• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

وضعیت نامشخص در تعیین پریمیوم نیکل اروپا

  • کد خبر : 20957
  • 22 خرداد 1402 - 6:08
وضعیت نامشخص در تعیین پریمیوم نیکل اروپا
موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که تعیین پریمیوم نیکل تصفیه‌شده در اروپا در وضعیت نامشخصی قرار دارد؛ در حالی که مشارکت‌کنندگان بازار مطرح کردند که کاهش حجم تقاضا برای فولاد زنگ‌نزن، موجب تاثیرگذاری در روند عرضه آن در این قاره شده است.

موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که تعیین پریمیوم نیکل تصفیه‌شده در اروپا در وضعیت نامشخصی قرار دارد؛ در حالی که مشارکت‌کنندگان بازار مطرح کردند که کاهش حجم تقاضا برای فولاد زنگ‌نزن، موجب تاثیرگذاری در روند عرضه آن در این قاره شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، بخش فولاد زنگ‌نزن، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نیکل در جهان، مدتی است که در اروپا با روند نزولی تقاضا مواجه است و قیمت‌ها تحت فشار قابل‌ توجهی قرار دارند.

کاهش حجم تقاضای مصرف‌کننده نهایی و همچنین موجودی‌های نسبتا بالای ذخایر انبارها در اروپا، بر قیمت‌ها تاثیر منفی گذاشته است.

در زمان‌هایی که بازار در حالت بسیار پویا قرار دارد، قیمت‌های فولاد زنگ‌نزن اغلب با استفاده از قیمت پایه محاسبه و بسته به گرید آن‌ها، هزینه‌های بیشتری بر آن اعمال می‌شود اما در حال حاضر با توجه به کاهش حجم تقاضا در بازار، روند قیمت‌گذاری به قیمت‌های مبادله‌ای تغییر یافته است و قیمت‌های پایه دیگر نقش زیادی در تعیین قیمت‌ها ندارند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت مبادله‌ای ورق نورد سرد فولاد زنگ‌نزن دو میلی‌متری گرید ۳۰۴ با شرط تحویل در بنادر اروپای شمالی، رقم دو هزار و ۵۵۰ تا دو هزار و ۶۰۰ یورو ( دو هزار و ۷۲۹ تا دو هزار و ۷۸۲ دلار) در هر تن در روز دوم ژوئن را نشان داد که نسبت به قیمت دو هزار و ۵۵۰ تا دو هزار و ۶۵۰ یورو در ماه می ۲۰۲۳، حدود ۵۰ یورو در هر تن کاهش داشت.

این سطح قیمت فعلی، نشان‌دهنده کاهش ۴۵ درصدی سطح قیمت سالانه است. این کاهش قیمت بر درآمدهای مالی برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در اروپا  تاثیرگذار بوده است.

به عنوان مثال، شرکت «Aperam» ارقام فروش خود را که برابر با یک میلیون و ۸۷۶ هزار یورو در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بود، گزارش کرد که نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۱۷ درصد کاهش داشت. شرکت «Acerinox» نیز کاهش ۲۲ درصدی درآمد سالانه خود  در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ را گزارش کرد.

شرکت «Acerinox» در گزارش درآمد خود اعلام کرد که میزان مصرف قابل رصد محصولات تخت این شرکت در سه ماهه اول ۲۰۲۳، طبق برآورد‌ها ۳۳ درصد کاهش یافت. شرکت «Acerinox» دلیل این موضوع را تغییر حجم ذخایر موجودی انبارها در نیمه اول سال ۲۰۲۳ و تاثیر متعاقب آن بر سبد خرید تولیدکنندگان اروپایی و روند نزولی تدریجی قیمت‌ها عنوان کرد.

علی‌رغم کاهش حجم تقاضا برای فولاد زنگ‌نزن در بازار، پریمیوم نیکل تصفیه‌شده روند نسبتا صعودی خود را حفظ کرد؛ اگرچه پریمیوم‌ها نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده خود در سال ۲۰۲۲ رقم بالاتری را نشان می‌داد اما عدد آن به طور قابل‌ توجهی بالاتر از قیمت‌های ثبت شده تاریخی خود بود.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم بریکت نیکل در روز سه‌شنبه ۶ ژوئن ۲۰۲۳ را حدود ۳۷۵ تا ۶۰۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری نداشت.

در همین حال، پس از گزارش افزایش حجم معاملات پریمیوم کاتد برش‌نخورده، همچنان روند صعودی آن ادامه دارد. موسسه «Fastmarkets» پریمیوم کاتد برش نخورده نیکل در روز سه‌شنبه ۶ ژوئن ۲۰۲۳ را حدود ۴۰۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن در روز ۳۰ می ۲۰۲۳، حدود ۱۰۰ دلار در هر تن افزایش داشت. این افزایش پریمیوم در اروپا، موجب محدودیت در عرضه کاتد برش نخورده نیکل در این قاره شد.

اگرچه حجم مازاد عرضه قابل‌ توجهی برای بازار نیکل پیش‌بینی شده است اما این پیش‌بینی عمدتا مربوط به بازار نیکل با غلظت با ۹۹٫۸ درصد یا کمتر بوده و پیش‌بینی‌ برای حجم مازاد عرضه نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر به‌ طور قابل توجهی محدودتر است.

یکی از تحلیلگران صنعت به موسسه «Fastmarkets» گفت: به نظر می‌رسد که بازار عرضه و تقاضا برای نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر در سال ۲۰۲۳ در شرایط نزدیک به ثبات قرار دارد. با این حال، نظارت بر ظرفیت تولیدکنندگان نیکل در چین ادامه خواهد داشت.

بر اساس تحقیقات جمع‌آوری شده از بازار پیش‌بینی می‌شود مقدار کل تولید برای نیکل در سال ۲۰۲۳ به حدود ۸۷۸ هزار تن برسد و با توجه به پیش‌بینی حجم تقاضای ۸۱۹ هزار تنی، حجم مازاد رقم بسیار پایینی خواهد بود.

این محدودیت‌ها خود را در موجودی انبارهای نیکل بورس فلزات لندن نشان می‌دهد؛ به طوری که ذخایر انبار مبتنی بر حواله‌های فروش در انبار این بورس در بندر روتردام در روز سه‌شنبه ۶ ژوئن ۲۰۲۳، تنها ۱۵ هزار و ۲۶۴ تن بود که ۳۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

یکی از معامله‌گران نیکل بیان کرد: حجم تقاضا به اندازه سال ۲۰۲۲ زیاد نیس، اما حجم عرضه همچنان با محدودیت روبه‌رو است.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ فولاد زنگ‌نزن به دنبال کاهش مواد اولیه مصرفی خود با مبدا تولید روسیه بوده‌اند. در همین راستا، شرکت «Outokumpu» در گزارش خود که در روز ۹ می ۲۰۲۳ منتشر شد، اعلام کرد که موفق شده است تقریبا برای تمام مواد اولیه خود با مبدا تولید روسیه جایگزین پیدا کند. این شرکت در گزارش خود تاکید کرد که به هیچ عنوان از قراضه یا فلز نیکلی با مبدا تولید روسیه در فرایند تولید خود استفاده نخواهد کرد.

از آنجایی که روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر در سطح جهان است، این امر باعث افزایش محدودیت دسترسی به این نوع از فلز در بازار اروپا شده است. گفتنی است که حجم نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر تولید روسیه در انبارهای ذخایر غیر از انبارهای ذخایر روسیه به شدت در حال افزایش است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20957

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.