• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی زرین هادی خراسان مطرح کرد:

کمبود نیروی انسانی، پاشنه آشیل دیگری برای صنعت کشور

  • کد خبر : 37554
  • 13 دی 1402 - 5:10
کمبود نیروی انسانی، پاشنه آشیل دیگری برای صنعت کشور
مدیرعامل شرکت تولیدی زرین هادی خراسان، تولیدکننده سیم و کابل برقی گفت: چالش کمبود نیروی انسانی به کلافی سردرگم تبدیل شده است که تولیدکنندگان از حل آن عاجز مانده‌اند. از سوی دیگر پس از جذب نیروی کار، تضمینی برای ادامه فعالیت آن‌ها وجود ندارد زیرا افراد با پیشنهاد حقوق‌های بالاتر مجموعه را ترک می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تولیدی زرین هادی خراسان، تولیدکننده سیم و کابل برقی گفت: چالش کمبود نیروی انسانی به کلافی سردرگم تبدیل شده است که تولیدکنندگان از حل آن عاجز مانده‌اند. از سوی دیگر پس از جذب نیروی کار، تضمینی برای ادامه فعالیت آن‌ها وجود ندارد زیرا افراد با پیشنهاد حقوق‌های بالاتر مجموعه را ترک می‌کنند.

وهاب جمشیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان سیم و کابل، بیان کرد: متاسفانه نوسان زیاد قیمت مفتول مسی و تفاوت قیمت آن در بازار آزاد و بورس کالا، معضلاتی را برای واحدهای تولیدی در زمینه تامین مواد اولیه به وجود آورده است. تولیدکنندگان منبع مشخصی برای خرید مفتول مسی ندارند و دائما با مقایسه قیمت‌ها، نسبت به خرید مواد اولیه اقدام می‌‌کنند؛ این موضوع تولیدکنندگان را سردرگم کرده و آن‌ها را از نظر مالی تحت فشار قرار داده است. در کنار چالش تامین مواد اولیه، سازمان امور مالیاتی کشور نیز با اخذ مالیات‌های سنگین و اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، مشکلات ما را پیچیده‌تر است. متاسفانه صنعتگران باید در مراحل مختلف تولید از زمان خرید مواد اولیه تا فروش محصولات نهایی، چندین بار مالیات بر ارزش افزوده بپردازند و در پایان سالی مالی نیز ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند؛ اگر هم تراز مالی واحدهای تولیدی منفی باشد، کارشناسان این نهاد دولتی توجهی نکرده و تنها به دنبال اخذ مالیات هستند؛ مسئله تاسف ‌برانگیز اینجاست که دولت هیچ حمایتی از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورد اما در زمان اخذ مطالبات خود بسیار قاطعانه اقدام می‌کند. لازم به ذکر است که عدم تمایل مشتریان برای دریافت فاکتور رسمی، یکی از دلایلی است که باعث شده تا تولیدکنندگان ناچار به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باشند؛ در صورت پافشاری تولیدکنندگان برای صدور فاکتور رسمی، مشتریان منصرف شده و برای خرید غیررسمی محصولات مورد نیاز خود، به واحدهای تولیدی دیگری مراجعه می‌کنند. به همین دلیل تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت خود و حفظ میزان فروش و درآمد مجموعه، چاره‌ای جز پذیرش خواسته‌های مشتریان ندارند.

وی در خصوص وضعیت بازار مصرف سیم و کابل در کشور، اذعان کرد: در حال حاضر بازار مصرف از شرایط مناسبی برخوردار نیست و محصولات نامرغوب و بی‌کیفیت به راحتی در دسترس مشتریان قرار دارند. متاسفانه برخی از شرکت‌ها محصولات خود را طبق استانداردهای تعریف شده تولید نمی‌کنند و مشتریان هم قدرت تشخیص سیم و کابل‌های غیراستاندارد از محصولات باکیفیت را ندارند. همین مسئله باعث شده تا بعضی از فروشندگان از عدم آگاهی آن‌ها و خلا نظارتی سازمان‌های مربوطه سواستفاده کرده و با ترفندهایی محصولات نامرغوب را به فروش برسانند؛ در صورتی که اگر نهادهای متولی نظارت دقیقی روی عرضه محصولات در بازار مصرف داشته باشند، این اتفاقات رخ نخواهد داد. لازم به ذکر است که در صورت پیگیری نهادهای نظارتی، فقط واحدهای تولیدی جریمه می‌شوند اما فروشندگانی که این محصولات را در بازار عرضه می‌کنند، در امان هستند؛ در حالی که فروشندگان برخلاف مصرف‌کنندگان از کیفیت محصولات مختلف آگاه بوده و عامدانه برای کسب سود بیشتر، محصولات ارزان‌قیمت را برای فروش خریداری می‌کنند. به همین دلیل ضروری است تا علاوه بر تولیدکنندگان سیم و کابل‌های نامرغوب، فروشندگان‌ این محصولات هم جریمه شوند. ناگفته نماند که برخی از صنعتگران، محصولاتی بی‌کیفیت اما دارای نشان استاندارد تولید می‌کنند؛ بنابراین در زمان بازرسی کارشناسان سازمان استاندارد، مشکلی برای فروشندگان به وجود نمی‌آید.

در باغ سبز

مدیرعامل شرکت تولیدی زرین هادی خراسان در پاسخ به این سوال که علت هجوم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صنعت سیم و کابل و تعدد واحدهای تولیدی در این زمینه چیست، اظهار داشت: علت اصلی این اتفاق را می‌توان به افزایش دسترسی به ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت سیم و کابل نسبت داد. در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنعتی، ماشین‌آلات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمتی تولید می‌کنند؛ به طوری که بدون در نظر گرفتن هزینه خرید مواد اولیه، با سرمایه یک میلیارد تومان هم می‌توان خط تولید سیم و کابل راه‌اندازی کرد. شرایط دشوار واردات ماشین‌آلات خارجی و قیمت بالای آن‌ها، سبب شده تا تولیدکنندگان چاره‌ای جز استفاده از ماشین‌آلات داخلی نداشته باشند. اولویت تولیدکنندگان برای واردات، ماشین‌آلات اروپایی است اما واردات ماشین‌آلات چینی به دلیل قیمت پایین‌تر، با استقبال بیشتری همراه بوده است؛ این در حالی است که ماشین‌آلات ایرانی کیفیت بالاتری نسبت به نوع مشابه چینی دارند. ماشین‌آلات مورد استفاده در این مجموعه، ترکیبی از ماشین‌آلات خارجی و ایرانی است که ماشین‌آلات ایرانی در داخل مجموعه طراحی و ساخته شده‌اند؛ به همین دلیل از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و در چند سال‌ گذشته دارای عملکرد خوبی بوده و هزینه‌‌های اضافه‌ای برای مجموعه نداشته‌‌اند.

جمشیدی در همین راستا ادامه داد: با توجه به اینکه امکان ساخت قطعات یدکی توسط تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات با چالش بزرگی مواجه نیستیم اما در صورت معیوب شدن برخی از قطعات الکترونیکی، به دلیل عدم وجود قطعات اصلی در بازار و یا قیمت بالای آن‌ها، ناچار به خرید نوع متفرقه هستیم. در مقطعی، یکی از قطعات الکترونیکی ماشین‌آلات خط تولید دچار ایراد شد که برای خرید قطعه جایگزین اقدام کردیم اما فروشندگان به دلیل عدم ثبات نرخ ارز، تمایلی به فروش قطعه مذکور نداشتند. در این شرایط با پرداخت مبلغ بیشتری به عنوان ودیعه و شرط تسویه‌حساب بعد از تثبیت نرخ ارز، موفق شدیم تا قطعه مورد نظر را خریداری کنیم اما قیمت قطعه‌ای که حدود ۹۰۰ هزار تومان بود، بعد از گذشت یک ماه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت. گفتنی است که اگر ماشین‌آلات خطوط تولید دچار ایرادات پیچیده‌ای شوند، تعمیرکاران تنها با تعویض قطعات معیوب، موفق به راه‌اندازی مجددا آن‌ها می‌شوند زیرا تجهیزات لازم برای تعمیر قطعات مربوطه را در اختیار ندارد؛ به همین دلیل آسان‌ترین ‌راه تعویض قطعات است اما در صورت خرابی یک قطعه خاص، باید کل سیستم با هزینه بیشتری تعویض شود.

دستمان نمک ندارد

وی در رابطه با چالش کمبود نیروی انسانی، ابراز کرد: در حال حاضر یکی از دلایلی که باعث شده تا نتوانیم با حداکثر توان تولیدی خود مشغول به فعالیت باشیم، کمبود نیروی انسانی است؛ متاسفانه نیروی‌های کار ایرانی هیچ تعهدی به قراردادهای خود نداشته و در صورت دریافت پیشنهاد حقوق بالاتر، مجموعه را ترک می‌کنند. همین مسئله سبب شده تا ما دائما به دنبال جذب نیروی کار جدید باشیم و اگر برای رفع نیاز خود از نیروی کار خارجی استفاده کنیم، جریمه خواهیم شد. علاوه‌براین، هیچ‌ قانونی در راستای حمایت از کافرمایان تصویب نشده‌ است که این امر باعث شده است تا کارکنان بتوانند به راحتی موفق به اخذ غرامت از کافرما شوند. لازم به ذکر است که صنعت سیم و کابل وابسته به نیروی انسانی متخصص نبوده و ما با آموزش افراد، امکان به‌کارگیری نیروی‌های تازه‌کار را داریم اما مسئله اینجاست که این افراد پس از اتمام دوره‌ آموزشی و کسب مهارت‌های لازم، درخواست‌های غیرمنطقی دارند که بعد از عدم پذیرش توسط کارفرما، از ادامه کار منصرف می‌شوند. هم‌اکنون ۲۰ نفر در شرکت تولیدی زرین هادی خراسان فعالیت دارند اما در صورت رفع چالش کمبود نیروی انسانی، امکان اشتغال‌زایی برای ۳۰ نفر وجود دارد.

مدیرعامل شرکت تولیدی زرین هادی خراسان افزود: این مجموعه در شهرک صنعتی اشتهارد واقع شده است و همین مسئله جذب نیروی‌‌های جدید را دشوار ساخته است زیرا به دلیل فاصله زیاد شهرک صنعتی از منطقه مسکونی، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و عدم وجود شبکه حمل‌و‌نقل عمومی، افراد تمایلی به کار در واحدهای صنعتی ندارند؛ اگر هم افرادی حاضر به‌کار در مجموعه باشند، درخواست می‌کنند که سرویس رفت و برگشت داشته باشند و زمان رفت‌و‌آمد آن‌ها به مجموعه نیز جزو ساعات کاری محسوب شود. متاسفانه طی کردن این مسافت طولانی باعث تحلیل انرژی کارکنان شده و انگیزه‌ای برای ادامه کار باقی نمی‌گذارد.

جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرایط صنعت سیم و کابل در کشور به مسائل اقتصادی گره خورده است، نمی‌توان چشم‌اندازی برای آن ترسیم کرد؛ در سال‌های گذشته به دلیل روند صعودی نرخ ارز، تمایل زیادی برای خرید محصولات در بازار وجود داشت. به طوری که تولیدکنندگان با حجم بالایی از سفارشات روبه‌رو بودند و مشتریان اصرار به پرداخت ودیعه به منظور تحویل گرفتن به موقع محصولات داشتند اما همین مسئله باعث شد تا تولیدکنندگان در پی افزایش قیمت مس و تعهدی که به قراردادهای خود داشتند، متضرر شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=37554

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.