• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

کسری عرضه مواد معدنی حیاتی متاثر از قانون کاهش تورم آمریکا

  • کد خبر : 28919
  • 27 شهریور 1402 - 8:32
کسری عرضه مواد معدنی حیاتی متاثر از قانون کاهش تورم آمریکا
بر اساس تحلیل اخیر موسسه «S&P Global»، گزارش تاثیر قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا (IRA) تغییراتی را در بازار تقاضای فلزات و مواد معدنی شکل داده‌ است که باعث افزایش و تشویق فعالیت‌های معدن‌کاری می‌شود.

بر اساس تحلیل اخیر موسسه «S&P Global»، گزارش تاثیر قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا (IRA) تغییراتی را در بازار تقاضای فلزات و مواد معدنی شکل داده‌ است که باعث افزایش و تشویق فعالیت‌های معدن‌کاری می‌شود؛ در حالی‌ که چالش‌های اساسی صدور مجوز در سیستم حقوقی این کشور می‌تواند کارآمدی این قانون را کم کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و بر اساس گزارش بازار فلزات و مواد معدنی آمریکای شمالی که در اواخر ماه آگوست منتشر شد، تحلیلگران بازار به چالش‌هایی در راستای تامین، تولید و همچنین پیچیدگی‌هایی در سیستم صدور مجوز اشاره کردند.

به نقل از دنیل یرگین، نایب‌ رئیس موسسه «S&P Global»، بازار پیچیده بازار ایالات متحده آمریکا نقشی اساسی را در تحقق راه‌اندازی پروژه‌ها ایفا می‌کند که علاوه‌براین، بر برنامه زمانی بهره‌برداری و امکان‌سنجی آن‌ها نیز تاثیر دارد.

وی همچنین مطرح کرد: فرایند طولانی‌مدت صدور مجوز و ریسک‌های بالقوه قضایی موجود پس از صدور مجوز، چالش‌های بزرگی را در کشورهای فعال در زمینه معدن‌کاری و پالایش ایجاد کرده‌ است.

یرگین در ادامه صحبت‌های خود افزود: به دلیل وجود این چالش‌های چندوجهی در صنعت معدن‌کاری کشورهای پیشرو، نگرانی‌های مشابهی نیز در مورد فعالیت معدن‌کاری حتی در خاک ایالات متحده وجود دارد که در شکل‌دهی چشم‌انداز آتی تولید داخلی اهمیت پیدا می‌کند.

این گزارش با تاکید بر روی گستردگی طیف سیاسی ایالات متحده، صدور مجوز را به عنوان مانعی مهم در مسیر توسعه پروژه‌های انرژی برشمرد. چالش‌های صدور مجوز از صنایع معدنی فراتر رفته و سرمایه‌گذاری‌ها بر انرژی باد فراساحلی گرفته تا سرمایه‌گذاری بر روی گاز طبیعی در مناطق مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش موسسه «S&P»، نقش و قدرت قانونی دولت‌های فدرال در مورد فعالیت صنایع در زمین‌های خصوصی یا دولتی، باعث پیچیدگی بیشتر این موضوع و طولانی‌تر شدن مسیر دستیابی به مجوز این زمین‌ها می‌شود. با این‌حال، این موضوع در مورد زمین‌های فدرال و دولتی بسیار شدیدتر است. با توجه به اینکه تقریبا نیمی از زمین‌های غنی از مواد معدنی در ایالت‌های غربی تحت کنترل دولت‌های فدرال است، این موضوع بیشتر اهمیت می‌یابد.

تاثیر اقتصادی

تاثیر اقتصادی اجرای قانون (IRA) و تاثیر ترکیبی آن با قانون «Bipartisan Infrastructure» قابل توجه است؛ چراکه تخمین زده می‌شود که اجرای این قوانین می‌تواند به جذب حدودا ۵۰۲ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری بر روی آب و هوا و انرژی‌ها جدید منجر شود.

با این وجود، کارشناسان با توجه به پیچیدگی سیستم قانونی ایالات متحده، هشداری را مبنی بر افزایش هزینه‌های مورد نیاز دولت برای اجرای (IRA) از مقدار ۳۸۷ میلیارد دلار به حدود ۱٫۲ تریلیارد دلار بیان کرده‌اند که خود به تنهایی می‌تواند مانعی برای اجرای کارآمد این قانون و بالطبع توسعه معادن شود.

شدت این مانع بر سر راه توسعه در اثر افزایش هزینه‌های دولت، به گونه‌ای است که تخمین‌های موسسه «S&P Global» و بر اساس عملکرد ۱۲۷ معدن در سراسر جهان که تولید آن‌ها در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۳ آغاز شده‌ بود، بیان می‌کند که حتی در صورت کشف ذخیره معدنی جدید در سال جاری، ممکن است بهره‌برداری از آن تا سال ۲۰۴۰ یا حتی سال‌های بعد از آن نیز به تعویق بیفتد. همچنین برای پروژه‌های بزرگ و کانسارهای پیچیده خصوصا در مناطق حساس سیاسی، این مدت زمان می‌تواند طولانی‌تر نیز شود.

پیامدهای اجرایی (IRA) به بخش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای برقی نیز خواهد رسید که همراه با افزایش ۳۰ گیگاواتی مصرف انرژی‌های خورشیدی و بادی تا سال ۲۰۳۰ است. این رشد ناشی از تمدید اعتبارات مالیاتی خواهد بود تا گذار انرژی را تسریع کند.

این انتظار می‌رود که رشد پیش‌بینی شده در فروش خودروهای برقی، منجر به افزایش تقاضای مواد خام باتری نیز می‌شود. علاوه‌براین، در نتیجه افزایش ساخت خودروهای برقی و همچنین مشوق‌های مالیاتی (IRA)، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای باتری‌های خودروهای برقی، ۲۴ درصد رشد سالانه را بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۵ تجربه کند. به نقل از «S&P Global»، وابستگی بازار باتری خودروهای برقی و فلزات خاص، باعث افزایش و گستردگی تنوع ترکیبات فلزی مورد استفاد در ساخت باتری‌ها می‌شود.

بر اساس گزارش تاثیر «IRA»، افزایش ۲۳ درصدی تقاضای باتری خودروهای برقی (بر اساس ظرفیت باتری) در ایالات متحده تا سال ۲۰۳۵ پیش‌بینی می‌شود. این رشد تقاضای باتری، منجر به افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی تقاضا برای کبالت، نیکل و لیتیوم در این دوره می‌شود.

تامین‌کننده‌های داخلی

علاوه بر رشد شدید پیش‌بینی شده از تقاضای مواد خام معدنی، این گزارش مسیر پیچیده و طولانی صدور مجوز را مهم‌ترین تهدید برای اجرای (IRA) می‌داند.

بر اساس این قانون، تامین مواد معدنی باید از طریق تامین‌کننده‌های داخلی و یا کشورهای عضو قرارداد تجارت آزاد (FTA) انجام شود. با این‌ حال، نایب‌ رئیس موسسه «S&P Global» در ادامه صحبت‌های خود افزود: این گزارش، چالش‌های نهفته در الگوهای تجاری غالب و نقش محوری کشورهایی که عضو FTA نبوده و در حوزه فلزات حیاتی فعال هستند را نشان می‌دهد.

با نگاهی خوش‌بینانه‌تر، این گزارش واقعیتی مهم را متذکر می‌شود که هزینه‌های اولیه در استخراج سنگ‌های سخت و پیچیده باعث می‌شود که هزینه‌های مورد نیاز در بخش‌های انرژی کمتر به‌ نظر برسد.

اجرای قانونی (IRA) باعث سرعت بخشیدن به رشد بخش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای برقی می‌شود و در عین حال، پیچیدگی‌های موجود در تکمیل یک زنجیره تامین قوی را نمایان می‌کند.

ایجاد تعادل در تولید داخلی، تعهدات تامین منابع، عبور از موانع راه‌اندازی پروژه و همچنین فرایند پیچیده دریافت مجوز، چالش‌های بزرگی هستند که ذی‌نفعان با غلبه بر آن‌ها قادر به استفاده از پتانسیل کامل گذار انرژی در بازار آمریکای شمالی می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28919

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.