌های نسوز اعم از آلومینایی و منیزیتی است. ما فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ در شهرک صنعتی نیکو واقع در شهرستان اشکذر استان یزد آغاز کردیم و در حال حاضر ۳۰ نفر نیروی انسانی در مجموعه مشغول به کار هستند. لازم به ذکر است که دوره‌های آموزشی لازم برای تولید آجر و جرم‌های نسوز باکیفیت در داخل شرکت برگزار می‌شود و ما، آموزش را سرلوحه اقدامات خود طی این سال‌ها قرار داده‌ایم.

وی در خصوص چالش‌های موجود در صنعت نسوز، عنوان کرد: تامین سیمان نسوز، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در حال حاضر با آن مواجهیم. سیمان نسوز توسط شرکت‌های بازرگانی فعال در این صنعت، از کشورهایی همچون چین و کره‌جنوبی به داخل وارد می‌شود اما این میزان جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیست و به همین علت تولیدکنندگان جرم‌های نسوز در تامین آن با مشکل روبه‌رو هستند. کمبود منیزیت، چالش دیگری به شمار می‌آید که عملکرد فعالان این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه معادن منیزیت خوبی در سطح کشور وجود دارد اما متاسفانه اقدامات کافی در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری آن با خلوص بالا انجام نشده است؛ به همین علت شاهد واردات منیزیت از چین و برخی کشورهای اروپایی هستیم. البته اخیرا چند شرکت داخلی فعالیت خود را در زمینه پخت و تولید منیزیت‌ آغاز کرده‌اند و امیدواریم در آینده شاهد بی‌نیازی کشور از واردات این محصول باشیم.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز کاسپین با اشاره به اینکه عمده مشتریان محصولات تولیدی مجموعه را شرکت‌های فولادی و سیمانی تشکیل می‌دهند، مطرح کرد: شرکت‌های فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد زرند ایرانیان، فولاد کاوه جنوب کیش، نورد فولاد یزد، مجتمع فولاد صنعت بناب، مجتمع صنعتی اسفراین و…، ازجمله مشتریان مجموعه ما به شمار می‌آیند که با افتخار حدود ۱۰ سال است تولیدات خود را با کیفیت عالی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهیم.

افت تولید همگام با محدودیت تامین انرژی

شادبجار کناری با بیان اینکه فعالان صنعت نسوز همچون سایر صنایع با چالش محدودیت انرژی در روزهای گرم و سرد سال مواجهند، تصریح کرد: متاسفانه این معضل تاثیر مخربی بر بدنه صنایع مهمی همچون نسوز و فروآلیاژها گذاشته است زیرا هم‌زمان با قطعی برق و گاز در روزهای مختلف سال، میزان تولید در شرکت‌های فولادی کاهش یافته و به دنبال آن، فعالان صنعت نسوز و فروآلیاژ نیز ناچار به کاهش تولید خود هستند. در واقع ما حدود ۶ ماه از سال، تولید خود را به حداقل کاهش می‌دهیم و یا گاهی اوقات خطوط تولید را تعطیل می‌کنیم تا با عبور از این بحران، بتوانیم همچنان به فعالیت خود ادامه دهیم. با این وجود، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت مدیریت مصرف انرژی در زمان‌های پیک مصرف برق و گاز را انجام داده‌ایم و همکاری خوبی با سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه داشته‌ایم.

وی در ادامه به مشکلات نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی، به یکی از مهم‌ترین معضلات بخش تولید به ویژه طی دو تا سه سال اخیر تبدیل شده است. متاسفانه تورم و دشواری‌های اقتصادی به قدری افزایش یافته که نیروهای انسانی متخصص حتی با پیشنهاد حداقل حقوق دو تا سه برابری پایه تامین اجتماعی نیز حاضر به کار در واحدهای تولیدی نیستند. برای مثال، ما حدود دو سال به دنبال استخدام یک جوشکار ماهر و باتجربه در مجموعه بودیم و علی‌رغم پیشنهاد حقوق و زمان کار مناسب، باز هم موفق به انجام آن نشدیم! اگر قرار باشد شرایط تولید به همین شکل ادامه پیدا کند و یک تغییر اساسی در این بخش ایجاد نشود، کمبود نیروی انسانی متخصص در آینده به یک معضل خطرآفرین تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز کاسپین در خصوص شرایط کنونی بازار نسوز، اظهار داشت: خوشبختانه به غیر از زمان محدودیت‌های تامین انرژی که پیش‌تر به آن اشاره شد، همواره در حال تولید و دریافت سفارش از مشتریان خود بوده‌ایم و سعی کرده‌ایم به روند روبه‌رشد خود ادامه دهیم؛ ضمن اینکه اخیرا اقدامات لازم برای حضور در بازارهای صادراتی را انجام داده‌ایم و در حال مذاکره و رایزنی با مشتریانی از کشورهای ارمنستان و عراق هستیم.

شادبجار کناری با بیان اینکه تنها انتظار ما از دولت و سازمان‌های مربوطه این است که سنگ پیش پای تولیدکنندگان بخش خصوصی نیندازند، اظهار داشت: واقعیت امر این است که هیچ انتظاری از دولت نداریم و می‌توانیم به عنوان یک فعال بخش خصوصی به مسیر خود ادامه دهیم. در زمان دولت سابق، درخواست تسهیلات یک میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود را ثبت کردیم و پس از رفت و آمدهای بسیار و سختی‌های فراوان، نهایتا موفق به دریافت ۷۶۰ میلیون تومان شدیم. فرایند دریافت و تسویه این وام به قدری زمان‌بر و انرژی‌بر بود که دیگر به دنبال آن نخواهیم رفت! متاسفانه اقدامات دولت و سازمان‌های مربوطه، مغایر با نام‌گذاری و شعار سال‌های مختلف مبنی بر حمایت از تولید است و همکاری‌های لازم با فعالان بخش خصوصی در راستای رشد تولید به عمل نمی‌آید. افزایش سالیانه مالیات علی‌رغم تورم و رشد هزینه‌های تولید، ادامه فعالیت در این عرصه به ویژه واحدهای صنعتی کوچک‌مقیاس را بیش از پیش دشوار کرده است. متاسفانه متولیان امر نیز هیچ توجهی به این مسئله ندارند و تنها به دنبال دریافت مالیات از کارفرمایان هستند.

اهمیت تامین مواد اولیه مرغوب و باکیفیت

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی می‌توان آجر و جرم‌های نسوز تولید داخل را با نمونه‌های مشابه خارجی مقایسه کرد که مواد اولیه مرغوب و باکیفیت در اختیار فعالان این صنعت قرار بگیرد، گفت: بدون شک کیفیت آجر و جرم‌های نسوز که در شرکت‌های داخلی تولید می‌شود، با نمونه‌های آلمانی و اتریشی قابل مقایسه نیست زیرا تولیدکنندگان خارجی از منیزیت باکیفیت و خلوص عالی در تولید آجرهای نسوز خود استفاده می‌کنند و همان‌طور که در بالا اشاره شد، کیفیت منیزیت تولید داخل چندان مناسب نیست؛ در حالی که دانش فنی و تکنولوژی لازم برای تولید انواع آجر و جرم‌های نسوز در کشور وجود دارد و امیدواریم با تامین مواد اولیه با کیفیت از داخل بتوانیم قدرت رقابت‌پذیری خود را در بازارهای بین‌المللی افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز کاسپین با بیان اینکه آینده روشنی پیش روی صنعت نسوز قرار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴و طرح‌های توسعه‌ای که توسط شرکت‌های فولادی در دست اجرا قرار داشته و یا در حال بهره‌برداری است، می‌توان افق روشنی برای توسعه تولید انواع جرم‌های نسوز در داخل کشور متصور شد.

شادبجار کناری در پایان ضمن انتقاد از سختگیری‌های زیست‌محیطی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، یادآور شد: حدود سه سال است که با رعایت کلیه استاندارهای زیست‌محیطی و قوانین موجود در حوزه محیط زیست، احداث و راه‌اندازی فاز دوم کارخانه پخت منیزیت با دمای بالا جهت تامین مواد اولیه واحد تولید آجر و جرم‌های نسوز را در زمینی به وسعت ۲۱ هزار مترمربع در شهرک صنعتی حاجی‌آباد (صدوق) در دستور کار خود قرار داده‌ایم اما علی‌رغم اینکه محل احداث کارخانه بالغ بر ۳۰ کیلومتر از مناطق مسکونی فاصله دارد، متاسفانه همچنان با سختگیری‌های سازمان محیط زیست برای روشن کردن کوره روتاری «Rotary Klin» خود برای پخت منیزیت مواجه هستیم؛ در حالی که عملیات نصب غبارگیر انجام شده و کلیه مجوزهای زیست‌محیطی نیز دریافت شده است. امیدواریم با رایزنی‌هایی که طی روزهای اخیر با مسئولان استان انجام داده‌ایم، بتوانیم بخش خردایش این کارخانه را تا پایان سال جاری راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=36455

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.