• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
مدیرعامل صنایع سیم لاکی کردستان:

کنترل دولت باید حمایت‌کننده باشد، نه بازدارنده!

  • کد خبر : 4410
  • 13 بهمن 1397 - 19:10
کنترل دولت باید حمایت‌کننده باشد، نه بازدارنده!
مدیرعامل صنایع سیم‌لاکی کردستان گفت: دولت باید از تولید حمایت کند، متاسفانه عدم حمایت دولت از تولید داخلی، سبب تعطیلی بسیاری از مجموعه‌های تولیدی شده است.
مدیرعامل صنایع سیم‌لاکی کردستان گفت: دولت باید از تولید حمایت کند، متاسفانه عدم حمایت دولت از تولید داخلی، سبب تعطیلی بسیاری از مجموعه‌های تولیدی شده است.

محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»­، با بیان اینکه دولت هیچ‌گونه حمایت اقتصادی از تولیدکنندگان نمی‌کند، اظهار داشت: در تمام دنیا صنعت هر کشوری برای دولت‌مردان آن کشور بسیار حائز اهمیت است، زیرا اقتصاد هر کشوری به محصولات تولیدی آن کشور وابستگی جدانشدنی دارد. دولت‌های دیگر با تخصیص تسهیلات متنوع و ارائه طرح‌های سازنده و تشویقی به رونق تولید کشور خود کمک می‌کنند و به جای سنگ‌اندازی بر سر راه تولیدکننده، دست در دست آن می‌گذارند و یاری‌رسان تولیدکنندگان در مسیر تولید می‌شوند. کشور چین در عرض ۱۵ سال، رشد صنعتی چشم‌گیری داشته است، دلیل این پیشرفت بسیار واضح است؛ دولت این کشور به تولیدگنندگان وام بانکی با بهره ۲٫۵ درصد اختصاص می‌دهد، در حالی که در ایران پس از دوندگی بسیار تولیدکنندگان باید وام با بهره اسمی ۱۸ درصد دریافت کنند، البته در واقع این تسهیلات نیز با احتساب هزینه‌های جنبی در هنگام بازپرداخت به بهره ۲۲ درصدی می‌رسد. مبلغ وام تخصیص یافته نیز آنقدر پایین است که به هیچ‌وجه کمکی به تولیدکننده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه کنترل درآمد واحدهای تولیدی از طرف دولت یک امر ضروری است، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که تولیدکنندگان دارند این است که سازمان امور مالیاتی بابت هر فروشی دو بار مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کند، یکبار زمانی که فاکتور فروش صادر می‌کنیم و یکبار هم زمانی که پول به حساب مجموعه واریز می‌شود، حتی زمانی که سرمایه‌گذاران از حساب شخصی خود حساب مجموعه را شارژ می‌کنند سازمان امور مالیاتی این پول وارد شده را مبلغی از فروش قلم‌داد می‌کند و به آن مالیات بر ارزش افزوده می‌بندد. در صورتی که به راحتی می‌شود آمار فروش هر مجموعه‌ را با توجه به خرید مواد اولیه و میزان تولید آن مجموعه ارزیابی کرد. ما نمی‌گویم ما را به حال خود بگذارند و نظارتی بر عملکرد ما نداشته باشند، بلکه حرف ما این است که کنترل دولت باید حمایت‌کننده باشد، نه بازدارنده! تنها سازمان امور مالیاتی نیست که با اینگونه عملکردها سد راه تولیدکننده شده است بلکه سازمان‌های دیگری همچون بیمه، اداره کار و دیگر ارگان‌های دولتی نیز تنها به فکر درآمدزایی مجموعه خود هستند و هیچگونه میلی به همکاری با تولیدکننده جهت پیشرفت صنعت ندارند.

مدیرعامل صنایع سیم لاکی کردستان  گفت: در شهرک صنعتی که ما در آن فعالت می‌کنیم تنها سه الی چهار کارخانه فعال هستند و متاسفانه مابقی کارخانه‌ها تولید خود را متوقف کرده و به حالت تعطیل درآمده‌اند. با این شرایط تولید به هیچ‌وجه به‌صرفه نیست.

محمودی بیان کرد: وضعیت بازار سیم‌لاکی همچون بازار فروش دیگر صنایع راکد است؛ این رکود فروش دلایل متعددی دارد. مسائلی همچون غیرفعال بودن کارخانه‌های تولیدی، عدم حمایت دولت از تولیدکننده، نبود مواد اولیه و بیکار شدن تعمیرکاران تنها نمونه‌ای از دلایل به‌وجود آمدن این اوضاع نابه‌سامان است، البته سرمنشا تمامی این مشکلات نبود نقدینگی است که سبب شده زنجیره تولید از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول با مشکل مواجه شود، این نبود نقدینگی مختص به صنعت تولید سیم‌لاکی نیست بلکه این کسری به‌صورت زنجیروار در صنایع مختلف به‌هم وابسته است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که تولیدکنندگان سیم‌لاکی دارند این است که مس را باید از دلالان سودجو خریداری کنند، زیرا مس به دلالان فروخته می‌شود و آن‌ها این مس خریداری شده را در کارخانه‌ها یک سایز پایین می‌آورند و به عنوان تولید‌کننده، این مفتول‌های مسی را صادر می‌کنند. به دلیل تفاوت دلار با ریال صادرات مس برای این افراد بسیار سودزاست. باید جلوی اینگونه سودجویی‌ها گرفته شود.

مدیرعامل صنایع سیم لاکی کردستان گفت: متاسفانه در بحث وارد کردن لاک نیز مشکلات زیادی همچون نحوه پرداخت ارز به کشورهای تولیدکننده لاک داریم، در نتیجه مجبوریم لاک مورد نیاز مجموعه را چند برابر گران‌تر از واسطه‌ها خریداری کنیم، تمامی عایق‌ها از طریق بازار آزاد وارد مملکت می‌شود، ما برای تهیه عایق نیز مشکلات این چنینی داریم.

محمودی اظهار کرد: عایق‌های مختلفی برای تولید سیم‌لاکی وجود دارد، عایق لاک، کپتون، داگ لاس شیشه و کاغذ از این نمونه‌ها هستند، مصرف سیم‌لاکی با پوشش کاغذ بالا است، سیم‌لاکی با عایق کاغذ بیشتر از جنس هادی مس با سطح مقطع تخت هستند که در ترانس‌های تیرک برق‌ استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: ما پس از بازدید کارخا‌نه‌های سیم‌لاکی کشور چین، دست به تولید سیم‌لاکی با هادی آلومینیوم زدیم، در بسیاری از موارد آلومینیوم را جایگزین مس کرده‌ایم، به دلیل اینکه سیم‌لاکی با هادی آلومینیوم مواد اولیه کمتری می‌خواهد، هزینه ساخت این سیم‌لاکی‌ها نسبت به سیم‌لاکی مسی پایین‌تر است. به ازای تولید سیم‌لاکی در مقدار ثابت و با ویژگی رسانایی الکتریکی یکسان، در صورت مصرف مس به ۲٫۵ کیلوگرم هادی، درصورت مصرف آلومینیوم  به یک کیلوگرم از این ماده نیاز است، این تفاوت به دلیل تفاوت طول مس و آلومینیوم است. همچنین به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت آلومینیوم نسبت به مس تولید سیم‌لاکی آلومینیومی سود بیشتری دارد.

مدیرعامل صنایع سیم لاکی کردستان با بیان اینکه در ایران حدودا ۸۰۰ سایز مختلف سیم‌لاکی مسی تولید می‌‌شود، عنوان کرد: از لحاظ قدرت، ترانس‌ها با هم متفاوت هستند؛ در نتیجه از سیم‌لاکی‌های سایز مختلف نیز در ساخت ترانس‌های مختلف استفاده می‌شود. فرایند تولید سیم‌لاکی به این شکل است که ما مفتول مس سایز ۸ را از کارخانه‌های مفتول‌ساز خریداری می‌کنیم و پس از چند مرحله کشش این مس‌های کشیده شده را به سایز مورد نظر سیم‌لاکی می‌رسانیم و پس از مرحله کشش، این سیم‌ها روکش می‌شود.

محمودی ادامه داد: در بحث بومی‌سازی نیز ما اقداماتی داشته‌ایم، در ایران مجموعه ما دستگاه پوشش‌دهی را می‌سازد، پس از بررسی و تحقیق در رابطه با دستگاه‌های روکش‌زن کشورهای دیگر موفق به ساخت و کپی‌برداری از دستگاه‌های روکش‌زن کپتون، نسوز و کاغذ شده‌‌ایم. اما دستگاه لاک‌زنی را باید از خارج ایران وارد کنیم که چیزی بالغ بر دو میلیارد تومان هزینه دارد. برخی از شرکت‌های بزرگ مثل ایران ترانسفو به دلیل اینکه مصرف بالایی دارند دستگاه کاغذی را وارد کرده و سیم‌لاکی با روکش کاغذ را در مجموعه خود تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه ما سیم‌لاکی از سایز ۰۲۵ به بالا تولید می‌کنیم، اظهار کرد: بحث روکش‌دهی در سیم‌لاکی بسیار اهمیت دارد، زبرا اگر تلورانس در پوشش‌دهی رعایت نشود آن قسمت‌هایی که ضخیم‌تراست در شیارهای ترانسفوماتور یا موتور جا نمی‌شود و نمی‌توان آن را خوب سیم‌پیچی کرد، اگر از آن حد استاندارد نیز کم‌تر باشد دستگاه می‌سوزد.

مدیرعامل صنایع سیم لاکی کردستان با بیان اینکه سیم‌لاکی تولید شده در ایران کیفیت مطلوبی دارد و منطبق با استانداردهای جهانی است، گفت: روابط سیاسی هر کشوری تاثیر مستقیم بر میزان صادرات آن کشور دارد، متاسفانه به دلیل نوع ارتباطی که ما با کشورهای دیگر داریم، کشورهای دیگر رغبتی به خرید محصولات تولیدی کشور ما ندارند، در نتیجه ما در بحث صادرات نیز نمی‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4410
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت