• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت فروزنده مطرح کرد:

اهداف بلندمدت؛ قربانی افکار کوتاه‌مدت

  • کد خبر : 40647
  • 02 اسفند 1402 - 6:49
اهداف بلندمدت؛ قربانی افکار کوتاه‌مدت
مدیرعامل شرکت فروزنده، تولیدکننده سیم و کابل برقی گفت: تولید، شاهرگ اصلی اقتصاد است؛ از این ‌رو حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در آن، تاثیرات مثبتی مانند اشتغال‌زایی، ارزآوری، اعتلای صنعت کشور و کاهش وابستگی به صادرات نفت را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت فروزنده، تولیدکننده سیم و کابل برقی گفت: تولید، شاهرگ اصلی اقتصاد است؛ از این ‌رو حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در آن، تاثیرات مثبتی مانند اشتغال‌زایی، ارزآوری، اعتلای صنعت کشور و کاهش وابستگی به صادرات نفت را به دنبال دارد. امروز با هدف‌گذاری تولید یک میلیون تن کاتد مس تا افق ۱۴۰۴، می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای صنعت مس متصور شد. صنعت سیم و کابل به عنوان یکی از صنایع پایین‌دستی مس نیز سهم بزرگی در این خصوص دارد و باید حمایت‌های لازم از فعالان این صنعت به عمل آید. در حال حاضر نه‌ تنها شاهد این اتفاق نیستیم بلکه عدم پرداخت به‌ موقع مطالبات از سوی مشتریان دولتی باعث شده است که فعالیت برخی از واحدهای تولیدی خاتمه یابد.

معصومه برقعی قمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به چالش‌هایی که پیش روی تولیدکنندگان سیم و کابل در کشور وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر، شرکت فروزنده که یکی از واحدهای تولیدی باسابقه در زمینه سیم و کابل است، غیرفعال شده و دیگر فعالیت تولیدی نداریم. اصلی‌ترین چالش‌ که سهم زیادی در وقوع این اتفاق داشت، عدم پرداخت به‌ موقع مطالبات از سوی مشتریان دولتی و شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها بود. به طوری که در برخی مواقع مشتریان دولتی پس از تحویل محصولات، مطالبات ما را بر اساس زمان درج شده در قرارداد پرداخت نمی‌کردند و پرداخت بعد از گذشت یک یا دو سال انجام می‌شد. این موضوع باعث شد که سرمایه در گردش مجموعه، در حالی محدود شود که ما مواد اولیه مورد نیاز را باید به صورت نقدی خریداری می‌‌کردیم و قیمت‌ها دائما در نوسان بودند. علاوه‌براین‌، مشتریان دولتی فقط تعدیل قیمت مس را انجام می‌دادند؛ البته این موضوع هم شرایط خود را داشت و تعدیل قیمت بر اساس زمان تحویل محصولات صورت می‌گرفت، در حالی که فاصله زمانی تحویل محصول تا زمان پرداخت مطالبات بسیار طولانی بود. این مسائل سبب شد که خسارات مالی زیادی به مجموعه وارد شود و ما دیگر امکان ادامه فعالیت نداشته باشیم. در حال حاضر تولید محصولات غیراستاندارد  یکی از بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان سیم و کابل‌های برقی، در بازار است که استفاده از این نوع محصولات می‌تواند خطرات مالی و جانی برای مصرف‌کنندگان به دنبال داشته باشد؛ به همین دلیل سازمان‌های مربوطه باید در این زمینه با جدیت ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. البته این مجموعه به دلیل اینکه مشتریان اصلی آن شرکت‌های دولتی بودند، با این چالش روبه‌رو نبود و ما به واسطه تولید سیم و کابل‌هایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب، در مناقصه‌ها شرکت کرده و برنده می‌شدیم. ضمن اینکه مشتریان دولتی هم توجه ویژه‌ای به کیفیت محصولات داشتند و حتی با وجود عرضه سیم و کابل‌های ارزان‌قیمت در بازار، تمایل به خرید محصولات باکیفیت این مجموعه از خود نشان می‌دادند.

کیفیت، وجه تمایز محصولات

وی در پاسخ به این سوال که شرکت فروزنده چه اقداماتی در زمینه برندسازی و تولید محصولات باکیفیت انجام داده است، گفت: با توجه به اینکه این مجموعه حدود ۵۵ سال پیش راه‌اندازی شده بود و محصولات بر اساس استانداردهای داخلی و بین‌المللی (آلمان و سوئیس) تولید می‌شدند، برند مجموعه در میان مصرف‌کنندگان و شرکت‌های توزیع نیرو برق کاملا شناخته شده بود و ما در زمینه برندسازی اقدام به خصوصی انجام ندادیم اما اکنون با وجود رقیبان زیادی که در میدان رقابت حضور دارند، برای بازگشت به مسیر تولید باید توجه ویژه‌ای به مبحث برندینگ و بازاریابی محصولات داشته باشیم. علاوه‌براین، با توجه به تقاضای بالای مشتریان خارجی برای سیم و کابل‌های برقی، صادرات محصولات را در صورت فعال‌سازی مجدد مجموعه باید در دستور کار خود قرار دهیم. گفتنی است که عدم شناخت کافی از شرایط بازارهای خارجی و مشتریان و همچنین نداشتن تجربه کافی در این زمینه سبب شد که ما در بازارهای صادراتی حضور نداشته باشیم. تولید محصولات باکیفیت از اولویت‌های این مجموعه بود و ما برای اینکه محصولات مرغوبی را تولید کرده و در اختیار مشتریان قرار دهیم، حساسیت بالایی نسبت به سه مولفه تاثیر‌گذار بر کیفیت یعنی مواد اولیه (گرانول و مفتول مسی)، ماشین‌آلات و تولید محصولات طبق استاندارد‌های تعرف شده، داشتیم. به همین دلیل مفتول مسی با خلوص بالا، از شرکت‌های تولیدکننده مفتول و یا بورس کالا تامین می‌شد و میزان مس به‌کار رفته در محصولات بر اساس استاندارد بود. همچنین در زمان راه‌اندازی مجموعه، ماشین‌آلات به‌روز و باکیفیت اروپایی خریداری شدند که تا به امروز نمونه مشابه آن‌ها در سایر واحدهای تولیدی مشاهده نمی‌شود. البته با گذشت زمان، شاهد ورود دستگاه‌های جدید‌تری به بازار هستیم که میزان مصرف انرژی کمتری نسبت به ماشین‌آلات این مجموعه دارند. در حال حاضر مصرف برق واحدهای تولیدی، یکی از پارامترهای موثر بر قیمت محصولات است که تولیدکنندگان باید آن را در نظر بگیرند؛ به همین دلیل استفاده از ماشین‌آلاتی که مصرف انرژی بالایی دارند، برای تولید مناسب نیست و ما هم علاوه بر ماشین‌آلات خارجی، از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ساخت داخل نیز در خطوط تولید بهره می‌بردیم. باید اضافه کنم که علی‌رغم به‌کارگیری ماشین‌آلات خارجی در شرکت فروزنده، چالش جدی در زمینه تعمیر و نگهداری آن‌ها نداشتیم و قطعات یدکی مورد نیاز را از طریق شرکت‌های مشاوره، خریداری و به کشور وارد می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت فروزنده در خصوص نارضایتی تولیدکنندگان در مبحث تامین مالی از بانک‌ها، گفت: در گذشته وام‌های کوتاه‌مدتی برای خرید مواد اولیه به تولیدکنندگان واگذار می‌شد که دارای صرفه اقتصادی نبود زیرا در صورت حتی یک روز دیرکرد، واحدهای تولیدی ملزم به پرداخت سودهای بانکی هنگفتی بودند؛ به همین دلیل ما تمام تلاش خود را می‌کردیم تا بدون اخذ این وام‌ها و با سرمایه محدودی که در اختیار داریم، مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنیم. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان با اخذ این وام‌ها امکان خرید ۲۰ تن مس را داشتند که قیمت این مقدار مس با قیمت یک آپارتمان کوچک مسکونی در تهران برابری می‌کرد. در نتیجه اگر تولیدکنندگان اهدافی جز تولید و اشتغال‌زایی را در اولویت قرار می‌دادند، به راحتی با سرمایه‌گذاری در سایر زمینه‌ها به جای مواجه با معضلات متعدد، سود زیادی به دست می‌آوردند اما اهداف و تفکرات تولیدکنندگان تنها در راستای رشد صنعت سیم و کابل کشور است و ما هیچ‌گاه از این موقعیت‌ها برای منافع شخصی خود سوءاستفاده نکردیم.

شرایط فراهم نیست!

برقعی قمی در پاسخ به این سوال که اقدامات این مجموعه برای حل چالش کمبود سرمایه در گردش نسبت به توسعه بازارها چه بوده است، گفت: امکان عرضه محصولات در بازار و فروش آن‌ها به غیر از مشتریان دولتی وجود داشت و حتی در یک برهه زمانی محصولات این مجموعه در بازار به فروش رفتند اما فروش سیم و کابل‌های غیراستاندارد و ارزان‌قیمت در بازار نیز باعث شد که تمایلی برای عرضه محصولات به مشتریان غیردولتی نداشته باشیم. متاسفانه برخی از مصرف‌کنندگان اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارند و در وهله نخست برای رفع نیاز خود به سراغ محصولاتی با قیمت پایین‌‌تر می‌روند که از نظر ظاهری شباهت زیادی به سیم و کابل‌های باکیفیت دارند اما برخی از افراد هم برای کاهش هزینه‌های پروژه‌های ساختمان‌سازی و کسب سود بیشتر از سیم و کابل‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، فروش به مشتریان دولتی به صورت رسمی ثبت می‌شد و دیرکرد مطالبات را تحمل می‌کردیم. متاسفانه باید اذعان کنم که تاکنون برخی از زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان در عرصه‌های صنعتی در جایگاه مدیریت فراهم نشده و همین امر رقابت را با سایر رقبا دشوار‌تر می‌کند؛ ضمن اینکه سازمان‌های دولتی و مصرف‌کنندگان نیز به مدیران مرد سریع‌تر از مدیران خانم اعتماد می‌کنند.

وی در خصوص متنوع‌سازی سبد محصولات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، بیان کرد: امکان متنوع‌سازی سبد محصولات برای ما وجود داشت و حتی با خرید ماشین‌آلات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، نسبت به تولید محصولات جدید اقدام کردیم اما با توجه به تقاضای مصرف‌کنندگان اصلی برای تولید یک‌سری محصول خاص، ترجیح دادیم تا توان خود را بر تولید محصولات مختلفی متمرکز نکرده و در زمینه مشخصی، قدرت رقابت‌پذیری خود را افزایش دهیم. البته اکنون به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران جدید پیشنهاد می‌کنم که برای تثبیت جایگاه خود در بازار، اقدامات لازم در زمینه بازاریابی، شناسایی نیاز مصرف‌کنندگان و تولید سیم و کابل‌هایی با مصارف خاص را انجام دهند. به عنوان مثال اکنون هادی‌های آلومینیومی جایگزین فلز مس شده‌اند و تقاضا برای فیبرهای نوری در جهان رو به افزایش است.

مدیرعامل شرکت فروزنده با اشاره به منابع تامین مواد اولیه این مجموعه، ابراز کرد: مفتول مسی مورد نیاز شرکت هم به صورت مستقیم از شرکت‌های تولیدکننده و هم از بورس کالای ایران خریداری می‌شد زیرا در برخی مواقع که سرمایه در گردش ما برای خرید بسته‌های ۲۰ تنی عرضه شده در بورس کالا کافی نبود، برای تامین مواد اولیه به سراغ تولیدکنندگان مفتول می‌رفتیم. لازم به ذکر است که ماشین‌آلات مورد نیاز برای کاهش قطر مفتول هشت میلی‌متری را در اختیار داشتیم اما به دلیل اینکه این فرایند با ایجاد ضایعات همراه بود، تصمیم گرفتیم با پرداخت هزینه بیشتر، به جای تامین مواد اولیه از بورس کالا مستقیما مفتول مسی را با قطر و حجم مورد نظر از تولیدکنندگان خریداری کنیم. البته با توجه به قیمت مفتول مسی در بورس کالا، خرید مواد اولیه از این تالار صنعتی دارای صرفه اقتصادی است اما به دلیل حجم بالای عرضه و رقابت زیادی که بین خریداران وجود دارد، امکان تامین دائمی مفتول از این طریق برای ما فراهم نبود.

برقعی قمی در پایان خاطرنشان کرد: همان طور که اشاره شد، تولید محصولات خاص می‌تواند زمینه رشد بیش از پیش تولیدکنندگان را فراهم کند اما باید توجه داشت که زیرساخت‌های کشور بر اساس استفاده از سیم و کابل‌های مسی ایجاد شده و تاکنون پیشرفت‌های بزرگی در زمینه استفاده از فیبرهای نوری در تمام کشورهای جهان رخ نداده است؛ به همین دلیل تقاضای محصولات مسی کماکان پابرجا خواهد بود و ممکن است در سال‌های آینده شیب رشد تقاضا ملایم‌تر شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40647

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟
مس در تکاپوی رکوردشکنی؛

فلز سرخ ۱۰ هزار دلاری خواهد شد؟

08اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۸۴۶ دلار رسید
08اردیبهشت
سرب صعودی به تعطیلات رفت
در آخرین روز معاملاتی هفته،

سرب صعودی به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.