• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

ورود خریداران آسیایی به بازار فلزات موجود در باتری‌های مستهلک‌ شده

  • کد خبر : 29036
  • 28 شهریور 1402 - 14:06
ورود خریداران آسیایی به بازار فلزات موجود در باتری‌های مستهلک‌ شده
برخی منابع آگاه در روز چهارشنبه 6 سپتامبر 2023 به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که خریداران فلزات موجود در باتری‌های مستهلک‌ شده دوباره تمایل به ورود به این بازار پیدا کرده‌اند تا از مزایای کاهش شاخص سودآوری نهایت بهره را به منظور ذخیره مجدد این مواد در انبار ذخایر ببرند.

برخی منابع آگاه در روز چهارشنبه ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که خریداران فلزات موجود در باتری‌های مستهلک‌ شده دوباره تمایل به ورود به این بازار پیدا کرده‌اند تا از مزایای کاهش شاخص سودآوری نهایت بهره را به منظور ذخیره مجدد این مواد در انبار ذخایر ببرند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، خریداران فلزات موجود در باتری‌های مستهلک‌ شده در هفته‌های اخیر به دلیل ادامه افت قیمت مواد اولیه موجود در باتری‌ها، تا حد زیادی از فعالیت در این بازار امتناع ورزیدند. به طور کلی اصطلاح «black mass» به باتری‌های مستهلک شده‌‌ای اشاره دارد که پس از خرد شدن و تفکیک مواد اولیه به منظور فرآوری به واحدهای بازیافتی ارسال می‌شود.

برخی منابع مطلع بازار بیان کردند: نیاز به آغاز مجدد فرایند ذخیره‌سازی در انبارها همراه با کاهش قیمت مواد اولیه موجود در بازار، منجر به افزایش حجم خرید فلزات موجود در باتری‌های لیتیومی مستهلک شده در آسیا شد.

یکی از مصرف‌کنندگان این فلزات در کره‌جنوبی اظهار داشت: بعضی از واحدهای فرآوری، متقاضی حجم بیشتری از فلزات موجود در باتری‌های لیتیومی مستهلک شده هستند تا حجم موجودی انبار خود را برای حدود سه تا ۶ ماه عرضه این مواد برسانند. این مصرف‌کننده در ادامه به حضور یکی از شرکت‌های مطرح به عنوان خریدار این مواد اولیه در کره‌جنوبی اشاره کرد.

نماینده یکی از شرکت‌های بزرگ مطرح و فعال در کره‌جنوبی معتقد است که سطح معاملات این مواد اولیه در بازار در روز چهارشنبه ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ تغییری را تجربه نکرد.

آخرین پیشنهاد برای این مواد از سوی ژاپن با شاخص سودآوری ۷۵ درصد با شرط تحویل نیکل و کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر ژاپن با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار ارائه شد. با این حال، این خریدار تمایلی به پرداخت هزینه‌ای بیش از شاخص سودآوری ۶۸ تا ۶۹ درصد را نداشت.

این نماینده افزود: علی‌رغم افزایش حجم خرید این مواد اولیه، حجم تقاضا همچنان نسبت به آمار ارائه شده در اوایل سال ۲۰۲۳ کمتر بود.

یکی از معامله‌گران بزرگ این مواد اولیه مطرح کرد: حجم تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده کاهش یافته و قیمت قراضه‌ها نیز تغییر قابل‌توجهی را به ثبت نرسانده است. به همین دلیل تولیدکنندگان فلزات موجود در باتری‌های لیتیومی مستهلک شده تمایلی به کاهش بیشتر قیمت این مواد ندارند.

به گفته یکی از تولیدکنندگان مستقر در آسیا، در حال حاضر حجم تقاضا برای فلزات موجود در باتری‌های لیتیومی مستهلک شده بسیار کاهش یافته است و فروشندگان زیادی در بازار وجود دارد.

بر همین اساس، از آنجایی که تعداد فروشندگان در حال حاضر در بازار افزایش یافته و قیمت‌های ارائه شده برای فلزات موجود در باتری‌های لیتیومی مستهلک شده روند نزولی به خود گرفته است، فروشندگان تقاضای حدود ۵ درصد حاشیه سود در معاملات را ارائه کرده‌اند.

وی افزود: در عین حال، مصرف‌کنندگان نهایی می‌توانند قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد دهند؛ چراکه مجبور نیستند حاشیه سود فرشندگان را در نظر بگیرند.

به گفته یکی از مصرف‌کنندگان در کشورهای آسیای جنوب شرقی، فلزات بازیافت شده موجود در باتری‌های لیتیومی مستهلک شده در ایالات متحده آمریکا و اروپا، معمولا قیمت پایین‌تری نسبت به این مواد تولیدشده در برخی از کشورهای آسیا مانند ژاپن دارند؛ چراکه زمان ارسال محموله‌های سفارش داده شده به دلیل مسافت بیشتر طولانی‌تر خواهد بود.

وی افزود: شرکتی که در آن مشغول به فعالیت است، نمی‌تواند بیش از میزان فعلی بازار هزینه‌ای پرداخت کند؛ چراکه کاهش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری، موجب کاهش حاشیه سود آن‌ها خواهد شد.

قیمت‌های پیشنهادی در بازار فلزات موجود در این باتری‌ها

محموله‌های فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) مستهلک شده که منشا تولید آن‌ها آسیا است، با شاخص سودآوری حدود ۷۵ درصد با شرط تحویل نیکل، کبالت و لیتیوم بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی، با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار فروخته شد.

به علاوه پیشنهادات دیگری برای تحویل نیکل، کبالت و لیتیوم با شاخص سودآوری حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد با شرط تحویل این مواد بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار از مبدا کشور ایالات متحده آمریکا ارائه شد.

همچنین در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی، حدود ۵۰۰ تن فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز مستهلک شده با منشا تولید ایالات متحده آمریکا با حداقل محتوای لیتیوم ۴ تا ۴٫۵ درصد، با شاخص سودآوری ۷۲ درصد با شرط تحویل نیکل و کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار به فروش رسید.

لازم به یادآوری است که از روز ۱۶ آگوست ۲۰۲۳، موسسه «Fastmarkets» سیستم ارزیابی شاخص سودآوری قیمت لیتیوم با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار را راه‌‌اندازی کرد که در آن ارزش لیتیوم در ارزیابی‌های صورت گرفته از نیکل و کبالت لحاظ نمی‌شود.

برخی منابع بازار روز چهارشنبه ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ اظهار داشتند که با توجه به کاهش تقاضای لیتیوم و روند نزولی قیمت آن، میزان قابل قبول محتوای لیتیوم در شاخص سودآوری حدود ۴ تا ۵ درصد با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار خواهد بود.

با توجه به سطح معاملات و همچنین میزان پیشنهادات ارائه شده در بازار، برخی منابع بر این باورند که شاخص سودآوری برای نیکل و کبالت، با عدم لحاظ ارزش لیتیوم، حدود ۶۸ تا ۷۰ درصد با شرط تحویل فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز مستهلک شده بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار در روز چهارشنبه ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ بود.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری باتری‌های نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم، با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار و در نظر گرفتن شاخص قیمت رسمی نیکل بورس فلزات لندن و همچنین شاخص سودآوری باتری‌های نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم، با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار و در نظر شاخص قیمت کبالت با خلوص استاندارد، رقم ۶۸ تا ۷۰ درصد را در روز چهارشنبه ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ نشان داد.

این شاخص سودآوری نسبت به شاخص هفتگی ارائه شده قبلی تغییر چندانی را به ثبت نرساند اما نسبت به شاخص سودآوری دو هفته قبل از تاریخ مذکور با حدود ۴٫۸۳ درصد کاهش، رقم ۷۰ تا ۷۵ درصد را تجربه کرد.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری و لحاظ کردن ارزش لیتیوم در آن، با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری کربنات لیتیوم موسسه «Fastmarkets» با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل محصول در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، رقم ۴ تا ۵ درصد را در روز چهارشنبه ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به ارزیابی هفتگی تغییر چندانی را تجربه نکرد.

منابع معاملاتی بازار در رابطه با فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده لیتیوم اکسید کبالت (LCO) اعلام کردند که این ماده در بازار کره‌جنوبی با شاخص سودآوری ۶۵ تا ۷۸ درصد با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال کبالت توسط خریدار با لحاظ نمودن ارزش لیتیوم در آن، عرضه شده است.

رقم شاخص سودآوری پیشنهادی برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده لیتیوم اکسید کبالت نیز حدود ۷۰ درصد با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار بود؛ این در حالی است که برخی از رقم‌های پیشنهادی، شاخص‌های ۶۰ تا ۶۵ درصدی را نشان می‌داد.

رقم پیشنهادی برای شاخص سودآوری فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده لیتیوم اکسید کبالت در بازار اروپا، عدد ۵۵ تا ۶۰ درصد را به ثبت رساند. طی چند هفته گذشته، معاملاتی نیز برای فروش مواد اولیه بازیافت شده با خلوص بالاتر انجام شد.

در همین راستا، معاملاتی برای فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده با محتوای نیکل و لیتیوم با خلوص بالاتر در اواخر ماه آگوست ۲۰۲۳ در بازار داخلی کره‌جنوبی با شاخص سودآوری ۷۰ درصد برای تحویل نیکل و کبالت و شاخص سودآوری ۲۰ درصد برای لیتیوم به ثبت رسید.

همچنین فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده با محتوای لیتیوم با خلوص بالاتر نیز هفته ابتدایی ماه سپتامبر با شاخص سودآوری ۸۵ تا ۹۰ درصد با شرط تحویل نیکل و کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال نیکل و کبالت توسط خریدار و با لحاظ کردن ارزش لیتیوم عرضه شد.

به علاوه، شایعاتی مبنی بر معامله فلزات موجود در باتری‌های مستهلک شده باتری نیکل کبالت منگنز با محتوای نیکل حدود ۳۰ درصد در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی با شاخص سودآوری ۸۰ تا ۸۵ درصد با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار وجود دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29036

نوشته‌های مشابه

18اردیبهشت
عربستان سعودی به تکاپوی تامین لیتیوم افتاد
با هدف تولید باتری خودروهای الکتریکی،

عربستان سعودی به تکاپوی تامین لیتیوم افتاد

17اردیبهشت
توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز:

توسعه‌ای همه‌جانبه را رقم خواهیم زد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.