• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

پیشرفت قابل‌توجه پروژه انتقال آب دریای عمان

  • کد خبر : 29942
  • 09 مهر 1402 - 6:26
پیشرفت قابل‌توجه پروژه انتقال آب دریای عمان
هدف از اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرق کشور، شیرین‌سازی و انتقال آب در مجموع به میزان سالیانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که با راهبری ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی عملیاتی می‌شود.

هدف از اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرق کشور، شیرین‌سازی و انتقال آب در مجموع به میزان سالیانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که با راهبری ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی کشور عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، طرح توسعه پروژه‌های نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های واقع در فلات مرکزی و شرق کشور که بزرگ‌ترین پروژه آبی جهان نیز محسوب می‌شود، با حمایت رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۷ کلید خورد.

رهبر معظم انقلاب در خطاب اخیر به مسئولان تاکید کردند که همه راه‌ها برای تامین آب سیستان و بلوچستان باید پیموده شود. مسئله آب زابل بسیار اهمیت دارد و همه کارها و راه‌ها باید طی شده تا حق مردم در مورد آب تامین شود. کارهای زیادی انجام‌ شده اما کارهای زیادی هم پیشروی ما است که باید انجام شود.

پیام رهبر انقلاب، ندای امید‌آفرینی به توسعه پایدار شرق کشور است و ایمیدرو در لبیک به فرمایشات معظم له، تلاش کرده است تا آب دریا را به کام این منطقه شیرین کند. هدف از اجرای پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرق کشور، شیرین‌‎سازی و انتقال آب در مجموع به میزان سالیانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که در فاز نخست این پروژه، شیرین‌سازی حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال هدف‌گذاری شده است.

این پروژه با راهبری ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی عملیاتی می‌شود. پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد و طول مسیر آن یک هزار و ۳۴۲ کیلومتر خط اصلی است. شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو، سنگ آهن گهرزمین، مجتمع فولاد خراسان و اپال پارسیان، از سهام‌داران آن هستند که سرمایه‌گذاری در پروژه سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار است.

در این راستا، شرکت تامین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) با حمایت وزارت صمت و با مشارکت بخش خصوصی در سال ۱۳۹۹ با هدف تامین آب مورد نیاز صنایع و معادن استان‌های شرقی کشور با سرمایه ثبتی معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال تاسیس شد و رسالت اجرای طرح نمک‌زدایی و اجرای خط چهارم طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی را برعهده گرفت.

پروژه‌ای که هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۱۲.۸۴ درصد و پیشرفت برنامه‌ای ۸.۲۶ درصد همراه است. ظرفیت آبگیری در دو فاز ۴.۲ میلیارد مترمکعب در سال و آبگیر گام نخست با ظرفیت ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال است. گام اول، نمک‌زدایی ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال و ظرفیت نیروگاه بر اساس مجوز گاز اخذ شده ۹۲۰ مگاوات است. مساحت سایت‌های آبگیری، شیرین‌سازی و نیروگاه ۲۶۴ هکتار است که ظرفیت شیرین‌سازی در فاز اول ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال خواهد بود.

در بخش مسیرسازی خط انتقال آب باید به این نکته اشاره کرد که طول کل خط انتقال یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر خط اصلی و ۱۳۸ کیلومتر انشعاب است که تاکنون یک هزار و ۳۰۹ کیلومتر مسیرسازی به پیمانکاران واگذار شده و ۷۲۴ کیلومتر مسیرسازی انجام شده است. در بخش لوله‌گذاری خط انتقال آب هم این نکته قابل‌توجه است که طول کل لوله‌گذاری مورد نیاز، یک هزار و ۴۶۵ کیلومتر است که تاکنون ۲۴۶ کیلومتر به پیمانکاران واگذاری شده و ۵۵۰ شاخه از آن انجام شده است.

در پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان، هدف شیرین‌سازی و انتقال آب در مجموع به میزان ۶۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که فاز نخست آن به شیرین‌سازی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال به استان اصفهان اختصاص دارد. طول مسیر این طرح یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر است. شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، اتاق بازرگانی اصفهان، پالایشگاه نفت اصفهان، سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان، شهرداری اصفهان و شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه در آن سهام‌دار هستند که میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه، دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.

ابرپروژه انتقال آب به استان‌های مختلف از جمله استان صنعتی اصفهان می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روزافزون مجموعه‌های بزرگ و کوچک تولیدی، رونق کسب‌وکار، جهش تولید، درآمدزایی و اشتغال‌زایی باشد. از سوی دیگر، توسعه صنایع از جمله فولاد در سطح کلان و دیگر مجموعه‌های تولیدی بزرگ و کوچک در زمره برنامه‌ها و سیاست‌های مدیران و تصمیم‌گیران است و همین امر می‌طلبد که منابع آب تازه‌ای به این مناطق اضافه شود زیرا با منابع موجود نمی‌توان از پس نیاز بخش‌های مختلف به ویژه صنعت و تولید برآمد.

فاز اول این طرح (خط ۳) از سیرجان تا اصفهان است که هزینه اجرای این فاز، ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. طول مسیر آن، ۵۲۰ کیلومتر بوده و در همه قطعات از اصفهان تا سیرجان مناقصه برگزار و پیمانکار اجرایی مستقر شده است. هم‌اکنون عملیات اجرایی در بیش از ۲۴ جبهه کاری در مسیر در حال انجام است؛ ۵۲۰ کیلومتر بازگشایی مسیر (R.O.W) در خط شمالی اصفهان انجام شده و همچنین ۳۰۸ کیلومتر تولید لوله، ۴۲۰ کیلومتر حفاری کانال، ۲۱۴ کیلومتر لوله ورودی کارگاه‌ها و عملیات اجرایی دو مخزن و یک ایستگاه پمپاژ انجام شده است.

بر پایه این گزارش، فاز دوم این طرح (خط ۶) از ساحل سیریک تا سیرجان است که هزینه اجرای فاز دوم، ۱۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و به منظور انتقال تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان تعریف شده است. طول مسیر این طرح ۴۳۴ کیلومتر بوده که تاکنون عملیات نقشه‌برداری هوایی مسیر انجام شده است؛ همچنین بازگشایی مسیر آغاز شده و تملک ساحل سیریک و آماده‌سازی برای آغاز عملیات اجرایی آبگیر و آب‌شیرین‌کن و نیروگاه به انجام رسیده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=29942

نوشته‌های مشابه

09اردیبهشت
رویداد چادرو نمونه‌ای از نوآوری باز در کشور است
09اردیبهشت
لزوم انعکاس اقدامات فولاد شادگان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی
09اردیبهشت
توسعه اشتغال‌زایی در بخش معدن استان البرز
مدیرکل سازمان صمت البرز مطرح کرد:

توسعه اشتغال‌زایی در بخش معدن استان البرز

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.