• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران:

آیا اقتصاد جهان، توان سرمایه‌گذاری در تولید فولاد سبز را دارد؟

  • کد خبر : 32002
  • 03 آبان 1402 - 6:26
آیا اقتصاد جهان، توان سرمایه‌گذاری در تولید فولاد سبز را دارد؟
مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره به این موضوع که فولاد سبز مبحثی نوین است، بر این موضوع تاکید کرد که باید از موضوعات و از جهات مختلفی به این مبحث نو نگاه شود.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره به این موضوع که فولاد سبز مبحثی نوین است، بر این موضوع تاکید کرد که باید از موضوعات و از جهات مختلفی به این مبحث نو نگاه شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد آلیاژی ایران، محمد کمال‌زاده در پنل تخصصی بیست و پنجمین همایش سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ در کیش، بیان کرد: برای عبور از فناوری‌های موجود و رسیدن به تکنولوژی فولاد سبز، نیاز به یک سرمایه‌گذاری کلان توام با توجیه اقتصادی است اما چالش اصلی این است که آیا اقتصاد جهان، گنجایش و ظرفیت این حجم از سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارد یا خیر؟

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه موضوع اصلی در تولید فولاد سبز در دنیا، موافقت کشورهای بزرگ جهان برای رسیدن به این هدف است، عنوان کرد: ۵۷ درصد از فولاد دنیا در کشور چین تولید می‌شود که ۹۰ درصد از آن توسط کوره‌ بلند است؛ به این معنی که تقریبا یک هزار و ۱۰۰ میلیون تن فولاد جهان از طریق روش کوره بلند تولید می‌شود و اگر بخواهیم این میزان تولید را به سمت فولاد سبز ببریم، چیزی حدود پنج هزار میلیار دلار برای آن به سرمایه نیاز است.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورها در بحث تولید فولاد سبز، مطرح کرد: موضوع اصلی بر سر تولید فولاد سبز این است که با این حجم از سرمایه‌گذاری، آیا کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد ترجیح می‌دهند همچنان به روش‌های سنتی این کار انجام شود یا خیر؟ در حالی که جهان امروز نگران محیط‌ زیست و تغییرات اقلیمی است.

به گفته کمال‌زاده، بهترین مدل برای رسیدن به فولاد سبز، مدل تولید فولاد سبز از طریق تولید هیدروژن سبز است؛ چراکه اگر کشورها بخواهند فولاد را از روش‌ هیدروژنی تولید کنند، موانع بسیاری سر راه است که این مسئله حل نشدنی بوده و مهم‌تر اینکه آیا شرایط تکنولوژی موجود در دنیا توان تولید فولاد سبز را به روش هیدروژنی دارد یا خیر؟

وی با تاکید بر اینکه مدل جهان برای رسیدن به فولاد سبز نباید یک مدل آرمان‌گرایانه باشد، ادامه داد: می‌توان از مدل‌های دیگری مانند جذب «CO2» استفاده کرد؛ چراکه این مدل می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد و از آن برای تبدیل به محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا استفاده کرد.پ

این فعال صنعت فولاد با تاکید بر اینکه برای دستیابی به فولاد سبز، باید سندی را تدوین کنیم و به سمت مدل‌هایی برویم که قابلیت اجرا داشته باشند، خاطرنشان کرد: ایران در تولید فولاد سبز سرآمد کشورهای دیگر است زیرا ۹۰ درصد از فولاد ما در کوره‌های (EAF) تولید می‌شود که همین یک امتیاز مثبت برای صنعت فولاد کشور به حساب می‌آید.

کمال‌زاده با اشاره به روش تولید فولاد در کشور، یادآور شد: با استفاده از روش تولید با کوره‌های (EAF)، می‌توانیم به سمت جذب «CO2» و حتی تبدیل آن به یک کالای اقتصادی پیش برویم و به سمتی حرکت کنیم که کربن کمتری در فضا منتشر شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=32002

نوشته‌های مشابه

16اردیبهشت
بزرگ‌ترین کارخانه سرب و روی کشور در یک قدمی افتتاح
16اردیبهشت
قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟
با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی،

قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.