• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کارشناس صنعت سیم لاکی عنوان کرد:

واردات ماشین‌آلات، پادزهر مشکلات

  • کد خبر : 24756
  • 10 مرداد 1402 - 16:09
واردات ماشین‌آلات، پادزهر مشکلات
یک تولیدکننده سیم لاکی گفت: متاسفانه وعده‌های فراوانی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان داده می‌شود اما به هیچ‌کدام از آن‌ها جامه عمل پوشیده نمی‌شود.

یک تولیدکننده سیم لاکی گفت: متاسفانه وعده‌های فراوانی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان داده می‌شود اما به هیچ‌کدام از آن‌ها جامه عمل پوشیده نمی‌شود. اگر فعالان صنعت سیم لاکی امکان واردات ماشین‌آلات جدید را نداشته باشد، باید اذعان کنم که در آینده نزدیک میدان رقابت را به رقبا واگذار خواهیم کرد.

این فعال صنعت سیم لاکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: در سال ۱۳۷۰ با هدف رفع نیاز کشور به سیم لاکی، فعالیت خود را در زمینه تولید سیم لاکی گرد مسی در کلاس‌های حرارتی مختلف با اندازه‌های ۱۵/۰ میلی‌متر تا دو میلی‌متر، در استان یزد شروع کردیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد تولیدکنندگان سیم لاکی در کشور بسیار محدود است، مطرح کرد: در حال حاضر مشکل اصلی اکثر فعالان صنعت سیم لاکی، عدم به‌روزرسانی ماشین‌آلات و دستگاه‌ها است زیرا سال‌هاست که به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات و وام، محدودیت‌های وارداتی همچون تحریم‌ها و شرایط دشوار نقل‌و‌انتقال پول بین بانک‌های داخلی و خارجی ناچار به استفاده از دستگاه‌های قدیمی هستند. متاسفانه تدابیر درستی برای حل این موضوع از سوی مسئولین اندیشیده نشده است و راهکار‌های ارائه شده به صورت موقتی مشکل تولیدکنندگان رفع می‌‌کند؛ به همین دلیل اگر این شرایط ادامه پیدا کند، سرنوشت خوبی در انتظار واحد‌های تولیدکننده سیم لاکی و سایر صنایع نخواهد بود.

این تولیدکننده سیم لاکی در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت، اظهار کرد: متاسفانه ماشین‌سازان داخلی اقدامات موثری در زمینه ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت سیم لاکی انجام نداده‌اند‌ و تولیدکنندگان وابسته به واردات هستند. ماشین‌آلات ‌به‌روز، سرعت بیشتر، کیفیت بالاتر و میزان مصرف انرژی کمتری دارند؛ به همین دلیل اگر صنعتگران امکان واردات ماشین‌آلات را نداشته باشند، به زودی مزیت رقابتی خود را از دست داده و دیگر نمی‌توانند در بازار‌های جهانی حضور داشته باشند. گفتنی است که در دهه ۷۰، اقداماتی برای بومی‌سازی ماشین‌آلات انجام شد اما نتایج آن قابل قبول نبود؛ به طوری که قیمت این ماشین‌آلات نسبت به نمونه مشابه خارجی بالاتر و محصول نهایی کیفیت مطلوبی نداشت. در حال حاضر نیز تا جایی که مطلع هستم، ساخت ماشین‌آلات صنعت سیم لاکی در داخل کشور صورت نمی‌گیرد و علت آن را می‌توان به تعداد محدود تولیدکنندگان نسبت داد زیرا ساخت آن‌ها برای ماشین‌سازان داخلی در تعداد کم، مقرون به صرفه نیست. از کشور‌هایی که در زمینه تولید ماشین‌آلات این صنعت (ماشین‌آلات لاک زنی و کشش) بسیار باقدرت عمل‌ کرده‌اند می‌توان به اتریش، ایتالیا و آلمان اشاره کرد؛ لازم به ذکر است در زمینه تولید ماشین‌آلات کشش، ماشین‌سازان داخلی اقداماتی انجام داده‌اند اما در خصوص ماشین‌آلات لاک زنی همچنان وابسته به واردات هستیم. این مجموعه از ماشین‌آلات لاک زنی ساخت اتریش و دستگاه‌های کشش ساخت چین و ایتالیا استفاده می‌کند.

هزار توی مشکلات

این فعال صنعت سیم لاکی با اشاره به اینکه تهیه لاک یکی از چالش‌های بزرگ تولیدکنندگان است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم تولید لاک در کشور، تولیدکنندگان مجبور به واردات هستند که آن هم با توجه به شرایط دشوار واردات، فرایندی زمان‌بر و پرهزینه است زیرا صنعتگران امکان واردات مستقیم نداشته و لاک را از طریق کشور سومی به ایران وارد می‌کنند؛ همچنین انتقال پول از طریق صرافی‌ها و پرداخت کارمزد نیز باعث افزایش هزینه تمام شده محصول نهایی می‌شود. لازم به ذکر است که حدود ۶ سال پیش، شرکتی در استان اصفهان اقداماتی برای تولید لاک در داخل کشور انجام داد و تکنسین‌های ایتالیایی برای تولید محصول در شرکت حضور پیدا کردند. در همین راستا ما با این شرکت همکاری‌های لازم را به عمل آوردیم و محصولات اولیه تولید شده را استفاده و آزمایش می‌کردیم اما کیفیت لاک تولید شده مناسب نبود و شرکت مذکور تعطیل شد. لازم به ذکر است که در حال حاضر تولیدکنندگان سیم لاکی، لاک مورد نیاز خود را از کشور‌های ایتالیا، اتریش و فرانسه وارد می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تولید مجدد لاک در کشور وجود دارد، گفت: در گام اول تولیدکنندگان باید دانش و تخصص بسیار بالایی برای تولید لاک داشته باشند؛ در کنار دانش بالا، داشتن سرمایه زیاد برای راه‌اندازی واحد تولیدی از الزامات این کار محسوب می‌شود. با توجه به هزینه‌بر بودن تولید لاک و میزان مصرف پایین داخلی آن، زمانی تولید لاک توجیه‌پذیر خواهد بود که تولیدکنندگان امکان صادرات آن را داشته باشند اما مشکل اینجاست که ایران به دلیل وضع تحریم‌ها، تعامل و مراودات تجاری زیادی با کشور‌‌های توسعه یافته ندارد.

این تولیدکننده سیم لاکی در رابطه با شرایط بازار مصرف، متذکر شد: به طور کلی شرایط بازار مصرف مناسب بوده و اکنون به صورت مقطعی دچار رکود شده است. میزان مصرف سیم لاکی در کشور در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تن در سال است که تولیدکنندگان داخلی به راحتی آن را تامین می‌کنند؛ به همین دلیل نیازی به واردات سیم لاکی نداریم و بالعکس به سبب ظرفیت‌های ایجاد شده در این صنعت، می‌توانیم میزان صادرات خود را افزایش داده و نیاز بازار‌های خارجی را تامین کنیم. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان داخلی محصولات خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور‌های همسایه مانند عراق، ارمنستان و افغانستان صادر می‌کنند اما باید به این نکته اشاره کنم که بیش‌ از ۹۰ درصد محصولات تولید شده، در داخل مصرف می‌شود.

این فعال صنعت سیم لاکی در خصوص تولیدکنندگان غیر‌مجاز، ابراز کرد: در یک برهه زمانی برخی تولیدکنندگان غیرمجاز سعی بر این داشتند تا با تولید محصولات غیراستاندارد سودی را نصیب خود کنند اما به مرور زمان و به دلیل کیفیت پایین محصولات، از گردونه رقابت حذف شدند. سیم لاکی محصولی بسیار مهم و حساس بوده که تولید آن نیازمند دانش و ماشین‌آلات تخصصی است؛ به طوری که میزان ضخامت لاک روی سیم چند میکرون است. لازم به ذکر است که تعداد تولیدکنندگان غیرمجاز در صنعت سیم و کابل برق بسیار زیاد است و سازمان‌های دولتی برای جلوگیری از ادامه فعالیت آن‌ها اقدامات موثری انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واحد‌های صنعتی در استان یزد با مشکل نیروی انسانی مواجه هستند، اذعان کرد: کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات اصلی تمام صنایع کشور است اما استان یزد از گذشته با این مشکل روبه‌رو بوده است. به همین دلیل بسیاری از افراد برای فعالیت به استان یزد مهاجرت می‌کنند که این موضوع باعث شده تا ناهنجاری‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی، بیماری و… بسیار افزایش پیدا کند. لازم به ذکر است که این واحد تولیدی برای ۵۰ نفر زمینه اشتغال را فراهم کرده است اما اگر با تمام توان خود به تولید بپردازد، امکان اشتغال‌زایی برای ۷۰ نفر را دارد.

این تولیدکننده سیم لاکی در رابطه با مشکلات تولیدکنندگان برای تهیه مفتول مسی، گفت: صنعتگران با کمبود مفتول مسی مواجه نیستند و میزان عرضه آن در بورس کالا مناسب است؛ تنها مسئله آن‌ها، نوسان قیمت مفتول مسی و افزایش رقابت کاذب در بورس کالا به دلیل خرید عمده واسطه‌گران است که این موضوع گریبان‌گیر تمام محصولات عرضه شده در این تالار صنعتی است. در پی این اتفاق، تولیدکنندگان ناچار به خرید مفتول مسی از واسطه‌گران در بازار آزاد با قیمتی بالاتر هستند.

این فعال صنعت سیم لاکی در پاسخ به این سوال که افزایش تقاضای مس چه تاثیری بر فعالیت تولیدکنندگان خواهد داشت، عنوان کرد: بی‌شک با پیشرفت تکنولوژی، میزان مصرف مس در آینده افزایش خواهد یافت و متقابلا قیمت آن نیز روند صعودی را طی خواهد کرد اما این موضوع را نباید فراموش کنیم که آلومینیوم و صنعت الکترونیک رقیبی برای فلز مس محسوب می‌شوند. به عنوان مثال در گذشته در ترانس‌های برق از مفتول مسی استفاده می‌کردند که اکنون تمام آن‌ها الکترونیکی شده‌ است. افزایش قیمت مس در ظاهر خوشایند است اما تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه و ادامه تولید، نیاز به سرمایه در گردش بسیار بالایی خواهند داشت. زمانی که این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد، هزینه خریداری ۲۰ تن مفتول مس، ۴۰ میلیون تومان بود اما اکنون هزینه خریداری آن با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل به ۹ میلیارد تومان رسیده است.

فرصت را غنیمت بشماریم

وی در پاسخ به این سوال که گذار به انرژی‌های تجدید‌پذیر و افزایش استفاده از خودرو‌های الکتریکی، چه تاثیراتی بر صنعت سیم لاکی دارد، توضیح داد: یکی از مصرف‌کنندگان عمده سیم لاکی، تولیدکنندگان قطعات خودرو هستند؛ به طور میانگین در هر خودروی بنزینی ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم سیم لاکی مصرف می‌شود که میزان سیم لاکی به‌کار رفته در خودرو‌های الکتریکی دو برابر آن است. به همین دلیل با افزایش استفاده از خودرو‌های الکتریکی، میزان تقاضا برای سیم لاکی افزایش پیدا خواهد کرد؛ همچنین سیم لاکی در ساخت الکتروموتور‌ها، ترانسفورماتور‌ها، القاگر‌ها، بلند‌گو‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این موضوع و تعداد کم تولیدکنندگان سیم لاکی در کشور، می‌توان گفت که امکان ورود سرمایه‌گذاران جدید به این صنعت وجود دارد اما به دلیل اینکه تولید سیم لاکی به دانش بالا و سرمایه در گردش زیادی نیاز دارد، سرمایه‌گذاران جدید تمایل به سرمایه‌گذاری ندارند. به طوری که هزینه راه‌اندازی یک واحد‌ تولیدی سیم لاکی با ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ تن در سال بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان است؛ در مقابل تولیدکنندگان به سبب داشتن تخصص کافی، اشراف کامل بر شرایط بازار مصرف و شناسایی مشتریان به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش میزان تولیدات خود هستند. این واحد تولیدی در نظر دارد تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای میزان تولیدات خود را افزایش دهد اما متاسفانه در زمینه واردات ماشین‌آلات و تامین منابع مالی با مشکل مواجه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=24756

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.