• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل قدرت مهرایی ایرانیان مطرح کرد:

واحدهای تولیدی بزرگ در کانون توجهات

  • کد خبر : 37080
  • 06 دی 1402 - 8:26
واحدهای تولیدی بزرگ در کانون توجهات
مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل قدرت مهرایی ایرانیان گفت: متاسفانه در حال حاضر شرکت‌های نوپا امکان خرید مستقیم مفتول مسی از کارخانه را ندارند.

مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل قدرت مهرایی ایرانیان گفت: متاسفانه در حال حاضر شرکت‌های نوپا امکان خرید مستقیم مفتول مسی از کارخانه را ندارند؛ این در حالی است که شرکت‌های بزرگ، مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت مناسب از تولیدکنندگان مفتول خریداری می‌کنند و واحدهای کوچک‌مقیاس باید برای رفع نیاز خود رو به بازار آزاد و واسطه‌گران بیاورند.

ناصر مهرایی حمزه کلائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: در حال حاضر تنها مانعی که در مسیر حرکت ما قرار دارد، چالش تامین مواد اولیه است زیرا شرکت‌های تولیدکننده مفتول مس، آن را در اختیار ما قرار نداده و مجبور هستیم مواد اولیه را از واسطه‌گران با قیمت بالایی خریداری کنیم. بی‌شک اگر تولیدکنندگان، مفتول مس مورد نیاز خود را با قیمت‌های مناسب‌تری از شرکت‌ها خریداری کنند، قیمت تمام شده محصول نیز کاهش خواهد یافت اما به جای اینکه مفتول مسی در اختیار تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی باشد، واسطه‌گران آن را قیمت‌گذاری کرده و به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال اگر مفتول مس با قیمت ۳۳۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا عرضه شود، با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده قیمت نهایی آن حدود ۳۶۰ هزار تومان خواهد بود اما قیمت مفتولی که توسط واسطه‌گران در بازار عرضه می‌شود، ۴۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است؛ در این صورت تولیدکنندگان باید مواد اولیه را حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گران‌تر خریداری کنند. متاسفانه به دلیل فرایند طولانی و زمان‌بر تامین مواد اولیه از بورس کالا، چاره‌ای جز خرید مستقیم مفتول از شرکت‌ها نداریم که این موضوع نیز همان طور که ذکر شد با چالش‌هایی همراه است.

وی با اشاره به شرایط بازار مصرف، ابراز کرد: خوشبختانه میزان تقاضای مشتریان مناسب بوده و در زمینه فروش محصولات با مشکلی دست به گریبان نیستیم. مسئله اصلی رقابت بر سر تامین به‌موقع و با قیمت مناسب مواد اولیه است که در صورت موفقیت در این رقابت، تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند محصولات متنوعی با قیمت پایین‌تر را تولید کرده و در زمان مقرر به مشتریان تحویل دهند. در حال حاضر صنعتگران امکان تامین مواد اولیه با قیمت مناسب را ندارند اما اگر قصد خرید مفتول مسی با قیمت‌های بالا را داشته باشند، مفتول در دسترس بوده و به سرعت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. با خرید مواد اولیه با قیمت‌های بالاتر، حاشیه سود صنعتگران کاهش می‌یابد اما در صورت خرید مفتول از شرکت‌ها، هزینه‌های تولید روند نزولی به خود گرفته و این مبلغ صرف سایر امور واحدهای صنعتی می‌شود. متاسفانه باید اذعان کنم که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سیم و کابل که سال‌های زیادی است در این صنعت فعالیت دارند، با چالش‌های مذکور مواجه نبوده و یا حداقل مانند واحدهای کوچک و نوپایی که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند، درگیر معضل تامین مواد اولیه نیستند. این شرکت‌ها همواره در اولویت قرار داشته و تولیدکنندگان مفتول، مواد اولیه را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند؛ به همین دلیل شرکت‌‎های بزرگ با تولید به‌موقع محصولات و با قیمت مناسب، قدرت رقابت‌پذیری بیشتری نسبت به سایر تولیدکنندگان در بازار مصرف دارند. گفتنی است که ما حدود هفت سال است که این مجموعه را راه‌اندازی کرده‌ایم و از نظر تامین مواد اولیه تحت فشار حداکثری قرار داریم.

بازاریابی، عامل بقای واحدهای تولیدی

مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل قدرت مهرایی ایرانیان در پاسخ به این سوال که آیا امکان ورود سرمایه‌گذاران جدید به این صنعت وجود دارد، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران جدیدی که قصد راه‌اندازی واحد صنعتی برای تولید سیم و کابل را دارند، در ابتدا باید بازار‌های هدف خود را مشخص کرده و شناخت کاملی از نیاز و تقاضای بازار داشته باشند. در غیر این صورت واحدهای نوپا به دلیل عدم تقاضای محصولات، به مشکل بر خواهند خورد و اگر به دنبال رقابت با سایر تولیدکنندگان باشند، باید حاشیه سود خود را کاهش دهند که در این شرایط از پس پرداخت هزینه‌های ثابت و متغیر برنمی‌آیند؛ به همین دلیل تمام زحمات و سرمایه‌ای که صرف راه‌اندازی و تجهیز این مجموعه‌‌ها شده است، بی‌نتیجه مانده و ادامه فعالیت برای افراد مقرون به صرفه نیست. گفتنی است که ما در گذشته به صورت خدماتی در صنعت برق مشغول به کار بودیم اما با گذشت زمان فعالیت خود را در زمینه فروش لوازم برقی ادامه دادیم؛ در این زمان به دلیل اینکه شرایط تامین سیم و کابل از کارخانه‌های تولیدکننده دشوار شده بود، پا در عرصه تولید گذاشته و شرکت تولیدی سیم و کابل قدرت مهرایی ایرانیان را راه‌اندازی کردیم. اکنون محصولات تولید شده را میان فروشندگان و افرادی که از گذشته با آن‌ها همکاری داریم، عرضه می‌کنیم. به همین دلیل علی‌رغم اینکه این مجموعه به تازگی راه‌اندازی شده است، فروش محصولات بدون هیچ مشکلی صورت گرفته و تجربیات چندین ساله ما این مسیر را هموارتر کرده است. لازم به ذکر است این شرکت در استان مازندران واقع شده و ما در صورت تقاضای مشتریان، محصولات خود را علاوه بر این استان به سایر استان‌های کشور نیز ارسال می‌کنیم.

مهرایی حمزه کلائی اظهار داشت: گرانول و مفتول مسی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل هستند؛ خوشبختانه گرانول به مقدار کافی در بازار موجود بوده و تولیدکنندگان به راحتی آن را خریداری می‌کنند اما در خصوص مفتول مسی علاوه بر مشکلاتی که مطرح شد، شاهد صادرات مفتول و کاتد مس به سایر کشورها هستیم. متاسفانه با خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه، افزایش میزان تولید کاتد مس در کشور تاثیری بر فعالیت صنایع پایین‌دستی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه صنعت سیم و کابل وابسته به نیروی انسانی متخصص است، گفت: نیروهای معمولی می‌توانند در بخش بسته‌بندی محصولات فعالیت داشته باشند اما اپراتورهای تولید که مستقیما با ماشین‌آلات و دستگاه‌ها سروکار دارند، باید از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشند زیرا افراد تازه‌کار اطلاعاتی از نحوه فعال‌سازی و کار با دستگاه‌های خطوط تولید نداشته و نمی‌توانند کاری از پیش ببرند؛ البته نیازی نیست که این نیروها تحصیلات آکادمیک داشته باشند زیرا بعد از آموزش و کسب مهارت کافی می‌توانند مشغول به فعالیت شوند. حداقل زمان آموزش اپراتورهای تولید، دو سال است اما نحوه آموزش افراد بسیار مهم بوده و یادگیری سطحی برخی از موارد صرفا بر اساس مشاهده فرایند تولید، صحیح نیست؛ باید افراد باتجربه‌ای در کنار کارآموزان حضور داشته و با جزئیات، تمام مسائل مربوط به فرایند تولید را آموزش دهند که بعد از این مدت، مهارت کارآموزان با فعالیت در خطوط تولید افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که در واحد کنترل کیفی باید افرادی به ‌کار گرفته شوند که در رشته برق تحصیل کرده و دارای مدرک الکترونیک باشند تا سازمان صمت مجوز تایید کنترل کیفیت را اعطا کند.

اولویت مشتریان، کیفیت است

مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل قدرت مهرایی ایرانیان در رابطه با توزیع و فروش محصولات غیراستاندارد در بازار مصرف، تصریح کرد: خوشبختانه در استان مازندران مشتریان توجه ویژه‌ای به کیفیت محصولات داشته و فروش سیم و کابل‌های غیراستاندارد تاثیری بر فعالیت واحدهای مجاز ندارد. همچنین نکته مهم اینجاست که دقت مصرف‌کنندگان بسیار بالا بوده و حتی کیفیت محصولات استاندارد را با یکدیگر مقایسه می‌کنند؛ به همین دلیل سیم و کابل‌های بی‌کیفیت جایگاهی در بازار مصرف این استان ندارند و اگر هم افرادی این تفکر غلط را داشته باشند که با کاهش کیفیت محصولات سود خوبی را نصیب خود خواهند کرد، بلافاصله از میدان رقابت حذف می‌شوند. ما در این مجموعه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا محصولات باکیفیتی را تولید کرده و به مشتریان عرضه کنیم زیرا آن‌ها بهترین‌ داورانی هستند که می‌توانند تفاوت میان سیم و کابل‌های نامرغوب و باکیفیت را تشخیص دهند؛ همچنین مشتریان پس از استفاده از محصولات و مشاهده کیفیت آن، به مبلغان برند مجموعه تبدیل شده و ما را به افراد دیگری معرفی می‌کنند. لازم به ذکر است که ما موفق شدیم برخلاف سایر رقبا در اولین سری از تولید محصولات، نشان ملی استاندارد را اخذ کنیم زیرا مواد اولیه باکیفیتی را خریداری کرده و فقط کسب سود بیشتر را مدنظر قرار نداده‌ایم.

مهرایی حمزه کلائی در خصوص چشم‌انداز و اهداف این مجموعه برای سال‌های آینده، مطرح کرد: با توجه به علاقه‌ای که به تولید و صنعت سیم و کابل داریم، درصدد اجرای طرح‌های توسعه‌ای، خرید ماشین‌آلات جدید، جذب افراد بیشتر و… هستیم. اگرچه اکنون بخشی از سرمایه مجموعه در اختیار ما نیست اما پس از تامین منابع مالی کافی، اقدامات لازم به منظور گسترش مجموعه و توسعه منابع انسانی را انجام خواهیم داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ماشین‌سازان داخلی اکثر ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط تولید سیم و کابل را با کیفیتی مناسب بومی‌سازی کرده‌اند اما باز هم کیفیت آن‌ها در حد ماشین‌آلات خارجی نیست. به عنوان مثال تولیدکنندگان باید برای کاهش قطر مفتول و جلوگیری از افت کیفیت آن، از ماشین‌آلات خارجی استفاده کنند زیرا ماشین‌آلات داخلی عملکرد خوبی در این خصوص ندارند. در حال حاضر کشورهایی مانند ایتالیا و چین در زمینه تولید ماشین‌آلات صنعت سیم و کابل با قدرت ظاهر شده‌اند اما به دلیل قیمت بالای ماشین‌آلات اروپایی، اکثر تولیدکنندگان تمایل به خرید ماشین‌آلات چینی دارند؛ اگرچه شرکت‌های بزرگ به دلیل اینکه از منابع مالی کافی برخوردار هستند، ماشین‌آلات اروپایی باکیفیت را خریداری می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37080

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.