• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

کاهش چشمگیر موجودی انبار نیکل «LME» در سال ۲۰۲۲

  • کد خبر : 25439
  • 18 مرداد 1402 - 15:43
کاهش چشمگیر موجودی انبار نیکل «LME» در سال ۲۰۲۲
روند قیمتی شمش نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ افزایشی بوده است. قیمت شمش نیکل به جز دو ماه فصل دوم که کاهشی بوده، در فصل ابتدایی تا ماه آپریل و فصول سوم و چهارم افزایشی بوده است.

روند قیمتی شمش نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ افزایشی بوده است. قیمت شمش نیکل به جز دو ماه فصل دوم که کاهشی بوده، در فصل ابتدایی تا ماه آپریل و فصول سوم و چهارم افزایشی بوده است. موجودی شمش نیکل روند کاهشی را تا پایان سال ۲۰۲۲ طی کرده است. روند قیمتی شمش نیکل در بورس آتی شانگهای سال ۲۰۲۲ در مجموع افزایشی بوده است؛ اگرچه در تمام ماه‌های سال افزایش قیمت رخ داده اما در سه ماه می، ژوئن و جولای کاهش قیمت رخ داده است. موجودی شمش نیکل در این بورس با افزایش مواجه شده است. در فصل نخست و ماه ابتدایی فصل دوم سال، موجودی افزایش یافته و در دو ماه می و ژوئن موجودی کاهش یافته است. در فصل سوم و چهارم سال نیز میزان موجودی کاهش و افزایش را تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شمش نیکل یکی از مواد پرمصرف و کاربردی در صنایع کوچک و بزرگ است. تولید سوپرآلیاژها و مصارف آبکاری و پوشش‌دهی فلزات، از مهمترین کاربردهای این محصول است. همچنین در ساخت تجهیزات و سلاح‌ها نیز کاربرد دارد اما یکی از مهم‌ترین عیب‌ این محصول و سوپر آلیاژها، قیمت بالای آن است که موجب خواهد شد کاربرد آن محدود شود. از این رو زمانی از این فلز استفاده خواهد شد که فلز جایگزین ارزان دیگری که بتواند انتظارات را برآورده کند، در دسترس نباشد. این محصول در اکثر باتری‌های قابل شارژ بخش ضروری را تشکیل داده و مصرف قابل توجهی دارد.

موجودی انبار در بورس آتی شانگهای، فاصله قابل توجهی با موجودی این فلز در انبار بورس فلزات لندن دارد. قیمت شمش نیکل طی سال ۲۰۲۲ در بورس آتی شانگهای و بورس فلزات لندن، روند نسبتا یکسانی را طی کرده است. همچنین موجودی انبار در بورس فلزات لندن بیشتر از بورس آتی شانگهای است اما قیمت در هر دو بورس، محدوده یکسانی را طی کرده‌ است.

افزایش قیمت در پی کاهش موجودی انبار بورس فلزات لندن

تغییرات موجودی انبار و قیمت شمش نیکل در بورس فلزات لندن سال ۲۰۲۲ در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

مطابق با نمودار ۱، موجودی و قیمت شمش نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ به صورت ماهانه بررسی شده و قابل مشاهده است که موجودی شمش نیکل در مجموع روندی کاهشی داشته؛ اگرچه در فصل نخست کاهش را تجربه کرده و در فصل دوم تقریبا ثابت مانده است اما کاهش مجدد در فصل سوم سال موجب شده تا موجودی انبار شمش نیکل در بورس فلزات لندن در پایان ماه سپتامبر، حدود ۴۵ درصد کاهش نسبت به موجودی انبار ماه ژانویه داشته باشد. در فصل پایانی سال، روندی تقریبا یکنواخت را طی کرده است و در نهایت در پایان سال ۲۰۲۲، میزان موجودی شمش نیکل در انبار بورس فلزات لندن معادل ۵۳ هزار و ۸۳۹ تن شده است. کمترین مقدار شمش نیکل در موجودی انبار بورس فلزات لندن، در ماه نوامبر (حدود ۵۰ هزار تن) و بیشترین مقدار در ماه ژانویه (حدود ۹۶ هزار تن) به ثبت رسیده است.

شمش نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲، با افزایش قیمت مواجه شده است. در حالی که در فصل دوم و سوم روند کاهشی را تجربه کرده است؛ به طوری که از میزان ۳۳ هزار و ۲۹۸ دلار در هر تن در ماه آپریل، به میزان ۲۲ هزار و ۶۸۲ دلار در هر تن در ماه سپتامبر رسیده است. در فصل چهارم سال، افزایش قیمت شمش نیکل اتفاق افتاده است؛ به‌ طوری که از میزان ۲۱ هزار و ۹۳۶ دلار در هر تن، به میزان ۲۸ هزار و ۸۵۴ دلار در هر تن رسیده است؛ اگرچه در مجموع در ما‌ه‌های آپریل تا دسامبر، کاهش قیمت رخ داده اما در فصل سوم و چهارم سال افزایش رخ داده است. کمینه قیمت شمش نیکل در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲، مربوط به ماه جولای با قیمت ۲۱ هزار و ۴۸۳ دلار در هر تن است. همچنین در ماه آپریل، بیشینه قیمت شمش نیکل با میزان ۳۳ هزار و ۲۹۸ دلار در هر تن به ثبت رسیده است.

در بورس فلزات لندن سال ۲۰۲۲، کاهش موجودی در پی افزایش تقاضا به وجود آمده که موجب کاهش قیمت نیز شده است. برخلاف سه ماه نخست این سال، از ماه آپریل تا جولای با کاهش موجودی، کاهش قیمت رخ داده که ناشی از کاهش تقاضا بوده است. در دو ماه آگوست و سپتامبر، کاهش موجودی و افزایش قیمت به دلیل کاهش عرضه نیز ثبت شده است. در فصل ابتدایی و پایانی سال، کاهش قیمت به‌ دلیل افزایش موجودی رخ داده است.

متوسط قیمت و موجودی ماهانه شمش نیکل در بورس شانگهای

روند متوسط ماهانه قیمت و موجودی شمش نیکل در بورس شانگهای سال ۲۰۲۲ در نمودار ۲ قابل مشاهده است.

مطابق با نتایج ارائه شده در نمودار ۲، قابل مشاهده است که موجودی شمش نیکل در بورس شانگهای سال ۲۰۲۲ با افت مواجه شده است. در فصل نخست با افزایش موجودی از سطح چهار هزار و ۱۰۳ تن، به سطح ۶ هزار و ۷۱۷ تن رسیده است. در فصل دوم سال، ماه آپریل نسبت به ماه مارس افزایش داشته و سپس با کاهش چهار هزار تن، میزان موجودی انبار دو هزار و ۸۵۷ تن در ماه ژوئن به ثبت رسیده است. سه ماهه سوم سال اگرچه در ابتدا با کاهش مواجه شده اما ماه‌های آگوست و سپتامبر نسبت به ماه جولای، افزایش را تجربه کرده‌اند و میزان موجودی معادل سه هزار و ۱۷۳ تن شده است. در فصل پایانی سال، افزایش موجودی و سپس کاهش موجودی قابل مشاهده است.

بیشینه میزان موجودی بورس شانگهای و قیمت سال ۲۰۲۲ در ماه آپریل، میزان هفت هزار و ۴۳۶ تن و ۳۴ هزار و ۹۵۹ دلار بر تن را تجربه کرده است. همچنین کمترین میزان موجودی مربوط به ماه جولای بوده که یک هزار و ۷۸۱ تن و قیمت ۲۴ هزار و ۵۴۱ دلار بر تن به ثبت رسیده است.

روند قیمت شمش نیکل در معاملات بورس شانگهای افزایشی بوده است. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ماه آپریل، افزایش قیمت رخ داده است. از ماه می تا جولای، افت قیمت تا میزان ۲۴ هزار دلار به ازای هر تن به ثبت رسیده است. در دو ماه متوالی آگوست و سپتامبر و فصل چهارم سال، دوباره با افزایش قیمت مواجه شده و در نهایت به میزان ۳۱ هزار و ۴۴ دلار به ازای هر تن رسیده است.

در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲، افزایش موجودی و قیمت با شیب تقریبا یکسانی رخ داده که این افزایش قیمت، به دلیل جبران هزینه‌های ناشی از نگهداری موجودی در انبار است. در ماه‌های می، ژوئن و جولای، افزایش تقاضا موجب افت موجودی با نرخ رشد ۷۶ درصد شده و قیمت نیز با شیب کندی کاهش یافته است. ماه آگوست، افزایش ۱۴ درصدی موجودی میزان سه هزار و ۷۳۱ تن را به ثبت رسانده است. ماه سپتامبر، کاهش موجودی و افزایش قیمت در پی افزایش تقاضا به وجود آمده است. در سه ماه آخر سال، کاهش قیمت در پی افزایش موجودی و کاهش تقاضا به وجود آمده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=25439

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

03اردیبهشت
پریمیوم نیکل در اروپا و چین ثابت باقی ماند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.