• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
«فلزات آنلاین» بررسی کرد:

«کگل»، الگویی موفق در تبدیل تهدیدها به فرصت‌‌ها

  • کد خبر : 38448
  • 26 دی 1402 - 8:31
«کگل»، الگویی موفق در تبدیل تهدیدها به فرصت‌‌ها
شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای تبدیل شدن به الگوی توسعه پایدار ملی، به خوبی از مزیت‌های خود استفاده می‌کند اما برای سرعت ‌بخشیدن به حرکت مجموعه در مسیر رشد و توسعه، از قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی غافل نشده است؛ به همین منظور هسته مدیریتی این شرکت همکاری با دانش‌بنیان‌ها را امری اجتناب‌ناپذیر تلقی کرده و حمایت‌های خود را از آن‌ها دریغ نمی‌کند.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای تبدیل شدن به الگوی توسعه پایدار ملی، به خوبی از مزیت‌های خود استفاده می‌کند اما برای سرعت ‌بخشیدن به حرکت مجموعه در مسیر رشد و توسعه، از قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی غافل نشده است؛ به همین منظور هسته مدیریتی این شرکت همکاری با دانش‌بنیان‌ها را امری اجتناب‌ناپذیر تلقی کرده و حمایت‌های خود را از آن‌ها دریغ نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، بنگاه اقتصادی نام آشنا و پرآوازه در صنعت فولاد کشور که بدون اغراق یکی از بزرگ‌ترین فعالان این عرصه به شمار می‌آید و همگان از نقش مهم و تاثیر‌گذار این شرکت در توسعه صنعت کشور آگاه هستند. بی‌شک این شرکت برای دستیابی به این مقام و منزلت، راه طولانی را پیموده و با تلاش و پشتکار کارکنان توانمند و متخصص خود توانسته است که افتخارآفرینی‌های فراوانی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور کسب کند. اگرچه باید توجه داشت که حرکت در مسیر رشد و توسعه چندان آسان و راحت به نظر نمی‌رسد؛ ضمن اینکه نباید بدون تدوین برنامه‌ای مدون، سرمایه‌ و انرژی نیروی انسانی را برای دستیابی به اهدافی که احتمال تحقق آن‌ها بسیار اندک است، به خطر انداخت. شالوده و پایه اصلی راهبردهای اتخاذ شده در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، تفکر استراتژیک مدیران است؛ همین مسئله باعث شده تا این شرکت عملکرد هوشمندانه‌تری در راستای تدوین و تحقق اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت نسبت به سایر بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد؛ به طوری که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با شناسایی ریسک‌ها و خطرات احتمالی، سناریویی از جریان‌هایی که ممکن است در آینده رخ دهد، پیش‌بینی می‌کند؛ در این صورت با تسلط کافی بر شرایط می‌تواند به راحتی چالش‌های به وجود آمده را رفع کند و یا از این موقعیت‌ها برای جهش در مسیر توسعه بهره‌ ببرد؛ البته در کنار تفکر استراتژیک، عوامل دیگری باعث تمایز این شرکت شده‌اند که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با دارا بودن نقاط قوتی مانند سهام‌داری و نقش حاکمیتی و هم‌افزایی شرکت‌های منطقه گل‌گهر، نظام برون‌سپاری کارآمد، سلامت و شفافیت نظام مالی، سرمایه‌گذاری متوازن و توسعه زیرساخت‌ها در مسئولیت اجتماعی، اعتبار در بازار سرمایه، زنجیره تولید از معدن تا فولاد در یک منطقه و… موفق شده تا قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کند. در حال حاضر برند شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بازارهای داخلی و خارجی بسیار شناخته شده است؛ کسب این اعتبار ارزشمند در میان مصرف‌کنندگان، با اقدامات شایسته کارکنان و هسته مدیریتی این شرکت حاصل شده است که با جدیت در صدد اعتلای صنعت فولاد کشور و دلسوزانه حافظ حقوق مصرف‌کننده هستند.

عملکرد خیره‌کننده «کگل»

نقاط قوت و مزیت‌های فراوان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر باعث شده تا این مجموعه علی‌رغم رقابت زیادی که در بین کسب‌و‌کارها وجود دارد، در سطح بالاتری نسبت به سایر رقبا قرار بگیرد و همواره انتظارات ذی‌نفعان را با اقدامات سنجیده خود، به خوبی برآورده سازد. به طوری که این بنگاه‌ اقتصادی موفق شد تا در ۹ ماهه سال جاری، عملکرد مطلوبی در زمینه تولید محصولات و کسب درآمد داشته باشد. به طور دقیق‌ می‌توان گفت که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در این مدت، هشت میلیون و ۸۳۴ هزار و ۳۲۴ تن کنسانتره سنگ‌آهن و هشت میلیون و ۹۸۳ هزار و ۷۸۶ تن گندله با رشد ۳۴٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۶ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۵۳۲ تن)، تولید کرده است. مجموع تولید این شرکت در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۴٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۵ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۸۱۱ تن)، به ۱۷ میلیون و ۸۸۰ هزار و ۷۰۸ تن انواع محصول رسید؛ همچنین جمع فروش داخلی و صادراتی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در ۹ ماهه سال جاری، ۱۱ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۸۳۶ تن و مجموع درآمد این شرکت ۴۷۸ هزار و ۱۸۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون ریال بود که به ترتیب با رشد ۱۱٫۸۲ و ۶۱٫۳۶ درصدی همراه بوده است. علاوه‌براین، مزیت‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر باعث شده است تا جایگاه این شرکت در صنعت فولاد کشور بیش‌ از پیش منحصر‌به‌فرد و خاص باشد زیرا فرصت‌های مختلفی برای این شرکت فراهم است که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند سرعت تحقق اهداف و موفقیت‌های خود را چندین برابر کند؛ از جمله این فرصت‌ها می‌توان به بهبود روابط و تعاملات بین‌المللی و امید به ایجاد فرصت‌های اقتصادی بیشتر، فرصت اکتشاف پهنه‌های کشور با توجه به وضعیت اکتشافات، امکان مشارکت با فعالان بازار فولاد جهت سرمایه‌گذاری در طرح‌‎های توسعه‌ای داخلی و برون مرزی، تامین ارز مورد نیاز از طریق صادرات محصولات، امکان استفاده از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی، امکان بومی‌سازی و دستیابی به تکنولوژی‌های مورد نیاز و… اشاره کرد. وجود فرصت‌های طلایی، پیش‌روی این بنگاه اقتصادی سبب شد تا شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان یکی از بازوهای اجرایی کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران انتخاب شود تا در کنار ۶ شرکت بزرگ بورسی دیگر، کشتی اقتصاد و صنعت کشور را به سلامت به سر منزل مقصود هدایت کنند.

دانش‌بنیان‌ها، برگ برنده صنایع داخلی

همکاری با مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از موضوعاتی است که اکنون بسیاری از شرکت‌ها در دستور کار خود قرار داده‌اند زیرا یکی از مولفه‌های موثر بر درآمد که همواره در معرض توجه قرار دارد و صاحبان کسب‌وکار با اتخاذ راهبردهایی به دنبال افرایش حداکثری آن‌ هستند، بهبود فرایندها و کاهش هزینه‌های تولید است. مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با بومی‌سازی قطعات و ماشین‌آلات و ارائه ایده‌های نوآورانه، در این زمینه گام‌های بزرگی برداشته و ثابت کرده‌اند که تکیه‌گاه مطمئنی برای بنگاه‌های اقتصادی هستند زیرا دیگر لزومی به واردات و یا همکاری با شرکت‌های خارجی که هزینه‌های زیادی به همراه دارند، نیست. ضمن اینکه یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های بومی‌سازی و همکاری با سازندگان داخلی، صرفه‌جویی ارزی است که این موضوع خبر خوشی برای صاحبان‌ کسب‌و‌کارها به شمار می‌آید زیرا در این صورت با چالش خاصی برای تامین منابع ارزی خود مواجه نمی‌شوند. اگرچه باید توجه داشت که همکاری با شرکت‌های دانش‌‌بنیان تنها به نفع صنایع نیست و حمایت صاحبان کسب‌و‌کار و رسیک‌پذیری آن‌ها نیز، زمینه رشد بیشتر این شرکت‌ها را فراهم می‌کند زیرا در این صورت شرکت‌های دانش‌بنیان فرصتی برای به نمایش گذاشتن توانایی‌ها و قابلیت‌های خود به سایر سرمایه‌گذاران دارند. علاوه‌براین، با توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از ایده‌های نوآورانه، افراد بیشتری تمایل خواهند داشت که در این مسیر حرکت کنند و این موضوع نویدبخش ارائه ایده‌های جدید بیشتری در آینده است؛ به همین دلیل شاهد رشد همه‌جانبه و متوازن در کل زنجیره تولید و ارزش خواهیم بود که دائما در حال به‌روزرسانی است و رشد آن متوقف‌ نمی‌شود. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به نحو احسن از فرصت بهره‌مندی از دانش مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده است و حمایت‌ از این شرکت‌ها را با وجود رقابت زیاد میان رقبا و شرایط تحریمی کشور بسیار ضروری می‌داند.

اقدامات شایسته شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در زمینه اجرای ایده‌های نو و بومی‌سازی قطعات و ماشین‌آلات معدنی غیرقابل انکار است؛ به طوری که متخصصان توانمند داخلی موفق شدند تا با حمایت این مجموعه، تراک ۶۰ تنی را به طور کامل در داخل بومی‌سازی کنند که قیمت آن در بازارهای خارجی ۶۰۰ هزار یورو بود اما ساخت نوع مشابه داخلی آن، ۲۰۰ هزار یورو هزینه در برداشت. ساخت این تراک داخلی، صرفه‌جویی ارزی چشمگیری به دنبال داشت اما شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تشنه انجام اقدامات بیشتری در این حوزه است؛ به همین دلیل با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به برپایی رویداد ملی توسعه ایده‌های فناورانه گل‌گهر و نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان منطقه بزرگ معدنی و صنعتی گل‌گهر اقدام کرد. در آیین اختتامیه این رویداد که به منظور شناسایی ایده‌های نو و فناورانه برگزار شده بود، از ۱۰ ایده برتر تجلیل شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=38448

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.