• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
مدیر کارخانه بازیافت سرب گلی:

برای تامین پایدار ماده اولیه در حال برنامه‌ریزی هستیم

  • کد خبر : 6938
  • 19 اسفند 1400 - 13:34
برای تامین پایدار ماده اولیه در حال برنامه‌ریزی هستیم
مدیر کارخانه بازیافت سرب گلی گفت: به صورت آزمایشی در حال تولید شمش سرب با استفاده از باتری فرسوده هستیم اما در نظر داریم مجوز استفاده از کنسانتره سرب را نیز دریافت کنیم.
مدیر کارخانه بازیافت سرب گلی گفت: به صورت آزمایشی در حال تولید شمش سرب با استفاده از باتری فرسوده هستیم اما در نظر داریم مجوز استفاده از کنسانتره سرب را نیز دریافت کنیم.

ابراهیم گلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در این کارخانه، شمش‌های سرب کارگاهی و خالص پس از بازیافت ضایعات باتری فرسوده تولید می‌شوند که درجه خلوص شمش سرب خالص ۹۹٫۹۸ درصد و شمش سرب کارگاهی ۹۸ درصد و کمتر از آن است. کاربرد هر دو نوع شمش سرب یاد شده در صنعت با بکدیگر متفاوت است؛ شمش سرب خالص نرم است و در باتری ماشین و صفحات داخل باتری به کار می‌رود و سرباتری‌های خودروها از شمش سرب کارگاهی یا خشک ساخته شده است.

در صورت تامین مواد اولیه، تولید بیش از ظرفیت خواهیم داشت

مدیر کارخانه بازیافت سرب گلی با اشاره به اشتغال ۲۰ نفر در این کارخانه، مطرح کرد: ظرفیت تولید این کارخانه طی این چند سال که آغاز به فعالیت کرده‌ایم، به نسبت کوره‌هایی که در کارخانه مستقر هستند، کمتر بوده که دلیل آن، کمبود مواد اولیه است. نکته قابل ذکر این است که در حال انجام ساخت‌وساز در کارخانه هستیم و تولیدی که انجام می‌دهیم به صورت کلی، شکل آزمایشی دارد و به تولید انبوه نرسیده‌ایم. در صورتی که مواد اولیه تامین شود و برای آن دغدغه‌ای نداشته باشیم، بیش از ۱۵ هزار تن محصول مطابق با آنچه در پروانه بهره‌برداری به عنوان ظرفیت تولید درج شده، تولید خواهیم داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: از ابتدای خرید زمین برای ساخت کارخانه تا دریافت پروانه بهره‌برداری چالش‌های مختلفی را تجربه کردیم که از سوی سازمان‌های دولتی مانند سازمان‌های امور مالیاتی کشور، بیمه تامین اجتماعی، محیط زیست و… برای ما به وجود آمدند.

تغییر در نوع خوراک کارخانه

گلی اذعان کرد: به منظور تامین هزینه خرید مواد اولیه، وام بانکی دریافت کردیم و برای ضمانت نیز سند ملک شخصی از سوی بانک درخواست شده بود که آن را به بانک ارائه دادیم. مواد اولیه مورد استفاده برای تولید شمش سرب، ضایعات باتری فرسوده بوده است که در حال حاضر تصمیم به تغییر مجوز بهره‌برداری گرفتیم و نیمی از آن را به استفاده از کنسانتره سرب اختصاص خواهیم داد تا بتوانیم بخشی دیگر از ماده اولیه مورد نیاز خود را از بخش معدن تامین کنیم.

از ۱۳۹۳ تولید رسمی را شروع کردیم                                

این فعال صنعتی در خصوص منبع خرید باتری فرسوده مورد نیاز خود عنوان کرد: به این دلیل که هنوز تولید انبوه شمش سرب را در دستور کار قرار نداده‌ایم، باتری‌های مورد نیاز خود را از واسطه‌ها و بنگاه‌های پراکنده در سطح استان اراک با تناژهای هشت تا ۱۰ تن خریداری می‌کنیم. از سال ۱۳۸۳ به صورت سنتی شمش سرب تولید می‌کردیم که تصمیم گرفتیم از سال ۱۳۹۳ اقدام به درخواست پروانه بهره‌برداری برای تولید رسمی شمش سرب کردیم و توانستیم فعالیت اصولی خود را آغاز کنیم. تا قبل از سال ۱۳۹۳، در یک کارگاه کوچک اجاره‌ای به صورت سنتی تولید داشتیم.

معضل اصلی، کمبود مواد اولیه است

وی در خصوص روندی که قیمت سرب در پیش گرفته است، بیان کرد: قیمت سرب در بازار داخلی، به دلیل ممنوعیت صادرات این محصول، معمولا به ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت جهانی فروخته می‌شود.

این تولیدکننده شمش سرب اضافه کرد: از ابتدای سال تا کنون، نزدیک به پنج تن محصول به فروش رساندیم که اگر مواد اولیه به میزان کافی در بازار یافت می‌شد، قطعا می‌توانستیم بیش از این میزان، محصول تولید و به فروش برسانیم. این شرایط در سایر واحدهای تولیدی نیز به وجود آمده است و اکثر تولیدکنندگان در تامین ماده اولیه مورد نیاز خود دچار چالش هستند.

استفاده از کوره‌ گردان

مدیر کارخانه بازیافت سرب گلی در ارتباط با تکنولوژی تولید این کارخانه، گفت: برای تولید شمش‌های سرب، از کوره‌ گردان استفاده می‌کنیم که این تکنولوژی از سال ۱۹۳۰ در کشور آلمان پدیدار شد و تاکنون به عنوان یکی از روش‌های اصلی تولید شمش سرب به شما می‌رود. برای تولید، از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ساخت داخل استفاده می‌کنیم. توانایی تولید تجهیزات مورد نیاز برای تولید شمش سرب در داخل کشور، به دست بسیاری از متخصصان فراهم شده است و دیگر احتیاجی به واردات آن نداریم.

مشتریان کارخانه بازیافت سرب گلی

گلی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» که مشتریان این محصولات عموما از چه صنایعی هستند، مطرح کرد: در صورتی که به تولید انبوه برسیم، بیشتر مشتریانی که از ما شمش سرب انجام خواهند خرید، باتری‌سازان و همچنین کارخانه‌هایی که خط تولید مواد سربی مانند وزنه بالانس ماشین و صفحات بیمارستانی که در دیواره‌های دستگاه‌های رادیولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرد و صنایع نظامی خواهند بود.

قطعی گاز در زمستان

این تولیدکننده شمش سرب در خصوص چالش قطعی گاز و برق و تاثیرگذاری آن روی روند تولید این کارخانه تصریح کرد: در زمستان سال گذشته به علت کمبود برق در کشور، با هشدار قبلی به واحدهای سربی اعلام شد که باید بعضی از روزهای هفته به طور کامل تولید متوقف شود تا برق واحدهای مسکونی را تامین کنند اما در زمستان امسال صرفا با مشکل قطعی پی‌درپی گاز مواجه بودیم که برنامه‌ریزی کردیم تا مصرف گاز را تا حدود زیادی کاهش دهیم. تعداد شیفت کاری این مجموعه معمولا به این دلیل که کوره‌های گردان نباید خاموش شوندد و باید ۲۴ ساعته روشن بمانند، دو تا سه شیفت است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6938
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی
11اردیبهشت
ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی
عضو هیئت مدیره شرکت فولادریزان شهرکرد مطرح کرد:

ابطال کارت بازرگانی اکثر صادرکنندگان سیم و کابل‌های آلومینیومی