• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

چشم‌انداز منفی در بازار مس تصفیه شده اروپا

  • کد خبر : 31471
  • 26 مهر 1402 - 7:50
چشم‌انداز منفی در بازار مس تصفیه شده اروپا
برخی از مشارکت‌کنندگان بازار فعال در صنعت مس اروپا در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» در گردهمایی سالانه تولیدکنند‌گان فلزات به میزبانی بورس فلزات لندن و با عنوان «LME Week»، اعلام کردند که کاهش حجم تقاضا، افزایش نرخ بهره بانکی و حاکم بودن روند نزولی در سطح کلان اقتصادی موجب تضعیف این صنعت شده است.

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار فعال در صنعت مس اروپا در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» در گردهمایی سالانه تولیدکنند‌گان فلزات به میزبانی بورس فلزات لندن و با عنوان «LME Week»، اعلام کردند که کاهش حجم تقاضا، افزایش نرخ بهره بانکی و حاکم بودن روند نزولی در سطح کلان اقتصادی موجب تضعیف این صنعت شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، تولیدکنندگان مس از سراسر جهان به منظور شرکت در گردهمایی سالانه تولیدکنند‌گان فلزات به میزبانی بورس فلزات لندن و با عنوان «LME Week» که از روز ۹ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شده است، حضور یافتند. بیشترین تمرکز در این کنفرانس، گفت‌وگو بر سر ثبت قراردادهای بلندمدت برای فلز مس است.

مشارکت‌کنندگان بازار با در نظر گرفتن روند کاهش حجم تقاضا برای فلز مس در اروپا و با امید به تغییر این اوضاع در این صنعت در این گردهمایی شرکت می‌کنند.

این مشارکت‌کنندگان عنوان کردند که اوضاع بازار مس در اروپا طی چند هفته گذشته تغییری نکرده است. همچین به گفته این افراد، مس به اندازه کافی در بازار وجود دارد اما مصرف‌کنندگان به دلیل رکود نسبی بازار تمایلی به خرید آن ندارند.

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار انتظار داشتند یا حداقل امیدوار بودند که حجم تقاضا پس از پایان فصل تابستان ۲۰۲۳ در نیمکره شمالی افزایش یابد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

یکی از معامله‌گران بازار در این خصوص مطرح کرد: وضعیت بازار مس پس از فصل تابستان، بدتر از پیش‌بینی‌های انجام شده است. یکی دیگر از معامله‌گران فلز مس با تکرار این موضع، تصریح کرد که حجم تقاضا برای این فلز همچنان با بهبود مواجه نشده است.

چندین معامله‌گر و مصرف‌کننده به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که وضعیت بازار مس اروپا همچنان در حالت ضعف قرار دارد. یکی دیگر از معامله‌گران فلز مس خاطرنشان کرد که از زمان اعلام ورشکستگی بانک «Lehman Brothers» در سال ۲۰۰۸، چنین وضعیتی بر بازار فلز مس حاکم نبوده است.

یک معامله‌گر دیگر این بازار با اشاره به روند نزولی حاکم بر این صنعت، وضعیت فعلی این فلز را چیزی شبیه یک حالت رکود دانست.

بر اساس گفته یکی از مصرف‌کنندگان مس، اگر روند عرضه این فلز در اروپا تحت تاثیر چالش‌هایی نظیر آتش‌سوزی در واحد ذوب «Boliden» قرار نمی‌گرفت، تاثیرات حجم تقاضای مس می‌توانست فاجعه بارتر از روند فعلی این فلز باشد.

گفتنی است که بالاترین پریمیوم کاتد مس گرید (A) ثبت شده با شرط تحویل به بنادر آلمان، رقم ۲۶۰ دلار در هر تن در ماه فوریه ۲۰۲۳ ارزیابی شد اما پس از آن به ۲۰۰ دلار در هر تن در روز ۱۹ سپتامبر سال جاری کاهش یافت.

برخی از منابع مطلع بر این باورند که به نظر می‌رسد وضعیت حجم تقاضا برای مس به این زودی‌ها طعم بهبودی را نخواهد چشید.

برخی از معامله‌گران تاکید کردند که در خوشبینانه‌ترین حالت، بازار این فلز در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ بازیابی خواهد شد. به گفته این معامله‌گران، سرعت بازیابی این بازار هم در ابتدای مدت زمان مذکور بسیار پایین خواهد بود.

این افراد در ادامه افزودند که وضعیت بازار مس در اکثر ماه‌های سال ۲۰۲۴ همانند سال جاری روند نزولی را تجربه می‌کند.

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار، افزایش هزینه‌های تامین مالی، وضعیت فعلی رکود اقتصادی و همچنین کاهش حجم تقاضا برای مس در بخش ساخت‌وساز را با روند نزولی بازار این فلز مرتبط دانستند و افزودند که این وضعیت بر تقاضای مصرف‌کننده عمده مس در اروپا تاثیر گذاشته است.

به گفته برخی منابع، افزایش نرخ بهره و افزایش هزینه‌های تامین مالی در سال ۲۰۲۲، معامله‌گران این بازار را تحت فشار قرار داد. این منابع اعلام کردند که انتظار نمی‌رود به این زودی مقدار وام‌های پرداختی در این صنعت تغییر کند.

در همین رابطه نشست اخیر فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا نشان داد که افزایش نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری باقی خواهد ماند؛ به این معنا که بعید است تغییر در پرداخت وام‌ها به زودی رخ دهد.

بعضی منابع آگاه همچنین اظهار داشتند که برخی از عوامل سطح کلان بازار همچون روند کند بازیابی اقتصادی پایین‌تر از حد انتظار در چین، موجب کاهش حجم تقاضا در بازار مس اروپا شده است.

علاوه‌براین، برخی فعالان بازار در مورد افزایش حجم تقاضا برای ثبت قراردادهای بلندمدت مس اختلاف نظر داشتند. برخی منابع بر این باورند که افزایش استفاده از مس در شبکه‌های برق و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، به این معنی است که حجم تقاضا برای این فلز در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=31471

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.