• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

کاهش چشم‌انداز تقاضای مس با وجود بازیابی قیمت‌ها

  • کد خبر : 20657
  • 17 خرداد 1402 - 15:02
کاهش چشم‌انداز تقاضای مس با وجود بازیابی قیمت‌ها
تحلیلگران بازار فلزات نسبت به چشم‌انداز کاهش تقاضا و کاهش رشد قیمت فلز مس در کشورهای غربی تردید دارند.

تحلیلگران بازار فلزات نسبت به چشم‌انداز کاهش تقاضا و کاهش رشد قیمت فلز مس در کشورهای غربی تردید دارند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «the hindu business line»، اگرچه قیمت مس حدود ۵٫۵ درصد نسبت به پایین‌ترین سطح ۶ ماهه خود یعنی هفت هزار و ۸۹۹ دلار در هر تن افزایش یافته اما چشم‌انداز وضعیت تقاضای مس برای سال ۲۰۲۳، با شک و تردیدهایی روبه‌رو است.

قیمت مس در روز ۲۴ می ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح ۶ ماهه خود رسید و در روز دوشنبه ۲۲ می ۲۰۲۳، قیمت هشت هزار و ۳۳۵ دلار را در بورس فلزات لندن (LME) ثبت کرد.

شرکت «Goldman Sachs» پیش‌بینی قیمت مس خود را به دلیل کاهش حجم ظرفیت تولید مس در کشورهای غربی از ۹ هزار و ۷۵۰ دلار به هشت هزار و ۶۹۸ دلار کاهش داد. این قیمت‌ها از وجود رکود در این بازار خبر می‌دهد.

این پیش‌بینی قیمتی شرکت «Goldman Sachs» قبل از روند نزولی قیمت مس ارائه شد. از نظر بانک «Citibank»، قیمت مس تا هشت هزار دلار در عرض سه ماه کاهش خواهد یافت.

احتمال رکود در بازار مس

اخیر موسسه «Antaike» چین اعلام کرد که قیمت مس در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به هفت هزار دلار کاهش می‌یابد که دلیل آن کاهش رشد حجم تقاضا و افزایش ریسک رکود در بازار این فلز خواهد بود. این موسسه اعلام کرد به جز بخش‌های دستگاه تهویه مطبوع و انرژی خورشیدی، حجم تقاضا در دیگر بخش‌ها کاهش یافته است.

«ING Think» بخش تحلیل مالی و اقتصادی شرکت خدمات مالی چند ملیتی «ING» بیان کرد که یکی از دلایل کاهش تقاضا برای مس، وضعیت ناامیدکننده بازیابی روند تقاضا در چین است.

افزایش ذخایر انبار بورس فلزات نیز کمکی به بهبود شرایط بازار مس نخواهد کرد. در همین راستا ذخیار انبار بورس فلزات لندن در ماه مارس ۲۰۲۳ تقریبا به دو برابر افزایش یافت. این موضوع ممکن است نگرانی در رابطه با محدودیت در بازار مس را رفع کند.

علاوه‌براین، آخرین به‌روزرسانی گزارش ماهانه گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) نشان می‌دهد که بازار جهانی مس با حجم مازاد حاشیه‌ای دو هزار تنی در ماه مارس ۲۰۲۳، تقریبا در حالت ثبات قرار دارد.

شرکت «ING Think» تاکید کرد که طبق گزارش ماهانه گروه بین‌المللی مطالعات مس، حجم مازاد قابل رصد ۳۳۲ هزار تنی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی شد که نسبت به حجم مازاد سال ۲۰۲۲، حدود هشت هزار تن بیشتر است.

 فلز مس در محاصره معضلات مختلف

مقدار تولید جهانی مس از معادن و مس تصفیه‌شده به ترتیب ۲٫۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ و حدود ۷٫۵ درصد سالانه نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافت؛ این در حالی است که حجم کلی تقاضای خالص مس تصفیه‌شده، حدود ۲٫۳ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

آژانس تحقیقاتی «BMI»، یکی از واحدهای شرکت «Fitch Solutions» اعلام کرد که فلز مس از جهات مختلف تحت فشار قرار قرار دارد. از یک سو، حجم تقاضای بازار فیزیکی در چین و همچنین حجم تقاضای سفته‌بازان کاهش یافته است و از سوی دیگر، مشکلات عرضه در کشورهای مهم تولیدکننده در آمریکای لاتین با کاهش روبه‌رو است.

آژانس تحقیقاتی «BMI» اضافه کرد که این اتفاق منجر به افزایش شدید موجودی انبارها شده است؛ به طوری که ذخایر انبار مس بورس فلزات لندن از ۳۴ هزار و ۴۰۰ تن در روز پنجم آپریل ۲۰۲۳، به ۹۶ هزار و ۴۰۰ تن در روز ۲۴ می ۲۰۲۳ رسید.

احتمال رشد تقاضای برای مس تا سال ۲۰۴۰

در اوایل سال ۲۰۲۳، شرکت «Trafigura» اعلام کرد که قیمت مس می‌تواند طی ۱۲ ماه به بالاترین حد خود برسد و دلیل آن بازیابی اقتصاد چین و کمبود حجم این فلز برای عرضه خواهد بود. کوستاس بینتاس، مدیر بخش فلزات و مواد معدنی شرکت «Trafigura» بیان کرد که قیمت‌ها ممکن است به بالاترین حد خود یعنی ۱۰ هزار و ۸۴۵ دلار افزایش یابد و حتی از قیمت ۱۲ هزار دلار نیز فراتر برود. این پیش‌بینی‌ها بر اساس حجم تقاضای مس به منظور تامین حجم مورد تقاضا برای رسیدن به اهداف طرح برایند انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ ارائه شد.

شرکت «Goldman Sachs» اعلام کرد که همچنان انتظار دارد پیش‌بینی قیمتی ۱۰ هزار دلاری ۱۲ ماهه خود برای مس در نهایت محقق شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20657

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو
در راستای حمایت و رفع موانع تولید انجام شد؛

بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لامرد از سالکو

12اردیبهشت
ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد
با هدف استقرار نظام آراستگی،

ممیزی اولیه ۵S در سایت پارسیان انجام شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.