• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز پارس:

واردات مواد اولیه آسیب‌‌زا است

  • کد خبر : 35076
  • 09 آذر 1402 - 6:16
واردات مواد اولیه آسیب‌‌زا است
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز پارس گفت: واردات مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که هم‌اکنون عملکرد تولیدکنندگان نسوز کشور را تحت تاثیر قرار داده و همچون دژی مستحکم پیش روی فعالان این صنعت ایستاده است. ما بیش از 50 درصد مواد اولیه خود که همان منیزیت است را از کشور چین وارد می‌کنیم و عدم تخصیص ارز کافی در این زمینه، منجر به اخلال در تامین مواد اولیه مورد نیاز و نهایتا تولید و فروش مجموعه شده است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز پارس گفت: واردات مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که هم‌اکنون عملکرد تولیدکنندگان نسوز کشور را تحت تاثیر قرار داده و همچون دژی مستحکم پیش روی فعالان این صنعت ایستاده است. ما بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه خود که همان منیزیت است را از کشور چین وارد می‌کنیم و عدم تخصیص ارز کافی در این زمینه، منجر به اخلال در تامین مواد اولیه مورد نیاز و نهایتا تولید و فروش مجموعه شده است.

سید احمد حیدرپور یزدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت فرآورده‌های نسوز پارس (سهامی عام) فعالیت خود را در سال ۱۳۷۲ با هدف تولید انواع دیرگدازهای باشکل و بی‌شکل قلیایی و آجرهای نسوز اعم از آلومینایی، منیزیت کرومیتی و منیزیت گرافیتی در شهرک صنعتی یزد آغاز کرد. این محصولات با کیفیت عالی و با استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا در مجموعه ما تولید می‌شوند و در اختیار مشتریان که اغلب تولیدکنندگان فولاد، سیمان و مس هستند، قرار می‌گیرند. شرکت‌های بزرگ و مطرح فولادی و مسی مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد آلیاژی ایران و مجتمع مس سرچشمه، از جمله مشتریان محصولات شرکت فرآورده‌های نسوز پارس به شمار می‌آیند.

وی در خصوص چالش‌های موجود در صنعت نسوز کشور، عنوان کرد: تامین سرمایه در گردش، یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که نه تنها تولیدکنندگان نسوز بلکه اغلب فعالان صنعتی کشور با آن روبه‌رو هستند. در حال حاضر متاسفانه تسهیلات سرمایه در گردش از سوی بانک‌ها و موسسات مالی، به اغلب شرکت‌ها تعلق نمی‌گیرد و  دانش‌بنیان‌ها در اولویت دریافت این تسهیلات قرار دارند.

پرداخت عوارض ۴ درصدی واردات منیزیت

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز پارس تصریح کرد: عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه، یکی دیگر از مشکلاتی به حساب می‌آید که هم‌اکنون عملکرد فعالان صنعت نسوز را تحت تاثیر قرار داده است. بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز ما را منیزیت‌ تشکیل می‌دهد که امکان تولید آن‌‌ در داخل وجود ندارد و ناچار به واردات و خرید منیزیت از کشور چین هستیم. در همین راستا، متاسفانه ارز مورد نیاز تولیدکنندگان نسوز به آن‌ها تخصیص نمی‌یابد و زمانی که مواد اولیه به مقدار کافی تامین نشود، به طبع آن میزان تولید، فروش و درآمدزایی کاهش پیدا می‌کند. از طرفی، وزارت صمت اخیرا بخشنامه‌ای را صادر کرده است که بر اساس آن، تولیدکنندگان موظف به پرداخت ۴ درصد عوارض واردات مواد اولیه مورد نیاز خود هستند؛ این در حالی است که برای واردات محصول نهایی، باید یک درصد عوارض پرداخت کنند. مشخصا در چنین شرایطی، مشتریان ترغیب به واردات محصول نهایی شده و پرداخت عوارض ۴ درصدی، منجر به کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه و نهایتا ادامه تولید خواهد شد.

حیدرپور یزدی در ادامه به پیگیری‌های تولیدکنندگان نسوز کشور جهت رفع این معضل اشاره کرد و گفت: طی دو تا سه ماه گذشته، جلسات مختلفی با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به ویژه معاونت معادن و فرآوری مواد معدنی این وزارتخانه برگزار کرده‌ایم که متاسفانه هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است و در ادامه امیدواریم شاهد اعمال تغییرات مثبت در این بخشنامه باشیم.

وی با اشاره به اینکه قطعی برق و گاز، یکی دیگر از معضلات تولیدکنندگان نسوز در کشور به شمار می‌آید که منجر به توقف تولید و تعطیلی حدود چهار ماهه کارخانجات صنعتی در روزهای مختلف سال شده است، مطرح کرد: کوره‌‎های موجود در شرکت فرآورده‌های نسوز پارس، خارجی و ساخت کشورهای ژاپن و آلمان هستند. علی‌رغم اینکه این کوره‌ها از بالاترین کیفیت و استانداردهای لازم برخوردارند اما هرگونه قطعی ناگهانی برق و گاز می‌تواند آسیب جدی به قسمت‌های مختلف آن وارد کند؛ ضمن اینکه تامین قطعات یدکی اصلی این کوره‌ها به ویژه نمونه ژاپنی دشوار و زمان‌بر است و ما به سختی و پس از صرف هزینه‌های هنگفت، موفق به خرید و واردات این قطعات می‌شویم.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت مواد نسوز اظهار داشت: هم‌اکنون ظرفیت نصب شده تولید نسوز در کشور، بیش از ۷۰۰ هزار تن و میزان نیاز بازار داخل به انواع نسوزها، بیش از ۵۵۰ هزار تن است. در چنین شرایطی که باید زمینه صادرات مازاد نیاز (حدود ۱۵۰ هزار تن) فراهم شود متاسفانه چالش‌های موجود به ویژه رفع تعهد ارزی، صادرات نسوزها را با مشکل مواجه کرده است. ما تولیدات خود را به کشورهایی همچون عراق و افغانستان صادر می‌کنیم و امیدواریم با لغو تحریم‌ها و توسعه روابط بین‌المللی و تجارت خارجی، بتوانیم گستره فعالیت خود در این عرصه را به کشورهای اروپایی توسعه دهیم.

برابری کیفیت نسوز تولید داخل با نمونه‌های اروپایی

حیدرپور یزدی با اشاره به اینکه کیفیت انواع نسوزهای تولید شده در داخل کشور، نه تها کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی و اروپایی نبوده بلکه تقریبا با آن‌ها نیز برابر است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد بازار مواد اولیه صنعت نسوز در اختیار کشور چین است و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ما انواع منیزیت‌های مورد نیاز خود را از این کشور وارد می‌کنیم. معتقدیم که باید شرایط تامین مواد اولیه مورد نیاز فعالان این صنعت از داخل تامین شود تا تولیدکنندگان نسوز به جای دغدغه تامین ارز کافی و پرداخت عوارض واردات مواد اولیه، فکر خود را بر روی افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی جهت رقابت هرچه بیشتر با شرکت‌های خارجی و عرضه در بازارهای بین‌المللی متمرکز کنند.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی به ویژه در کلان‌شهرهای صنعتی مانند یزد، اصفهان، اراک و…، به یکی از بزرگ‌ترین معضلات کارفرمایان تبدیل شده است، تاکید کرد: تعداد مجموعه‌های صنعتی فعال در سطح استان یزد، به سه هزار و ۳۰۰ واحد می‌رسد و با توجه به کمبود نیروی انسانی بومی در استان، شاهد به‌کارگیری کارگران مهاجر در اغلب واحدهای صنعتی هستیم. در حال حاضر ۲۰۰ نفر نیروی انسانی در شرکت فرآورده‌های نسوز پارس مشغول به کار بوده و ما تلاش کرده‌ایم با در نظر گرفتن مشوق‌هایی مالی و پرداخت به موقع حقوق، انگیزه آن‌ها جهت ادامه فعالیت در مجموعه را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز پارس در پایان با تاکید بر اینکه به دلیل اشباع بازار داخلی از انواع نسوزهای مرغوب و باکیفیت، سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد جدید تولیدی صرفه اقتصادی ندارد، به آینده روشن این صنعت اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه صنعت فولاد کشور روند روبه‌رشدی را در پیش گرفته و با توجه به اینکه تامین نسوز کافی، یکی از ملزومات تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ است، بنابراین در صورت حمایت دولت و وزارتخانه‌های مرتبط از فعالان بخش خصوصی، می‌توانیم نسبت به آینده صنعت نسوز در کشور امیدوار باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35076

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد
12اردیبهشت
تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»
در راستای فرایند کربن‌زدایی انجام شد؛

تخصیص بودجه دولت برزیل به شرکت «Nexa Resource»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.