• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
مدیرعامل شرکت آلومکس:

واردات محصولات آلومینیومی به تولید داخلی آسیب زده است/ وضع مالیات‌های سنگین برای تولیدکنندگان

  • کد خبر : 7272
  • 10 فروردین 1399 - 12:19
واردات محصولات آلومینیومی به تولید داخلی آسیب زده است/ وضع مالیات‌های سنگین برای تولیدکنندگان
مدیرعامل شرکت آلومکس گفت: کیفیت محصولات آلومینیومی تولید شده در کشور، با محصولات اروپایی قابل رقابت است اما واردات محصولات آلومینیومی از ترکیه، موجب شده ما بازار داخلی را از دست بدهیم و میزان فروش ما کاهش یابد و در صورتی که این روند ادامه یابد، صنعت‌گران فعال در این حوزه ورشکست خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آلومکس گفت: کیفیت محصولات آلومینیومی تولید شده در کشور، با محصولات اروپایی قابل رقابت است اما واردات محصولات آلومینیومی از ترکیه، موجب شده ما بازار داخلی را از دست بدهیم و میزان فروش ما کاهش یابد و در صورتی که این روند ادامه یابد، صنعت‌گران فعال در این حوزه ورشکست خواهند شد.

احمد آرمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در زمینه تولید و تامین ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم نما و پروفیل ۱۵ سال سابقه فعالیت داریم و در حال حاضر، با سه خط تولید و ظرفیت اسمی ۱۲۰ هزار مترمربع در ماه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول در بازار شناخته می‌شویم.

وی بیان کرد: مشکلاتی که در زمینه تولید انواع محصولات آلومینیومی وجود دارد، برای تمام فعالان در صنعت آلومینیوم یکسان است؛ برای مثال تامین مواد اولیه، یکی از اساسی‌ترین چالش‌های ما در زمینه تولید محصولات آلومینیومی است. چالش تامین مواد اولیه مورد نیاز، به دلیل نوسانات ارزی و قیمتی که همواره وجود دارد، امکان توسعه فعالیت‌های بیشتر را از ما گرفته است.

مدیرعامل شرکت آلومکس در ادامه مطرح کرد: کاهش میزان نقدینگی شرکت‌ها نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن مواجه هستند. هزینه تهیه و خرید مواد اولیه را باید به صورت نقدی پرداخت کنیم اما روند تولید و فروش محصولات نهایی تولید شده، فرآیند طولانی و زمان‌بری است که موجب می‌شود که نقدینگی ما در برخی از ماه‌ها به شدت کاهش یابد و برای تهیه مواد اولیه با چالش‌های زیادی مواجه می‌شویم.

آرمان در ادامه گفت: میزان تولید شرکت همواره در سطح مطلوبی قرار داشت؛ اما در حال حاضر نوسانات قیمتی بیشتر از سال‌های گذشته شده و به همین خاطر، میزان تولید در شرکت آلومکس به نصف ظرفیت اسمی، کاهش یافته است. میزان تقاضا نیز به صورت چشمگیری کاهش یافته و ما مجبور شدیم متناسب با نیاز بازار میزان تولید را نیز کاهش دهیم.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون، حتی به اندازه ۱۰ روز نیز قیمت محصولات آلومینیومی ثبات قیمتی نداشته و افزایش یا کاهش قیمت‌ها، امکان فروش محصولات را برای ما مشکل‌تر از گذشته ساخته است.

مدیرعامل شرکت آلومکس تصریح کرد: توانایی تولید پروفیل‌های اختصاصی و صنعتی را داریم که البته به علت کاهش میزان ساخت و ساز در کشور، میزان تقاضا برای این‌گونه محصولات نیز بسیار کاهش یافته است. آلیاژ در و پنجره، آلیاژ ۶۰۶۳ و ۶۰۶۱ است که در برخی از موارد برای محصولات اختصاصی از آلیاژهای ۷۰۷۵ و ۲۰۲۴ نیز استفاده می‌کنیم.

آرمان توضیح داد: آلیاژ ۶۰۶۳ نرم است و انجام فرآیند ماشین‌کاری بر این آلیاژ به سختی صورت می‌گیرد اما ۷۰۷۵ که فلز روی به عنوان عنصر اصلی آلیاژی آن محسوب می‌شود، دارای استحکام بسیار بالایی است و از این آلیاژ که استحکام آن از برخی فولادهای آلیاژی نیز بیشتر است، به طور عمده در صنایع هوافضا، دفاعی و نظامی استفاده می‌شود.

وی مطرح کرد: در حال حاضر تنها بر تامین نیازهای داخلی تمرکز داریم؛ در حالی که در گذشته، این مجموعه محصولات خود را به کشورهایی ازجمله عراق، تاجیکستان، گرجستان، روسیه و ترکمنستان نیز صادر می‌کرد اما با توجه به مشکلاتی که در زمینه صادرات و تبادل ارزی و بانکی ایجاد شده، تمایل ما به صادرات کمتر از گذشته شده است.

مدیرعامل شرکت آلومکس اذعان کرد: یکی از موانع تولیدی در سال جاری، مالیات‌های وضع شده از سوی دولت است؛ به نحوی که مالیات‌هایی که وضع کرده‌اند، امکان توسعه فعالیت را از ما گرفته است. در سالی که فعالیت ما به نحو چشمگیری کاهش یافته و دولت به جای رفع یا کاهش مشکلات و فراهم آوردن تسهیلاتی برای کمک و حمایت، با وضع برخی از قوانین، امکان افزایش بهره‌وری را از ما گرفته‌ است.

آرمان بیان کرد: کیفیت محصولات آلومینیومی تولید داخلی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد و قادر هستیم با محصولات سایر کشورها رقابت کنیم؛ با این حال روند بهبود کیفیت و کمیت محصولات آلومینیومی در کشور، روند کند و زمان‌بری است. ۱۵ سال پیش، کشور ترکیه، تعداد محدودی دستگاه اکستروژن در اختیار داشت و برای به دست آوردن دانش فنی از تولیدکنندگان ایرانی کمک می‌گرفت اما در حال حاضر، میزان تولید محصولات آلومینیومی در ترکیه، چند برابر میزان آن در کشور ما شده است.

وی افزود: دسترسی به تکنولوژی‌های نوین یکی از مزیت‌هایی است که کشور ترکیه، در اختیار دارد؛ به نحوی که در حال حاضر، بهترین دستگاه‌های اکستروژن در اختیار تولیدکنندگان این کشور است اما تولیدکنندگان ایرانی همچنان از همان دستگاه‌‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آلومکس عنوان کرد: واردات محصولات آلومینیومی نیز یکی از عواملی است که به فعالیت ما صدمه زده است. در شرایط فعلی که میزان تولید ما به میزان کافی است و می‌توانیم در تمام زمینه‌ها تولید داشته باشیم، واردات این‌گونه محصولات، میزان فروش ما را کاهش می‌دهد.

آرمان اظهار کرد: مواد اولیه آلومینیومی در کشور تولید می‌شود اما تولیدکنندگان در کشور ترکیه، شمش آلومینیومی را باید وارد کنند اما با این حال، به دلیل حمایت‌های دولتی، روند تولید در آن کشور، صعودی و رو به رشد است.

وی در پایان گفت: قیمت محصولات نهایی تولید داخلی از محصولات وارداتی ارزان‌تر است؛ اما با این حال شاهد هستیم که محصولات خارجی بهتر در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد و توزیع بهتری برای آن‌ها در بازار داخلی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7272

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت