• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش در چین

  • کد خبر : 35411
  • 14 آذر 1402 - 11:43
کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش در چین
شرکت شیلیایی «Antofagasta» اخیرا اولین قرارداد عمده تامین کنسانتره مس با موعد تحویل در سال 2024 را با شرکت «Jinchuan» در چین به امضا رساند.

شرکت شیلیایی «Antofagasta» اخیرا اولین قرارداد عمده تامین کنسانتره مس با موعد تحویل در سال ۲۰۲۴ را با شرکت «Jinchuan» در چین به امضا رساند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، امضای این قرارداد می‌تواند به عنوان مبنای تعرفه‌گذاری پالایش و ذوب برای دیگر شرکت‌های فعال در صنعت مس تلقی شود. در واقع، به دلیل تغییر چشم‌انداز بازار کنسانتره مس، نمی‌توان رقم تعیین شده در قرارداد میان این دو شرکت را به عنوان تنها مبنای تعرفه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ به شمار آورد.

با این وجود، کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش و هزینه‌هایی که یک واحد ذوب برای تبدیل کنسانتره به مس تصفیه شده دریافت می‌کند، بازار این فلز را بهت‌زده کرده است.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، احتمال می‌رود وضعیت کنسانتره مس در سال ۲۰۲۴ به حالت مازاد عرضه برسد و با توجه به این مسئله، ممکن است واحدهای تولیدی تعرفه‌های ذوب و پالایش ۸۸ دلار در هر تن و ۸٫۸ سنت در هر پوند که در سال جاری ارقامی نزدیک به این اعداد استفاده می‌شود را مبنای تعرفه‌گذاری خود در سال ۲۰۲۴ قرار دهند.

رقم ثبت شده برای تعرفه‌های ذوب و پالایش در قرارداد میان شرکت «Antofagasta» و شرکت «Jinchuan»، به ترتیب حدود ۸۰ دلار و هشت سنت تعیین شده است. این موضوع نشان می‌دهد بر اساس توافق صورت گرفته میان این دو شرکت، انتظار می‌رود وضعیت عرضه در بازار کنساتره مس با محدودیت در دسترسی بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی مواجه شود.

وضعیت واحدهای ذوب برای تعیین مبنای تعرفه سالانه کنسانتره مس

اختلاف واحدهای ذوب در پذیرش مبنای تعرفه‌ ذوب و پالایش

برخی از واحدهای ذوب در شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مس در چین اعلام کردند که رقم تعرفه ذوب و پالایش تعیین شده در قرارداد شرکت «Jinchuan» را به عنوان تعرفه مبنا نمی‌پذیرند.

آنطور که به نظر می‌رسد، واحدهای ذوب پیشنهاد افزایشی تعرفه‌های ذوب و پالایش شرکت آمریکایی «Freeport McMoRan» با شرایط تعیین تعرفه‌گذاری در سال‌های گذشته را پذیرفته‌اند.

یکی از مشکلاتی که شرکت «Freeport McMoRan» در این رابطه با آن روبه‌روست، این است که این شرکت کنسانتره کمی برای فروش از معدن «Grasberg» تحت مدیریت خود در اندونزی در سال آینده خواهد داشت.

همچنین قرار است واحد ذوب مس «Manyar» این شرکت، ظرفیت تولید خود را از ماه می ۲۰۲۴ افزایش دهد. این شرکت تابعه، بزرگ‌ترین واحد ذوب دارای یک خط تولیدی در جهان به شمار می‌آید که سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن کاتد مس تصفیه شده با ظرفیت کامل در آن تولید می‌شود. همچنین این واحد ذوب، حدود ۱٫۷ میلیون تن کنسانتره مس که پیش‌تر قرار بر صادرات آن بود را به منظور تولید کاتد مس به مصرف خواهد رساند.

واحد ذوب مس «Manyar» تابعه شرکت «Freeport McMoRan»، در تلاش است تا مجوز صادرات کنسانتره خود را پس از ماه می ۲۰۲۴ تمدید کند اما حتی در صورت این کار، روند عرضه کنسانتره مس از معدن «Grasberg» تحت مدیریت شرکت «Freeport McMoRan» در بازارهای بین‌المللی طی سال ۲۰۲۴، به طور پیوسته کاهش خواهد یافت.

اگرچه ممکن است شرایط بهتری در مبنا قراردادن تعرفه‌های تعیین شده توسط شرکت «Freeport McMoRan» نصیب واحد‌های ذوب در چین شود اما حجم تناژی که بر مبنای تعرفه‌های ذوب و پالایش پیشنهادی در کل سال پیش رو بر اساس این مبنای تعرفه می‌توان تولید کرد، نامشخص است.

بر همین اساس، این احتمال وجود دارد که در سال ۲۰۲۴ چندین مبنای تعرفه‌گذاری برای تعرفه‌های ذوب و پالایش تعیین شود؛ چراکه فرایند تعرفه‌گذاری‌ها از شرکت‌های معدنی به واحدهای ذوب واگذار خواهد شد.

اختلال در روند عرضه مس

به نظر می‌رسد قراردادهای خرید و فروش مس در سال پیش رو با در نظر گرفتن موضوع اختلال ایجاد شده در زنجیره عرضه این فلز از معادن به ثبت خواهد رسید.

یکی از اختلالات ایجاد شده در روند عرضه مس از معادن، مربوط به معدن «Cobre Panama» تحت مدیریت شرکت «First Quantum » است که به دلیل اعتراض برخی از گروه‌های حامی و دوستدار محیط‌ زیست و دیگر قشرهای مردمی، هم‌اکنون فعالیت در آن به حالت تعلیق درآمده است.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۵۰ هزار تن کنسانتره مس در این معدن تولید شد؛ همچنین به دلیل بالاگرفتن اعتراضات در کشور پاناما به بهانه فعالیت شرکت‌های خارجی در معادن این کشور و محاصره بندر اصلی که شرکت «First Quantum » مس تولید شده خود را از این طریق صادر می‌کند، این شرکت تصمیم گرفته است فعالیت در معدن مذکور تحت مدیریت خود در پاناما را به طور موقت متوقف کند.

در همین حال، معدن «Las Bambas» تحت مدیریت «MMG» در کشور پرو به دلیل اختلاف بر سر تقسیم سود تولید و فروش این شرکت با اتحادیه‌های معدنی این کشور به طور موقت متوقف شده است و کارگران فعال در این معدن دست به اعتصاب زده‌اند. گفتنی است در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۵۰ هزار تن کنسانتره مس در این معدن تولید شد.

با توجه به اختلالات ایجاد شده در فعالیت این دو معدن بزرگ تولید مس در جهان، می‌توان اعلام کرد که عمکلرد بازار این فلز در سال ۲۰۲۳ و حتی در سال آینده با ضعف همراه خواهد بود.

در همین راستا، انجمن بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، پیش‌بینی مقدار تولید مس از معدن را برای کل سال ۲۰۲۳، از میزان ۳ درصد رشد به ۱٫۹ درصد کاهش داد.

از جمله عواملی که این انجمن در این روند کاهشی موثر دانست، می‌توان به مسائل ژئوتکنیکی، خرابی تجهیزات و ماشین‌آلات، آب و هوای نامطلوب، اعتراضات گروه‌های دوستدار محیط‌ زیست و فعالان مدنی به فعالیت برخی معادن، افزایش کند ظرفیت تولید و کمتر از حد انتظار در برخی پروژه‌های معدنی مس و دستورالعمل‌های بازنگری شده برخی شرکت‌ها اشاره کرد.

بر اساس گزارش موسسه «Fastmarkets»، تعرفه‌های ذوب و پالایش اخیرا به دلیل افت عرضه جهانی مس، به حدود ۷۶٫۳۰ دلار در هر تن و ۷٫۶۳ سنت در هر پوند کاهش یافته است.

افزایش تعداد واحدهای ذوب مس

در واقع می‌توان گفت که اختلالات ایجاد شده کوتاه‌مدت در روند عرضه مس، نباید بر توافق بر سر تعیین تعرفه‌های ذوب و پالایش سال ۲۰۲۴ تاثیر بگذارد.

انجمن بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) پیش‌بینی می‌کند که عرضه مس از معدن در سال ۲۰۲۴، رشد ۳٫۷ درصدی را تجربه کند. این انجمن دلیل ارائه چنین پیش‌بینی را با افزایش ظرفیت‌های جدید و بازیابی نرخ تولید در برخی معادن مس در کشورهای شیلی، چین و اندونزی در سال ۲۰۲۳ مرتبط دانست.

این انجمن در ادامه با فرض کاهش اختلالات در روند عرضه مس از معدن، تاکید کرد که تامین حجم مورد تقاضای روبه‌رشد واحدهای ذوب همچنان با مشکل روبه‌رو خواهد بود.

در رابطه با افزایش ظرفیت جدید تولید مس از معادن، می‌توان به آغاز فعالیت واحد ذوب «Manyar» اندونزی اشاره کرد. این واحد، تنها یکی از چندین واحد ذوب جدیدی است که قرار است در سال ۲۰۲۴ وارد مدار تولید شوند. لازم به ذکر است که بیشتر این ظرفیت‌های جدید در چین خواهند بود؛ جایی که در حال حاضر مقدار تولید مس تصفیه شده با سرعتی بسیار بالا و نرخ رشدی دو رقمی در حال افزایش است و به همین دلیل واحد‌های ذوب توانسته‌اند از افزایش تعرفه‌های پالایش در سال جاری بهره‌مند شوند.

در عین حال پس از اینکه دولت چین اعلام کرد ممکن است سقف ظرفیت تولید مشابه آنچه که بر واحد‌های ذوب آلومینیوم این کشور اعمال شده بود را تعیین کند، احتمالا سرعت افزایش راه‌اندازی ظرفیت‌های جدید رشد پیدا خواهد کرد؛ البته هنوز جزئیاتی در رابطه با تعیین سقف ظرفیت تولید برای واحدهای ذوب مس ارائه نشده و به طور رسمی این موضوع اعلام نشده است اما این مسئله به تنهایی احتمالا باعث راه‌اندازی ظرفیت‌های ذوب جدید بیشتری خواهد شد؛ چراکه واحدهای ذوب فعلی تلاش می‌کنند قبل از اعلام رسمی این خبر، ظرفیت‌های جدید خود را به منظور اینکه مشمول اجرای سقف ظرفیت تولید قرار نگیرند، راه‌اندازی کنند.

در واقع این مسئله منجر به راه‌اندازی تعداد زیادی از واحدهای ذوب با ظرفیت‌های جدید خواهد شد که تقاضا برای مواد اولیه را افزایش می‌دهند؛ به همین دلیل این موضوع چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان مس در چین در صورت اجرایی شدن ایجاد خواهد کرد.

چن یونیان، معاون شرکت «Jiangxi Copper» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس چین، در کنفرانس «World Copper Conference Asia» که به میزبانی موسسه «CRU» برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالیت واحدهای ذوب مس در چین به شدت در حال افزایش بوده، این موضوع ممکن است چالشی را در رابطه با عرضه سالانه سنگ معدن و کنسانتره مس برای واحدهای ذوب ایجاد کند.

برخی از واحدهای ذوب نیز به دلیل ترس از دست دادن این فرصت پیش آمده با افزایش ظرفیت‌های جدید، به طور ناخودآگاه موجب افزایش فعالیت شرکت‌های فعال در بخش معادن مس خواهند شد.

شرکت «MMG» اخیرا اعلام کرد که از طریق خرید سهام، حدود ۱٫۸۸ میلیارد دلار در شرکت «Cuprous Capital» مستقر در کانادا که مدیریت در معدن مس «Khoemacau» در کشور بوتسوانا را بر عهده دارد، سرمایه‌گذاری کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش رقابت میان واحدهای ذوب مس در چین، این‌ گونه سرمایه‌گذاری‌ها افزایش بیشتری پیدا کند.

چشم‌انداز عدم تعادل ساختاری میان حجم عرضه مس از معدن و حجم تقاضای مورد نیاز واحدهای ذوب، احتمالا به این دلیل است که شرکت «Jinchuan» تعرفه‌های ذوب و پالایشی کمتر از حد انتظار را که در قرارداد این شرکت با شرکت «Antofagasta» به آن اشاره شده، برای سال ۲۰۲۴ پذیرفته است.

اینکه آیا تعرفه‌های ذوب و پالایش پذیرفته شده توسط «Jinchuan» به یک تعرفه مبنا تبدیل خواهد شد یا خیر، گذر زمان مشخص خواهد کرد. این مسئله نشان می‌دهد که پیش‌بینی مازاد عرضه کنسانتره مس در بازار ممکن است به واقعیت بدل نشود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=35411

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.