• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
مدیر HSE ایمیدرو:

ایجاد مرکز ایمنی معادن کشور یک ضرورت است

  • کد خبر : 28347
  • 19 شهریور 1402 - 8:32
ایجاد مرکز ایمنی معادن کشور یک ضرورت است
مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو گفت: ایجاد مرکز ایمنی معادن کشور برای ایجاد هم‌گرایی و تمرکز در سیاست‌گذاری و نظارت ایمنی میان نهادها ضروری است.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو گفت: ایجاد مرکز ایمنی معادن کشور برای ایجاد هم‌گرایی و تمرکز در سیاست‌گذاری و نظارت ایمنی میان نهادها ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، امیر ولدخانی ضمن عرض تسلیت به خانواده معدنچیان طزره و خانواده معدنی کشور، بیان کرد: با توجه به گستردگی معادن کشور و خطرپذیری فعالیت در این معادن، با تاسیس مرکز ایمنی معادن کشور این بستر فراهم خواهد شد تا با ایجاد ساز و کار نظارتی و جمع‌آوری اطلاعات مناسب حسب نیاز، اقدامات زیربنایی ضروری در سطح معادن کشور انجام شود.

وی ادامه داد: نظیر این اقدام، در کشوری نظیر چین اجرایی شده و این کشور توانسته است میزان حوادث مرتبط با معادن زغال‌سنگ را با اتخاذ برنامه‌های مناسب، تا حدود زیادی کاهش دهد؛ به طور کلی می‌توان گفت دستیابی به سطح ایمنی مطلوب در معادن تحقق‌پذیر است.

سهم ۳ درصدی معدن از میزان حوادث شغلی کشور

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو با بیان اینکه طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱، حدود ۶ هزار و ۲۵ معدن در کشور فعال است، گفت: از این میزان، نزدیک به ۶۰ درصد سهم تولید معادن کشور مربوط به معادن ساختمانی شامل شن و ماسه، سنگ تزئینی، آهک، گچ و سنگ لاشه است. به جز این معادن، بیشترین تولید مربوط به معادن سنگ‌‍آهن با ۴٫۷ درصد است.

ولدخانی اضافه کرد: جمعیت شاغل در معادن کشور اندکی بیش از ۱۳۰ هزار نفر است و بر اساس اطلاعات مرکز سال‌نامه آماری وزارت کار، سهم معدن از میزان حوادث شغلی کشور ۳ درصد است که نسبت به سهم شاغلان این بخش در سطح کشور، سهم بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه برای برنامه‌‎ریزی و سیاست‌گذاری ایمنی در سطح معادن کشور، بررسی اطلاعات و آمار مربوط به معادن زغال‌سنگ و سهم تولید دارای اهمیت بالایی است، خاطرنشان کرد: سهم حوادث در معادن کشور طبق گزارش سازمان نظام مهندسی معدن، ۸۰ درصد روباز، ۱۴ درصد زغال‌سنگ، ۱۱ درصد سنگ تزئینی و ۳ درصد معادن زیرزمینی غیر زغال‌سنگ است. از این رو، بهبود وضعیت ایمنی معادن در کشور نیازمند توجه ویژه‌ای است.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو مطرح کرد: بر همین اساس، تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین ایمیدرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای هم‌افزایی سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های ارتقای ایمنی معادن در سال جاری و با اهداف جدید تمدید شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، قرار است برای نخستین بار، کارگروه سیاست‌گذاری مشترک بخش‌های ذی‌ربط نظارتی حوزه ایمنی معادن کشور ایجاد شود.

ولدخانی در ارتباط با مشکلات پیش روی معادن زغال‌سنگ کشور، تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین مشکلات این بخش، وضعیت خاص لایه‌های زغال‌سنگ در معادن کشور، عمیق‌تر شدن معادن زغال‌سنگ و گازخیزی بیشتر مرتبط با افزایش عمق و نیز استفاده از روش‌های سنتی تولید، فناوری‌های قدیمی تولید زغال است.

وی تاکید کرد: از دیگر مشکلات معادن زغال‌سنگ، چالش‌های اقتصادی، مسائل مرتبط با تحریم و همچنین وضعیت اشتغال و کم شدن نیروی کار در این حوزه است. علاوه‌براین، ایمنی معادن زغال‌سنگ، از کمبود دانش و منابع آموزشی رنج می‌برد و با بازنشسته شدن نیروهای متخصص فعلی، دانش مرتبط به نیروهای جوان کمتر منتقل می‌شود و این مسئله، یکی از مشکلات اساسی حوزه ایمنی معادن زغال‌سنگ است.

برنامه‌های ایمیدرو برای ارتقای ایمنی معادن

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان در راستای ارتقای سطح ایمنی معادن، برنامه های مختلفی را با همکاری بخش‌های ذی‌ربط در دست اجرا دارد، اظهار داشت: تدوین متون آموزشی با مشارکت دانشگاه امیرکبیر و نظارت مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و نیز بررسی امکان استفاده از مدرسان صاحب صلاحیت بین‌المللی و انتقال تجارب و دانش ایمنی، از جمله این برنامه‌هاست.

وی در پایان یادآور شد: این سازمان علاوه بر پیگیری ادامه ساخت پایگاه‌های امداد و نجات، برنامه‌های دیگری همچون ارتقای سیستمی در حوزه مدیریت ریسک، بررسی حوادث، آموزش و… را در دست اجرا دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=28347

نوشته‌های مشابه

17اردیبهشت
سرمایه‌گذاری «ومعادن» در پروژه‌های مختلف کم‌نظیر است
سرمایه‌گذاری بیش از دو برابر حد انتظار!

سرمایه‌گذاری «ومعادن» در پروژه‌های مختلف کم‌نظیر است

17اردیبهشت
افت بیش از ۲۰ هزار واحدی شاخص بورس
بورس خیال سبز شدن ندارد!

افت بیش از ۲۰ هزار واحدی شاخص بورس

17اردیبهشت
درآمد کچاد ۲۳ درصد رشد پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.