• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
مدیرعامل شرکت پرتو محرک کابل:

هجوم چالش‌ها، نفس کارخانه را به شماره انداخت

  • کد خبر : 6595
  • 05 آبان 1400 - 16:55
هجوم چالش‌ها، نفس کارخانه را به شماره انداخت
مدیرعامل شرکت پرتو محرک کابل گفت: شرکت ما یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید سیم و کابل بود اما در طی دو تا سه سال اخیر با چالش‌هایی نظیر جهش قیمت مس، ضعف نقدینگی و تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی مشتریان مواجه شد که این امر در نهایت به توقف خط تولید انجامید و در حال حاضر، به امید فعال‌سازی مجدد آن، این خط دست نخورده باقی مانده است.
مدیرعامل شرکت پرتو محرک کابل گفت: شرکت ما یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید سیم و کابل بود اما در طی دو تا سه سال اخیر با چالش‌هایی نظیر جهش قیمت مس، ضعف نقدینگی و تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی مشتریان مواجه شد که این امر در نهایت به توقف خط تولید انجامید و در حال حاضر، به امید فعال‌سازی مجدد آن، این خط دست نخورده باقی مانده است.

احمد غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، پیرامون مشکلات صنعت مس و همچنین تولیدکنندگان سیم و کابل مسی، اظهار داشت: متاسفانه به علت کمبود نقدینگی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز، مجبور به توقف تولید و تعطیلی کارخانه شدیم. این در حالی است که تا دو سال گذشته جزو تولیدکنندگان مطرح سیم و کابل در شهر تبریز بودیم.

وی افزود: مشکلات موجود در صنعت و بی‌ثباتی موجب شده که ما از ابتدای سال ۱۳۹۹ تولید نداشته باشیم و در حالت تعلیق قرار بگیریم. مجموعه پرتو محرک کابل در زمینه تولید سیم و کابل‌های برقی فعالیت داشت و قادر به تولید سیم و کابل تا اندازه ۳ *۱۶* ۳۵ میلی‌متر بود.

مدیرعامل شرکت پرتو محرک کابل خاطرنشان کرد: به علت افزایش بی‌حد قیمت مس که برای تولید سیم و کابل مسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده اولیه محسوب می‌شود و با اینکه خرید و فروش بین تامین‌کننده، تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی به صورت نسیه انجام می‌گرفت، ۴۰ تا ۵۰ درصد از نقدینگی خود را از دست دادیم و تصمیم بر این گرفته شد تا به توقف کامل خط تولید تن دهیم. ظرفیت تولید این شرکت طبق پروانه بهره‌برداری سالانه یک هزار تن بود و حتی با افزایش ظرفیت تا دو هزار تن موافقت شده بود و مجوز آن را دریافت کرده بودیم اما متاسفانه نتوانستیم تولید را به آن میزان برسانیم و حتی کاهش طرفیت تا تولید ۸۰۰ کیلوگرم در سال را نیز تجربه کردیم.

غلامی یادآور شد: بی‌ثباتی قیمت مس، عمده معضل مصرف‌کنندگان این فلز است؛ این موضوع که روند تولید را به شدت تحت تاثیر قرار می‌‌دهد، موجب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های فعال شده است.

سازمان مالیات، مانع بزرگ تولید کشور است

مدیرعامل شرکت پرتو محرک کابل عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور نیز از دیگر موانع بر سر راه تولید است؛ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی را نمی‌توانستیم روی فاکتورهای فروش، اعمال و از مشتریان دریافت کنیم و این سازمان هم این عذر را قبول نمی‌کرد. با توجه به اینکه قیمت‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کند، لحاظ کردن مالیات در این بین، چالش بزرگی برای تولیدکننده و مشتری نهایی به حساب می‌آید. عمده مشتریان سیم و کابل، شرکت‌های برق منطقه‌ای و مجموعه‌های دولتی هستند که به خودی خود هزینه خرید محصول را با تاخیر می‌پردازند و افزودن مالیات به قیمت تمام شده، یک دافعه برای آن‌ها محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: تاخیر در پرداخت مطالبات، موجب ضعف نقدینگی هر شرکتی می‌شود که با توجه به روند صعودی قیمت مس، تامین ماده اولیه را با مشکل مواجه می‌سازد.

مواد اولیه شرکت پرتو محرک کابل

غلامی در خصوص مواد اولیه و منابع تامین آن، بیان کرد: از مفتول مس و PVC برای تولید سیم و کابل استفاده می‌کردیم. مس مورد نیاز را از منابع داخلی مانند شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، دنیای مس کاشان و گیل راد شمال خرید می‌کردیم. باید به این نکته توجه داشت در تامین مواد اولیه مسی معضلی وجود ندارد چون منابع داخلی در عرضه آن، مانعی بر سر راه قرار نداده‌اند اما تنها معضل ما، نبود نقدینگی لازم برای خرید است. البته می‌توانیم به صورت کارمزدی محصول تولید کنیم که مشتریان با خرید مس مورد نیاز تولید، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند و این ۹ درصد روی قیمت تمام شده محصول و وجه پرداختی آن‌ها به ما، محاسبه می‌شود.

وام باید با بهره پایین به تولیدکننده اعطا شود

مدیرعامل شرکت پرتو محرک کابل در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین انتظارات تولیدکنندگان از دولت چیست، عنوان کرد: با توجه به شرایطی که بر اقتصاد ایران حاکم است، این انتظار از دولت می‌رود که با صدور دستور از طریق بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات مالی، تسهیلات چهار یا پنج ساله با بهره پایین به تولیدکنندگان اعطا کنند. در این صورت، ما نیز می‌توانیم طی ۶ ماه برای ۴۰ نفر ایجاد اشتغال مستقیم داشته باشیم و مجدد خط تولید را فعال کنیم.

وی اضافه کرد: برای دریافت وام باید حساب مالی فرد یا شرکت، گردش مالی مناسبی داشته باشد تا بانک‌ها با اعطای تسهیلات موافقت کنند که متاسفانه در حال حاضر گردش مالی در حساب این واحد تولیدی وجود ندارد. بانک‌های کوچک‌تر و خصوصی، وام تولید اعطا می‌کنند اما با نرخ بهره ۲۵ درصدی که قبلا از این قبیل وام‌ها دریافت کرده‌ایم؛ یعنی از وامی به مبلغ یک میلیارد تومان، مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به تولیدکننده اعطا می‌شود و ۴۰۰ میلیون تومان نزد بانک باقی می‌ماند.

دریافت پرچالش تسهیلات بانکی

غلامی در ارتباط با فرایند تامین مالی تولیدکنندگان از بانک‌ها، گفت: هر سال این انتظار می‌رود که شرایط بهتر شود و مشکلاتی که برای اعطای وام تولید به تولیدکنندگان همیشه پابرجا بود، به مرور از بین برود اما متاسفانه این مشکلات نه تنها تاکنون حل نشده بلکه مسیر تامین مالی از طریق بانک برای تولیدکننده سخت‌تر هم شده است. قیمت مس از ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در چند سال گذشته به ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است و اکثر واحدهای تولیدی را با مشکل کمبود و یا نبود نقدینگی کافی برای خرید ماده اولیه مواجه کرده است. در این شرایط، تنها حمایت مالی بانک‌ها می‌تواند چاره‌ساز باشد که در این زمینه نیاز به تصمیم و دستور دولت است.

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در خطوط تولید این شرکت مستقر هستند، ظرفیت تولید یک هزار تن سیم و کابل را در سال دارند اما متاسفانه در حال حاضر هیچ بهره‌ای از آن‌ها نمی‌بریم. دریافت وثایق سنگین توسط بانک‌ها واقعا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و نمی‌تواند وثیقه‌ای به اندازه مبلغی که از سوی بانک تعیین شده، تهیه کند و آن را ارائه دهد. البته از جهتی باید به این نهادهای تامین‌کننده مالی و اعتباری حق داد؛ چراکه برخی از تولیدکنندگان بعد از دریافت وام، هیچ یک از اقساط را پرداخت نکرده‌اند و به همین جهت هم قوانین سخت‌گیرانه برای اعطای وام وضع شده است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6595
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت