• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
مدیرتعاونی 260:

آب از سر صنعت سیم و کابل گذشته است

  • کد خبر : 21654
  • 01 تیر 1402 - 11:05
آب از سر صنعت سیم و کابل گذشته است
مدیر تعاونی 260، تولیدکننده سیم و کابل‌های مسی گفت: متاسفانه با افزایش تعداد تولیدکنندگان غیرمجاز، کاهش پروژه‌های عمرانی و افزایش رقابت منفی بین تولیدکنندگان، واحد‌های تولیدی کوچک‌مقیاس حتی اگر بتوانند وام‌ و تسهیلات بانکی را هم اخذ کنند، دیگر نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

مدیر تعاونی ۲۶۰، تولیدکننده سیم و کابل‌های مسی گفت: متاسفانه با افزایش تعداد تولیدکنندگان غیرمجاز، کاهش پروژه‌های عمرانی و افزایش رقابت منفی بین تولیدکنندگان، واحد‌های تولیدی کوچک‌مقیاس حتی اگر بتوانند وام‌ و تسهیلات بانکی را هم اخذ کنند، دیگر نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

زره‌پوش جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: متاسفانه اکنون این واحد تولیدی قریب به یک سال است که غیرفعال بوده و هیچ فعالیتی تولیدی ندارد. علت اصلی تعطیلی مجموعه، افزایش قیمت مواد اولیه بود زیرا با افزایش قیمت مفتول مسی و کاهش سرمایه در گردش، دیگر امکان خرید مواد اولیه را نداشتیم. در حال حاضر برای راه‌اندازی مجدد مجموعه به دنبال اخذ وام سرمایه در گردش از بانک‌ هستیم. لازم به ذکر است که وام‌های بانکی به دو دسته وام‌ سرمایه ثابت و وام‌ سرمایه‌ در گردش تقسیم می‌شوند؛ افرادی که به دنبال احداث واحد تولیدی هستند، وام سرمایه ثابت را اخذ می‌کنند اما ما برای ادامه فعالیت خود و خرید مواد اولیه نیازمند اخذ وام‌ سرمایه در گردش هستیم. البته از سال گذشته تاکنون علی‌رغم ابلاغ تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، به دلیل عدم تخصیص بودجه، موفق به اخذ آن نشده‌ایم و وام‌های معمولی نیز گره‌ای از کار ما باز نمی‌کند. همچنین سال گذشته سود بانکی وام‌های معمولی ۱۸ درصد و سود بانکی وام‌ سرمایه در گردش ۱۲ درصد بود؛ احتمال می‌دهیم در سال جاری با توجه به افزایش سود وام‌های معمولی به ۲۳ درصد، سود این وام‌ نیز به ۱۸ تا ۱۹ درصد برسد که اخذ آن برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

فیل و فنجان

وی با بیان اینکه کاهش پروژه‌های عمرانی تاثیر منفی بر بازار مصرف داشته است، عنوان کرد: متاسفانه کاهش پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی باعث شده تا رقابت منفی بین تولیدکنندگان سیم و کابل به وجود آید. هم‌اکنون بازار مصرف دیگر کشش این حجم از محصولات را ندارد و تولیدکنندگان برای اینکه محصولات خود را بفروشند، به استراتژی کاهش قیمت روی آورده‌اند؛ در صورتی که فروش محصولات با قیمت کمتر برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نداشته و تنها باعث کاهش حاشیه سود آن‌ها می‌شود. تنها راهکاری که اکنون در مقابل تولیدکنندگان سیم و کابل قرار دارد، ورود به بازار‌های صادراتی است که متاسفانه آن هم از شرایط خوبی برخوردار نیست. گفتنی است که در سال‌های گذشته شرایط تولیدکنندگان مناسب بود و این اندازه مشکلات وجود نداشت اما اکنون بازار مصرف سیم و کابل‌های ساختمانی به دلیل کاهش پروژه‌های عمرانی از محصولات، اشباع شده است. البته در اینجا باید به نکته‌ای اشاره کنم که برخلاف قیمت بالای محصولات، تولیدکنندگان سیم و کابل فشار ضعیف از حاشیه سود بالایی برخوردار نیستند.

مدیر تعاونی ۲۶۰ در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان، محصولات خود را به کشور‌های همسایه همچون عراق و افغانستان صادر می‌کنند اما همان طور که اشاره شد گاهی بازار‌های صادراتی نیز از شرایط خوبی برخوردار نیستند. به عنوان مثال این مجموعه درصدد عقد قرارداد با یک مشتری عراقی بود که در مراحل پایانی، مشتری منصرف و اعلام کرد محصولات مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان ترک خریداری خواهد کرد. در صورتی که کیفیت نمونه‌هایی که از محصولات ترک در نمایشگاه‌ها مشاهده کرده‌ بودیم، بسیار پایین بود؛ متاسفانه باید اذعان کنم که این محصولات به‌ قدری بی‌کیفیت بودند که امکان اخذ مهر استاندارد در ایران را نداشتند. تنها موضوعی که باعث تمایل مشتریان به خرید از تولیدکنندگان ترک می‌شود، قیمت پایین محصولات است.

جعفری با اشاره به نوسانات قیمت مفتول مسی در بورس کالا، ابراز کرد: نوسان قیمت مفتول مس هشت میلی‌متری در بورس کالا برای تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس بسیار مشکل‌ساز است. البته تولیدکنندگان برای خرید سایر مواد اولیه همچون عایق‌های «PVC» با مشکلی مواجه نیستند و این عایق‌ها قیمت‌ مناسبی دارند؛ چالش اصلی آن‌ها نوسان قیمت مفتول مسی است. همچنین به دلیل اینکه تناژ مفتول مسی عرضه شده در بورس کالا بالاست، اکثر تولیدکنندگان توان خرید آن را ندارند و مواد اولیه مورد نیاز خود را از شرکت‌های تولیدکننده مفتول مسی و یا بازار آزاد در تناژ پایین خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اخذ استاندارد برای تولید سیم و کابل در ایران اجباری است، تصریح کرد: مقاوت هادی، ضخامت پوسته، میزان تحمل سیم و کابل در دما‌های مختلف، کشش سیم و… تمام مواردی هستند که در آزمایش کنترل کیفیت محصول سنجیده می‌شوند. البته باید گفت که در تولید سیم و کابل‌، میزان مقاوت هادی و پوسته محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که اتفاقا بیشتر محصولات غیراستاندار در این دو مورد ضعیف هستند؛ استفاده از مفتول مسی ناخالص باعث می‌شود تا میزان مقاوت هادی سیم و کابل تولید شده استاندارد نباشد. هر چقدر مفتول مسی استفاده شده خالص‌تر باشد، میزان مقاوت کمتر و اگر ناخالصی آن بالا باشد، میزان مقاوت بیشتر است؛ لازم به ذکر است استفاده از سیم و کابل‌های غیراستاندارد، باعث آتش‌سوزی در ساختمان‌ها می‌شوند. در خصوص عایق سیم و کابل نیز تولیدکنندگان باید از محصولاتی که کیفیت مناسبی دارند استفاده کرده و به سراغ مواد ضایعاتی نروند زیرا محصولات بی‌کیفیت به دلیل اینکه پوسته خشکی دارند در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف دچار شکستگی می‌شوند. البته باید اذعان کنم که در حال حاضر تعداد تولیدکنندگانی که محصولات غیراستاندارد تولید می‌کنند، بسیار بالاست؛ این تولیدکنندگان غیرمجاز با فروش محصولات خود با قیمت‌هایی پایین، باعث برهم خوردن تعادل بازار مصرف می‌شوند و تولیدکنندگان استاندارد هم امکان رقابت با آن‌ها را ندارند.

مدیر تعاونی ۲۶۰ در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش مصرف آلومینیوم در صنایع کابل‌سازی به جای مس، آینده تولیدکنندگان سیم و کابل‌های مسی چطور خواهد بود، توضیح داد: استفاده از آلومینیوم به جای مس در تولید سیم و کابل باعث می‌شود تا هزینه محصول نهایی بسیار کاهش پیدا می‌کند اما موضوع مهم اینجاست که نمی‌توان از آلومینیوم در تولید سیم و کابل‌های فشار ضعیف استفاده کرد. سیم و کابل‌هایی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند باید حتما از جنس مس باشند زیرا با افزایش دمای سیم و کابل‌های آلومینیومی امکان آتش‌سوزی در ساختمان وجود دارد.

جعفری اظهار کرد: در سال‌های اخیر قیمت مس در بازار‌های جهانی تقریبا ثابت بوده و نوسان شدیدی را تجربه نکرده است؛ مگر در مواردی خاص همچون تنش‌های ژئوپلتیکی و یا خرید مس در تناژ بالا توسط تولیدکنندگان چینی، قیمت مس در بورس فلزات لندن افزایش پیدا کرده است اما در داخل شرایط کمی متفاوت بوده و قیمت مس نوسانات زیادی را تجربه می‌کند که ناشی از تغییرات فراوان نرخ دلار است. در آینده با توجه به افزایش تقاضا برای مس و ورود خودرو‌های برقی به بازار، پیش‌بینی می‌شود که قیمت جهانی مس افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از مفتول‌های مسی تولید شده از قراضه، تاثیری در کاهش هزینه‌های تولید دارد، گفت: تولیدکنندگان برای تولید محصولات باکیفیت بیشتر تمایل دارند از مفتول‌هایی با خلوص بالا استفاده کنند تا مفتول‌های بازیافتی؛ ضمن اینکه قیمت قراضه‌ نیز تفاوت زیادی با قیمت کاتد ندارد و با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل‌و‌نقل، ذوب و تولید مجدد مفتول، هزینه‌های تولید تفاوت چندانی نخواهد داشت.

کار از کار گذشته

مدیر تعاونی ۲۶۰ در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه مس نقش پررنگی در صنایع الکتریکی دارد، صنعت سیم و کابل در ایران آینده خوبی را پیش‌رو ندارد. اگر تولیدکنندگان وام‌های بانکی را هم اخذ کنند، به دلیل شرایط بازار مصرف و فروش محصولات با قیمت پایین دیگر امکان ادامه مسیر را نخواهند داشت؛ به همین دلیل سرنوشت اکثر واحد‌های تولیدی کوچک‌مقیاس به تعطیلی ختم خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=21654

نوشته‌های مشابه

16اردیبهشت
بزرگ‌ترین کارخانه سرب و روی کشور در یک قدمی افتتاح
16اردیبهشت
قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟
با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی،

قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.