• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

احداث ابرواحد‌های تولید باتری خودروهای الکتریکی در هند

  • کد خبر : 40474
  • 30 بهمن 1402 - 5:25
احداث ابرواحد‌های تولید باتری خودروهای الکتریکی در هند
بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت بازیافت باتری «Lohum» در هند، در مصاحبه‌ با موسسه «Fastmarkets» گفت: با رشد صنعت تولید باتری خودروهای الکتریکی، این کشور طی سال‌های آینده به یک واردکننده قابل‌توجه مواد اولیه حیاتی باتری تبدیل خواهد شد و حجم صادرات فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده از مبدا هند نیز کاهش خواهد یافت.

بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت بازیافت باتری «Lohum» در هند، در مصاحبه‌ با موسسه «Fastmarkets» گفت: با رشد صنعت تولید باتری خودروهای الکتریکی، این کشور طی سال‌های آینده به یک واردکننده قابل‌توجه مواد اولیه حیاتی باتری تبدیل خواهد شد و حجم صادرات فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده از مبدا هند نیز کاهش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، فرایند تولید فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده از قبل در هند آغاز شده است اما حجم زیادی از آن‌ها به دیگر کشورها صادر می‌شود. همچنین در حال حاضر واردات مواد اولیه حیاتی بازیافتی در حجم محدودی به هند صورت می‌پذیرد. به گفته راجات ورما، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت بازیافت باتری «Lohum»، این وضعیت در آینده‌ای نزدیک تغییر خواهد کرد.

وی بیان کرد: امید است که در آینده‌، فرآوری تمامی فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در هند در داخل کشور انجام شود.

ورما هند را جایگزین مناسبی برای فرآوری فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده صادر شده از کشورهای غربی معرفی کرد. لازم به ذکر است که در حال حاضر فرآوری اکثر فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در کشورهای آسیای جنوب شرقی، چین و کره‌جنوبی انجام می‌شود.

هر گونه کاهش در در حجم صادرات فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده از هند و همچنین افزایش حجم تقاضای واردات مواد حیاتی مذکور به این کشور، تاثیر چشمگیری در پویایی روند عرضه و تقاضای مواد اولیه حیاتی بازیافتی در سطح جهان خواهد داشت.

در حال حاضر، جایگاه هند به عنوان یک صادرکننده محض این مواد اولیه برای مصرف‌کنندگان در کشورهای آسیایی مانند کره‌جنوبی، امکانی را فراهم کرده است که به جای واردات فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده از ایالات متحده آمریکا و اروپا، مواد مذکور را از هند تهیه کنند.

در همین راستا، پیشنهاداتی برای شاخص قابل فروش فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) و تحویل محموله‌های نیکل و کبالت و در نظر گرفتن ارزش لیتیوم معادل حدود ۷۰ درصد از هزینه تحویل محموله بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی (CIF) ارائه شد. همچنین برای شاخص قابل فروش فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده لیتیوم اکسید کبالت (LCO) و تحویل محموله‌های کبالت و در نظر گرفتن ارزش لیتیوم، رقمی در حدود ۷۰ درصد از هزینه تحویل محموله بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی (CIF) پیشنهاد شد.

موسسه «Fastmarkets» شاخص قابل فروش فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) و نیکل کبالت آلومینیوم (NCA)، با در نظر گرفتن شاخص قیمت رسمی نقدی نیکل در بورس فلزات لندن در کنار ارزیابی شاخص قابل فروش فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده نیکل کبالت منگنز (NCM) و نیکل کبالت آلومینیوم (NCA)، با لحاظ شاخص قیمت رسمی نقدی کبالت با خلوص استاندارد موسسه نام برده را رقمی معادل حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از هزینه تحویل محموله بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی (CIF) در روز چهارشنبه هفتم فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد.

شرکت «Lohum»، پیشرو در صنعت بازیافت باتری

مدیر اجرایی شرکت «Lohum» اظهار داشت: این شرکت بیشترین سهم در میان بازار رو به رشد بازیافت باتری و تولید فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در هند را در اختیار دارد و نه تنها تولیدکننده این مواد اولیه حیاتی است بلکه نمک‌های فلزات موجود بازیافت شده حیاتی در این نوع باتری را بازیافت می‌کند.

ورما ادامه داد: در حال حاضر شرکت «Lohum» بزرگ‌ترین بازیافت‌کننده باتری در هند شناخته می‌شود و ظرفیت بازیافت مواد اولیه حیاتی از مرحله پالایش تا فاز تولید محصول نهایی به شکل نمک نیکل، نمک کبالت و نمک لیتیوم در این شرکت حدود ۲۰ هزار تن است.

به گفته ورما، ظرفیت ورودی شرکت «Lohum» حدود ۲۰ هزار تن قراضه باتری (مستهلک شده) با توانایی تولید ۱۰ هزار تن فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در سال است.

لازم به ذکر است که از این حجم مواد بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده، حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد در واحدهای شرکت «Lohum» مورد فرآوری قرار می‌گیرد.

مدیر اجرایی شرکت «Lohum» خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده در ماه در هند تولید می‌شود. حدود ۷۰ درصد از میزان تولید ماهانه مواد اولیه بازیافتی مذکور در هند به شرکت نام برده شده اختصاص دارد. حدود سه تا چهار تولیدکننده به طور مستمر و حدود هفت تا هشت تولیدکننده این مواد بازیافتی در هند به طور غیرمستمر در حال تولید هستند.

شایان ذکر است که قراضه باتری‌های لیتیوم‌یونی که عمدتا از باتری‌های الکترونیکی مصرفی لیتیوم کبالت اکسید (LCO) تولید شده است، بیشترین حجم ذخایر بازیافتی فعلی در باتری‌های مستهلک شده در انبارهای هند را به خود اختصاص داده‌اند.

رشد انفجاری بازار خودروهای الکتریکی در هند

با توجه به برنامه‌های گسترده هند برای افزایش تولید باتری‌های لیتیوم‌یونی و این واقعیت که هند فاقد منابع معدنی طبیعی برای تولید حجم زیادی از مواد اولیه به‌کاررفته در تولید باتری‌ها است، واحدهای بازیافتی و فرآوری شرکت «Lohum» با حرکت در مسیر تولید مواد اولیه باتری‌های بازیافتی موقعیت این شرکت را در کشور هند تثبیت می‌کنند.

ورما مطرح کرد: پیش‌بینی شده است که حدود ۲۰۰ گیگاوات ساعت باتری در هند طی سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ تولید شود که به طور میانگین از سال ۲۰۲۴ به بعد، سالانه حدود ۲۰ درصد از ظرفیت تولید مذکور به مرحله عملیاتی خواهد رسید. علاوه‌براین، سالانه حدود ۱۰ درصد از میزان تولید کلی مذکور، قراضه باتری در شرکت «Lohum» انجام می‌شود که معادل حدود ۲۰ گیگاوات ساعت در سال قراضه باتری بازیافتی خواهد بود.

وی اضافه کرد: به طور تقریبی، سهم تولید باتری هند در آینده حدود ۷۰ درصد به باتری‌های فسفات لیتیوم آهن (LFP) و ۳۰ درصد به باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) اختصاص خواهد یافت.

اتحادیه صنعت ذخیره انرژی باتری در هند (IESA) در ماه اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۵، ظرفیت تولید باتری لیتیوم‌یونی خود را به بیش از ۵۰۰ گیگاوات ساعت برساند. آن‌طور که به نظر می‌رسد، چندین ابرواحد تولید باتری در هند در سال ۲۰۲۴ وارد فاز نخست تجاری خواهند شد.

از میان این ابرواحدهای تولیدی در دست احداث، می‌توان به واحد تولید شرکت «Ola Electric Mobility» با ظرفیت تولید ۲۰ گیگاوات ساعت باتری نیکل کبالت منگنز سلولی که انتظار می رود از سه ماهه اول ۲۰۲۴ وارد فاز تجاری شود، اشاره کرد. یکی دیگر از این ابرواحدهای تولید باتری فسفات لیتیوم آهن در حال راه‌اندازی، متعلق به واحدهای تولید شرکت‌های «Rajesh Exports» و «Reliance New Energy» است.

افزایش تولید فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده

سرمایه‌گذاری‌های مشترک، یکی از عوامل اصلی رشد صنعت بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی در سطح جهانی بوده است. همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک میان شرکت بازیافت‌کننده «GLC Recycle» و شرکت تامین‌کننده مواد اولیه باتری به نام «CNGR»، نمونه‌ای بارز از این مشارکت‌ها است.

به اعتقاد مدیر اجرایی شرکت «Lohum»، انجام چنین همکاری‌هایی برای صنعت بازیافت باتری بسیار مهم تلقی می‌شود. همچنین شرکت «Lohum» می‌تواند به شرکت‌های بازیافت‌کننده باتری در قاره اروپا کمک کند تا این شرکت‌ها بتوانند توانایی خود در استخراج لیتیوم از باتری‌های مستهلک شده را افزایش دهند.

ورما اظهار داشت: شرکت «Lohum»، یکی از شرکت‌های است که بالاترین نرخ بازیابی در تولید لیتیوم بازیافتی در جهان را داراست؛ در حالی که به نظر می‌رسد این نرخ بازیابی در چین بیش از ۷۰ درصد، کره‎‌جنوبی حدود ۵۵ تا ۷۰ درصد و دیگر کشورهای جهان کمتر از ۵۰ درصد باشد.

در همین راستا و بر اساس قانون اتحادیه اروپا در رابطه با صنعت باتری‌ها که در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به تصویب رسید، حداکثر تا روز ۳۱ دسامبر ۲۰۳۱، نرخ بازیابی در تمامی فرایندهای بازیافت در کشورهای عضو این اتحادیه باید حداقل ۸۰ درصد برای لیتیوم و ۹۵ درصد برای نیکل و کبالت باشد.

به گفته وی، یکی از راه‌هایی که مصرف‌کنندگان فلزات بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده می‌توانند سریع‌تر به این بازدهی‌ها برسند، مشارکت با شرکت‌های باتجربه در زمینه نرخ بازیابی بالا مانند شرکت «Lohum» است.

مدیر اجرایی شرکت «Lohum» تصریح کرد: رسیدن از نرخ بازیابی ۴۵ به ۸۵ درصد برای شرکت «Lohum»، حدود پنج سال به طول انجامید. از این رو بعید به نظر می‌رسد که شرکتی در اروپا بتواند به نرخ بازیابی بالاتر از ۴۰ درصد دست پیدا کند. با این حال، در صورتی که با شرکت‌های چینی همکاری کنیم، رسیدن به نرخ‌های بازیابی بالای ۴۰ برای شرکت‌های مستقر در این قاره میسر خواهد شد.

بر همین اساس به دلیل کمبود امکان استخراج لیتیوم و فقدان ظرفیت مصرف تجاری بازیافتی موجود در باتری‌های مستهلک شده، هیچ یک از مصرف‌کنندگان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای خرید مواد اولیه حیاتی بازیافتی با لحاظ ارزش لیتیوم به طور مستمر هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

بر خلاف قاره سبز، در چین، کره‌جنوبی و کشورهای آسیای جنوب شرقی، ارزش لیتیوم در شاخص‌های قابل‌ فروش محموله‌های نیکل و کبالت و یا در شاخص‌های قابل‌ فروش لیتیوم محاسبه می‌شود که مورد دوم بیشتر در چین رواج دارد.

آلن رائو، مدیرعامل شرکت «Exigo Recycling»، حاضر در کنفرانس بین‌المللی انجمن بازیافت مواد اولیه حیاتی هند (MRAI) که در ماه فوریه ۲۰۲۳ در شهر کوچی برگزار شد، مطرح کرد: با توجه به فرصت‌های عظیم ایجاد شده در بخش بازیافت باتری در هند طی دو تا سه سال آینده، تعداد شرکت‌های بازیافت‌کننده مواد اولیه موجود در باتری‌های مستهلک شده که محصولات خود را به شرکت‌های تولیدکننده سلول باتری عرضه می‌کنند، با روند صعودی همراه خواهد شد.

شرکت «Lohum» در نظر دارد شراکت خود با دیگر شرکت‌های مشتاق حضور و سرمایه‌گذاری در صنعت بازیافت باتری را افزایش دهد. به همین دلیل چندین نمایندگی را در بخش‌هایی از جهان که حضور فعال در آنجا دارد، راه‌اندازی خواهد کرد. این شرکت تاکنون چندین اقدام مهم را در همین راستا نظیر افزایش ظرفیت تولید قراضه خرد کرده باتری و پالایش مواد اولیه حیاتی بازیافتی در نقاطی از جهان عملیاتی ساخته است.

بر همین اساس سه شرکت «Lohum America» ،«Lohum Europe» و «Lohum Middle East» با هدف تحقق هدف‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده به ثبت رسیده است. به علاوه فعالیت شرکت «Lohum» در برخی از مناطقی جهان، از فعالیت‌های اداری تعریف شده فراتر خواهد رفت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40474

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.