• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

پیش‌بینی افزایش مجدد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴

  • کد خبر : 39220
  • 10 بهمن 1402 - 7:06
پیش‌بینی افزایش مجدد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴
آژانس بین‌المللی انرژی بار دیگر پیش‌بینی‌های خود در رابطه با حجم تقاضای جهانی نفت را افزایش داد که نسبت به انتظارات کشورهای عضو سازمان اوپک کمتر بود. این آژانس اعلام کرد که به دلیل افزایش میزان تولید دیگر تولیدکنندگان نفت، حجم عرضه این سوخت فسیلی در بازار مناسب ارزیابی می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی بار دیگر پیش‌بینی‌های خود در رابطه با حجم تقاضای جهانی نفت را افزایش داد که نسبت به انتظارات کشورهای عضو سازمان اوپک کمتر بود. این آژانس اعلام کرد که به دلیل افزایش میزان تولید دیگر تولیدکنندگان نفت، حجم عرضه این سوخت فسیلی در بازار مناسب ارزیابی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که حجم تقاضا برای نفت هم‌زمان با گذار به استفاده از انرژی‌های پاک تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد. از سوی دیگر، سازمان اوپک این دیدگاه و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی را در قالب ارائه مقاله‌ای در روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ رد کرد. گفتنی است آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) طی سال‌های اخیر، بر سر یک‌سری مسائل مانند ارائه پیش‌بینی حجم تقاضای نفت در آینده با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی روز پنج‌شنبه ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرد مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی، به میزان یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این سومین پیش‌بینی صعودی متوالی ارائه شده از سوی این آژانس طی چند ماه گذشته محسوب می‌شود که نسبت به پیش‌بینی افزایش دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز ارائه شده از سوی سازمان اوپک، مقدار کمتری بود.

با افزایش نگرانی‌ها در خاورمیانه به دلیل گسترش درگیری‌ها و کاهش عرضه نفت، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که با جلوگیری از تاثیرگذاری اختلالات قابل‌توجه ایجاد شده در روند بازار طی سال ۲۰۲۴، حجم عرضه نفت در صورتی که سازمان اوپک کاهش میزان تولید خود را طبق برنامه در سه‌ ماهه دوم سال مذکور عملیاتی کند، ممکن است این سوخت فسیلی در وضعیت مازاد عرضه قرار بگیرد.

آخرین بازنگری رشد تقاضای افزایشی آژانس بین‌المللی انرژی که ۱۸۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی قبلی این آژانس افزایش یافته است، با بهبود وضعیت رشد اقتصاد جهانی و کاهش قیمت‌های نفت خام در سه‌ ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و رشد بخش پتروشیمی چین مرتبط است.

آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس، در گزارش ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ خود اعلام کرد که چشم‌انداز اقتصادی در طول چند ماه گذشته پس از ارائه سیاست‌گذاری رویکرد انبساطی بانک‌ مرکزی آمریکا تا حدودی بهبود یافته است. کاهش قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ نیز منجر به کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان شد.

قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ به دلیل وضعیت بلاتکلیفی در رابطه با حجم تقاضا و تاثیر دور جدید کاهش حجم عرضه این سوخت فسیلی توسط سازمان اوپک و اوپک پلاس در کنار افزایش تنش‌ها در خاورمیانه نوسان چندانی را تجربه نکرده است.

پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، نفت خام برنت در روز پنج‌شنبه ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ حدود ۷۸ دلار در هر بشکه معامله شد. گفتنی است قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۰ درصد کاهش را تجربه کرد و سال ۲۰۲۳ را با قیمت ۷۷٫۰۴ دلار به پایان رساند.

ثبت رکورد حجم عرضه نفت

آژانس بین‌المللی انرژی کاهش پیش‌بینی‌ نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ را به بهبود وضعیت تولید این سوخت فسیلی پس از پایان وضعیت محدودیت‌های وضع شده برای شیوع ویروس کرونا، روند رشد اقتصادی ضعیف در اقتصادهای بزرگ، بهبود میزان بهره‌وری انرژی و افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی نسبت داد.

در عین حال، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که عرضه جهانی نفت به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به بالاترین حد خود یعنی ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ برسد که ناشی از ثبت رکورد میزان تولید نفت در کشورهای آمریکا، برزیل، گویان و کانادا است.

بر اساس این گزارش، علی‌رغم اختلالات قابل‌توجه ایجاد شده در روند عرضه نفت، وضعیت عرضه این سوخت فسیلی در بازار طی سال ۲۰۲۴ مناسب به نظر می‌رسد. علاوه‌براین، افزایش میزان تولید نفت از سوی کشورهای غیرعضو سازمان اوپک پلاس فراتر از حجم تقاضا برای این سوخت فسیلی بوده است.

با این وجود، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی یک سوم تجارت نفت دریایی جهان را این منطقه به خود اختصاص داده، بازار نفت را با اختلال مواجه کرده است.

همچنین با آغاز حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از ماه نوامبر سال ۲۰۲۳، روند تجارت بین آسیا و اروپا را کند کرده است. این مسئله موجب افزایش نگرانی قدرت‌های بزرگ نسبت به تشدید جنگ بین اسرائیل و گروه حماس در غزه شده است.

این امر ممکن است جریان عرضه نفت را از این آبراه حیاتی دچار مشکل کند. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از کشتی‌های حامل محموله‌های باری مسیر عبور خود در دریای سرخ را تغییر داده‌اند.

با افزایش میزان تولید نفت از سوی کشورهای غیرعضو سازمان اوپک، کشورهای عضو سازمان اوپک پلاس و دیگر کشورهای تولیدکننده از اواخر سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفتند تولید نفت خود را در راستای حمایت از بازار کاهش دهند. بر اساس تفاهم صورت گرفته، کاهش میزان تولید نفت کشورهای عضو سازمان اوپک پلاس و دیگر کشورهای تولیدکننده برای سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش بیان کرده است که اگرچه روند کاهش میزان تولید نفت ممکن است بازار را در ابتدای سال ۲۰۲۴ به یک وضعیت کسری عرضه سوق دهد اما با این حال در صورتی که مقدار تولید داوطلبانه نفت توسط برخی کشورهای تولیدکننده در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ عملیاتی شود، با افزایش تولید این سوخت فسیلی از سوی کشورهای تولیدکننده غیر عضو اوپک وضعیت بازار به مازاد عرضه تغییر پیدا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، بهای معاملات نفت برنت در روز دوشنبه ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴ با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۱ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید. همچنین بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۲ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید.

انتظار می‌رود سیاست‌گذاران آمریکایی، نرخ‌های بهره را ثابت نگه دارند اما بعضی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که بانک مرکزی آمریکا ممکن است از حمایت از افزایش نرخ‌های بهره دست بکشد. نرخ‌های بهره پایین‌تر، برای قیمت نفت مثبت هستند و می‌توانند تقاضا برای نفت را تقویت کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39220

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.