• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت دیرگداز اراک:

واردات آجر نسوز مقرون به صرفه نیست

  • کد خبر : 42229
  • 14 فروردین 1403 - 5:54
واردات آجر نسوز مقرون به صرفه نیست
مدیرعامل شرکت دیرگداز اراک، تولیدکننده آجرهای شاموتی گفت: صنعت نسوز کشور طی سالیان اخیر پیشرفت قابل‌توجهی داشته است و انواع آجرهای نسوز به میزان کافی و با تکیه بر دانش بومی و تجهیزات ساخت داخل تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت دیرگداز اراک، تولیدکننده آجرهای شاموتی گفت: صنعت نسوز کشور طی سالیان اخیر پیشرفت قابل‌توجهی داشته است و انواع آجرهای نسوز به میزان کافی و با تکیه بر دانش بومی و تجهیزات ساخت داخل تولید می‌شود. از این رو، واردات آجر نسوز که متاسفانه توسط برخی شرکت‌های بزرگ صورت می‌پذیرد، صرفه اقتصادی ندارد و امیدواریم در سال ۱۴۰۳، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از واردات توسط بخش‎های مرتبط اندیشیده شود.

علی حیدر گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت دیرگداز اراک فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ با هدف تولید آجرهای شاموتی و ساختمانی (نما نسوز) در شهرک صنعتی شماره ۲ اراک آغاز کرد. بخش عمده کاربرد محصولات شرکت در صنایع فلزی و ساختمان‌سازی است که آجر شاموتی، در بدنه کوره‌های مختلف ذوب فلزات (اعم از القایی، قوس الکتریکی و…) و آجر نما نسوز در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر ۸۰ نفر نیروی انسانی در کارخانه مشغول به کار هستند و در تلاش هستیم با واردات ماشین‌آلات نو از کشورهای چین و ایتالیا و راه‌اندازی خطوط تولید جدید که به عنوان طرح‌های توسعه‌ای در دستور کار خود قرار داده‌ایم، به تعداد افراد شاغل در مجموعه بیفزاییم ؛ چراکه هم‌اکنون با ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی تولید در حال فعالیت بوده و می‌توانیم زمینه اشتغال‌زایی خوبی را همگام با توسعه‌ پایدار تولید فراهم کنیم.

وی در خصوص ویژگی‌های آجرهای شاموتی و نما نسوز، عنوان کرد: اکسید آلومینیوم و اکسید سیلیسیوم، ترکیبات اصلی آجر شاموتی را تشکیل می‌دهند و از این آجر در کوره‌‌های ذوب و ریخته‌گری فلزات اعم از آهنی و غیرآهنی، کوره‌های ذوب شیشه، کوره‌های پخت سیمان و… استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه آجرهای متنوع دیگری جهت استفاده در انواع کوره‌ها تولید شده که از جمله می‌توان به آجرهای آلومینی، منیزی (قلیایی)، سیلیسی و نسوز ویژه ( شامل اکسید کروم، اکسید کروم – کروندوم و زیرکونیوم) اشاره کرد. آجرهای نما نسوز نیز با هدف استفاده در نمای ساختمان‌ها و بناهای مختلف تولید می‌شوند که علاوه بر ایجاد تنوع در طراحی و معماری ساختمان‌‌ها، در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی مقاوم بوده و از قابلیت ماندگاری بالا و هزینه نگهداری پایین در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی برخوردارند.

مدیرعامل شرکت دیرگداز اراک در ادامه به کیفیت بالای آجرهای تولید شده در این مجموعه اشاره کرد و گفت: آنچه سبب تمایز محصولات ما طی ۳۰ سال فعالیت در صنعت نسوز شده، تنوع رنگ به علاوه تنوع ابعاد و کاربرد، مقاومت بالا، سازگاری با محیط زیست و عایق در برابر سرما و گرما بوده است. آجرهای شاموتی و نما نسوز در مجموعه دیرگداز اراک بر پایه استانداردهای موجود و با کمترین خطاهای مجاز تولید می‌شوند و از مزیت‌های رقابتی همچون چسبندگی مناسب با انواع ملات‌ها، ثبات رنگ در شرایط مختلف و استحکام در برابر ضربه و سایش نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی و حتی خارجی برخوردارند. از این رو مشتریان مجموعه، شامل بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی و فلزی کشور می‌شود که از جمله می‌توان به شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) اشاره کرد.

نیازمند تامین بوکسیت کافی در کشور هستیم

گودرزی در ادامه به چالش‌های موجود در صنعت نسوز کشور اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان آجرهای نسوز همانند سایر فعالان صنعتی کشور، با مشکلات متعددی در مسیر تولید مواجهند که عملکرد آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از مهم‌ترین معضلاتی که ما هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستیم، تامین بوکسیت کافی به عنوان ماده اولیه اصلی تولید آجرهای شاموتی است. بخش عمده بوکسیت مورد نیاز مجموعه در حالی از بازارهای وارداتی تامین می‌شود که متاسفانه میزان بوکسیت تولید شده در داخل کشور، جوابگوی نیاز فعالان صنعت نسوز نیست و چاره‌ای جز واردات آن از ترکیه و برخی کشورهای آفریقایی وجود ندارد. از طرفی، نوسان نرخ ارز نیز واردات بوکسیت را با چالش مواجه کرده است و به دنبال آن، تولیدکنندگان آجرهای نسوز نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید خود داشته باشند. تورم و کاهش ارزش ریال، شرایط تولید را بیش از پیش در واحدهای مختلف صنعتی دشوار کرده است و متاسفانه شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های کوچک‌مقیاس و حتی متوسط مقیاس طی ماه‌های اخیر بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه به دنبال قطعی برق و گاز، ناچار به تعطیلی سه تا چهار ماهه خط تولید در روزهای مختلف سال شده‌ایم، اظهار داشت: از کوره‌های تونلی برای پخت انواع آجرها در مجموعه استفاده می‌کنیم که گاز نقش بسزایی در عملکرد آن‌ها دارد. بنابراین در روزهای سرد سال که تامین گاز صنایع با محدودیت همراه می‌شود، چاره‌ای جز خاموش کردن کوره‌های موجود و کاهش تولید نداریم. لازم به ذکر است که از کوره‌های شاتل نیز برای پخت آجر استفاده می‌شود اما از آنجایی که سرعت پخت در کوره‌های تونلی بیشتر و میزان مصرف انرژی در این کوره‌ها کمتر است، بنابراین استفاده از این کوره‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. در حال حاضر انواع کوره‌های تونلی با قیمت و کیفیت عالی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته می‌شوند و ما با افتخار از نمونه‌های ساخت داخل این کوره‌ها استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت دیرگداز اراک ضمن تاکید بر اهمیت مقابله با واردات آجرهای نسوز، مطرح کرد: واردات انواع آجرهای نسوز خارجی در حالی به کشور صورت می‌پذیرد که نمونه مشابه داخلی این محصولات با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‌شود. اگر مسئولان و سازمان‌های دولتی شعار حمایت از تولید و ساخت داخل را سر می‌دهند، بنابراین باید به قول خود در این راستا عمل کنند؛ یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم در بخش تولید، جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات خارجی است و امیدواریم این مهم در سال ۱۴۰۳ بیش از قبل تحقق پیدا کند.

ضربه به صادرات با رفع تعهد ارزی

گودرزی در ادامه به صادرات محصولات شرکت دیرگداز اراک به کشورهایی همچون روسیه و عراق اشاره کرد و یادآور شد: رفع تعهد ارزی، یکی دیگر از مهم‌ترین موانعی به شمار می‌آید که پیش روی تولیدکنندگان کشور قرار گرفته است. دولت در حالی صادرکنندگان را ملزم به عرضه ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما کرده است که با توجه به اختلاف نرخ ارز نیمایی و بازار متشکل، سود چندانی عاید افراد نمی‌شود. ما معتقدیم که بانک مرکزی، باید یک نرخ ارز واحد برای صادرات تعیین کند و از طرفی، دولت مشوق‌های صادراتی برای فعالان صنعتی در نظر بگیرد. این در حالی است که متاسفانه شاهد نرخ مختلف ارز در بازار آزاد، نیمایی و متشکل ارزی و همچنین اخذ عوارض صادراتی از تولیدکنندگان هستیم و همین معضل باعث شده است که صادرات و ارزآوری به داخل کشور از رونق بیفتد. مادامی که ارز در داخل کشور تک نرخی نشود، نمی‌توان امید چندانی به رونق اقتصادی داشت و بر همین اساس ضرورت دارد دولت تمهیدات لازم جهت تک نرخی شدن ارز را هرچه سریع‌تر بیندیشد.

وی در پایان به افق روشن صنعت نسوز در کشور اشاره کرد و افزود: بخش عمده‌ای از آجرهای نسوز مورد نیاز کشور به ویژه آجرهای منیزی و شامورتی، تا چند سال گذشته از آلمان وارد می‌شد اما هم‌زمان با توسعه دانش و پیشرفت در خطوط تولید واحدهای داخلی، به خودکفایی در این حوزه دست یافته‌ایم و هم‌اکنون به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده آجرهای نسوز در جهان به شمار می‌آییم. از این رو می‌توانیم آینده روشنی برای صنعت نسوز کشور متصور شویم و امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، به وظیفه ذاتی خود که همان اشتغال‌زایی و توسعه پایدار تولید است، به خوبی عمل کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42229

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.