• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
یک تولیدکننده شمش و قطعات ریختگی مسی در گفت‌وگو با «فلزات‌ آنلاین» عنوان کرد:

امکان رشد صنایع وجود دارد؛ به شرط…

  • کد خبر : 42245
  • 14 فروردین 1403 - 7:36
امکان رشد صنایع وجود دارد؛ به شرط…
یک تولیدکننده شمش و قطعات ریختگی مسی گفت: تولید همواره مقوله‌ای پویا و فعال است که با پیاده‌سازی روش‌های جدید، می‌توان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این حوزه انجام داد. بدون اغراق باید گفت که تولیدکنندگان افراد خلاق و مبتکری هستند که با نوآوری و ایده‌های نو، گام‌های بزرگی در راستای رشد اقتصادی کشور برمی‌دارند.

یک تولیدکننده شمش و قطعات ریختگی مسی گفت: تولید همواره مقوله‌ای پویا و فعال است که با پیاده‌سازی روش‌های جدید، می‌توان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این حوزه انجام داد. بدون اغراق باید گفت که تولیدکنندگان افراد خلاق و مبتکری هستند که با نوآوری و ایده‌های نو، گام‌های بزرگی در راستای رشد اقتصادی کشور برمی‌دارند. با این وجود زمانی که خطوط تولید به دلیل وجود چالش‌های متعدد و غیرقابل حل فعال نباشند، نمی‌توان انتظار رشد و توسعه داشت؛ به همین دلیل دولت باید با ریشه‌یابی مسائل و رفع موانع مسیر تولید، زمینه پیشرفت صنایع در کشور را به وجود آورد.

علی فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به بزرگ‌ترین چالش فعالان صنعت مس، بیان کرد: در حال حاضر این مجموعه که در شهرک صنعتی خرمدشت واقع شده است، غیرفعال بوده و فعالیت تولیدی ندارد. علت اصلی آن را می‌توان به کمبود سوخت مورد نیاز و محدودیت مصرف انرژی گاز نسبت داد. برای رفع این چالش مقرر شد تا شرکت نفت، سوخت به مقدار کافی در اختیار مجموعه قرار دهد اما همکاری‌های لازم از سوی این شرکت به عمل نیامد. مجددا اعلام شد که لوله‌کشی گاز برای کارگاه انجام می‌شود که متاسفانه فشار گاز، استاندارد لازم برای صنایع ذوب فلزات را نداشت و نیاز ما برطرف نمی‌شد؛ به همین دلیل چالش تامین سوخت همچنان باقی ماند و ما به ناچار خط تولید را غیرفعال کردیم. در حال حاضر برای فعال‌سازی مجدد دستگاه‌ها، به سوخت مازوت نیاز داریم که در این خصوص حمایتی از سوی شرکت نفت و سازمان صنعت، معدن و تجارت به عمل نمی‌آید؛ به عنوان مثال اگر نیاز مجموعه ۶۰ هزار لیتر در روز باشد، ما برای فعال‌سازی مجدد حاضر به دریافت این مقدار در ماه هستیم اما اقدامات لازم انجام نمی‌شود و این مقدار سوخت برای شرکت نفت عدد زیادی محسوب نمی‌شود. گفتنی است که پس از غیرفعال شدن این کارگاه، در مجموعه دیگری که در استان تهران واقع شده به فعالیت خود در صنعت مس ادامه می‌دهیم؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در شهرک صنعتی خرمدشت انجام داده بودیم و به دلیل اینکه در استان تهران ساکن هستیم، زمان زیادی را برای رسیدن به مجموعه صرف می‌کردیم. چندین سال است که تغییری در شرایط این مجموعه ایجاد نشده و حتی رسانه‌ای کردن چالش‌های تولیدکنندگان نیز راهی از پیش نمی‌برد زیرا مسئولان امر به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند و حمایت‌های کافی از فعالان صنایع صورت نمی‌گیرد. متاسفانه باید اذعان کنم، شرایط شهرک صنعتی خرمدشت که در گذشته خودروهای حمل سوخت و محصولات نهایی و کارکنان برای ورود و خروج از آن باید در صف انتظار قرار می‌گرفتند، به دلیل غیرفعال شدن اکثر واحدهای تولیدی مطلوب نیست.

دو راهی انتخاب

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای رفع چالش تامین سوخت مورد نیاز مجموعه اقدام به خرید آن از منابع دیگری کردید، عنوان کرد: خرید سوخت از بازار آزاد، موضوعی غیرقانونی بوده و اگر تولیدکنندگان سوخت مورد نیاز را از این طریق تامین کنند با جرایم نقدی و قضایی مواجه خواهند شد. ما همواره سعی بر این داشته و داریم که در چهارچوب قوانین عمل کرده و در مسیرهای درستی حرکت کنیم زیرا برای تداوم فعالیت مجموعه و جلوگیری از خسارات مالی، هیچ تمایلی به انجام اقدامات غیرقانونی نداریم. شایان ذکر است که خط تولید باید دائما فعال بوده و وقفه‌ای میان فعالیت‌های کارکنان ایجاد نشود، به همین دلیل ریسک خرید سوخت از این طریق که ممکن است به صورت پایدار نیاز تولیدکنندگان برطرف نشود، بسیار بالاست. از سوی دیگر تامین سوخت مقطعی باعث می‌شود که کارفرما توانایی رفع نیاز کارکنان به طور کامل را نداشته باشد. ضمن اینکه با در نظر گرفتن اختلاف چشمگیر قیمت سوخت در بازار آزاد و قیمت اعلام شده از سوی شرکت نفت، خرید آن با قیمت‌های بالا برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست. در نتیجه به جای انجام چنین اقداماتی، ترجیح دادیم که مجموعه را غیرفعال کرده و فعالیت تولیدی نداشته باشیم.

این تولیدکننده شمش و قطعات ریختگی مسی با تاکید بر حفظ نیروی کار باتجربه، تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان به دلایل مختلف موفق به تولید و یا فروش محصولات به صورت متداوم نشوند، باید حقوق نیروی کار خود را به طور کامل بپردازند زیرا این افراد از تجربه و مهارت بالایی برخوردار هستند و جذب افراد جدید با وجود چالش کمبود نیروی انسانی متخصص، آموزش آ‌‌ن‌ها و توافق برای انعقاد قرارداد، زمان‌بر بوده و هزینه زیادی برای واحدهای تولیدی به همراه دارد. ضمن اینکه تغییر کادر مجموعه در فواصل زمانی کوتاه هم امکان‌پذیر نیست و هم به نفع سیستم نبوده و فعالیت تمام بخش‌ها از تامین مواد اولیه تا تولید و فروش محصولات به یکدیگر وابسته است. به همین دلیل زمانی که اخلالی در فعالیت یک واحد به وجود آید، کل مجموعه دچار مشکل شده و ممکن است دیگر قادر به ادامه مسیر نباشد. شایان ذکر است که این واحد تولیدی در زمان فعالیت خود، زمینه اشتغال حدود ۲۵ نفر را فراهم کرده بود.

صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتیم

فرهادی در ادامه افزود: علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور از سال ۱۳۹۳ به هر نحوی بود تا سال ۱۳۹۷ به فعالیت خود ادامه دادیم و در دو سال نهایی از هر حیث تحت فشار حداکثری بودیم اما بعد از آن با وجود چالش‌های ذکر شده دیگر ادامه تولید توجیه نداشت. شایان ذکر است که به دلیل تقاضای دائمی مشتریان، مسئله خاصی در زمینه فروش محصولات نداشتیم و میزان تولیدات بر طبق نیاز بازار تعیین می‌شد؛ ضمن اینکه با به‌روزرسانی طراحی‌ها و تغییر نیاز مشتریان، تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند با اجرای ایده‌‌های نو و متنوع‌سازی سبد محصولات، سهم خود را از بازار مصرف حفظ کرده و افزایش دهند اما به شرطی که در زمینه تولید با چالشی رو‌به‌رو نباشند. لازم به ذکر است که اکنون برخی از افراد بر این باورند که با فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز، امکان ادامه مسیر از تولیدکنندگان مجاز سلب شده و یا بسیار دشوار است. در صورتی که صنعت ریخته‌گری یکی از صنایع مادر محسوب می‌شود و بسیاری از واحدهای تولیدی به محصولات این صنعت وابسته هستند؛ به همین دلیل باز هم به این نتیجه می‌رسیم که اگر تولیدکنندگان به خوبی از تجارب خود در این زمینه بهره ببرند، می‌توانند نظر مشتریان را جلب کنند.

وی در خصوص استراتژی‌های تولیدکنندگان در زمینه افزایش کمی و کیفی محصولات، ابراز کرد: اتخاذ راهبردهای کمی و کیفی در این زمینه مسئله مهمی به شمار می‌آید اما تا زمانی که صنعتگران قادر به فعال‌سازی ماشین‌آلات و دستگاه‌های خطوط تولید نیستند، نمی‌توان آن را در اولویت قرار داد؛ به همین دلیل تاکید می‌کنم که افزایش قدرت رقابت‌پذیری و رقابت با سایر رقبا از طریق انجام اقداماتی در زمینه بازاریابی، زمانی معنا پیدا می‌کند که تولیدکنندگان آماده به کار باشند. در همین راستا دولت باید با عیب‌یابی و تشخیص ریشه مشکلات تولیدکنندگان و رفع چالش‌های موجود، زمینه فعال‌سازی مجدد واحدهای تولیدی را فراهم کند تا شاهد رشد بیش از پیش اقتصاد کشور و گردش چرخ تولید باشیم. شایان ذکر است که سرمایه‌گذاران با هدف اعتلای صنعت و امید به آینده، به حوزه تولید ورود پیدا می‌کنند و درصدد اخذ مجوزهای لازم برای احداث واحدهای تولیدی هستند؛ زمانی که ما نسبت به تاسیس این مجموعه در شهرک صنعتی خرمدشت استان قزوین اقدام کردیم، در ابتدای مسیر چالشی وجود نداشت و حمایت‌های لازم از ما صورت گرفت اما به مرور زمان این مسئله کمرنگ‌تر شد تا به امروز که مجموعه غیرفعال شده است. در نتیجه استمرار و تداوم اقدامات حمایتی از تولیدکنندگان بسیار مهم بوده و کارشناسان سازمان‌های دولتی باید از وضعیت واحدها مطلع باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42245

نوشته‌های مشابه

11اردیبهشت
تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی
مدیرعامل شرکت «Anglo American» مطرح کرد:

تمرکز شرکت «Anglo American» بر توسعه معادن خود در شیلی

11اردیبهشت
آیا افزایش تعرفه‌ واردات بر فولاد چین موثر خواهد بود؟
11اردیبهشت
افزایش تولید فولاد الکتریکی با هدف توسعه کربن‌زدایی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.