• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

کاهش قیمت روی و توقف فعالیت معدن «Tara»

  • کد خبر : 21669
  • 01 تیر 1402 - 11:36
کاهش قیمت روی و توقف فعالیت معدن «Tara»
به دنبال کاهش قابل‌ توجه قیمت فلز روی در سال 2022، خبر توقف فعالیت در معدن روی «Tara» در ایرلند به رسانه‌ها درز پیدا کرد.

به دنبال کاهش قابل‌ توجه قیمت فلز روی در سال ۲۰۲۲، خبر توقف فعالیت در معدن روی «Tara» در ایرلند به رسانه‌ها درز پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت سه ماهه فلز روی بورس فلزات لندن (LME)، به بالاترین حد خود یعنی چهار هزار و ۸۹۶ دلار در هر تن در مارس ۲۰۲۲ رسید. از آن زمان تاکنون، قیمت این فلز به بیش از نصف کاهش یافته است و در ماه می ۲۰۲۳، به کمترین میزان خود در سه سال اخیر یعنی دو هزار و ۲۱۵ دلار در هر تن رسید.

این نوسان در بازار ترکیبی از کاهش حجم تقاضا و افزایش عرضه است؛ چراکه فرایند تولید روی پالایش شده پس از یک سال اختلال در فعالیت واحدهای ذوب بازیابی خواهد شد. به نظر می‌رسد تمرکز بر بخش زنجیره تامین در واحدهای ذوب، موجب نادیده گرفتن تاثیر کاهش شدید قیمت بر سودآوری بازار در بخش معدن شده است.

زمانی که شرکت سوئدی Boliden (BOL.ST) در روز ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳ اعلام کرد که فرایند تولید در پروژه معدن روی خود در ایرلند را متوقف و به زودی وارد فاز مراقبت و نگهداری می‌شود، قیمت فلز روی بورس فلزات لندن با ۵ درصد افزایش، به دو هزار و ۴۹۱ دلار در هر تن رسید.

توقف موقت فعالیت این معدن بعید است موجب کاهش وضعیت مازاد عرضه کنسانتره روی شود اما باید یادآور شد که چنین نوسانات قیمتی همیشه در بازار فلزات از جمله بازار فلز روی وجود داشته و دارد.

چالش‌های پیش روی معدن «Tara»

شرکت Boliden (BOL.ST) اعلام کرد که معدن «Tara» واقع در شهر میث در ایرلند، در حال حاضر به دلیل عواملی از جمله چالش‌های عملیاتی، کاهش قیمت روی، قیمت بالای انرژی و افزایش نرخ تورم، وجوه در گردش منفی دارد.

گونار نیستروم، مدیر اجرایی شرکت «Boliden» در گفت‌وگوی خود با رادیو «RTE» ایرلند اظهار داشت: این چالش‌ها منجر به خسارات عظیم و وضعیتی ناپایدار برای شرکت Boliden (BOL.ST) شده است.

وی افزود: بازار روی در حال حاضر در وضعیت بسیار پر نوسانی قرار دارد که با توجه به مقیاس کاهش قیمت این فلز در ۱۵ ماه گذشته، نباید این موضوع نادیده گرفته شود.

این مسئله که واحدهای ذوب برای تبدیل کنسانتره فلزاتی همچون روی به فلزات تصفیه‌‎شده از شرکت‌های معدنی هزینه بیشتری دریافت می‌کنند، نمی‌تواند بر ثبات قیمت این فلز تاثیر مثبتی بگذارد.

تعرفه پالایش مبنای جهانی فلز روی در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۷۴ دلار در هر تن تعیین شد که نسبت به ۲۳۰ دلار در سال ۲۰۲۲ و ۱۵۹ دلار در سال ۲۰۲۱، روند افزایشی را نشان می‌دهد.

وضعیت مازاد عرضه

روند صعودی هزینه‌های فرآوری، منعکس‌ کننده افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل قطعی‌های مکرر برق در واحدهای ذوب به ویژه در اروپا به دلیل قیمت بالای انرژی است.

در همین رابطه، برخی از واحدهای ذوب در اروپا همچنان فرایند تولید خود را آغاز نکرده‌اند اما برخی تولیدکنندگان در چین پس از مصرف حجم مازاد کنسانتره مس در انبارها، درصدد هستند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

حجم واردات کنسانتره فلز روی به چین در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۳ درصد افزایش یافت و با ۲۱ درصد افزایش نسبت سالانه، به یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۳ رسید.

بر اساس گزارش موسسه «SMM»، به نظر می‌رسد که واحد‌های ذوب چین تاکنون از تکرار محدودیت‌های مرتبط با سهمیه‌بندی برق در سال ۲۰۲۲ اجتناب کرده‌اند. بر همین اساس حجم تولید روی تصفیه‌شده در این واحدهای ذوب طی ماه‌های ژانویه تا می ۲۰۲۳ با ۸ درصد افزایش، به دو میلیون و ۶۷۴ هزار تن رسید.

ارزیابی تعرفه پالایش توسط موسسه «Fastmarkets» در چین، رقم ۱۹۵ تا ۲۳۰ دلار در هر تن را نشان می‌دهد که کمتر از تعرفه مبنای سالانه است. گفتنی است که واحدهای ذوب به دلیل افزایش عرضه مواد اولیه، به روند ذخیره‌سازی این مواد در انبارهای خود سرعت بخشیده‌اند.

در سوی دیگر، توقف فرایند تولید در معدن «Tara» که در سال ۲۰۲۲ ظرفیت تولید کنسانتره روی آن ۱۰۳ هزار تن در سال بود، بعید است که تاثیر آنی بر پویایی بازار این فلز داشته باشد.

وضعیت منحنی هزینه‌ها

روند کاهشی قیمت فلز روی در چنین بازه‌ زمانی کوتاهی را باید به عنوان یک هشدار در این بازار در نظر گرفت.

طبق گزارش شرکت «Refinitiv» و بورس اوراق بهادار لندن «LSEG»، مجموع هزینه‌های تولید در میان شرکت‌های استخراج معدن روی ارزیابی شده طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، به‌ طور متوسط دو هزار و ۱۷۹ دلار در هر تن بوده است. البته رقم اعلام شده به عنوان میانگین هزینه‌ها اعلام شده است.

هر معدن پویایی هزینه منحصر به فرد خود را دارد و چالش‌های تامین مالی معدن «Tara»، با چالش های عملیاتی آن برجسته شده است. از جمله مهمترین چالش‌های عملیاتی این معدن، می‌توان به وقوع سیل در اواخر سال ۲۰۲۱ و تاثیر آن بر فعالیت معدن «Tara» اشاره کرد.

با این حال، تا زمانی که فلز روی در چنین سطوح قیمتی معامله می‌شود و تا هنگامی که قیمت انرژی همچنان بالاست، بعید است معدن «Tara» تنها معدنی باشد که با چنین چالش‌هایی مواجه شود.

روند نوسان قیمت فلز روی تا چه زمانی ادامه دارد؟

هنگام اعلام خبر توقف فعالیت در معدن «Tara»، قیمت سه ماهه فلز روی بورس فلزات لندن به حدود دو هزار و ۴۰۰ دلار در هر تن رسید.

این قیمت‌ها تا حدی به وضعیت انبار روی بورس آتی شانگهای هم بستگی دارد که اخیرا حجم ذخایر آن کاهش یافته است. این تاثیر متقابل قیمت‌ها و حجم عرضه و تقاضا را می‌توان به استفاده از فلز روی در تولید فولاد گالوانیزه که در بازار املاک و مستغلات چین به‌کار می‌رود، مرتبط دانست.

طبق آخرین گزارش کمیسیون معاملات آتی کالا، تعداد قراردادهای ثبت شده برای موقعیت‌های خرید فلز روی بورس فلزات لندن، حدود ۱۰ هزار و ۲۹۵ عدد عنوان شده است.

این بیشترین تعداد قراردادهای ثبت شده از اوایل سال ۲۰۲۱ در زمان کاهش قیمت فلز روی است که در آن بازار این فلز در هنگام موج اول قرنطینه‌های اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا در نوسان قرار داشت.

با این حال، با توجه به چالش‌های روزافزون تولیدکنندگان این فلز، اینکه قیمت‌ها تا چه اندازه کاهش خواهند یافت، موضوعی دیگری است که نیازمند بحث‌ و گفت‌وگو در زمان دیگری است.

در عین حال منحنی هزینه‌ها نشانی از رسیدن قیمت این فلز به قیمت کف خود ندارد اما به نقل از تحلیلگران موسسه مالی «Morgan Stanley»، در حدود ۹۰ درصد منحنی جهانی هزینه‌ها در زمان وضعیت عادی اقتصادی قابل اعتماد هستند اما به تعداد اندکی از آن‌ها که در زمان بحران اقتصادی و رکود در بازار ارائه می‌شوند می‌توان اعتماد کرد.

به علاوه روند نزولی منحنی قیمت فلز روی که از مارس سال ۲۰۲۲ آغاز شده، ممکن است همچنان ادامه یابد. همچنین با در نظر گرفتن توقف فعالیت در معدن «Tara»، این احتمال وجود دارد که روند نزولی قیمت‌ها در بازار فلز روی ادامه یابد.

توقف فعالیت در معدن «Tara» زنگ خطری است که پس از یک سال نگرانی تحلیلگران و تولیدکنندگان در مورد توقف فرایند تولید در واحدهای ذوب، باید به آن توجه بیشتری شود و معامله‌گران باید توقف فعالیت معادن روی را به عنوان یک چالش دیگر در بازار این فلز در نظر بگیرند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=21669

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.