• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور کشور توسط فولاد مبارکه

  • کد خبر : 34723
  • 05 آذر 1402 - 9:32
یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور کشور توسط فولاد مبارکه
با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی، تفاهم‌نامه‌‌های همکاری سه‌جانبه میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ایمیدرو و فولاد مبارکه منعقد شد.

با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی، تفاهم‌نامه‌‌های همکاری سه‌جانبه میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ایمیدرو و فولاد مبارکه منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمدیاسر طیب‌نیا در آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی که روز شنبه چهارم آذر ماه در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو برگزار شد، بیان کرد: شرکت فولاد مبارکه طی دهه‌های گذشته، مسیر ادامه‌داری در حوزه نوآوری شروع کرده است. ساخت فولاد مبارکه از دهه ۶۰ آغاز و در دهه ۷۰ نیز تولید در این مجموعه شروع شد؛ امروز علی‌رغم همه محدودیت‌ها، دانش بهره‌برداری در این شرکت نهادینه شده و با ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه در دهه ۹۰ با مشکل تحریم مواجه شد و سطح و دانش بهره‌برداری آن نتوانست ارزش افزوده پایدار را تامین کند؛ درست اینجا بود که نهضت بومی‌سازی به مدد تحریم‌ها، آغاز و دانش آن در این شرکت نهادینه شد؛ به طوری که اکنون بالای ۹۰ درصد نیاز فولاد مبارکه داخلی‌سازی شده و دانش بومی‌سازی نیز در این مجموعه نهادینه شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: امروز در دهه چهارم فعالیت، همچنان نیاز به ارزش افزوده بیشتر هستیم و فراتر از نهضت بومی‌سازی، نیاز به نگاه رو به آینده داریم. ضریب بهره‌برداری فولاد مبارکه ۱۰۰ درصد است و این امر، یکی از رموز موفقیت و سودآوری این شرکت به شمار می‌آید؛ اگرچه ما هنوز توانایی توسعه تکنولوژی و خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و فناوری را نداریم و همین امر سبب شده است تا استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه امروز رقبای جهانی ما علاوه بر تولید فولاد، به اقدامات دیگر نوآورانه نیز می‌پردازند، افزود: بنابراین باید توسعه تکنولوژی و خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و دانش را دنبال کنیم و برای تولید حداکثری، زیرساخت‌های زیادی از جمله توسعه ریلی و نیروگاهی را ایجاد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه نیازمند زیرساخت‌های نوآوری و فناوری است و طی ۱۸ ماه اخیر در این حوزه پرقدرت ورود پیدا کرده و گام‌های جدی برداشته است، اضافه کرد: فولاد مبارکه درصدد ایجاد زیرساخت و فرایندسازی برای شروع راهی پرشتاب و پرخطر برای استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌هاست.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان مطرح کرد: فولاد مبارکه پس از انجام سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، امروز در مرحله دوم درصدد طبقه‌بندی، یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور است. در این مرحله باید کنسرسیوم‌های متشکل و هدفمندی شکل دهیم و زیرساخت‌های حوزه نوآوری و فناوری را ایجاد کنیم که این حرکت راهبردی و مبتنی بر مطالعات و تجربیات دهه‌های اخیر است.

طیب‌نیا یادآور شد: فولاد مبارکه از میان ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان، در بیش از ۲۸ شرکت با موضوعات آب و انرژی، معادن کم‌عیار، تامین تجهیزات و توسعه محصولات سرمایه‌گذاری کرده است.

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم بیان کرد: شما فعالان بخش معدن و صنایع معدنی باید به سمت هوشمندی نوآوری و حضور در بازار حرکت کنید که مهم‌تر از ساخت داخل است. باید دنیا را در اختیار بگیرید و رهبری هوشمندانه داشته و پیشران باشید. اشتغال‌آفرینی، به نوعی یک هوشمندی و استفاده وسیع از عقلانیت، امری کاملا ضروری است.

وی افزود: نوآوری، محور اصلی همه حرکت‌هاست؛ بنابراین امروز باید ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان را به صنایع بزرگ متصل کنیم تا بتوانیم از مسیر عقل آینده را بسازیم.

روح‌اله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز در این مراسم اظهار داشت: در دوره چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دو رویکرد جدی و مستقل داریم که عبارت است از توسعه فناوری با نگاه کاشتن برای آینده و ایجاد ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با هدف نفوذ فناوری‌ها به بخش‌های صنعت و اقتصاد واقعی کشور.

وی افزود: قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در مجلس به تصویب رسید، باقیات‌الصالحاتی برای این مجلس است و امیدواریم همه کسانی که در این حوزه دخیل هستند، به این قانون پایبند باشند.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: ۲۱ پروژه فناورانه شرکت فولاد مبارکه، مورد تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قرار گرفته است که نیازمند ۸۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی در پایان یادآور شد: پس از جریانی که پشت سر این اتفاق ایجاد می‌شود، فولادی‌های کشور به فولاد مبارکه نگاه خواهدند کرد و این نگاه، منجر به راه افتادن جریان خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34723

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید نوار نقاله الشتر آغاز شد
12اردیبهشت
فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲

12اردیبهشت
کارگر نمونه و نخبه کشوری از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر انتخاب شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.