• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران:

هوشمند‌سازی معادن کشور یک ضرورت است

  • کد خبر : 34669
  • 05 آذر 1402 - 7:15
هوشمند‌سازی معادن کشور یک ضرورت است
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه مسیر هوشمندسازی پایانی ندارد و حد و مرزی نمی‌شناسد، گفت: در ایران در حوزه هوشمندسازی معدن عقب‌ماندگی داریم؛ از این رو باید ابتدا محدودیت‌ها و نیازها را شناسایی و بر اساس آن، برنامه‌های عملیاتی را تعریف کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه مسیر هوشمندسازی پایانی ندارد و حد و مرزی نمی‌شناسد، گفت: در ایران در حوزه هوشمندسازی معدن عقب‌ماندگی داریم؛ از این رو باید ابتدا محدودیت‌ها و نیازها را شناسایی و بر اساس آن، برنامه‌های عملیاتی را تعریف کنیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، امیر خرمی‌شاد در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه چهارجانبه توسعه فناوری های هوشمندسازی معادن مس، با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی معادن و تمرکز بر بخش‌های مورد نیاز، اظهار داشت: الزاما نیازی نیست همه موضوعات معدن را به سمت هوشمندسازی سوق دهیم بلکه با شناسایی صحیح نقاط مورد نظر می‌توان طبق برنامه هوشمندسازی حرکت کرد.

وی مجموع عملیات معدن‌کاری سالیانه در حوزه مس را حدود ۳۰۰ میلیون تن برشمرد و ادامه داد: این رقم حدود ۲۵ درصد از کل عملیات معدن‌کاری کشور را شامل می‌شود. به ازای هر تن ماده معدنی، با توجه به عیار حدود ۰٫۴ درصد مس که برداشت می‌شود، حداکثر چهار کیلوگرم فلز مس به دست می‌آید و عملیات معدن‌کاری در حوزه مس با سایر معادن مانند سرب و روی قابل مقایسه نیست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت، این حجم از عملیات به بیش از ۷۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید و برای اجرای آن به یک هزار دستگاه شاول و دامپ‌تراک نیاز داریم که مدیریت و راهبری آن‌ها جز از روش هوشمندسازی امکان‌پذیر نیست.

خرمی‌شاد با تاکید بر شناسایی نیازها و قابلیت‌ها در حوزه اکتشاف، گفت: هوشمندسازی در این بخش بسیار پراهمیت بوده و شرکت ملی صنایع مس ایران، از بزرگ‌ترین ناوگان حفاری کشور برخوردار است. به امید خدا با امضای این تفاهم‌نامه از قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اقداماتی که این شرکت در حوزه هوشمندسازی معادن و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کرده است، اظهار داشت: پژوهشکده‌ای با همراهی یک دانشگاه معتبر در شرکت ملی مس تاسیس کرده‌ایم و در این رابطه سال آینده اولین دامپ‌‌‎تراک خودران در کشور را رونمایی و راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر اینکه پنج معدن بزرگ سرچشمه، میدوک، سونگون، دره‌زار و درآلو در این تفاهم‌نامه برای هوشمندسازی هدف‌گذاری شده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز آموزش نیروی ماهر و متخصص پس از هوشمندسازی معادن، در این رابطه نیز اقدامات مهمی با انجام سرمایه‌گذاری ویژه برای تربیت نیروهای متخصص انجام شده است.

خرمی‌شاد ادامه داد: در ۶ ماهه نخست سال جاری، تعداد ۴۲۰ مجوز ساخت داخل برای شرکت‌های دانش‌بنیان به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان صادر شده است که تا پایان سال جاری به بیش از دو برابر این مبلغ افزایش خواهد یافت و شرکت ملی صنایع مس ایران با هر شرکت خارجی که از این پس قرارداد منعقد می‌کند، حتما یک پیوست ساخت داخل هم خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه از توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیانی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ما معرفی می‌کنند، در کنار خود استفاده خواهیم کرد، یادآور شد: در همین راستا شرکت ملی صنایع مس ایران با شرکت هپکو نیز به زودی تفاهم‌نامه همکاری به امضا می‌رساند.

بر اساس این گزارش، این تفاهم‌نامه در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و به‌ منظور هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری معادن مس و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شد.

در آیین امضای این تفاهم‌نامه که روز شنبه چهارم آذر ماه در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو برگزار شد، عزت‌اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن، مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی، غلامرضا ملاطاهری، معاون طرح و برنامه‌ریزی ‌راهبردی شرکت ملی مس، شهریار متوکل، عضو هیئت‌ مدیره و معاون اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت ملی مس حضور داشتند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34669

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.