• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
در ماه مارس 2024 صورت پذیرفت؛

وضعیت متلاطم ذخایر فلزات پایه در انبارهای بورس آتی شانگهای

  • کد خبر : 43272
  • 02 اردیبهشت 1403 - 9:57
وضعیت متلاطم ذخایر فلزات پایه در انبارهای بورس آتی شانگهای
بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، حجم انبار ذخایر فلزات پایه در بورس آتی شانگهای وضعیت متفاوتی را طی ماه مارس 2024 تجربه کرد؛ به نحوی که حجم ذخایر آلومینیوم، مس، نیکل و روی آن دائما در حال نوسان بود.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، حجم انبار ذخایر فلزات پایه در بورس آتی شانگهای وضعیت متفاوتی را طی ماه مارس ۲۰۲۴ تجربه کرد؛ به نحوی که حجم ذخایر آلومینیوم، مس، نیکل و روی آن دائما در حال نوسان بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، موجودی آلومینیوم ذخایر انبارهای بورس آتی شانگهای علی‌رغم بسته شدن پنجره آربیتراژ واردات در ماه مارس سال ۲۰۲۴ نسبت به ماه قبل از آن، حدود بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافت. طبق بررسی‌های انجام شده توسط موسسه «Fastmarkets»، این موسسه در روز سه‌شنبه ۹ آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرد فروشندگانی که محموله‌های آن‌ها در انبارهای ذخایر بورس آتی شانگهای قرار دارد، در بحبوحه اندک فرصت باقیمانده از باز بودن پنجره آربیتراژ واردات، چندان عجله‌ای برای فروش محصولات خود ندارند. با این حال، این افراد امیدوارند شرایط پنجره آربیتراژ واردات در ماه‌های پیش‌ رو، وضعیت بهتری نسبت به شرایط فعلی داشته باشد.

افزایش حجم ذخایر آلومینیوم

طبق ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، حجم ذخایر آلومینیوم در انبارهای بورس آتی شانگهای در ماه مارس ۲۰۲۴، بین ۲۰ هزار و ۹۰۰ تا ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن اعلام شد که نسبت به ماه فوریه سال مذکور، حدود هفت هزار و ۹۰۰ تا هشت هزار و ۹۰۰ تن معادل ۱۵۴٫۸ درصد افزایش داشت اما نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۵۳ هزار تا ۵۴ هزار تن یعنی ۶۰ درصد افت را به ثبت رساند.

یکی از معامله‌گران در بازار بیان کرد: مشارکت‌کنندگان بازار به‌ دلیل کاهش حجم ذخایر انبار آلومینیوم بورس آتی شانگهای در ماه فوریه ۲۰۲۴، اقدام به آغاز روند ذخیره‌سازی در این انبارها کرده‌اند.

به گفته وی، فروشندگان با توجه به بسته شدن پنجره آربیتراژ واردات عجله‌ای برای فروش محموله‌های انبار شده خود ندارند و ترجیح می‌دهند محموله‌های خود را به امید بهبود وضعیت پنجره آربیتراژ واردات طی ماه‌های آینده در انبارها نگه‌ داشته و اقدام به فروش نکنند.

بررسی‌های انجام شده از وضعیت پنجره آربیتراژ واردات آلومینیوم چین در روز ۲۸ مارس ۲۰۲۴، نشانگر کاهش ۱۰۲٫۹۲ دلار به ازای هر تن محموله‌های وارداتی است که نسبت به افت ۴۷٫۵۹ دلار در هر تن اعلام شده در روز اول مارس سال مذکور، کاهش بیشتری را نشان می‌دهد.

برخی منابع مطلع از وضعیت صنعت آلومینیوم اظهار داشتند که افزایش حجم ذخایر آلومینیوم در انبارهای بورس آتی شانگهای، منعکس‌کننده شرایط صعودی اخیر در بازار آسیا است.

یکی از معامله‌گران آلومینیوم مطرح کرد: تقریبا تمام مشارکت‌کنندگان بازار بر این باورند که پریمیوم نقدی در بازار ژاپن و کره‌جنوبی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: با توجه به نزدیکی بازار کره‌جنوبی و ژاپن به چین، حتی اگر پنجره آربیتراژ واردات برای چین بسته بماند، فروشندگان می‌توانند در آینده نزدیک محموله‌های آلومینیوم انبار شده خود را با قیمت مناسب در بازار ژاپن یا کره‌جنوبی به فروش برسانند.

این معامله‌گر آلومینیوم تاکید کرد: اکثر فروشندگان تمایلی به فروش محموله‌های انبار شده خود ندارند. با این حال، با در دسترس قرار دادن حجم اندکی از محصولات خود به دلیل کاهش حجم فشارها بر مصرف‌کنندگان در بازار مخالفتی نمی‌‎کنند.

ارزیابی ماهانه موسسه «Fastmarkets» از پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A»، موجود در انبار ذخایر بورس آتی شانگهای، رقم ۱۳۵ تا ۱۴۵ دلار در هر تن در روز ۲۶ مارس ۲۰۲۴ را نشان داد که نسبت به ماه فوریه سال میلادی جاری، تغییری در آن به ثبت نرسید.

کاهش حجم ذخایر انبارهای نیکل

حجم ذخایر نیکل در انبارهای بورس آتی شانگهای در ماه مارس ۲۰۲۴ همچنان در حال کاهش است و شرکت‌های تولیدکننده چینی همچنان به صادرات محموله‌های ذخیره شده خود در انبارها ادامه می‌دهند.

موسسه «Fastmarkets» حجم ذخایر نیکل در انبارهای بورس آتی شانگهای را حدود سه هزار و ۴۵۰ تا چهار هزار و ۴۵۰ تن در روز ۲۹ مارس ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که با حجم ذخایر دو هزار و ۷۰۰ تا چهار هزار و ۷۰۰ تن گزارش شده در ماه فوریه سال میلادی جاری قابل‎ قیاس است.

فعالان بازار این روند کاهشی را به ادامه صادرات محموله نیکل‌های ذخیره شده در انبارهای تولیدکنندگان در چین نسبت دادند. در همین رابطه، یکی از معامله‌گران نیکل مستقر در شانگهای به دریافت پیشنهاد قیمت ۵۰ دلار در هر تن از سوی مصرف‌کنندگان جدید در خارج از چین اشاره کرد.

به گفته این معامله‌گر، اکثر محموله‌های صادراتی نیکل در سیستم ذخایر بورس فلزات لندن، ثبت و به انبارهای این بورس تحویل داده و بر همین اساس تولیدکنندگان جدید نیکل در چین، با کمبود حجم تقاضا از سوی صنایع پایین‌دستی مواجه شده‌اند.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم پلیت نیکل برش نخورده با خلوص حداقل ۹۹٫۸ درصد نیکل موجود در ذخایر انبارهای بورس آتی شانگهای و پریمیوم پلیت نیکل برش نخورده با خلوص حداقل ۹۹٫۸ درصد نیکل، با شرط تحویل محموله در بندر شانگهای و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود صفر تا ۲۰۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به ارقام ارائه شده در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۲۳ تغییری را به ثبت نرسانده است.

جهش مجدد حجم ذخایر مس

طبق اعلام موسسه «Fastmarkets»، حجم ذخایر مس در انبارهای بورس آتی شانگهای دوباره با افزایش همراه شد. با این حال، وضعیت حجم واردات از طریق پنجره آربیتراژ در شرایط مناسبی قرار ندارد.

یکی از مشارکت‌کنندگان بازار مس، حجم خرید در بازار فیزیکی کاتدهای مس از ذخایر انبارها را به دلیل زیان به ثبت رسیده در مدت زمان باز بودن پنجره آربیتراژ واردات بسیار محدود اعلام کرد. همچنین برخی از واحدهای ذوب مس، حجمی از محموله‌های تولیدی خود را به انبارهای بورس آتی شانگهای تحویل داده‌اند که این مسئله خود گواهی بر افزایش حجم ذخایر مس در این انبار ذخایر است.

شماری دیگر از فعالان بازار اعلام کردند که واحدهای ذوب مس پس از آغاز فصل تعمیرات و نگهداری به این دلیل که تولیدکنندگان مس در چین با مشکل کاهش حجم عرضه کنسانتره مس مواجه بودند، حجم محموله‌های مس تحویلی به انبارهای بورس آتی شانگهای را کاهش دادند.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» حجم ذخایر مس در انبارهای بورس آتی شانگهای را در ماه مارس سال ۲۰۲۴، بین ۵۵ هزار تا ۵۸ هزار تن اعلام کرد که نسبت به حجم ۳۲ هزار تا ۳۴ هزار تن به ثبت رسیده در ماه فوریه ۲۰۲۴ افزایش داشت. طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، حجم ذخایر انبار مس مذکور در روز هشتم آوریل سال جاری میلادی، در مجموع حدود ۶۲ هزار تا ۶۵ هزار تن اعلام شد.

این موسسه با اشاره به زیان به ثبت رسیده در مدت زمان باز بودن پنجره آربیتراژ واردات که مانع از افزایش حجم واردات شد، اعلام کرد که این مسئله بر وضعیت پریمیوم کاتدهای مس ذخیره شده در انبارها تاثیر گذاشته است.

موسسه «Fastmarkets» میانگین ضرر ماهانه در زمان باز بودن پنجره آربیتراژ واردات مس را حدود ۱۸۱٫۸۲ دلار به ازای هر تن در مارس ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به زیان ۱۵۴٫۸۵ دلار در هر تن اعلام شده در ماه فوریه سال مذکور کاهش را تجربه کرد.

بر اساس ارزیابی روزانه انجام شده توسط موسسه مذکور، پریمیوم کاتد مس با گرید «A»، موجود در انبارهای بورس آتی شانگهای را رقمی حدود ۳۵ تا ۵۵ دلار در هر تن در روز ۲۸ مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که در مقایسه با پریمیوم ۴۵ تا ۶۵ دلار در هر تن گزارش شده در روز ۲۹ فوریه سال جاری میلادی کاهش داشت.

طبق آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته در روز هشتم آوریل ۲۰۲۴، پریمیوم این محصول بین ۳۵ تا ۵۰ دلار در هر تن گزارش شد. علاوه‌براین، ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای پریمیوم کاتد مس با گرید «A»، با شرط تحویل محموله در بندر شانگهای و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، رقمی حدود ۴۰ تا ۵۸ دلار در هر تن در روز ۲۸ مارس سال ۲۰۲۴ را نشان داد که با رقم پریمیوم ۴۳ تا ۶۰ دلار در هر تن تعیین شده در تاریخ ۲۹ فوریه سال مذکور قابل‌ مقایسه است. طبق آخرین ارزیابی صورت گرفته، پریمیوم محصول مذکور در تاریخ هشتم آوریل سال ۲۰۲۴، همان رقم قبلی ۴۰ تا ۵۸ دلار در هر تن اعلام شد.

ثابت ماندن حجم موجودی ذخایر روی

به گزارش موسسه «Fastmarkets»، حجم موجودی ذخایر روی در انبارهای بورس آتی شانگهای در ماه مارس ۲۰۲۴ بدون تغییر باقی ماند و بر همین اساس جریان نقدینگی در این انبارها روند نزولی به خود گرفت.

طبق گزارش‌های دریافتی، حجم ذخایر چهار انبار روی بورس آتی شانگهای بسیار پایین اعلام شده است. به گفته برخی منابع، به دلیل بسته بودن پنجره آربیتراژ تمایل مصرف‌کنندگان به خرید محموله‌های وارداتی کاهش یافته است.

این موسسه حجم ذخایر روی موجود در انبارهای بورس آتی شانگهای را در پایان ماه مارس ۲۰۲۴، رقمی بین یک هزار تا دو هزار تن ارزیابی کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود ۵۷٫۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس محاسبات صورت گرفته و در مدت زمان باز بودن پنجره آربیتراژ واردات روی در ماه مارس ۲۰۲۴، به طور متوسط ۹۳٫۶۲ دلار در هر تن زیان به ثبت رسیده است که نسبت به میانگین ضرر ۷۰٫۲۴ دلار در هر تن گزارش شده در ماه فوریه سال میلادی مذکور افزایش داشت.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم شمش روی گالوانیزه (SHG) با خلوص حداقل ۹۹٫۹۹۵ درصد، با شرط تحویل محموله در بندر شانگهای و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را در روز ۲۶ مارس ۲۰۲۴، حدود ۹۰ تا ۱۲۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار در هر تن اعلام شده در روز ۲۷ فوریه سال مذکور کاهش را به ثبت رساند.

علاوه‌براین، پریمیوم شمش روی گالوانیزه (SHG) با خلوص حداقل ۹۹٫۹۹۵ درصد موجود در انبار ذخایر بورس آتی شانگهای، رقمی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار در هر تن در ۲۶ مارس ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به پریمیوم ارزیابی شده در پایان ماه ژانویه سال جاری میلادی تغییری در آن مشاهده نشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43272

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.