• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
مدیرعامل شرکت بهین استیل پامیر عنوان کرد:

نیروی انسانی، عامل حیات یک واحد تولیدی

  • کد خبر : 16079
  • 22 فروردین 1402 - 12:37
نیروی انسانی، عامل حیات یک واحد تولیدی
مدیرعامل شرکت بهین استیل پامیر تولیدکننده شمش آلومینیوم آلیاژی گفت: در حال حاضر کمبود نیروی انسانی متخصص برای ما تولیدکنندگان یک چالش اصلی است؛ همچنین در کنار جذب نیروی انسانی، حفظ آن نیز دشوار شده و واحد‌های تولیدی دیگر با شناسایی ریخته‌گران ماهر سعی می‌کنند با ارائه پیشنهاد‌های مختلف آن‌ها را جذب کنند.

مدیرعامل شرکت بهین استیل پامیر، تولیدکننده شمش آلومینیوم آلیاژی گفت: در حال حاضر کمبود نیروی انسانی متخصص برای ما تولیدکنندگان یک چالش اصلی است؛ همچنین در کنار جذب نیروی انسانی، حفظ آن نیز دشوار شده و واحد‌های تولیدی دیگر با شناسایی ریخته‌گران ماهر سعی می‌کنند با ارائه پیشنهاد‌های مختلف آن‌ها را جذب کنند.

مهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ با تولید شمش آلومینیوم آلیاژی در استان اراک شروع کرد؛ عمده مواد اولیه این واحد تولیدی قراضه، آلومینیوم‌های بازیافت شده همچون بسته‌بندی محصولات غذایی، نمای کامپوزیت ساختمان‌ها و خاک آلومینیوم است. شمش آلومینیوم آلیاژی با خلوص ۹۸ و ۹۹ درصد برای تولید کرکره‌ها، در و پنجره دو جداره و شمش با خلوص۹۶ و ۹۷ درصد برای ساخت درب‌های آلومینیومی معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید شمش با خلوص ۹۸ درصد از ضایعات بسته‌بندی محصولات غذایی، شمش با خلوص ۹۹ درصد از ضایعات نمای کامپوزیتی و از ضایعات قوطی‌های آلومینیومی برای تولید شمش با خلوص۹۶ و ۹۷ درصد استفاده می‌کنیم. اگر تولیدکنندگان برای تولید در و پنجره‌ها از شمش با خلوص پایین‌تر از ۹۹ و ۹۸ درصد استفاده کنند، محصول نهایی از کیفیت لازم برخوردا نبوده و دچار شکستگی می‌شود؛ به همین دلیل برای جلوگیری از صرف هزینه‌های بیشتر، برای تولید هر محصول باید از آنالیز خاصی استفاده کرد. شرکت بهین استیل پامیر برای ذوب مواد اولیه خود از کوره‌ها زمینی استفاده می‌کند، البته برخی تولیدکنندگان با استفاده از کوره‌های «DC» بیلت آلومینیومی ۱۲ متری تولید کرده و آن‌ها را در سایز‌های ۷۰ سانتی‌متری برش می‌دهند. همچنین در کنار تولید شمش آلومینیوم، این کارگاه به تولید استیل برای صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و… با آنالیز‌ها مختلف مشغول است.

وی با اشاره به مشکلاتی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: می‌توان از کمبود مواد اولیه، مسائل زیست‌محیطی مربوط به ذوب و نوسان قیمت شمش به عنوان اصلی‌ترین چالش‌هایی که با آن‌ها در مسیر تولید مواجه هستیم نام برد. در رابطه با نوسان قیمت شمش، هر شش ماه، دو یا سه بار قیمت‌ محصول نهایی که ما تولید می‌کنیم دچار نوسان می‌شود که ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت شمش آلومینیوم در داخل است؛ این موضوع بر میزان عرضه‌و‌تقاضای شمش نیز تاثیر‌گذار است. با توجه به اینکه این واحد صنعتی در یکی از شهرک‌های صنعتی اطراف اراک واقع شده و از شهر دور است اما سازمان‌های دولتی به دود حاصل از فرایند ذوب حساسیت نشان می‌دهند؛ به همین دلیل برای کاهش دود از فیلتر‌های مخصوصی استفاده می‌کنیم که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از میزان دود خروجی را می‌کاهند. ضمن استفاده از فیلتر‌ها، تمایل به استفاده از قراضه و آلومینیوم‌های بازیافتی به دلیل بهره‌وری بالاتر و آلودگی کمتر داریم. البته زمانی که با نوسانات بازار با کمبود مواد اولیه مواجه می‌شویم، به ناچار برای اینکه کارگاه به فعالیت خود ادامه دهد از خاک آلومینیوم استفاده می‌کنیم؛ همین موضوع باعث می‌شود تا برخی روز‌ها ساعات فعالیت مجموعه تغییر کرده و در شب به تولید ادامه دهیم اما به دلیل مسافت دور کارگاه از شهر برای تامین موادی که کارگران حین تولید درخواست دارند و یا تعمیر ماشین‌آلات و تجهیزات، بیشتر تمایل داریم که در روز فعالیت داشته باشیم.

شیب تند تقاضای شمش آلومینیوم

مدیرعامل شرکت بهین استیل پامیر در خصوص وضعیت بازار مصرف و میزان تقاضا برای شمش آلومینیوم آلیاژی، مطرح کرد: تقاضا برای شمش آلومینیوم بسیار بالاست؛ تولیدکنندگان اگر بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را به مقدار کافی تهیه کنند، می‌توانند به راحتی شمش با خلوص مختلف از ۹۵ درصد تا ۹۹ درصد را تولید و در بازار مصرف به فروش برسانند زیرا به دلیل تقاضای بالا، دغدغه فروش محصولات را ندارند. همچنین به دلیل اینکه اکثر واحد‌های تولیدی فعال در صنعت آلومینیوم در استان اراک قرار دارند، به طور دائمی تقاضا برای شمش وجود دارد. میزان تقاضا آنچنان بالاست که اگر با تمام توان و شابه‌روزی فعالیت کنیم، شاید بتوانیم ۵ درصد نیاز بازار را رفع کنیم. به سبب ایجاد واحد‌های تولیدی کوچک در زمینه تولید مقاطع آلومینیوم با مصرف ساختمانی همچون کرکره درب‌ها و در و پنجره‌های دو جداره، تقاضا برای شمش آلومینیوم آلیاژی روند صعودی دارد.

لزوم تامین پایدار انرژی و مواد اولیه

حسینی به بیان عملکرد مجموعه در سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: متاسفانه طی دو سال گذشته به دلیل مشکلات ذکر شده، کمبود نیروی انسانی و قطعی گاز هیچ رشدی را در مجموعه شاهد نبودیم. می‌توان گفت مجموع زمانی که گاز مجموعه در یک سال قطع شده است به دو یا سه ماه می‌رسد و در کنار سایر مشکلات، این واحد به طور مفید ۶ ماه به تولید مشغول بوده است؛ یعنی به طور هفتگی دو یا سه روز گاز مجموعه قطع می‌شد. برای اینکه بتوانیم مواد اولیه را ذوب کنیم باید کورها از چند ساعت قبل روشن شده تا گرم شوند اما از سه‌شنبه تا شنبه گاز قطع می‌شد و سه روز بیشتر، زمان برای تولید نداشتیم؛ تا زمانی که ما مواد اولیه را تهیه کرده و آنالیز‌ها را آماده کنیم، مجددا گاز وصل می‌شد اما درست با شروع مرحله ذوب به دلیل مصرف زیاد برخی واحد‌های دیگر، فشار گاز افت پیدا می‌کرد؛ با فشار کم گاز، امکان گرم نگه‌داشتن کوره وجود نداشت. علی‌رغم عدم فعالیت کارگاه، موظف هستیم تا دستمزد کارکنان را بپردازیم و این یعنی متحمل شدن هزینه‌های بیشتر اما اگر با متوقف شدن جریان تولید ما کارکنان مجموعه را تعدیل کنیم، باید زمانی که مجددا فعالیت را آغاز کردیم به دنبال نیروی کار مناسب باشیم، پس برای صرفه‌جویی در زمان و از دست ندادن نیروی کار متخصص باید آن‌ها را حفظ کنیم. امیدواریم در سال جاری با تهیه پایدار مواد اولیه و عدم محدودیت در تامین انرژی، بتوانیم ضرر‌هایی که طی دو سال اخیر متحمل شدیم را جبران کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: برای تهیه پایدار مواد اولیه با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل اقدام به منعقد کردن قرارداد با تامین‌کنندگان استان‌های جنوبی کشور همچون شیراز و اصفهان کرده‌ایم. لازم به ذکر است هرچند که در صورت خرید مواد اولیه از استان‌های دور‌تر، هزینه حمل افزایش می‌یابد اما تامین مواد اولیه برای ما در درجه اول اهمیت قرار دارد. از دلایلی که باعث شد تا مواد اولیه خود را از سایر استان‌ها تهیه کنیم، کمبود مواد اولیه در سطح استان است؛ با افزایش تعداد کارگاه‌های غیرمجاز در استان اراک، برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌ایم.

رقابتی تنگاتنگ برای جذب نیروی ماهر

مدیرعامل شرکت بهین استیل پامیر در خصوص کمبود و مشکلات جذب نیروی انسانی در کارگاه‌های ریخته‌گری عنوان کرد: در اسفند ماه سال گذشته به دلیل تسویه کارکنان مجموعه، اکنون به دنبال استخدام نیروی کار جدید هستیم. از دلایل کمبود نیروی انسانی می‌توان به پیشنهاد سایر واحد‌های تولیدی برای جذب ریخته‌گران ماهر اشاره کرد؛ به عنوان مثال ریخته‌گری که از یک تن بار، ۹۰۰ تا ۹۵۰ کیلوگرم محصول نهایی تولید می‌کند نیروی کار ماهر بسیار ارزشمندی است و شرکت‌های دیگر با شناسایی این افراد و ارائه پیشنهاد حقوق بالاتر، سعی در جذب آن‌ها دارند. در صورتی که ما تلاش خود را می‌کنیم تا تمام شرایط را مهیا کرده و نیروی خود را حفظ کنیم. با احتساب زمان استراحت، ساعات کاری مجموعه در روز از ساعت هشت صبح تا پنج عصر و شیفت شب از ساعت ۲۲ تا هفت صبح است؛ معمولاد خود کارکنان تمایل دارند در شیفت شب مشغول به‌کار شوند اما ما ترجیح می‌دهیم در روز مشغول به تولید باشیم زیرا تعمیر ماشین‌آلات و دستگاه‌ها در طول روز آسان‌تر است.

حسینی در رابطه با ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در این کارگاه گفت: برخی از کوره‌های مورد استفاده در این واحد تولیدی از کشور چین وارد شده و طراحی کورها به طوری است که از سطح زمین دو متر فاصله دارند اما میزان بهره‌وری این کوره‌ها بسیار پایین است؛ به همین دلیل بیشتر از کوره‌های زمینی استفاده می‌کنیم. بوته‌هایی که اکنون برای ذوب استفاه می‌کنیم از چین خریداری کرده‌ایم اما در گذشته این بوته‌ها از آلمان وارد کشور می‌شد. این بوته‌ها هم از جنس گرافیتی بوده و هم از نوع چدنی اما بوته‌های چدنی آنچنان برای ذوب مناسب نیستند زیرا یک تا ۲ درصد آهن موجود در آن‌ها داخل مذاب حل می‌شود؛ در صورتی که برای بوته‌های گرافیتی این اتفاق نمی‌افتد. زمانی که آهن موجود در بوته چدنی وارد مذاب می‌شود باعث کاهش کیفیت محصول نهایی و همچنین قیمت آن می‌شود؛ به عنوان مثال برای ریخته‌گری شمش با خلوص ۹۸ درصد که در بوته چدنی ذوب شده است، قیمت شمش تا هشت هزار تومان به ازای هرکیلوگرم کاهش می‌یابد. دستمزد ذوب در بوته گرافیتی بالاتر از چدنی است به طوری که دستمزد ذوب بوته چدنی و گرافیتی به ازای هر کیلوگرم ۵۰۰ هزار تومان با هم اختلاف دارند. اگر قراضه‌هایی که خریداری می‌کنیم دارای منیزیم کافی نباشد، برای افزایش کیفیت شمش به آن منیزیم اضافه می‌کنیم.

وی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت بهین استیل پامیر توضیح داد: در حال حاضر منیزیم را از منابع داخلی تهیه می‌کنیم و گاهی اوقات اگر برخی همکاران نیاز به منیزیم داشته باشند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم اما درصدد توسعه فعالیت‌ مجموعه و واردات منیزیم از چین هستیم. همچنین یکی دیگر از طر‌ح‌های توسعه‌ای این مجموعه برای جلوگیری از خروج ارز از کشور، تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید استیل از منابع داخلی برای تولیدکنندگان بود زیرا این مواد به صورت خام وارد کشور می‌شد؛ سعی داشتیم در زمینه صادرات مواد اولیه هم قدمی برداریم اما به دلیل کمبود نقدینگی از انجام این طرح بازماندیم.

وی با بیان اینکه تقاضا برای شمش آلومینیوم روزبه‌روز در حال افزایش است، تاکید کرد: یقینا در سال‌های آینده کیفیت محصولات بیش از این افزایش پیدا خواهد کرد و به دلیل مزایای آلومینیوم نسبت به سایر فلزات از نظر کاربردی بودن، رنگ‌آمیزی آسان، زیبایی و ظرافت، آینده این صنعت بسیار روشن خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16079

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.