• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

کارند صدر جهان؛ چند گام تا صدر ايران

  • کد خبر : 22300
  • 10 تیر 1402 - 12:06
کارند صدر جهان؛ چند گام تا صدر ايران
بر اساس نظر زبان‌شناسان، اصطلاحات لاتين طلا، « Aurum» و « Sabine aurum»، در واقع کلماتي با منشا ايتاليايي هستند که از کلمه عبري «aor» به معناي نور مشتق شده‌اند و احتمالا اولين فلز شناخته شده براي انسان‌هاي ماقبل تاريخ بوده که به علت زيبايي، چکش‌پذيري زياد و قابليت تخريب ناپذيري، توسط انسان‌هاي اوليه جمع‌آوري شده و تعدادي ناگت نيز در گورستان‌هاي باستاني يافت شده است.

مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان گفت: اساس نظر زبان‌شناسان، اصطلاحات لاتين طلا، « Aurum» و « Sabine aurum»، در واقع کلماتي با منشا ايتاليايی هستند که از کلمه عبری «aor» به معناي نور مشتق شده‌اند و احتمالا اولين فلز شناخته شده براي انسان‌های ماقبل تاريخ بوده که به علت زيبايی، چکش‌پذيری زياد و قابليت تخريب ناپذيری، توسط انسان‌های اوليه جمع‌آوری شده و تعدادی ناگت نيز در گورستان‌های باستانی يافت شده است. در تاريخ، عناوين مختلفی مانند اولين حماقت انسان، يادگاری وحشيانه، ناجي تمدن و… به طلا نسبت داده شده است. بيش از پنج هزار سال است که اين فلز جذابيت خاصي برای انسان داشته و بدون شک به دليل زيبايی طبيعی و دوام منحصربه‌فرد، اين علاقه به مرور زمان افزايش نيز يافته است. طلا به عنوان يکی از فلزات گران‌بها، علاوه ‌بر کاربرد‌های عمومی مانند زيورآلات و صنايع الکترونيک، جنبه‌های مالي و سرمايه‌گذاری نيز داشته و به عنوان يکی از عوامل اصلي پشتوانه پول ملی، در اقتصاد‌ کشور‌ها جايگاه ويژه‌ای دارد. با توجه به تقاضای داخلي طلا و همچنين مزايای اقتصادی آن، شرکت معادن و صنايع معدنی کارند صدر جهان بر آن شد تا با استخراج و بهره‌برداری از معدن طلای شادان به عنوان يکی از  ذخاير مهم طلای کشور، در راستای خلق ثروت برای سهام‌داران و ذی‌نفعان خود ايفای نقش کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، داود رئیسی، مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان طی گزارشی نوشت: حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی طلا، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها صنعت الکترونیک است. میزان ذخیره معدنی طلای جهان در سال ۲۰۲۲، ۵۲ هزار تن و میزان تولید آن سه هزار و ۵۸۱ تن گزارش شده است. همچنین میزان مصرف جهانی طلا در سال گذشته میلادی، چهار هزار و ۷۰۶ تن بود که از این مقدار دو هزار و ۱۹۲ تن معادل ۴۷ درصد در صنعت طلا و جواهرسازی، یک هزار و ۱۲۷ تن معادل ۲۴ درصد در سرمایه‌گذاری، یک هزار و ۷۸ تن معادل ۲۳ درصد در موجودی بانک‌های مرکزی و موسسات مالی و ۳۰۹ تن معادل ۷ درصد در صنعت استفاده شده است. مجموع طلای در گردش شامل زیورآلات، سرمایه‌گذاری (اعم از شمش، سکه و موجودی صندوق‌ها)، موجودی بانک‌های مرکزی و سایر اشکال آن در جهان، تقریبا برابر با ۲۰۹ هزار تن بوده است که از این مقدار حدود ۹۶ هزار تن در زیورآلات، حدود ۴۷ هزار تن در سرمایه‌گذاری، حدود ۳۶ هزار تن در بانک‌های مرکزی و حدود ۳۱ هزار تن در سایر بخش‌ها در گردش بوده است که با احتساب ذخیره معدنی ۵۲ هزار تنی طلا در جهان، مجموع طلای در گردش و ذخایر معدنی برابر با ۲۶۱ هزار تن بوده است؛ بر این اساس می‌توان ادعا کرد که حدود ۸۰ درصد از ذخیره طلای جهان استخراج شده است. این در حالی است که برآورد می‌شود علاوه بر ۵۲ هزار تن ذخیره معدنی، حدود ۳۳ هزار تن منبع طلا (۱۵ هزار تن شناسایی شده و ۱۸ هزار تن کشف نشده) در جهان همچنان وجود داشته باشد.

تاریخچه صنعت طلا و بهره‌برداری از معادن طلا در ایران به دوره ماد‌ها برمی‌گردد. میزان ذخایر طلای ایران در سال ۱۴۰۰، ۶۵۵ تن برآورد شده است؛ همچنین میزان تولید طلای کشور در مدت مذکور، هشت تن و میزان مصرف ۵۲ تن بوده است. مصرف طلا در سال ۱۴۰۱، ۷۲ تن تخمین زده می‌شود که از این میزان ۳۰ تن در زیورآلات و ۴۲ تن در سرمایه‌گذاری مصرف شده است. افزایش تولید این فلز گران‌‌بها، می‌تواند در سرعت حرکت قطار رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کند. به همین دلیل گسترش صنعت طلا در ایران که پتانسیل‌های بالای معدنی و ذخایر قابل قبولی از طلا را در خود جای داده است، بیش از پیش اهمیت دارد.

شادان، کمربند طلايی خراسان

معدن طلای شادان واقع در استان خراسان شمالی با وسعت یک هزار و ۷۰۰ هکتار، اولین معدن طلای پورفیری در کشور و یکی از مهم‌ترین ذخایر طلای کشور است که متعلق به شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان، از زیرمجموعه‌های شرکت توسعه معادن صدر جهان است. این شرکت در سال ۱۳۹۴ با انجام هشت هزار متر حفاری اکتشافی، ذخیره‌ قطعی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کانسنگ طلای سولفیدی با عیار میانگین ۰٫۵۵ گرم در تن را کشف کرد. به منظور بهره‌برداری از این معدن، شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان از ابتدای سال ۱۳۹۹ نسبت به احداث واحد سنگ‌شکن یک میلیون تنی، نصب تجهیزات صنعتی اتاق جذب و واجذب طلا با ظرفیت سالانه ۳۰۰ کیلوگرم، تکمیل خط برق اختصاصی ۴۰۰ کیلووات، راه‌اندازی سه دستگاه دیزل ژنراتور جهت پشتیبانی از خط تولید به عنوان جایگزین برق اصلی در معدن، طراحی و ایجاد مجهزترین آزمایشگاه تعیین عیار طلا، مس و نقره با توانایی انجام انواع تست‌های فرآوری آزمایشگاهی و نیمه‌‌صنعتی و بهره‌برداری از خط انتقال آب اختصاصی به طول تقریبا ۱۲ کیلومتر اقدام کرد. این مجموعه در سال ۱۳۹۸ با درخواست اکتشاف حین استخراج برای این محدوده، موفق شد در سال ۱۴۰۱، میزان ذخایر قطعی خود را به ۵۴ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۷۵۹ تن افزایش دهد و به همین سبب از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به عنوان یکی از مکتشفان برتر کشور در سال ۱۴۰۱ انتخاب و معرفی شد. در همین سال شرکت شمش تولیدی خود را در بورس کالای ایران عرضه کرد. یکی دیگر از اقدامات مهم شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در سال ۱۴۰۱، دستیابی به بهینه‌ترین مدل اقتصادی برای استخراج و فرآوری کانسنگ سولفیدی معدن طلای شادان (به عنوان کم‌عیارترین خاک طلای در حال استحصال در کشور)، ترکیب اطلاعات زمین‌شناسی و متالورژی و برنامه‌ریزی برای ارائه مدل ژئومتالورژیکی بوده است؛ همچنین این شرکت در همین سال با حرکت در مسیر دانش و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگان دانشگاهی، در این سال به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌‌های شیمیایی، موفق به اخذ تاییدیه دانش‌‌بنیانی شده است.  البته اقدامات این مجموعه پویا در این نقطه خلاصه نشده و این شرکت در راستای بومی‌سازی دانش و بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت ماده معدنی و خلق ارزش افزوده برای سهام‌داران، به دنبال احداث بزرگ‌ترین واحد کنسانتره‌ مس- طلا در استان با ظرفیت ۱۳ هزار تن کنسانتره مس و طلا در محل مجتمع طلای شادان است؛ پیش‌بینی شده است که احداث این واحد، به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌‌گذاری نیاز داشته باشد. آب مورد نیاز این پروژه، از محل تصفیه پساب فاضلاب بیرجند و برق آن از طریق اجرای خط انتقال از نهبندان تامین خواهد شد.

بدون تردید استفاده از ظرفیت نیروهای دانش‌بنیان از نکات مثبت در مجتمع معدنی- صنعتی شادان است؛ چراکه حرکت در این مسیر مصداق فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تلاش برای تولید ثروت از دانش و نیز حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان بوده و به واقع تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی و راه اصلی عبور از دشواری‌های اقتصادی و سربلندی ایران اسلامی است. بدون شک رمز موفقیت شرکت در این راه، آینده‌‌نگری، به‌کارگیری دانش، ایجاد خلاقیت‌ها و ارتقای کیفیت خدمات و بالا بردن سطح عملکرد است.

گفتنی است که اقدامات شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در معدن طلای شادان، باعث ایجاد فرصت‌های شغلی متنوع و اشتغال‌زایی پایدار، آموزش نیروی کاربردی، توسعه زیر‌ساخت‌ها و رشد اقتصادی منطقه شده است. البته متقابلا این امر برای شرکت‌ سرمایه‌گذار مفیدفایده بوده است زیرا با توانمند‌سازی افراد بومی و صنایع کوچک، موفق شده است برای شرکت مادر ارزش‌آفرینی بیشتری به ارمغان آورد. لازم به ذکر است  که شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان، تاکنون زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر را فراهم کرده که با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای در سال ۱۴۰۴، این میزان به یک هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

کارند صدر جهان؛ متمايز از ساير رقبا

شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در تلاش است با ایجاد تفکر فرایند‌گرا، به الگویی موفق در حوزه‌های عملیاتی مختلف تبدیل شود زیرا به این امر واقف است که با افزایش رقابت بین سازمان‌ها در فضای کسب‌وکار امروزی، بی‌شک موفقیت نصیب سازمان‌هایی خواهد شد که رویکرد‌های جدید و همکاری متقابل بین واحد‌های خود داشته باشند. در این میان سازمان‌ها و شرکت‌هایی که نظام درونی آن‌ها بر اساس ساختار وظیفه‌ای شکل گرفته است، قطعا نمی‌توانند عملکرد خوبی را از خود ارائه دهند. ساختار وظیفه‌ای بر وظیفه افراد تاکید دارد و سازمان‌هایی که از این نوع نظام پیروی می‌کنند، به دلیل عدم ارتباط متقابل میان واحد‌های مختلف، افزایش هزینه‌ها و عدم ارزیابی صحیح از عملکرد کارکنان و شرکت، نه‌تنها رشد و توسعه پیدا نمی‌کنند بلکه باید گفت که آینده خوبی در انتظار آن‌ها نیست. در مقابل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان با پیروی از ساختار فرایند‌گرا، موفق شده خود را توسعه داده و نتایج خوبی کسب کند. در این ساختار تمام واحد‌ها و کارکنان به صورت زنجیره‌وار به یکدیگر متصل بوده و رهبر سازمان با ترویج فرهنگ کار گروهی و برنامه‌ریزی مدون، سازمان را در جهت نیل به اهداف خود به درستی هدایت می‌کند. به همین دلیل سعی شده است تا این تفکر سازمانی در حوزه‌هایی مانند ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی در تمام مراحل معدن‌کاری و استحصال طلا در شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان ترویج داده شود که از نتایج آن می‌توان به صیانت از محیط زیست از طریق کاهش اثرات عملیات معدنی و صنعتی، رعایت حداکثری قوانین و استاندارد‌های عملیاتی و اجرایی مرتبط با «HSEE»، پیشگیری از مصدومیت و بیماری و ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان، یکپارچه‌سازی ملاحظات بهداشتی، ایمنی و زیست‌محیطی در مدل کسب‌و‌کار شرکت و ایجاد یک محل کار ایمن و سالم اشاره کرد. همچنین این شرکت با پیاده‌سازی استاندارد‌های ۲۰۱۸:ISO4500 و ۲۰۱۵:ISO14001 در پروژه‌های خود و آموزش کارکنان، پیشگیری از بروز حوادث، کنترل مخاطرات و اثرات محیط زیستی را در اولویت قرار داده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=22300

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.