• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

افزایش معاملات آتی هیدروکسید لیتیوم بورس کالای شیکاگو

  • کد خبر : 39122
  • 09 بهمن 1402 - 4:24
افزایش معاملات آتی هیدروکسید لیتیوم بورس کالای شیکاگو
حجم معاملات آتی هیدروکسید لیتیوم بورس کالای شیکاگو «CME» در ماه ژانویه 2024 هم‌زمان با تحویل اولین محموله معاملاتی هیدروکسید لیتیوم بورس آتی گوانگژو «GFEX» با روند صعودی مواجه شده است.

حجم معاملات آتی هیدروکسید لیتیوم بورس کالای شیکاگو «CME» در ماه ژانویه ۲۰۲۴ هم‌زمان با تحویل اولین محموله معاملاتی هیدروکسید لیتیوم بورس آتی گوانگژو «GFEX» با روند صعودی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، حجم معاملات آتی و موقعیت‌های باز قراردادهای هیدروکسید لیتیوم در بورس کالای شیکاگو «CME» در آغاز سال جدید میلادی با افزایش همراه بوده است. حجم به ثبت رسیده موقعیت‌های باز مربوط به هیدروکسید لیتیوم در این بورس تا روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، حدود ۱۶ هزار لات بوده است. میانگین حجم روزانه قراردادهای آتی هیدروکسید لیتیوم بورس کالای شیکاگو از ۱۷۴ لات در روز طی ماه نوامبر ۲۰۲۳، به ۱۹۵ لات در روز طی ماه دسامبر همین سال افزایش یافت و تعداد آن در ماه ژانویه ۲۰۲۴ تاکنون، به ۳۵۸ لات در روز رسیده است.

علاوه بر قراردادهای آتی، برخی از محموله‌های هیدروکسید لیتیوم نیز اخیرا با پریمیوم ۰٫۸۵ دلار در هر تن با قیمت توافقی ۱۶ دلار به ازای هر کیلوگرم با زمان تحویل محموله در سه‌ ماهه سوم سال ۲۰۲۴ معامله شدند.

بر اساس قیمت‌های آتی هیدروکسید لیتیوم و بازار اختیار معامله در بورس کالای شیکاگو، موسسه «Fastmarkets» میانگین قیمت ماهانه و روزانه هیدروکسید لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF) را اعلام کرد. از این قراردادهای آتی برای پوشش ریسک کالا، سفته‌بازی و ثبت معاملات در زمان باز بودن پنجره آربیتراژ استفاده می‌شود.

آخرین قیمت هیدروکسید لیتیوم توسط این موسسه، حدود ۱۴٫۷۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی شد که نسبت به قیمت اعلام شده در ابتدای این ماه، حدود ۴٫۸ درصد کاهش داشت. بر همین اساس، قیمت‌های اعلام شده نسبت به قیمت‌های به ثبت رسیده در سال ۲۰۲۳، حدود ۷۵ درصد کاهش را تجربه کرده است.

تاثیر افزایش ثبت قراردادها در «GFEX» بر دیگر بورس‌های آتی

افزایش حجم معاملات در بورس آتی گوانگژو چین، موجب شده است که حجم معاملات در دیگر بورس‌های آتی روند صعودی را به ثبت برساند.

ماه ژانویه ۲۰۲۴، اولین ماه تحویل محموله‌ها در بازار فیزیکی مربوطه به ثبت قراردادهای آتی کربنات لیتیوم در بورس گوانگژو چین (GFEX) بود و با توجه به افزایش تدریجی حجم محموله‌های تحویلی، روند افزایش قیمت برای این ماده معدنی رخ نداده است.

بر اساس گزارش سایت بورس آتی گوانگژو «GFEX» در روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، حدود هشت هزار و ۱۷۷ تن کربنات لیتیوم در محدوده قیمتی ۹۱ هزار و ۲۵۰ تا ۱۰۱ هزار و ۴۰۰ یوان در هر تن به مشتریان تحویل داده شده است. به علاوه، حجم موقعیت‌های باز در بازه زمانی مذکور در این بورس یک هزار و ۹۹۰ لات اعلام شد.

لازم به ذکر است آخرین روز معاملاتی ثبت قرارداد در ماه ژانویه برای کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو، دهمین روز معاملاتی در ماه ژانویه ۲۰۲۴ است و تحویل محموله‌ها در بازار فیزیکی از سومین روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی مذکور آغاز می‌شود.

به گفته برخی از منابع بازار، محموله‌های تحویلی عمدتا مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری از جمله آب نمک، لپیدولیت و اسپودومن برای تحویل به شرکت «Shengxin Lithium» بود.

در زمان تحویل محموله‌های با خلوص صنعتی و ابطال حواله‌های فروش، حدود ۲۵ هزار یوان تخفیف ارائه شده به شرکت «Shengxin Lithium» اعمال شد؛ این در صورتی است که اگر این مواد اولیه از بازار فیزیکی تهیه می‌شدند، امکان دریافت تنها ۱۰ هزار یوان تخفیف وجود داشت. علاوه‌براین در همان روز، برای چندین محموله با حجم حدود ۱۱ هزار ۴۲۷ تن کربنات لیتیوم در انبارهای رسمی بورس آتی گوانگژو «GFEX» حواله فروش صادر شد.

تحویل محموله‌های ثبت شده در انبارها

قراردادهای آتی فهرست شده در بورس آتی گوانگژو «GFEX» با قراردادهای آتی بورس کالای شیکاگو از جهاتی با یکدیگر متفاوتند. بر این اساس، طبق قرارداد محموله‌ها در مدت زمان مشخصی در انبارها نگهداری شده و سپس جهت تحویل به مشتری ارسال می‌شوند. شایان ذکر است که قراردادهای آتی هیدروکسید لیتیوم بورس کالای شیکاگو از نظر مالی با شاخص موسسه «Fastmarkets» ارزیابی شده و قراردادهای بورس کالای شیکاگو به صورت نقدی تسویه می‌شوند.

به منظور تحویل گرفتن یا دادن محموله‌های کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو، باید قرارداد آن در این بورس به ثبت رسیده باشد و یا از قبل محموله‌ای خریداری شده باشد که بتوان آن را به انبارهای این بورس تحویل داد.

به جای انجام معامله خارج از زمان تعیین شده برای موقعیت‌های خرید و فروش، بهتر است محموله‌ها حتی پس از پایان تاریخ انقضای قرارداد در انبارها نگهداری شوند. از این رو، اگر فروشنده‌ای قصد تحویل محموله‌های کربنات لیتیوم را دارد، بهتر است ابتدا از طریق ثبت قرارداد این محموله‌ها و فروش آن‌ها در بورس آتی گوانگژو، محموله‌های مبتنی بر موقعیت‌های فروش تا پس از پایان زمان انقضای قرارداد در انبارها باقی بمانند.

فروشنده‌ای که موقعیت فروش محموله کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگژو را تا پس از پایان زمان انقاضای قرارداد نگه داشته است، باید حجم مشخصی از محموله کربنات لیتیوم بررسی شده را به انبار تحویل دهد. با نزدیک شدن به زمان انقضای قراردادهای ماه ژانویه ۲۰۲۴، محموله‌های لیتیوم بیشتری به انبارهای مورد تایید بورس آتی گوانگژو تحویل داده شده و جایگزین محموله‌های فروخته شده می‌شوند. گفتنی است الزامات انجام معاملات در بورس آتی گوانگژو بسیار سختگیرانه است.

افزایش نوسانات در بازار

در اوایل ماه دسامبر ۲۰۲۳، بازار با توجه به ابهام در مورد محموله‌های کافی کربنات لیتیوم جهت عرضه به متشریان با نوساناتی همراه شد. با این حال، با افزایش ثبت حواله‌های فروش در انبارها و به حداقل رساندن ریسک معاملات، ثبات در بازار به تدریج برقرار شد.

بر اساس گزارش تعهد معامله‌گران «CFTC» در روز دوم ژانویه ۲۰۲۴، حدود ۲۵ درصد از موقعیت‌های باز در اختیار مشارکت‌کنندگان بازار فیزیکی از جمله تولیدکنندگان، معامله‌گران، واحدهای فرآوری و مصرف‌کنندگان است. به گفته برخی از منابع بازار، چندین صندوق سرمایه‌گذاری معاملاتی کالا در آسیا در معاملات آتی لیتیوم بورس آتی گوانگژو «GFEX» و بورس کالای شیکاگو مشارکت دارند.

تیم تحقیقاتی موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند در سه‌ ماهه دوم سال ۲۰۲۴، ذخیره‌سازی مجدد در انبارها با اندکی افزایش همراه شود که منجر به بازیابی جزئی قیمت و روند نزولی بیشتر در نیمه دوم سال مذکور خواهد شد و به احتمال زیاد قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۵ همچنان تحت فشار باقی خواهند ماند.

با این حال، با توجه به پایداری وضعیت بلاتکلیف بازار مبنی بر اینکه شرایط مازاد عرضه این محصول در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ تغییر خواهد کرد یا خیر، هنوز نامشخص است زیرا کاهش قیمت‌ها همچنان بر مقدار تولید لپیدولیت و سرعت بهره‌برداری از برخی پروژه‌های جدید با هزینه‌های تولید غیررقابتی تاثیر منفی می‌گذارد.

تمام این عدم قطعیت‌ها در زنجیره تامین باعث شده است تا ضریب نوسان قیمت در قراردادهای آتی و بازار اختیار معامله در مبادلات تجاری بورس‌های آتی مختلف تحت پوشش صندوق‌های ریسک قرار بگیرند.

علاوه بر بورس کالای شیکاگو «CME» و بورس آتی گوانگژو «GFEX»، بورس سنگاپور و بورس فلزات لندن «LME» سیستم ثبت قراردادهای آتی فلزات به‌کاررفته در تولید باتری همچون کربنات لیتیوم، هیدروکسید، کبالت و هیدروکسید کبالت را راه‌اندازی کردند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=39122

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.