• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
مدیر خطوط تولید کنسانتره سنگ آهن چادرملو:

کمبود سنگ‌آهن کلوخه احساس می‌شود/تولید ۹٫۱ میلیون تن کنسانتره در دستور کار است

  • کد خبر : 4634
  • 10 شهریور 1398 - 23:01
کمبود سنگ‌آهن کلوخه احساس می‌شود/تولید ۹٫۱ میلیون تن کنسانتره در دستور کار است
مدیر خطوط تولید کنسانتره سنگ‌آهن چادرملو گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده کشور در سال 1404 به بیش از 160 میلیون تن سنگ‌آهن کلوخه احتیاج دارد که براساس بررسی‌های انجام شده، با حدود 30 میلیون تن کسری مواجه خواهیم بود و علت، این است که به دلیل عدم انجام اکتشافات جدید، با رکود استخراج روبه‌رو هستیم.
مدیر خطوط تولید کنسانتره سنگ‌آهن چادرملو گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده کشور در سال ۱۴۰۴ به بیش از ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن کلوخه احتیاج دارد که براساس بررسی‌های انجام شده، با حدود ۳۰ میلیون تن کسری مواجه خواهیم بود و علت، این است که به دلیل عدم انجام اکتشافات جدید، با رکود استخراج روبه‌رو هستیم.

امیرعلی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در طرح جامع فولاد و‌ دورنمای سال ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده تا علاوه‌ بر تامین نیاز داخلی، محصولات مازاد را به بازارهای جهانی صادر نماییم. لذا برای تحقق چشم‌انداز باید سالانه ۸۸ میلیون تن سنگ‌آهن ( ۸ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و ۸۰ میلیون تن کنسانتره) تولید گردد. در حالی‌که در سال گذشته، در مجموع ۳۶ میلیون تن کنسانتره و سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده تولید شده است.

وی افزود: در حال حاضر، تولید کنسانتره سنگ‌آهن در کشور، نیاز فعلی صنایع فولادسازی‌ را تامین می‌کند اما در آینده نزدیک و همچنین افق ۱۴۰۴ نیاز مبرم به سنگ‌آهن خواهیم داشت. بنابراین نیاز است هرچه سریع‌تر برنامه‌های اکتشافی در داخل کشور را به سرعت افرایش دهیم. طبیعتا برای امور اکتشاف و بهره‌برداری نیاز به بسترسازی، از جمله صدور مجوزهای لازم، سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی داریم.

مدیر خطوط تولید کنسانتره سنگ‌آهن چادرملو در پاسخ به این سوال که این شرکت چه سهمی از بازار فروش کنسانتره را به خود اختصاص داده است، اذعان کرد: تمام کنسانتره تولیدی شرکت چادرملو برای مصرف کارخانجات فولاد ارسال می‌گردد. سهم این شرکت از بازار فروش کنسانتره در کشور، بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

رحمانی در خصوص چالش‌های پیش‌روی تولید کنسانتره، تشریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید کنسانتره سنگ‌آهن، کمبود سنگ‌آهن کلوخه در کشور است. برای رفع این مشکل لازم است سازمان‌های زیربط در اولین فرصت ممکن جهت برنامه‌ریزی برای پی‌جویی و اکتشافات اقدام نمایند و همچنین برای رفع موانع تولید زمینه‌های انگیزشی برای سرمایه‌گذاری، تامین منابع مالی، ارائه تسهیلات جهت نوسازی و بهینه‌سازی تجهیزات و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین جهت افزایش بهره‌وری و تامین آب را ایجاد کنند.

وی نظر خود را در خصوص واردات سنگ‌آهن، این چنین ابراز کرد: پیش‌بینی می‌‍گردد تقریبا تا سال ۱۴۰۱ نیازی به واردات سنگ‌آهن برای خطوط تولیدی موجود جهت تولید کنسانتره نباشد ولی طبق آمارها و تحقیقات به عمل آمده، در سال ۱۴۰۴، با کمبود شدید سنگ‌آهن مواجه خواهیم شد؛ چراکه استخراج این ماده معدنی، به دلیل نبود اکتشافات جدید با رکود روبه‌رو می‌شود. همانطور که گفته شد، در سال ۱۴۰۴، کشور به بیش از ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن کلوخه نیاز دارد و طبق بررسی‌های به عمل آمده، حدود ۳۰ میلیون تن کسری خواهیم داشت و این وضعیت از سال ۱۴۰۱ احساس خواهد شد و تا سال ۱۴۰۴ به اوج خود خواهد رسید.

مدیر خطوط تولید کنسانتره سنگ‌آهن چادرملو در پاسخ به این سوال که برنامه‌ این شرکت در سال جاری، برای تولید کنسانتره چیست، اظهار کرد: در صورتی که اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای برای خطوط تولید رخ ندهد و توقفی در این خطوط نداشته باشیم، طبق برنامه تعیین شده و تولید مشابه ماه‌های گذشته، در سال جاری تولید کنسانتره سنگ‌آهن ۹٫۱ میلیون تن خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4634
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت